Kategorie

Dane osobowe

RODO w czasach pandemii zyskuje na znaczeniu. Firmy i organizacje powinny określić gdzie i kto przetwarza dane osobowe oraz zapewnić cykliczne szkolenia z przetwarzania danych osobowych.
Czym jest kopia zapasowa? Jak przygotować kopię zapasową i nie stracić dokumentów na komputerze lub telefonie firmowym? Wyjaśniamy krok po kroku.
Atak hakerski - jak chronić firmę? Czy własność intelektualna firm jest bezpieczna?
UODO ma prawo przeprowadzić kontrolę w każdej organizacji – zarówno z sektora prywatnego, jak i publicznego. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że karze może podlegać zgubienie sprzętu służbowego czy utrudnianie kontroli.
Zmiany w dowodzie rejestracyjnym, czyli dziś opowiemy o tym jak prawidłowo modyfikować dane zawarte w dokumentach pojazdu.
Rodo w czasie pandemii - okazuje się, że najbardziej boimy się wycieku z bazy firm i instytucji oraz tego, że damy się oszukać przestępcom wyłudzającym dane.
W przypadku, kiedy na terenie przedsiębiorstwa funkcjonuje monitoring wizyjny - pracodawca powinien również brać pod uwagę przepisy RODO. Narusza to bowiem ich prywatność, a pracownicy mają do niej prawo nawet w miejscu wykonywania swojej pracy.
Zgodnie z RODO naruszenie ochrony danych osobowych należy zgłosić do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, chyba że jest mało prawdopodobne, by naruszenie to skutkowało ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.
To często występujący rodzaj ataku stosowany wśród firm. Ransomware to rodzaj wirusa komputerowego, który szyfruje pliki na zaatakowanym komputerze i w praktyce blokuje jego działanie. Za wydanie klucza do odszyfrowania danych przestępcy żądają okupu.
Oszustwa, kradzież danych i wyłudzanie pieniędzy to najczęstsze incydenty w sieci. Skala tego zjawiska niepokojąco rośnie.
Czekasz na nowe prawo jazdy lub dopiero co zdałeś egzamin i dokument otrzymasz po raz pierwszy? Teraz cierpliwość możesz wspierać... internetem. Bo to w sieci sprawdzić status swojego prawa jazdy.
Jak stosować mechanizmy domyślnej ochrony danych i ochrony danych w fazie projektowania? Przedstawiamy wnioski z wytycznych Europejskiej Rady Ochrony Danych
Nasze życie ostatnimi czasy w znacznej mierze przeniosło się do sieci. Codziennością stały się e-zakupy, e-konsultacje medyczne, e-rozrywka, czy załatwianie spraw urzędowych za pośrednictwem tzw. e-urzędu. W ostatnim artykule pisaliśmy też o e-posiedzeniach organów spółek kapitałowych. Wkrótce najprawdopodobniej będziemy mieli okazję uczestniczyć w e-posiedzeniach sądowych. Wszystko to ma nas chronić przed ryzykiem zarażenia się koronawirusem. Czy jednak korzystając ze wskazanych e-rozwiązań, jesteśmy na pewno bezpieczni?
Czy pracodawca może zezwolić pracownikom na korzystanie w pracy zdalnej z dokumentacji papierowej zawierającej dane osobowe? Przedstawiamy opinię UODO.
Dane biometryczne to szczególna kategoria danych. Czy przetwarzanie przez pracodawcę danych biometrycznych pracowników jest zgodne z RODO?
Niezależnie od regulacji prawnoautorskich należy pamiętać, iż wizerunek stanowi również daną osobową. Jak zatem wykorzystać wizerunek zgodnie z RODO?
Wielu administratorów boi się dokonywania aktualizacji polityki ochrony danych osobowych. Czy słusznie? Czy przepisy RODO dają konkretne wytyczne dotyczące tworzenia i aktualizowania dokumentacji ochrony danych osobowych?

RODO w BHP

Gdy analizujemy kwestie związane z przetwarzaniem danych osobowych pracowników, bardzo często skupiamy się na właściwym przeprowadzaniu rekrutacji (zwłaszcza w kontekście stosunkowo niedawnych zmian w Kodeksie pracy) i na pułapkach, w które można wpaść w trakcie procesu zatrudnienia. Poświęcamy więc czas i uwagę odpowiedniej konstrukcji klauzul informacyjnych, uregulowaniu monitoringu pracowników czy dostosowaniu regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do wymagań ustawy. Możemy jednak przeoczyć z pozoru nieistotne, wąskie zagadnienia związane z zapewnieniem pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.
W ferworze wszystkich działań związanych z przygotowaniem do kontroli nie można zapomnieć o tym, co jest głównym przedmiotem zainteresowania pracowników Urzędu Ochrony Danych Osobowych, czyli o procesach przetwarzania danych osobowych realizowanych przez administratorów. Kluczowymi zagadnieniami spośród najważniejszych procesów, które zazwyczaj występują w organizacjach są: rekrutacja, zatrudnienie, marketing, ofertowanie i przetwarzanie danych kontrahentów.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, zwane „RODO”, zobowiązuje organizacje wykonujące operację lub zestaw operacji na danych osobowych lub zestawach danych osobowych w sposób zautomatyzowany lub niezautomatyzowany, taką jak zbieranie, utrwalanie, organizowanie, porządkowanie, przechowywanie, adaptowanie lub modyfikowanie, pobieranie, przeglądanie, wykorzystywanie, ujawnianie poprzez przesłanie, rozpowszechnianie lub innego rodzaju udostępnianie, dopasowywanie lub łączenie, ograniczanie, usuwanie lub niszczenie (art. 4 pkt 2 RODO), do zarządzania ryzykiem ich przetwarzania.
Coraz częściej korzystamy ze zbliżeniowych płatności kartą lub telefonem. Czy jest to całkowicie bezpieczne? Na co warto uważać?
Formą promocji, z jakiej korzysta wiele podmiotów, zarówno publicznych, jak i prywatnych, jest fanpage na Facebooku. Założenie go nie wymaga skomplikowanej wiedzy. Mało kto zdaje sobie jednak sprawę, że pomimo tego, iż administratorem serwisu jest Facebook, to podmiot prowadzący fanpage staje się także administratorem danych.
Wtyczka "Lubię to" pojawia się na wielu stronach internetowych. Czy użycie wtyczki „Lubię to” prowadzi do współadministrowania danymi osobowymi?
Prowadzenie dokumentacji ochrony danych to obowiązek, który nie ogranicza się do posiadania wewnętrznych procedur na wypadek kontroli UODO. Funkcją dokumentacji jest przede wszystkim uświadamianie pracowników, w jaki sposób powinni postępować z danymi osobowymi. Poniżej udzielamy wskazówek, jak osiągnąć ten cel.
Internet stanowi obecnie najpopularniejsze narzędzie komunikacji. Za jego pośrednictwem przesyłane są ogromne ilości danych, z których spora część to tzw, dane poufne (wrażliwe), a zatem informacje o szczególnej wartości dla ich właścicieli, a także przedsiębiorstw. Ze względu na ich znaczenie, powinny one (a niektóre z nich w świetle prawa muszą(!)) być odpowiednio zabezpieczane. Najważniejszą metodą ich ochrony jest aktualny certyfikat SSL.
Działalność brokerów danych polega na zdobywaniu (generowaniu i skupowaniu), syntetyzowaniu i odsprzedawaniu danych o nas samych. Obecnie firmy skupiające brokerów danych to jedne z najdynamiczniej rozwijających się przedsiębiorstw na świecie.
Ważne zmiany, dotyczące udzielania zgody na przetwarzanie danych osobowych przez podmioty świadczące usługi on-line wynikają z nowelizacji ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną i Prawa telekomunikacyjnego. Co warto wiedzieć o nowych przepisach?
Wielu z nas nękają telefony z różnymi ofertami. Jak się bronić przed telemarketerami? Czy na gruncie RODO legalnie pozyskują oni nasze numery telefonów?
15 marca 2019 r. – ta data może zapaść w pamięć każdemu administratorowi, inspektorowi ochrony danych, a także osobom zajmującym się ochroną danych osobowych. W tym dniu bowiem Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych wydał pierwszą w historii obowiązywania przepisów RODO karę administracyjną. Jak się okazało, podstawowym przewinieniem, za które nałożono blisko milionową karę, był brak realizacji obowiązku informacyjnego. Przypomnijmy zatem najważniejsze kwestie w zakresie jego spełniania przez administratora.
Przed wejściem w życie RODO pojęcie współadministrowania nie funkcjonowało. Wszelkie wspólne przedsięwzięcia i udostępnianie danych rozważano pod kątem powierzenia przetwarzania. Wiele organizacji wciąż nie jest pewnych, w jakich okolicznościach zawarcie danego rodzaju umowy będzie właściwe, a w jakich – błędne. W tym artykule wskazujemy kryteria, które warto znać i stosować.
Jako przedsiębiorca przechowujesz dane klientów i chcesz, żeby były bezpieczne? Prezentujemy dobre praktyki proponowane przez Amazon, w celu zmaksymalizowania bezpieczeństwa poufnych informacji.
Pracodawca domaga się od pracowników i innych osób uprawnionych, którzy wnioskują o przyznanie im świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (zfśs), zgody na przetwarzanie ich danych. Żąda też dostarczenia dokumentów potwierdzających wysokość zarobków współmałżonków w postaci odpowiednich zaświadczeń lub zeznań podatkowych. Ponadto w przypadku niektórych świadczeń z funduszu chce przedstawienia zaświadczeń potwierdzających np. stan zdrowia dziecka. Czy pracodawca ma prawo przetwarzać takie dane osób będących członkami rodzin jego pracowników i czy potrzebna jest na to zgoda pracownika?
W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa zamieszczanych na stronach internetowych dany użytkownik sieci musi przestrzegać kilku podstawowych zasad. Oto 5 skutecznych sposobów na zabezpieczenie danych w sieci.
Określanie przesłanek legalizujących przetwarzanie danych to punkt wyjścia do działania zgodnie z przepisami prawa o ochronie danych osobowych. Jak krok po kroku określić podstawę przetwarzania danych osobowych?
Przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej jako RODO lub rozporządzenie) regulują m.in. kwestie powierzenia przetwarzania danych osobowych przez administratora. Rozpoczęcie obowiązywania przepisów unijnego rozporządzenia, wywołało tendencję do bezrefleksyjnego zawierania umów powierzenia przetwarzania danych w każdym przypadku, w którym dochodzi do przekazania danych przez administratora poza jego organizację do innego podmiotu. Niejednokrotnie jednak zawieranie tego typu umów jest całkowicie bezzasadne.
W dniu 23 stycznia br. Ministerstwo Cyfryzacji wydało objaśnienie prawne dotyczące dalszego gromadzenia danych osobowych osób ubiegających się o zatrudnienie u pracodawcy po zakończeniu rekrutacji. Według Ministra Cyfryzacji wydanie oświadczenia było niezbędne z uwagi na skalę oraz znaczący wpływ na działalność gospodarczą przedsiębiorców, których dane zagadnienie dotyczy. Celem wydanego objaśnienia jest pozbawienie wątpliwości pracodawców, którzy gromadzą i przetwarzają dane osobowe osób uczestniczących w procesie rekrutacyjnym, a także po jego zakończeniu.
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych wyjaśnia, w jaki sposób przekazywać dane osobowe z Polski do Wielkiej Brytanii na wypadek brexitu. Obecne zasady przekazywania danych będą obowiązywały tylko do 29 marca 2019 r.
Korzystanie z usług podwykonawców może rodzić obowiązek powierzenia przetwarzania danych osobowych firmie zewnętrznej (staje się ona wtedy procesorem). Należy w tym celu zawrzeć odpowiednią umowę. Ponadto, administrator ma prawo skontrolować swoich procesorów co do odpowiedniego bezpieczeństwa przetwarzanych przez nich danych.
Urząd Ochrony Danych Osobowych ostrzega przed oszustami, którzy wykorzystują RODO dla wyłudzenia pieniędzy. O otrzymanej korespondencji należy powiadomić organy ścigania.
Prawie każdy z nas korzysta z serwisów społecznościowych. Co Facebook wie o swoich użytkownikach oraz jak chroni ich dane?
RODO wprowadziło konieczność powołania w wielu firmach nowego stanowiska - Inspektora Danych Osobowych (IOD). Kiedy zgodnie z RODO istnieje konieczność powołania IOD?
Po wielu przeprowadzonych konsultacjach społecznych i wynikających z nich zmianach w samym projekcie, ostatecznie ustalony kształt ustawy odbiega znacząco od tego proponowanego początkowo. Powodem jest uwzględnienie przez Ministerstwo Cyfryzacji, mnogości postulatów zgłaszanych przez aktywnych uczestników prac nad ustawą, reprezentujących różnorodne branże i gałęzie gospodarki. Wobec powyższego w niniejszym podsumowaniu zdecydowano się omówić najważniejsze zmiany, aby podczas zapoznawania się z przepisami ustawy wiedza na temat aktualnego stanu prawnego była całościowa.
Rejestr kategorii przetwarzania jest narzędziem, które pomaga zapewnić skuteczny nadzór nad zgodnością przetwarzania danych osobowych z RODO. Jakie informacje powinien zawierać?
Ilekroć jest mowa o przechowywaniu danych przy użyciu technologii informatycznych, tylekroć pojawia się kwestia ich właściwego zabezpieczenia. Chociaż chmury obliczeniowe gwarantują o wiele wyższy stopień bezpieczeństwa niż tradycyjne „fizyczne” nośniki takie jak twarde dyski czy płyty CD, nie osiąga on niestety poziomu 100%. Na szczęście istnieją metody, które pozwalają użytkownikom chmur we własnym zakresie dbać o swoje zamieszczone w chmurach pliki.
Uregulowanie relacji pomiędzy administratorem a podmiotem przetwarzającym dane (popularnym procesorem) współcześnie stało się jedną z podstawowych czynności, które sam administrator musi uwzględnić w systemie ochrony danych w swojej organizacji. Liczne audyty pokazują, że w dzisiejszych czasach, w znacznej mniejszości pozostają podmioty, które z całą odpowiedzialnością mogą stwierdzić, że nie korzystają z usług podmiotów przetwarzających dane na ich zlecenie. W dużej części przypadków administratorzy ci nie są świadomi, że w relacji z kontrahentami dochodzi do powierzenia danych w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych.
RODO wyróżnia szczególne kategorie danych których przetwarzania co do zasady zabrania. Jakie to dane i w jakich sytuacjach wolno je przetwarzać?
Współcześnie ofiarą przestępstwa w sieci może paść praktycznie każdy użytkownik urządzenia mającego dostęp do internetu. Dlatego też bardzo ważne jest, aby umieć rozpoznać i właściwie zareagować na ewentualny cyberatak.
Zgodnie z RODO, nie ma obowiązku rejestracji inspektora ochrony danych w organie nadzorczym, a samo powołanie takiej osoby przez administratora lub podmiot przetwarzający będzie wystarczające dla przyjęcia wszelkich skutków, jakie z tym faktem wiąże rozporządzenie o ochronie danych.
W art. 39 ust. 1 RODO określono zakres zadań inspektora ochrony danych osobowych. Co zmieni RODO?
W dniu 25 maja zaczniemy stosować przepisy RODO.