REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona danych osobowych w mikrofirmach

Subskrybuj nas na Youtube
ochrona danych osobowych
ochrona danych osobowych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ochrona danych osobowych jest obowiązkiem właścicieli mikrofirm. Czy jako przedsiębiorcy znamy obowiązki ciążące na podmiotach przetwarzających dane osobowe?

W praktyce działalność większości firm, nawet mikroprzedsiębiorstw, wiąże się z pozyskiwaniem i przetwarzaniem danych osobowych. A każda firma, która wykorzystuje dane na temat osób fizycznych pozwalające na ich zidentyfikowanie, automatycznie staje się administratorem danych osobowych. Są nimi również przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność, choć nie zawsze mają tego świadomość.

REKLAMA

REKLAMA

Już na etapie rozpoczynania działalności należy zadać sobie pytanie, czy działalność firmy będzie wiązać się z przetwarzaniem danych osobowych. Działanie niezgodnie z Ustawą o ochronie danych osobowych, niewłaściwe zabezpieczanie danych czy niedopełnienie obowiązku rejestracji zbiorów danych może narazić przedsiębiorcę na dotkliwe konsekwencje, z karą pozbawienia wolności do 2 lat włącznie.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Niefrasobliwość w ochronie danych osobowych grozi nie tylko sankcjami prawnymi, ale też problemami wizerunkowymi. Firma, której klienci przestaną ufać, może utracić pozycję na rynku. Jest zatem wiele powodów aby pozyskać wiedzę o ochronie danych osobowych – mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń w Akademii PARP. – Jest też wiele mikro i małych firm, które potrzebują dostępu do takiej wiedzy.

REKLAMA

Wg GUS w Polsce niemal 3 mln osób ma zarejestrowaną działalność gospodarczą. Ministerstwo Finansów szacuje liczbę aktywnych przedsiębiorców na ok. 2,3 mln - tyle rozliczyło PIT z działalności gospodarczej za 2012 rok. Nawet jeśli prowadzą działalność na niewielką skalę, w obrocie gospodarczym występują jako podmioty profesjonalne, a nie osoby prywatne. Przy przetwarzaniu danych osobowych muszą zatem stosować przepisy Ustawy o ochronie danych osobowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z myślą o tych przedsiębiorcach, a także pracownikach małych i średnich firm, Akademia PARP przygotowała najnowsze szkolenie e-learning "Ochrona danych osobowych w MŚP". W szkoleniu wskazujemy, w jakich sytuacjach pojawiają się obowiązki związane z ochroną danych osobowych. Podajemy też wskazówki, w jaki sposób zorganizować przetwarzanie danych w firmie i jak przygotować się do kontaktów z biurem Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych - czy to w procesie rejestracji zbiorów danych, czy w trakcie kontroli GIODO.

Badanie sanitarno – epidemiologiczne do pracy w gastronomii

Omawiamy zasady przetwarzania danych osobowych przy zatrudnianiu, nawiązywaniu kontaktów z klientami i kontrahentami, a także potencjalnymi klientami - osobami, do których kierowana jest komunikacja marketingowa. Nie pominięto również problemu przetwarzania danych osobowych przez Internet.

Całkowicie bezpłatny kurs e-learningowy Akademii PARP stanowi świetną metodę pozyskania najważniejszych wiadomości i przygotowania przedsiębiorcy do świadomego pełnienia roli administratora danych osobowych. Szkolenie podzielone jest na 8 modułów:

1. Dane osobowe w mojej firmie

2. Ochrona danych osobowych przy zatrudnianiu

3. Ochrona danych osobowych klientów i kontrahentów

4. Ochrona danych osobowych w marketingu

5. Ochrona danych osobowych w Internecie

6. Organizacja przetwarzania danych osobowych w firmie

7. Rejestracja zbiorów danych

8. Kontrole i odpowiedzialność za nieprzestrzeganie przepisów

Każdy moduł składa się z kilku lekcji. Szkolenie można przejść "po kawałku", np. jedną lekcję dziennie, spokojnie porównując opisywane przypadki z sytuacją własnej firmy. Jest czas by zastanowić się, jakie działania należy podjąć, aby jak najlepiej zabezpieczyć dane osobowe przed niebezpieczeństwem, a firmę przed negatywnymi konsekwencjami ewentualnych niedociągnięć – zauważa Aneta Grzyb-Hejduk z Akademii PARP.

Oskładkowanie umów zleceń – sytuacja przedsiębiorców

Źródło: Akademia PARP

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA