Kategorie

Ochrona danych osobowych

Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.
Czy choć raz usłyszałeś “NIE, bo RODO”? Absurdy RODO są skutkiem złej interpretacji przepisów, wprowadzania nadmiernej papierologii i zastraszanie przedsiębiorców wysokimi karami.
RODO: 93% Polaków potwierdza, że ich pracodawca dba o kwestie ochrony danych osobowych. Czy według polskich pracowników, unijne rozporządzenie zwiększyło dbałość pracodawców o ochronę danych osobowych? Co jeszcze się zmieniło po wprowadzeniu nowych przepisów?
RODO w czasach pandemii zyskuje na znaczeniu. Firmy i organizacje powinny określić gdzie i kto przetwarza dane osobowe oraz zapewnić cykliczne szkolenia z przetwarzania danych osobowych.
Na hakerskich forach pojawia się coraz więcej ofert sprzedaży dostępu do zinfiltrowanych przez cyberprzestępców sieci. Dzięki tego typu usługom także przestępcy z gorzej rozwiniętym zapleczem technicznym mogą dokonać skutecznego ataku przeciw wybranej organizacji.
Rozwój technologiczny pociąga za sobą coraz większe zainteresowanie zagadnieniami związanymi z ochroną prywatności. Na kwestie dotyczące pozyskiwania i wykorzystywania danych zwracają uwagę nie tylko konsumenci, ale także instytucje finansowe, w tym banki i ubezpieczyciele.
Monitoring poczty służbowej oraz jej czytanie przez pracodawcę budzi wiele emocji. Niemniej jednak Urząd Ochrony Danych Osobowych stoi na stanowisko, że pracodawca może kontrolować służbową pocztę elektroniczną pracownika, ale musi najpierw poinformować o prowadzeniu monitoringu poczty.
W przypadku, kiedy na terenie przedsiębiorstwa funkcjonuje monitoring wizyjny - pracodawca powinien również brać pod uwagę przepisy RODO. Narusza to bowiem ich prywatność, a pracownicy mają do niej prawo nawet w miejscu wykonywania swojej pracy.
Zgodnie z RODO naruszenie ochrony danych osobowych należy zgłosić do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, chyba że jest mało prawdopodobne, by naruszenie to skutkowało ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.
Stosowanie plików cookies wymaga od administratora zapewnienia zgodności takiego przetwarzania z prawem, w tym dotyczącym ochrony danych osobowych i ochrony prywatności. Może to polegać np. na konieczności uzyskania zgody użytkownika na zapisywanie tych plików. Stosowanie zgody do wszystkich plików cookies nie zapewni jednak zgodności przetwarzania z prawem.
Oszustwa, kradzież danych i wyłudzanie pieniędzy to najczęstsze incydenty w sieci. Skala tego zjawiska niepokojąco rośnie.
Jak stosować mechanizmy domyślnej ochrony danych i ochrony danych w fazie projektowania? Przedstawiamy wnioski z wytycznych Europejskiej Rady Ochrony Danych
Zdaniem Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przepisy o ochronie danych osobowych nie sprzeciwiają się przetwarzaniu danych pracowników i gości w zakresie np. mierzenia temperatury czy wdrażania kwestionariusza z objawami chorobowymi. Jednak tego typu działania podejmowane przez przedsiębiorców, pracodawców i inne podmioty będą legalne, jedynie w sytuacji, jeżeli administrator będzie realizował je na podstawie przepisów prawa – zgodnie z zasadą legalności określoną w art. 5 ust. 1 RODO. W przedmiotowej sprawie podstaw prawnych należy niewątpliwie doszukiwać się w rozwiązaniach wyznaczanych przez Głównego Inspektora Sanitarnego.
Kwestie ochrony danych osobowych i prywatności do niedawna zajmowały jedynie wąską grupę specjalistów w przedsiębiorstwach i instytucjach. Jeśli ktoś nie był konsultantem ds. informatyki albo prawnikiem, nie interesował się zgodnością procedur z zasadami ochrony prywatności. W jaki sposób zatem udało się osiągnąć stan, w którym wiele organizacji jest prawnie zobowiązanych do zatrudnienia inspektora ochrony danych? Dlaczego menedżerowie tak bardzo interesują się strategią ochrony danych i polityką prywatności swoich przedsiębiorstw?
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych może nakładać administracyjne kary pieniężne. Jaka jest wysokość kar nakładanych przez PUODO? Jakie czynniki Prezes UODO bierze pod uwagę przy wymierzaniu kary?
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, zwane „RODO”, zobowiązuje organizacje wykonujące operację lub zestaw operacji na danych osobowych lub zestawach danych osobowych w sposób zautomatyzowany lub niezautomatyzowany, taką jak zbieranie, utrwalanie, organizowanie, porządkowanie, przechowywanie, adaptowanie lub modyfikowanie, pobieranie, przeglądanie, wykorzystywanie, ujawnianie poprzez przesłanie, rozpowszechnianie lub innego rodzaju udostępnianie, dopasowywanie lub łączenie, ograniczanie, usuwanie lub niszczenie (art. 4 pkt 2 RODO), do zarządzania ryzykiem ich przetwarzania.
Praktyka pokazuje, że zdarzają się sytuacje, gdy dostawca (kontrahent) – aby zapewnić prawidłowość świadczonych usług – musi korzystać z usług podwykonawców z krajów poza Europejskim Obszarem Gospodarczym (EOG). Jeżeli w związku ze świadczoną usługą będzie dochodzić do powierzenia danych osobowych w rozumieniu art. 28 RODO, należy uregulować transfer danych do państwa trzeciego.
Zakończyły się konsultacje branżowe pierwszej części Kodeksu Ochrony Danych Osobowych w Rekrutacji. Dokument ma pomóc pracodawcom w stosowaniu regulacji prawnych dotyczących przetwarzania oraz ochrony danych osobowych. Głównym celem projektu jest zebranie i popularyzacja dobrych praktyk związanych ze stosowaniem w rekrutacji przepisów wynikających z RODO. Inicjatywa powstania Kodeksu spotkała się z pochlebną opinią branżowych ekspertów, którzy chętnie zaangażowali się w opracowanie dokumentu.
Jak zabezpieczać dane podczas podróży służbowych? Nasza praca coraz częściej wiąże się z wyjazdami. Wartość rynku podróży służbowych z roku na rok rośnie (wzrost o 4,1%) - wynika z raportu „Podróże służbowe. Raport 2019”. Eksperci z ODO 24 przypominają, że podczas takich wyjazdów należy chronić firmowe informacje i posiadane dane osobowe.
RODO weszło w życie w maju 2018 r. Jak nowe przepisy uregulowane w Rozporządzeniu o ochronie danych osobowych stosuje się w Polsce? Poniżej znajduje się podsumowanie pierwszego roku funkcjonowania RODO.
Rozporządzenie unijne RODO obowiązuje już od roku. Prezes UODO zapowiedział kontrole firm. Czego powinni spodziewać się przedsiębiorcy? Jakie ewentualne działania mogą podjąć? Jakie mają uprawnienia?
Wychodząc naprzeciw najbardziej palącym, praktycznym problemom administracji publicznej, związanym ze stosowaniem ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych nr 679/2016 (RODO), a także innych przepisów dotyczących tej materii, Ministerstwo Cyfryzacji wydało przewodnik RODO dla administracji, mający za zadanie rozwiać wątpliwości urzędników. Czego możemy się z niego dowiedzieć?
Do warunków formalnych wszczęcia kontroli w świetle ustawy o ochronie danych osobowych należy upoważnienie do przeprowadzenia kontroli. Kto wystawia upoważnienie i co powinno zawierać?
Czy zgodnie z UODO udział kontrolowanego w kontroli jest obowiązkowy? Jak wskazać osobę upoważnioną do reprezentowania kontrolowanego w trakcie kontroli?
Wielu z nas nękają telefony z różnymi ofertami. Jak się bronić przed telemarketerami? Czy na gruncie RODO legalnie pozyskują oni nasze numery telefonów?
Organizacje oswoiły się już z koniecznością stosowania nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych. Czas pokazał, z czym borykają się poszczególne branże. W przypadku sektora ubezpieczeń jednym z powracających tematów jest kwestia identyfikacji i obowiązku zgłoszenia naruszenia ochrony danych osobowych do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Prezes Urzędu ochrony Danych Osobowych tłumaczy jak stosować monitoring wizyjny po wejściu w życie RODO. To ważna informacja dla przedsiębiorców.
Przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej jako RODO lub rozporządzenie) regulują m.in. kwestie powierzenia przetwarzania danych osobowych przez administratora. Rozpoczęcie obowiązywania przepisów unijnego rozporządzenia, wywołało tendencję do bezrefleksyjnego zawierania umów powierzenia przetwarzania danych w każdym przypadku, w którym dochodzi do przekazania danych przez administratora poza jego organizację do innego podmiotu. Niejednokrotnie jednak zawieranie tego typu umów jest całkowicie bezzasadne.
Nowy Rok to dla wielu czas podsumowań i rozliczeń. Koniec 2018 roku przyniósł porażające statystyki, zgodnie z którymi aż połowa polskich organizacji przyznaje, że nie poradziła sobie z wdrożeniem RODO w swoich strukturach. Przy tak przytłaczającej liczbie tych, którzy ponieśli porażkę przy implementowaniu nowych przepisów unijnych lub w ogóle nie podjęli działań mających zapewnić im zgodność z Rozporządzeniem, mało kto poświęca uwagę drugiej połowie, która – rzekomo – sprostała temu wyzwaniu i wdrożyła rozwiązania przez RODO ustanowione. Właśnie… wdrożyła czy tylko przypudrowała?
Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) przygotował 10 wskazówek dla administratorów na podstawie doświadczeń z pierwszego półrocza stosowania RODO. Przedstawiamy na co zwraca uwagę UODO.
Każdej osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania ich przez administratora danych. W następstwie skutecznie wniesionego sprzeciwu administrator powinien zaprzestać korzystania z przetwarzanych przez siebie danych w zakresie, w jakim sprzeciw został wniesiony.
Prawie każdy z nas korzysta z serwisów społecznościowych. Co Facebook wie o swoich użytkownikach oraz jak chroni ich dane?
25 maja 2018 r. zaczęto stosować unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO). Wywołało to wiele absurdów. Z czego wynikają oraz jak sobie z nimi radzić?
RODO powołało nowe stanowisko - Inspektora Danych Osobowych (IOD). Zastępuje on dotychczasowego ABI, ale ma znacznie większą niż on rolę.
Po wielu przeprowadzonych konsultacjach społecznych i wynikających z nich zmianach w samym projekcie, ostatecznie ustalony kształt ustawy odbiega znacząco od tego proponowanego początkowo. Powodem jest uwzględnienie przez Ministerstwo Cyfryzacji, mnogości postulatów zgłaszanych przez aktywnych uczestników prac nad ustawą, reprezentujących różnorodne branże i gałęzie gospodarki. Wobec powyższego w niniejszym podsumowaniu zdecydowano się omówić najważniejsze zmiany, aby podczas zapoznawania się z przepisami ustawy wiedza na temat aktualnego stanu prawnego była całościowa.
Rząd przyjął projekt ustawy wdrażającej unijną dyrektywę DODO. Nowe regulacje dotyczą przetwarzania danych osobowych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości..
IOD – Inspektor ochrony danych, to stanowisko powstałe w wyniku obowiązującego od 25 maja rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO). Kim jest? Jakie pełni funkcje? W jakich sytuacjach powołanie go jest dla danej organizacji obowiązkiem, a kiedy – mimo braku uwarunkowania tego obowiązkiem prawnym – okaże się opłacalnym działaniem, także wizerunkowym? Poniższy artykuł ma na celu odpowiedź na wszelkie nurtujące przedsiębiorców kwestie związane z piastowaniem stanowiska IOD.
RODO jest stosowane od 25 maja 2018 r. Nałożyło na administratorów danych informowanie o pozyskiwaniu i przetwarzaniu tych informacji.
RODO wyróżnia szczególne kategorie danych których przetwarzania co do zasady zabrania. Jakie to dane i w jakich sytuacjach wolno je przetwarzać?
Opracowanie zgodnych z RODO rozwiązań pozwalających uzyskać zgody na przetwarzanie danych osobowych i stosowanie plików cookies to duże wyzwanie. Biorąc jednak pod uwagę, że gra idzie o wartościowe i zgodne z prawem oświadczenia, warto zadbać o zapewnienie użytkownikom realnej możliwości wypowiedzenia się.
Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych będzie stosowane już od 25 maja 2018 r. Czy firmy są na to gotowe?
Prezydent podpisał nową Ustawę o ochronie danych osobowych. Jej zadaniem jest zapewnienie stosowania RODO, które będzie obowiązywało już od 25 maja 2018 r.
Już od 25 maja 2018 r. będzie stosowane RODO. To unijne rozporządzenie wprowadza instytucję Inspektora Danych Osobowych (IOD), który ma zastąpić dotychczasowych Administratorów Bezpieczeństwa Informacji (ABI). Czym IOD będzie się różnił od ABI?
Do rozpoczęcia stosowania RODO pozostało już niewiele czasu. Mimo to według kolejnych badań wciąż wiele małych i średnich przedsiębiorstw nie podjęło żadnych kroków, by wdrożyć nowe regulacje. Jest już zbyt późno, by przed 25 maja przygotować od zera firmę do ochrony danych osobowych zgodnie z wytycznymi rozporządzenia. Ale tak czy inaczej, wszyscy wcześniej czy później będą musieli dostosować się do RODO. Jednym z elementów tej zmiany będzie podniesienie świadomości pracowników poprzez szkolenia dotyczące tego, jak wiele codziennych zadań zawodowych, ale i prozaicznych do tej pory czynności okazuje się być potencjalnym zagrożeniem dla naruszenia danych osobowych. Jakie więc aktywności w pracy po 25 maja mogą wyglądać zupełnie inaczej niż do tej pory?
Przygotowano wskazówki oraz specjalną aplikację ułatwiającą dokonywanie oceny skutków dla ochrony danych. To kolejna pomoc dla administratorów zobowiązanych do realizacji tego obowiązku. Warto się jej przyjrzeć, ponieważ RODO będzie stosowane już od 25 maja 2018 r.
Przyjęte przepisy dostosowują polskie prawo do przyjętego w maju 2016 r. przez UE ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO). RODO ma zharmonizować przepisy o ochronie danych osobowych w Unii. Zacznie obowiązywać w UE 25 maja 2018 r. Ustawa ma zapewnić skuteczne stosowanie RODO w Polsce.
Im bliżej do 25 maja 2018 r., czyli dnia rozpoczęcia stosowania ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO), tym częściej do firm i instytucji kierowane są oferty skorzystania z różnego rodzaju usług, przygotowujących je do osiągnięcia zgodności z RODO. GIODO przestrzega, by z rozwagą korzystać z takich usług, ponieważ mogą się wiązać z wymuszeniami.
W związku z licznymi pytaniami kierowanymi do krajowych organów nadzorczych przez przedsiębiorców, Grupa Robocza Art. 29, skupiająca unijnych rzeczników ochrony danych osobowych, w tym GIODO, przyjęła stanowisko w sprawie prowadzenia rejestru czynności przetwarzania przez małych i średnich przedsiębiorców.
Czy Twoja firma jest przygotowana na RODO (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych)? Jeśli tak, to zalicza się do połowy polskich firm, które zdążyły już wdrożyć odpowiednie zmiany w procedurach dotyczących ochrony danych osobowych – jak wynika z badania Fundacji Wiedza To Bezpieczeństwo „Co wiemy o ochronie danych”[1]. Jeśli jednak Twoja odpowiedź jest przecząca, radzimy się pospieszyć. Nowe prawo zacznie być stosowane już 25 maja i może zaowocować dotkliwymi karami finansowymi dla wszystkich przedsiębiorców, którzy nie zastosowali zapisów nowej dyrektywy unijnej w swoich organizacjach.
Chyba nie ma już dziś osoby, która nie słyszałaby o unijnym rozporządzeniu o ochronie danych osobowych (RODO). Przepisy zaczną być stosowane od 25 maja, co oznacza, że grzywny za niezachowanie zgodności z nowym prawem czają się tuż za rogiem. Zapraszamy do zapoznania się z pięcioma poradami, które pozwolą uniknąć nieprzyjemnych incydentów.