REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

#StaySafe, czyli o bezpieczeństwie w sieci w dobie COVID-19

Andersen w Polsce
Andersen w Polsce tworzy zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, najwyższej klasy doradztwo podatkowe, compliance, doradztwo w zakresie cen transferowych i outsourcing księgowy.
#StaySafe, czyli o bezpieczeństwie w sieci w dobie COVID-19 /fot. Shutterstock
#StaySafe, czyli o bezpieczeństwie w sieci w dobie COVID-19 /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nasze życie ostatnimi czasy w znacznej mierze przeniosło się do sieci. Codziennością stały się e-zakupy, e-konsultacje medyczne, e-rozrywka, czy załatwianie spraw urzędowych za pośrednictwem tzw. e-urzędu. W ostatnim artykule pisaliśmy też o e-posiedzeniach organów spółek kapitałowych. Wkrótce najprawdopodobniej będziemy mieli okazję uczestniczyć w e-posiedzeniach sądowych. Wszystko to ma nas chronić przed ryzykiem zarażenia się koronawirusem. Czy jednak korzystając ze wskazanych e-rozwiązań, jesteśmy na pewno bezpieczni?

W dobie COVID-19 życie w znacznej mierze przeniosło się do sieci. Codziennością stały się e-zakupy, e-konsultacje medyczne, e-rozrywka, czy załatwianie spraw urzędowych za pośrednictwem tzw. e-urzędu. W ostatnim artykule pisaliśmy też o e-posiedzeniach organów spółek kapitałowych. Wkrótce najprawdopodobniej będziemy mieli okazję uczestniczyć w e-posiedzeniach sądowych. Wszystko to ma nas chronić przed ryzykiem zarażenia się koronawirusem. Czy jednak korzystając ze wskazanych e-rozwiązań, jesteśmy na pewno bezpieczni?

REKLAMA

Wzrost cyberprzestępczości

To, że Internet jest idealnym miejscem do nadużyć wiadomo od dawna. Anonimowość, jaką zapewnia powoduje, że wielu jego użytkowników wykorzystuje go jako narzędzie do popełniania przestępstw. Nie chodzi tu tylko o niechlubne zniesławienie czy zniewagę (przestępstwa najczęściej popełniane w sieci), ale o zakrojoną na szeroką skalę cyberprzestępczość. Napływające z mediów informacje potwierdzają, że przestępcy w dobie pandemii szczególnie chętnie wykorzystują nie tylko słabości zabezpieczeń urządzeń, za pomocą których załatwiamy obecnie więcej spraw niż zwykle (laptopów, smartfonów, tabletów etc.), ale także, a może przede wszystkim nieuwagę ich użytkowników. Często bowiem podajemy im na tacy dane, dzięki którym uzyskują łatwy dostęp do naszych kont bankowych, poczty elektronicznej, dysków.

Uważaj na fałszywe wiadomości email

Jedną z najczęściej występujących form oszustwa komputerowego jest tzw. phishing [Password Harvesting Fishing] - potocznie łowienie haseł. Polega na podszywaniu się pod inną osobę lub instytucję i wysyłaniu w jej imieniu fałszywych wiadomości elektronicznych. Wiadomości te zawierają zwykle link, który przekierowuje na stronę internetową łudząco przypominającą stronę Twojego banku, sklepu internetowego, w którym często robisz zakupy, urzędu lub innego podmiotu, z którym wiążą Cię jakieś relacje – zwykle finansowe. Link ma rzekomo ułatwić dokonanie płatności. W rzeczywistości chodzi o wyłudzenie poufnych informacji (np. danych logowania, danych karty kredytowej), za pomocą których oszust uzyskuje dostęp do Twojego konta, następnie opróżniając je do zera. Pamiętaj! Żaden bank ani żadna inna instytucja nigdy nie powinny prosić o podanie Twojego identyfikatora, hasła do rachunku bankowego lub numeru PIN, a już na pewno nie mailowo.

Nie kupuj kota w worku!

W okresie pandemii sklepy internetowe przeżywają prawdziwe oblężenie. Jak wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej pt. „E-Commerce w czasie kryzysu 2020”, w obliczu zagrożenia zakupy internetowe stały się dla wielu Polaków zdecydowanie lepszą alternatywą wobec tych tradycyjnych. 38% konsumentów zaopatrzyło się w sieci w potrzebne zapasy żywności czy środków higienicznych i chemicznych. 37% uważa tę formę zakupów za bezpieczniejszą, a wśród osób, które zrobiły zapasy w Internecie ten odsetek wyniósł aż 70%. Nie bez przyczyny zatem nowe sklepy internetowe w ostatnich miesiącach pojawiają się jak grzyby po deszczu. Do zakupów w nich należy podchodzić jednak z dużą dozą ostrożności. Wielu sprzedawców wykorzystuje bowiem okazję i zamiast pełnowartościowego produktu dostarcza nam przysłowiowego „kota w worku”, a nawet „figę z makiem”.  Jak uchronić się przed oszustami? Przede wszystkim:

  • Sprawdź, czy sprzedawca prowadzi zarejestrowaną działalność (możesz to zrobić korzystając ze strony http://www.krs-online.com.pl/ oraz https://www.ceidg.gov.pl/), a także czy posiada regulamin sklepu internetowego;
  • Wybieraj sklepy posiadające certyfikaty potwierdzające przynależność do systemu gwarantującego stosowanie dobrych praktyk (np. certyfikat Euro-Label) lub spełnianie standardów obsługi (znak jakości Trusted Shops);
  • Nie daj się skusić zbyt niską ceną oferowanego produktu - promocje promocjami, ale jeżeli produkt jest zbyt tani w porównaniu do cen podobnych, a nawet identycznych produktów na rynku, coś może być z nim nie tak;
  • Podawaj sprzedawcy tylko niezbędne dane - imię, nazwisko, adres dostawy, email i numer telefonu powinny mu w zupełności wystarczyć. Do zrealizowania zamówienia nie jest z pewnością potrzeby PESEL i numer dowodu osobistego. Nigdy ich nie podawaj!
  • Czytaj opinie o sprzedawcy, z którego oferty chcesz skorzystać, na forach i portalach społecznościowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bezpieczna komunikacja

Spotkania online – zarówno prywatne, jak i zawodowe – również mogą stać się świetną okazją do pozyskania cennych informacji przez oszustów. Do niebezpiecznych sytuacji może dochodzić zwłaszcza, gdy urządzenia, za pomocą których komunikujemy się ze światem zewnętrznym są niewystarczająco zabezpieczone. Dlatego szczególnie ważne jest, by nie tylko w okresie pandemii, ale zawsze pamiętać o instalowaniu na nich oprogramowania antywirusowego. Istotne są także narzędzia wykorzystywane do komunikacji. Należy wybierać tylko takie, które pozwolą na ochronę przekazywanych w ramach e-spotkań danych (będą zapewniały ich szyfrowanie), a także możliwą kontrolę dostępu uczestników spotkania (nikt przypadkowy nie będzie mógł się do niego włączyć). Zachowanie powyższych zasad jest szczególnie ważne podczas wirtualnych spotkań biznesowych. Zazwyczaj omawia się na nich kwestie o istotnym znaczeniu, często posiadające status tajemnicy przedsiębiorstwa. Pozyskanie dostępu do nich przez osoby nieuprawnione jest znaczenie prostsze niż podczas tradycyjnego bezpośredniego kontaktu w tzw. „realu”.

#StaySafe

Ograniczenie kontaktu ze światem zewnętrznym z pewnością uchroni nas przed ryzykiem zakażenia się koronawirusem. W sieci jednak również czyhają niebezpieczeństwa, których poziom w dobie pandemii istotnie wzrósł. Nie można ich bagatelizować. Może się bowiem okazać, że wirus, który zaatakuje nasz sprzęt komputerowy przyniesie nie mniejsze szkody niż COVID-19. Stąd szczególnie ważne jest wdrożenie rozwiązań, a także wypracowanie nawyków, dzięki którym będziemy bezpieczni w sieci. Poza zainstalowaniem oprogramowania antywirusowego pamiętaj, by:

  1. Nigdy nie klikać podejrzanych linków. Zamiast tego wpisz adres www ręcznie do wyszukiwarki;
  2. Sprawdzać, czy adres strony internetowej, na którą przekierował Cię link zawiera w pasku adresowym protokół https oznaczający połączenia szyfrowane zamiast protokołu http. Jedynie protokół https pozwala na bezpieczne przesyłanie danych;
  3. Filtrować wiadomości – Twoją czujność powinny być wzbudzić emaile zawierające błędy językowe;
  4. Sprawdzać nadawcę – skontaktuj się z podmiotem, od którego ma pochodzić wiadomość i ustal, czy rzeczywiście ją do Ciebie wysłał. Zanim nie potwierdzisz jego tożsamości nie otwieraj przesłanych Ci załączników;
  5. W miarę możliwości zmieniaj dane logowania do stron, z których oszuści mogą wykraść Twoje dane.

Natalia Gaweł – adwokat w kancelarii Andersen Tax & Legal, Poland

Polecamy: Przedsiębiorca w kryzysie (PDF)

Natalia Gaweł – adwokat w kancelarii Andersen Tax & Legal, Poland
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

Polityka klimatyczna UE. Czy Europejski Zielony Ład osłabia konkurencyjność unijnej gospodarki

Europa ma coraz mniejszy udział w światowej gospodarce. W 2010 r. gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, natomiast w 2020 r. Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. Przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej - mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik.

W biznesie jest miejsce na empatię

Rozmowa z Agatą Swornowską-Kurto, socjolożką, CEO w Grupie ArteMis i autorką kampanii „Bliżej Siebie”, o tym, dlaczego zrozumienie emocji i troska o zdrowie psychiczne pracowników są dziś podstawą długoterminowego sukcesu organizacji.

REKLAMA

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

REKLAMA

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

Z czym mierzą się handlowcy w czasie Black Friday?

Już 29 listopada będzie wyczekiwany przez wielu konsumentów Black Friday. Po nim rozpocznie się szał świątecznych zakupów i zarazem wytężonej pracy dla handlowców. Statystyki pokazują, że Polacy z roku na rok wydają i zamawiają coraz więcej. 

REKLAMA