REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona danych osobowych 2018 - zmiany w projekcie ustawy

Ochrona danych osobowych 2018 - zmiany w projekcie ustawy /fot. Shutterstock
Ochrona danych osobowych 2018 - zmiany w projekcie ustawy /fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Po wielu przeprowadzonych konsultacjach społecznych i wynikających z nich zmianach w samym projekcie, ostatecznie ustalony kształt ustawy odbiega znacząco od tego proponowanego początkowo. Powodem jest uwzględnienie przez Ministerstwo Cyfryzacji, mnogości postulatów zgłaszanych przez aktywnych uczestników prac nad ustawą, reprezentujących różnorodne branże i gałęzie gospodarki. Wobec powyższego w niniejszym podsumowaniu zdecydowano się omówić najważniejsze zmiany, aby podczas zapoznawania się z przepisami ustawy wiedza na temat aktualnego stanu prawnego była całościowa.

1. Niezapowiadane kontrole

Podczas prac rozważano możliwość wyłączenia przepisów w zakresie zawiadamiania przedsiębiorców o zamiarze wszczęcia kontroli. Proponowane rozwiązanie, co zrozumiałe, spotkało się ze sprzeciwem ze strony organizacji reprezentujących interesy przedsiębiorców. Argumentem w walce z przedmiotową propozycją było to, iż kontrola wymaga zaangażowania wielu osób, których obecność trzeba przede wszystkim zapewnić. Ustawodawca przychylając się do stanowiska przedstawicieli przedsiębiorców ostatecznie zrezygnował z przedmiotowych wyłączeń. Oznacza to, że do materii związanej z kontrolowaniem przedsiębiorców stosujemy w pełni przepisy ustawy Prawo przedsiębiorców i zgodnie z jej postanowieniami organ zawiadamia przedsiębiorcę o zamiarze wszczęcia kontroli, którą wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze jej wszczęcia. Należy jednak pamiętać, że zawiadomienia nie dokonuje się w przypadku, gdy przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa, wykroczenia lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia. Ustawa Prawo przedsiębiorców, nie będzie miała jednak zastosowania do podmiotów które nie mieszczą się w pojęciu „przedsiębiorca”, a więc chociażby do fundacji nieprowadzących działalności gospodarczej i stowarzyszeń, do których zastosowanie będą miały w zakresie kontroli jedynie przepisy ustawy o ochronie danych osobowych.

REKLAMA

2. Wyłączenie przepisów o ugodzie

W treści projektu postanowiono o wyłączeniu przepisów o ugodzie wskazując na tak dalece idącą doniosłość spraw z zakresu ochrony danych osobowych, iż zawieranie ugody nie powinno być dopuszczalne. Przedmiotowe wyłączenie także spotkało się z silnym sprzeciwem. Nie wszystkie bowiem sprawy z zakresu ochrony danych osobowych charakteryzują się wskazywaną doniosłością, a wręcz przeciwnie, w miarę możliwości znaczna ich ilość tą drogą powinna być finalizowana. Pod uwagę należy wziąć również i to, iż zawarcie ugody jest w ogóle możliwe tylko gdy charakter sprawy na to pozwala, a co więcej wymaga ona zatwierdzenia przez organ administracji publicznej przed którym zostaje zawarta, co daje pewność, iż zostanie ona wykorzystana tylko tam, gdzie będzie to rzeczywiście zasadne. Ostatecznie ustawodawca nie wyłącza możliwości zawierania ugody na zasadach wskazanych w Kodeksie postępowania administracyjnego.

3. Możliwość zaskarżania postanowień Prezesa Urzędu

REKLAMA

Ministerstwo Cyfryzacji, które pracowało nad projektem ustawy o ochronie danych osobowych złagodziło także, początkowo mocno ograniczone, prawa przysługujące stronom postępowania. W szczególności zrezygnowano z wyłączenia stosowania art. 10 Kodeksu postępowania administracyjnego dotyczącego zasady wysłuchania stron, który ostatecznie będzie znajdował zastosowanie, a tym samym umożliwi stronom czynny udział w każdym stadium postępowania.

To co także w ramach tego zakresu uległo ostatecznym zmianom związane jest z możliwością zaskarżania postanowień Prezesa Urzędu, w szczególności z możliwością zaskarżenia postanowienia o ograniczeniu przetwarzania, co charakteryzuje się znaczącą doniosłością, bowiem błędne czy bezpodstawne zastosowanie instytucji ograniczenia przetwarzania o której mowa w art. 70 ustawy o ochronie danych osobowych mogłoby być bardzo daleko idące w skutkach dla strony, wobec której zostało niesłusznie zastosowane. Ustawa o ochronie danych przewiduje aktualnie możliwość zaskarżenia przedmiotowego postanowienia.

4. Wiek dziecka

Wśród zmian ostatecznie nie znalazła się także modyfikacja wieku dziecka wyrażającego zgodę na przetwarzanie jego danych w celu korzystania z usług społeczeństwa informacyjnego. Początkowo wiek dziecka miał być obniżony do lat 13 i tym samym ujednolicony z przepisami kodeksu cywilnego i postanowieniami dotyczącymi ograniczonej zdolności do czynności prawnych. Ostatecznie ustawodawca nie obniżył jednak granicy wiekowej, a co za tym idzie, jeżeli podstawą przetwarzania jest zgoda, w przypadku usług społeczeństwa informacyjnego oferowanych bezpośrednio dziecku, zgodne z prawem jest przetwarzanie danych osobowych dziecka, które ukończyło 16 lat. Jeżeli dziecko nie ukończyło 16 lat takie przetwarzanie jest zgodne z prawem wyłącznie w przypadkach, gdy zgodę wyraziła lub zaaprobowała osoba sprawująca władzę rodzicielską lub opiekę oraz wyłącznie w zakresie wyrażonej zgody.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5. Brak rygoru natychmiastowej wykonalności

REKLAMA

Decyzje Prezesa Urzędu nie będą posiadały z mocy samego prawa rygoru natychmiastowej wykonalności, choć pierwotnie takie rozwiązanie proponowano. Rygor natychmiastowej wykonalności jest instytucją, której sens zastosowania i prawo jej zastosowania istnieje jedyne w przypadku postępowań dwuinstancyjnych, kiedy decyzji należy nadać przedmiotowy rygor z powodów wskazanych w przepisach, bowiem przed upływem terminu do wniesienia odwołania nie ulega ona wykonaniu.

Autor: Adw. Aleksandra Piotrowska, ekspert ds. ochrony danych, ODO 24. Odpowiada za ochroną prawną obszaru związanego z bezpieczeństwem informacji, w szczególności danych osobowych, w międzynarodowych grupach kapitałowych. Uczestnik prac legislacyjnych nad przepisami o ochronie danych osobowych oraz łączności elektronicznej. Audytor wiodący ISO/IEC 27001.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

Firmy zbyt beztrosko podchodzą do cyberkryminalistów?

Firmy lekkomyślnie podchodzą do kwestii cyberbezpieczeństwa? Z raportu „State of Enterprise Cyber Risk in the Age of AI 2024” wynika. że co dziesiąta firma nigdy nie przeprowadziła audytu swoich systemów, a połowa sprawdza zabezpieczenia raz w tygodniu lub rzadziej. A aż 65 proc. firm działa na podstawie przestarzałych, co najmniej dwuletnich, planów. 

ZPP chce zmian w akcyzie na wyroby tytoniowe i e-papierosy

Przedsiębiorcy są zaskoczeni nieoczekiwaną zmianą przepisów podatkowych dotyczących akcyzy na wyroby tytoniowe. Przedstawiciele Związku Przedsiębiorców i Pracodawców alarmują, że zmiany wprowadzane są w niewłaściwy sposób. Mają swoje propozycje. 

Upór czy rezygnacja? O skutecznych strategiach realizacji celów

16 października w godzinach 10:00-12:00 zapraszamy na debatę „Upór czy rezygnacja? O skutecznych strategiach realizacji celów”.

REKLAMA

MRiRW: Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r.

Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r. W Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi opracowane zostały projekty rozporządzeń określających stawki poszczególnych płatności bezpośrednich podstawowych oraz ekoschematów obszarowych (bez ekoschematu Dobrostan zwierząt).

Liderzy Eksportu nagrodzeni podczas Gali PAIH Forum Biznesu

Najlepsi polscy eksporterzy wyłonieni. Za nami rozdanie nagród Lidera Eksportu PAIH. Wyróżnienia w czterech kategoriach były kluczowymi punktami gali, która zakończyła pierwszy dzień trwającego PAIH Forum Biznesu.

PAIH Forum Biznesu 2024 wystartowało!

Rozpoczęło się wyjątkowe spotkanie przedsiębiorców, reprezentantów regionów i instytucji rozwoju, czyli PAIH Forum Biznesu 2024. Na wydarzenie zarejestrowało się łącznie niemal 5000 osób, a już pierwszy dzień imprezy zgromadził na PGE Narodowym setki firm z sektora MŚP, dziesiątki przedstawicieli świata polityki i nauki oraz licznych ekspertów PAIH i innych instytucji otoczenia biznesu. Warszawa stała się właśnie centrum polskiej przedsiębiorczości.

Emigracja zarobkowa. Gdzie najczęściej uciekają specjaliści?

Emigracja zarobkowa na świecie. Gdzie najczęściej uciekają specjaliści? W tym roku na podium znalazła się Australia, wyprzedzając dotychczasowego lidera – Kanadę. A gdzie można znaleźć najwięcej specjalistów z Polski? 

REKLAMA

Jak ulga na ekspansję wspiera przedsiębiorców w zdobywaniu nowych rynków?

Ulga na ekspansję, która weszła w życie 1 stycznia 2022 roku. Jej celem jest wspieranie przedsiębiorców w zwiększaniu przychodów ze sprzedaży produktów, szczególnie poprzez rozszerzenie działalności na nowe rynki. Mimo że ulga na ekspansję pozwala zaoszczędzić do 190 tys. złotych rocznie, w praktyce okazała się mało popularna – w 2022 roku skorzystało z niej jedynie 224 podatników CIT. To pokazuje, że pomimo potencjalnie dużych korzyści, ulga wciąż nie cieszy się szerokim zainteresowaniem wśród przedsiębiorców.

Fundacje rodzinne umrą śmiercią naturalną? Ekspertka krytycznie o planach Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów planuje zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych od 2025 r. Zdaniem ekspertki dr Anny Marii Panasiuk proponowane przez resort finansów zmiany idą za daleko, a ich wprowadzenie może doprowadzić do tego, że fundacje rodzinne umrą śmiercią naturalną.

REKLAMA