REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega domyślna ochrona danych?

Ochrona danych osobowych Fot. Shutterstock
Ochrona danych osobowych Fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak stosować mechanizmy domyślnej ochrony danych i ochrony danych w fazie projektowania? Przedstawiamy wnioski z wytycznych Europejskiej Rady Ochrony Danych

Ochrona danych w fazie projektowania oraz ta domyślna (data protection by design, data protection by deflaut – DPbDD) stanowią mechanizmy pozwalające administratorowi odpowiednio wcześnie „zaszyć” zasady bezpieczeństwa informacji oraz sposoby realizacji praw i wolności osób, których dane dotyczą, w projektowane czynności przetwarzania, w tym w ramach ustalania specyfikacji produktu lub usługi, ich testowania, utrzymania, rozwoju lub usuwania.

REKLAMA

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Wytyczne 4/2019 Europejskiej Rady Ochrony Danych stanowią cenne narzędzie, pozwalające odejść od dotychczasowego rozumienia DPbDD jako klauzul generalnych na rzecz traktowania tych mechanizmów jako praktycznego instrumentu wspierającego administratora w ustanawianiu technicznych i organizacyjnych środków ochrony danych, które pozwolą mu skutecznie realizować:

  1. zasady przetwarzania danych osobowych (art. 5 RODO),
  2. prawa osób, których dane dotyczą (art. 12–22 RODO),
  3. wolności osób, których dane dotyczą (Karta praw podstawowych Unii Europejskiej).

Wskazany cel administrator powinien osiągnąć dzięki stosowaniu podejścia opartego na ryzyku (wspólne dla art. 24, 25, 32 i 35 RODO) dla zdefiniowanych zasobów (osoby fizyczne, poprzez ochronę ich danych osobowych) i zagrożeń (prawa i wolności osób, których dane dotyczą) z uwzględnieniem istniejących warunków przetwarzania (charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania).

Jasny przekaz informacji

Od początku komunikacji z osobami, których dane dotyczą, administrator musi jasno i zrozumiale wskazywać, w jaki sposób będzie gromadzić, wykorzystywać i udostępniać ich informacje. Przejrzystość polega na umożliwieniu osobom, których dane dotyczą, zrozumienia – a w razie konieczności skorzystania – z praw przysługujących im na mocy art. 15–22 RODO. Implementacja omawianej zasady w ramach mechanizmów DPbDD powinna obejmować następujące elementy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. jasność komunikacji – informacje powinny być sformułowane jasnym i prostym językiem, zwięźle i zrozumiale,
  2. semantyka – komunikacja powinna mieć jasne znaczenie dla danej grupy odbiorców,
  3. dostępność – informacje powinny być łatwo dostępne dla osoby, której dane dotyczą,
  4. kontekstowość – informacje powinny być przekazywane w odpowiednim czasie i w odpowiedniej formie,
  5. istotność – przekazywane powinny być informacje mające znaczenie i zastosowanie do konkretnej osoby, której dotyczą dane,
  6. uniwersalne projektowanie – informacje powinny być dostępne dla wszystkich, obejmować użycie języków nadających się do odczytu maszynowego w celu ułatwienia i zautomatyzowania czytelności i przejrzystości,
  7. zrozumiałość – osoby, których dane dotyczą, powinny rozumieć, czego mogą oczekiwać w odniesieniu do przetwarzania ich danych osobowych, w szczególności, gdy tymi osobami są dzieci lub inne grupy szczególnie narażone,
  8. wielokanałowość – informacje powinny być dostarczane w różnych kanałach i mediach (innych niż tekst), aby zwiększyć prawdopodobieństwo ich skutecznego dotarcia do osoby, której dane dotyczą.

REKLAMA

Administrator danych opracowuje politykę prywatności w celu spełnienia wymogów przejrzystości. Polityka prywatności nie powinna zawierać dużej ilości tekstu, którego zrozumienie jest trudne dla przeciętnej osoby. Powinna być napisana jasnym i zwięzłym językiem, aby ułatwić użytkownikowi strony internetowej zrozumienie sposobu przetwarzania jego danych osobowych. Zatem administrator danych dostarcza informacji w sposób wielowarstwowy, w którym podkreśla się najważniejsze punkty. Stosuje menu w formie listy rozwijalnej oraz linki do innych podstron w celu dalszego wyjaśnienia pojęć zawartych w polityce, a także klipy wideo objaśniające najważniejsze punkty informacji.

Dostęp do polityki prywatności nie może być utrudniony dla osób, których dane dotyczą. Powinna być ona udostępniana i widoczna na wszystkich podstronach danej strony internetowej, w taki sposób, aby osobę, której dane dotyczą, dzieliło tylko jedno kliknięcie od dostępu do informacji. Dostarczane informacje są również opracowywane zgodnie z najlepszymi praktykami i standardami projektowania uniwersalnego, tak aby były dostępne dla wszystkich.

Niezbędne informacje muszą być dostarczane we właściwym kontekście, we właściwym czasie. To oznacza, że sama polityka prywatności na stronie internetowej nie jest wystarczająca, aby administrator danych mógł spełnić wymogi przejrzystości. Administrator danych opracowuje przepływ informacji. Przedstawia osobie, której dane dotyczą, istotne komunikaty w odpowiednich kontekstach, korzystając np. z fragmentów informacji lub wyskakujących okienek. Na przykład administrator – zwracając się do osoby, której dane dotyczą, o wprowadzenie jej danych osobowych – informuje ją, w jaki sposób dane osobowe będą przetwarzane i dlaczego ich przetwarzanie jest niezbędne.

Zgodność z prawem

Administrator danych powinien określić ważną podstawę prawną przetwarzania danych osobowych w ramach danej operacji przetwarzania. Implementacja omawianej zasady w ramach mechanizmów DPbDD powinna obejmować następujące elementy:

  1. istotność – każda operacja przetwarzania powinna opierać się na właściwej podstawie prawnej przetwarzania,
  2. rozróżnienie – administrator danych powinien dokonać rozróżnienia między podstawą prawną stosowaną dla każdej operacji przetwarzania,
  3. określoność celu – odpowiednia podstawa prawna powinna być wyraźnie powiązana ze szczególnym celem przetwarzania,
  4. niezbędność – przetwarzanie powinno być konieczne, aby cel był zgodny z prawem. Jest to obiektywny test, który obejmuje bezstronną ocenę realnych alternatyw osiągnięcia celu,
  5. autonomia – osobie, której dane dotyczą, należy przyznać najwyższy możliwy stopień autonomii w odniesieniu do kontroli danych osobowych,
  6. wycofanie zgody – wycofanie zgody powinno być równie łatwe jak jej wyrażenie. Jeśli tak nie jest, każda udzielona zgoda jest nieważna,
  7. wyważenie interesów – w przypadku, gdy podstawą prawną przetwarzania jest prawnie uzasadniony interes, administrator danych musi przeprowadzić obiektywne ważenie interesów (osoba, której dane dotyczą, vs administrator danych). Administrator danych powinien ujawnić wynik przeprowadzonego testu interesów,
  8. wstępne określenie – podstawę prawną określa się przed rozpoczęciem przetwarzania danych,
  9. zaprzestanie – jeżeli podstawa prawna przestaje mieć zastosowanie, przetwarzanie danych zostaje odpowiednio przerwane,
  10. dopasowanie – w przypadku ważnej zmiany podstawy prawnej przetwarzania faktyczne przetwarzanie musi być dostosowane do nowej podstawy prawnej,
  11. konfiguracja domyślna – przetwarzanie musi być ograniczone do tego, co ściśle uzasadnia podstawa prawna,
  12. podział odpowiedzialności – w każdym przypadku, gdy przewiduje się współadministrowanie, strony muszą w jasny i przejrzysty sposób rozdzielić swoje obowiązki wobec osoby, której dane dotyczą.

REKLAMA

Bank planuje zaoferować usługę mającą na celu poprawę efektywności zarządzania wnioskami kredytowymi. Ideą usługi jest to, że bank po uzyskaniu zgody klienta może uzyskać dane od władz publicznych na jego temat. Mogą to być na przykład dane podatkowe z administracji podatkowej. Początkowo te dane osobowe są niezbędne do podjęcia działań na wniosek osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy. Klient może zawrzeć umowę, przekazując informacje od administracji podatkowej we własnym zakresie.

Wdrażając zasadę zgodności z prawem, administrator danych uświadamia sobie, że nie może wykorzystać przesłanki niezbędności do wykonania umowy (art. 6 ust. 1 lit. b RODO) dla tej części przetwarzania, która wiąże się z gromadzeniem danych osobowych bezpośrednio od organów podatkowych. Bank stwierdza, że ta część przetwarzania musi opierać się na zgodzie. Bank przedstawia zatem informacje o przetwarzaniu danych w sposób ułatwiający osobom, których dane dotyczą, zrozumienie, jakie przetwarzanie jest obowiązkowe, a jakie fakultatywne. Domyślna konfiguracja wniosku nie pozwala na pobranie danych bezpośrednio ze źródeł innych niż sama osoba, której dane dotyczą. Natomiast opcja bezpośredniego pobierania informacji jest przedstawiona w sposób niezniechęcający osoby, której dane dotyczą.

Każda udzielona zgoda jest przetwarzana elektronicznie w sposób udokumentowany, a osoby, których dane dotyczą, w łatwy sposób są informowane na temat przysługujących im praw, w szczególności możliwości wycofania wyrażonej zgody. Administrator danych dokonał wcześniej oceny wymogów DPbDD i włącza wszystkie te kryteria do specyfikacji wymagań dotyczących przetargu na zakup platformy. Jest świadomy, że jeżeli nie uwzględni wymogów DPbDD w przetargu, późniejsze dostosowanie platformy może być dla niego zbyt kosztowne lub w ogóle niemożliwe.

Interesujesz się tematyką RODO w firmie? Polecamy serwis e-firma

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: o2.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Minister Telus: rolnictwo ekologiczne jest szansą dla polskich gospodarstw

    Minister Robert Telus podkreślił, że rolnictwo ekologiczne jest szansą dla polskich gospodarstw. Poinformował, że resort rolnictwa myśli nad zmianą programu "Produkt w szkole", by go ukierunkować na lokalne i ekologiczne produkty.

    Nawet 2,5 mln euro dofinansowania w konkursie Seal of Excellence. Dla kogo? Kiedy można składać wnioski?

    Jesteś przedsiębiorcą, którego projekt został pozytywnie oceniony przez Komisję Europejską i otrzymał certyfikat Seal of Excellence w ramach instrumentu EIC Accelerator programu „Horyzont Europa”, jednak z powodu ograniczeń budżetowych nie otrzymałeś dofinansowania? Weź udział w konkursie organizowanym przez NCBR Seal of Excellence. Budżet to 23 miliony złotych. 

    Starasz się o dofinansowanie do projektu? Sprawdź, jak ocenić, czy jest innowacyjny i ma szanse na dotację

    Jednym z najistotniejszych kryteriów wyboru projektu, mającego otrzymać dofinansowanie jest innowacyjność. Jak ocenić, czy projekt jest innowacyjny i ma szansę na otrzymanie grantu? Podpowiadają eksperci do spraw pozyskiwania dotacji. 

    Ile w Polsce można zebrać na internetowej zbiórce? Kiedy ludzie wpłacają najwięcej pieniędzy?

    Ile wynosi średnia wartość zbiórki online na świecie, a ile w Polsce? Ile zrzutek tworzonych jest rocznie? Kiedy najczęściej ludzie wpłacają pieniądze? Oto ciekawostki i nieznane fakty na temat crowdfundingu na świecie i w Polsce.

    REKLAMA

    MRiRW: pomoc dla rolników za szkody w uprawach truskawek i krzewów owocowych

    MRiRW poinformowało, że rolnicy, którzy ponieśli szkody w uprawach truskawek i krzewów owocowych, mogą ubiegać się o pomoc; stawka wynosi 2500 zł na 1 ha powierzchni owocujących upraw.

    Kto jeszcze czyta papierowe gazetki promocyjne? Okazuje się, że całkiem sporo klientów

    Tradycyjne gazetki promocyjne odnotowały duży spadek. Zmniejszyły też liczbę stron, powierzchnię i… liczbę promocji. Można to zaobserwować wszędzie, oprócz dyskontów. W branży spożywczej nie ma co liczyć na odejście od papierowych gazetek. Inne branże prawdopodobnie zmienią formę papierową na elektroniczną. 

    Minister Telus: stworzenie korytarza solidarnościowego to nasze rozwiązanie dla Ukrainy ws zboża

    Minister Robert Telus powiedział, że stworzenie korytarza solidarnościowego, tak by ukraińskie zboże nie wpływało do Polski, to nasze rozwiązanie. Dodał, że rozwiązanie to poprzednio zadziałało, nie zakłócając polskiego rynku zboża.

    Publiczne stacje ładowania elektryków co 60-100 km. Nowe przepisy od połowy 2024 roku

    W Polsce jest coraz więcej samochodów o napędzie elektrycznym ale nie nadąża za tym infrastruktura. Po prostu brakuje publicznych stacji ładowania. W połowie 2024 roku wejdzie w życie unijne rozporządzenie AFIR, które wymaga rozbudowania infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Zgodnie z nowymi przepisami do końca 2025 roku na najważniejszych trasach europejskich (sieć bazowa TEN-T) publiczne stacje ładowania mają być dostępne maksymalnie co 60 km. W ramach większej sieci kompleksowej TEN-T odległość ta ma wynieść nie więcej niż 100 km.

    REKLAMA

    Szef MON: spór o zboże z Ukrainą dotyczy interesów oligarchów ukraińskich

    Szef MON Mariusz Błaszczak stwierdził, że "spór z Ukrainą dotyczy interesów oligarchów ukraińskich, którzy chcieliby sprzedawać zboże na terytorium Polski; my natomiast musimy chronić interesów polskich rolników".

    Miliony idą na projekty badawcze. Kto korzysta z Funduszy Europejskich?

    Prawie 100 projektów badawczych realizowanych z Funduszy Europejskich było w I połowie br. Łączne dofinansowanie w wysokości ponad 524 mln zł. Takie dane przestawia NCBR. W obszarach jakich działań najczęściej prowadzone są projekty?

    REKLAMA