REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega domyślna ochrona danych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ochrona danych osobowych Fot. Shutterstock
Ochrona danych osobowych Fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak stosować mechanizmy domyślnej ochrony danych i ochrony danych w fazie projektowania? Przedstawiamy wnioski z wytycznych Europejskiej Rady Ochrony Danych

Ochrona danych w fazie projektowania oraz ta domyślna (data protection by design, data protection by deflaut – DPbDD) stanowią mechanizmy pozwalające administratorowi odpowiednio wcześnie „zaszyć” zasady bezpieczeństwa informacji oraz sposoby realizacji praw i wolności osób, których dane dotyczą, w projektowane czynności przetwarzania, w tym w ramach ustalania specyfikacji produktu lub usługi, ich testowania, utrzymania, rozwoju lub usuwania.

REKLAMA

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Wytyczne 4/2019 Europejskiej Rady Ochrony Danych stanowią cenne narzędzie, pozwalające odejść od dotychczasowego rozumienia DPbDD jako klauzul generalnych na rzecz traktowania tych mechanizmów jako praktycznego instrumentu wspierającego administratora w ustanawianiu technicznych i organizacyjnych środków ochrony danych, które pozwolą mu skutecznie realizować:

  1. zasady przetwarzania danych osobowych (art. 5 RODO),
  2. prawa osób, których dane dotyczą (art. 12–22 RODO),
  3. wolności osób, których dane dotyczą (Karta praw podstawowych Unii Europejskiej).

Wskazany cel administrator powinien osiągnąć dzięki stosowaniu podejścia opartego na ryzyku (wspólne dla art. 24, 25, 32 i 35 RODO) dla zdefiniowanych zasobów (osoby fizyczne, poprzez ochronę ich danych osobowych) i zagrożeń (prawa i wolności osób, których dane dotyczą) z uwzględnieniem istniejących warunków przetwarzania (charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania).

Jasny przekaz informacji

Od początku komunikacji z osobami, których dane dotyczą, administrator musi jasno i zrozumiale wskazywać, w jaki sposób będzie gromadzić, wykorzystywać i udostępniać ich informacje. Przejrzystość polega na umożliwieniu osobom, których dane dotyczą, zrozumienia – a w razie konieczności skorzystania – z praw przysługujących im na mocy art. 15–22 RODO. Implementacja omawianej zasady w ramach mechanizmów DPbDD powinna obejmować następujące elementy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. jasność komunikacji – informacje powinny być sformułowane jasnym i prostym językiem, zwięźle i zrozumiale,
  2. semantyka – komunikacja powinna mieć jasne znaczenie dla danej grupy odbiorców,
  3. dostępność – informacje powinny być łatwo dostępne dla osoby, której dane dotyczą,
  4. kontekstowość – informacje powinny być przekazywane w odpowiednim czasie i w odpowiedniej formie,
  5. istotność – przekazywane powinny być informacje mające znaczenie i zastosowanie do konkretnej osoby, której dotyczą dane,
  6. uniwersalne projektowanie – informacje powinny być dostępne dla wszystkich, obejmować użycie języków nadających się do odczytu maszynowego w celu ułatwienia i zautomatyzowania czytelności i przejrzystości,
  7. zrozumiałość – osoby, których dane dotyczą, powinny rozumieć, czego mogą oczekiwać w odniesieniu do przetwarzania ich danych osobowych, w szczególności, gdy tymi osobami są dzieci lub inne grupy szczególnie narażone,
  8. wielokanałowość – informacje powinny być dostarczane w różnych kanałach i mediach (innych niż tekst), aby zwiększyć prawdopodobieństwo ich skutecznego dotarcia do osoby, której dane dotyczą.

REKLAMA

Administrator danych opracowuje politykę prywatności w celu spełnienia wymogów przejrzystości. Polityka prywatności nie powinna zawierać dużej ilości tekstu, którego zrozumienie jest trudne dla przeciętnej osoby. Powinna być napisana jasnym i zwięzłym językiem, aby ułatwić użytkownikowi strony internetowej zrozumienie sposobu przetwarzania jego danych osobowych. Zatem administrator danych dostarcza informacji w sposób wielowarstwowy, w którym podkreśla się najważniejsze punkty. Stosuje menu w formie listy rozwijalnej oraz linki do innych podstron w celu dalszego wyjaśnienia pojęć zawartych w polityce, a także klipy wideo objaśniające najważniejsze punkty informacji.

Dostęp do polityki prywatności nie może być utrudniony dla osób, których dane dotyczą. Powinna być ona udostępniana i widoczna na wszystkich podstronach danej strony internetowej, w taki sposób, aby osobę, której dane dotyczą, dzieliło tylko jedno kliknięcie od dostępu do informacji. Dostarczane informacje są również opracowywane zgodnie z najlepszymi praktykami i standardami projektowania uniwersalnego, tak aby były dostępne dla wszystkich.

Niezbędne informacje muszą być dostarczane we właściwym kontekście, we właściwym czasie. To oznacza, że sama polityka prywatności na stronie internetowej nie jest wystarczająca, aby administrator danych mógł spełnić wymogi przejrzystości. Administrator danych opracowuje przepływ informacji. Przedstawia osobie, której dane dotyczą, istotne komunikaty w odpowiednich kontekstach, korzystając np. z fragmentów informacji lub wyskakujących okienek. Na przykład administrator – zwracając się do osoby, której dane dotyczą, o wprowadzenie jej danych osobowych – informuje ją, w jaki sposób dane osobowe będą przetwarzane i dlaczego ich przetwarzanie jest niezbędne.

Zgodność z prawem

Administrator danych powinien określić ważną podstawę prawną przetwarzania danych osobowych w ramach danej operacji przetwarzania. Implementacja omawianej zasady w ramach mechanizmów DPbDD powinna obejmować następujące elementy:

  1. istotność – każda operacja przetwarzania powinna opierać się na właściwej podstawie prawnej przetwarzania,
  2. rozróżnienie – administrator danych powinien dokonać rozróżnienia między podstawą prawną stosowaną dla każdej operacji przetwarzania,
  3. określoność celu – odpowiednia podstawa prawna powinna być wyraźnie powiązana ze szczególnym celem przetwarzania,
  4. niezbędność – przetwarzanie powinno być konieczne, aby cel był zgodny z prawem. Jest to obiektywny test, który obejmuje bezstronną ocenę realnych alternatyw osiągnięcia celu,
  5. autonomia – osobie, której dane dotyczą, należy przyznać najwyższy możliwy stopień autonomii w odniesieniu do kontroli danych osobowych,
  6. wycofanie zgody – wycofanie zgody powinno być równie łatwe jak jej wyrażenie. Jeśli tak nie jest, każda udzielona zgoda jest nieważna,
  7. wyważenie interesów – w przypadku, gdy podstawą prawną przetwarzania jest prawnie uzasadniony interes, administrator danych musi przeprowadzić obiektywne ważenie interesów (osoba, której dane dotyczą, vs administrator danych). Administrator danych powinien ujawnić wynik przeprowadzonego testu interesów,
  8. wstępne określenie – podstawę prawną określa się przed rozpoczęciem przetwarzania danych,
  9. zaprzestanie – jeżeli podstawa prawna przestaje mieć zastosowanie, przetwarzanie danych zostaje odpowiednio przerwane,
  10. dopasowanie – w przypadku ważnej zmiany podstawy prawnej przetwarzania faktyczne przetwarzanie musi być dostosowane do nowej podstawy prawnej,
  11. konfiguracja domyślna – przetwarzanie musi być ograniczone do tego, co ściśle uzasadnia podstawa prawna,
  12. podział odpowiedzialności – w każdym przypadku, gdy przewiduje się współadministrowanie, strony muszą w jasny i przejrzysty sposób rozdzielić swoje obowiązki wobec osoby, której dane dotyczą.

REKLAMA

Bank planuje zaoferować usługę mającą na celu poprawę efektywności zarządzania wnioskami kredytowymi. Ideą usługi jest to, że bank po uzyskaniu zgody klienta może uzyskać dane od władz publicznych na jego temat. Mogą to być na przykład dane podatkowe z administracji podatkowej. Początkowo te dane osobowe są niezbędne do podjęcia działań na wniosek osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy. Klient może zawrzeć umowę, przekazując informacje od administracji podatkowej we własnym zakresie.

Wdrażając zasadę zgodności z prawem, administrator danych uświadamia sobie, że nie może wykorzystać przesłanki niezbędności do wykonania umowy (art. 6 ust. 1 lit. b RODO) dla tej części przetwarzania, która wiąże się z gromadzeniem danych osobowych bezpośrednio od organów podatkowych. Bank stwierdza, że ta część przetwarzania musi opierać się na zgodzie. Bank przedstawia zatem informacje o przetwarzaniu danych w sposób ułatwiający osobom, których dane dotyczą, zrozumienie, jakie przetwarzanie jest obowiązkowe, a jakie fakultatywne. Domyślna konfiguracja wniosku nie pozwala na pobranie danych bezpośrednio ze źródeł innych niż sama osoba, której dane dotyczą. Natomiast opcja bezpośredniego pobierania informacji jest przedstawiona w sposób niezniechęcający osoby, której dane dotyczą.

Każda udzielona zgoda jest przetwarzana elektronicznie w sposób udokumentowany, a osoby, których dane dotyczą, w łatwy sposób są informowane na temat przysługujących im praw, w szczególności możliwości wycofania wyrażonej zgody. Administrator danych dokonał wcześniej oceny wymogów DPbDD i włącza wszystkie te kryteria do specyfikacji wymagań dotyczących przetargu na zakup platformy. Jest świadomy, że jeżeli nie uwzględni wymogów DPbDD w przetargu, późniejsze dostosowanie platformy może być dla niego zbyt kosztowne lub w ogóle niemożliwe.

Interesujesz się tematyką RODO w firmie? Polecamy serwis e-firma

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: o2.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA