REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koronawirus. Czy każdy biznes można prowadzić online?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Jachymczak
Dziennikarka ekonomiczna, szkoleniowiec z pasją
Koronawirus. Czy każdy biznes można prowadzić online? /fot. Fotolia
Koronawirus. Czy każdy biznes można prowadzić online? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc własny biznes od wielu lat nauczyłam się, że dywersyfikacja ryzyka jest bardzo ważna. Stanie na czterech nogach to filozofia pozwalająca na stabilność małych i średnich firm, ale i w dużych bardzo dobrze się sprawdza. Zmieniająca się rzeczywistość zmusza nas czasem do weryfikacji podejmowanych działań, planów i wizji firmy. Od dawna mówi się, że biznes jest w Internecie. W dzisiejszej sytuacji zadajemy sobie pytanie: Czy każdy biznes można prowadzić online? Co zrobić, żeby przetrwać trudniejsze momenty w prowadzeniu działalności? Czy posiadanie kilku różnych możliwości biznesowych to właściwy kierunek działania? W niniejszym artykule odpowiem na te i inne pytania.

Weźmy dla przykładu kilka różnych branż, żeby lepiej zobrazować możliwość prowadzenia biznesu online.

REKLAMA

Branża gastronomiczna – restauracje, stołówki

Całość działalności restauracji prowadzona jest w oparciu o bieżące dostawy produktów (warzyw, owoców i półproduktów). Posiłki przygotowane są na miejscu przez szefów kuchni. Wszystko opiera się o klientów, którzy odwiedzają restaurację. Jak poradzić sobie w sytuacji, kiedy nie możemy wychodzić z domu? Jak restauratorzy mogą poradzić sobie z brakiem klientów, a co za tym idzie brakiem przychodów? Skoro taka sytuacja dotyczy całego społeczeństwo to również nasi dostawcy nie mogą dostarczać nam towaru. W związku z tym koszty nieco spadną, ale nie za dużo, ponieważ pozostają cały czas koszty stałe, które czy zarabiamy czy nie należy ponieść. Propozycją na czas braku aktywności restauracji może być przeniesienie gotowania do Internetu. Być może niektórym może wydać się do dziwne, ale nie każdy potrafi gotować. Może ten czas szefowie kuchni zechcą wykorzystać na nagranie filmów jak gotować zdrowo, szybko i z dostępnych w domu produktów. Pamiętajcie, to tylko propozycja przykładowego rozwiązania.

Polecamy: Uprawnienia rodziców w pracy

Branża modowa – sklepy odzieżowe, projektanci mody, osobiste stylistki

W dzisiejszej rozmowie z jedną z bohaterek mojej książki Olą Świąder wpadłyśmy na pomysł jak branża modowa może sobie poradzić w trudnym czasie braku spotkań osobistych. Ola jest osobistą stylistką i brafitterką. Większość swoich usług prowadzi w realu, jednak teraz skupiła się na konsultacjach online. Przegląd szafy przez Skype to bardzo dobre rozwiązanie. Analiza kolorystyczna może zostać zrobiona na kartach kolorystycznych, które są elektroniczne i gdzie po wgraniu zdjęcia możemy dopasować odpowiedni typ kolorystyczny. Projektanci mody wykorzystują ten czas na tworzenie nowych stylizacji i kolekcji. Jeśli nie teraz, to kiedy? To czas twórczego myślenia. Sklepy odzieżowe, które posiadają asortyment na stanie mogę sprzedawać go w Internecie, nawet jeśli nie mają swoich sklepów online. Jest wiele miejsc w sieci, gdzie można dokonywać transakcji. Odbiór i dostawa oczywiście w terminie, kiedy będzie możliwość wysyłki. Myślę, że każdy klient to zrozumie.

Co zrobić, żeby przetrwać trudniejsze momenty w prowadzeniu działalności?

Nie ma takiej branży, w której możemy powiedzieć, że jest najtrudniej. Każdy, kto prowadzi własną firmę zostaje dotknięty w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Branża budowlana – składy budowlane, deweloperzy, remonty

Rozpoczęta budowa domu i co dalej? Wszystko zależy od tego czy budujemy sami, czy korzystamy z firm budowlanych. Obecna sytuacja zakazuje skupisk ludzi, w celu ograniczenia ilości przypadków zakażenia. To co może zostać zrobione i nie wymaga dużej ilości ludzi, to jest możliwe do zrobienia. Znajomy, który posiada firmę remontowo-budowlaną powiedział, że płytki w łazience klienci nadal chcą, żeby im wykonywać. Decyzja o tym, czy to zrobię zależy już tylko ode mnie. Natomiast czas przestoju wykorzystuję na przejrzenie swoich realizacji, uporządkowanie ich i umieszczenie na moim profilu w mediach społecznościowych. To dobry czas na promocję siebie i swoich usług. I ja się z nim zgadzam. Jak mówi Ilona Adamska w mojej książce:

„Reklama, aby była skuteczna musi być długotrwała i cykliczna. (…)

Zdarza mi się spierać z moimi klientami, że nie wolno zawieszać działań marketingowych np. na okres wakacji, świąt czy ferii. To właśnie podczas wakacji, ferii czy świąt Twoi klienci mają czas na czytanie prasy. Jeśli uśpisz działania marketingowe na trzy miesiące, to przy dzisiejszej konkurencji na rynku Twój klient bardzo szybko o Tobie zapomni.”

Branża eventowo-szkoleniowa – konferencje, szkolenia, wykłady

To jedna z tych branż, w której działania codzienne są prowadzone równolegle w realu jak i w sieci. Moja sala szkoleniowa w obecnej sytuacji została zamieniona na platformę szkoleniową. Dobrze, że o niej pomyślałam na początku prowadzenia mojej działalności. Była „uśpiona” a teraz stała się potrzebna. Wszystkie szkolenia, warsztaty czy treningi realizujemy zgodnie z harmonogramem w wersji online. Wykłady zaplanowane na najbliższych eventach zostały przeniesione na termin późniejszy, a te, które mogły być zrealizowane online odbywają się w zaplanowanym terminie.

Czy posiadanie kilku różnych możliwości biznesowych to właściwy kierunek działania?

Stanie na czterech nogach, to filozofia, która bardzo pomaga w prowadzeniu biznesu.

Branża dziennikarska – media, radio, gazeta, telewizja

Media były, są i będą. Jakakolwiek forma przekazywania informacji zawsze będzie istniała. Dziennikarze radiowi i telewizyjni w obecnej sytuacji mają nawet więcej pracy niż zazwyczaj. Społeczeństwo potrzebuje PRAWDZIWYCH I RZETELNYCH informacji. Media są nam bardzo potrzebne, ale tylko te, które wiarygodnie przekazują najnowsze doniesienia z kraju i ze świata. Jako dziennikarka ekonomiczna cały czas śledzę na bieżąco sytuację, nie ulegając panice, a informacje czerpię tylko z wiarygodnych serwisów. Sama dzielę się wiedzą o sytuacji ekonomicznej. Analizuję i wysuwam wnioski, z których moi czytelnicy mogą korzystać. W kolejnych moich artykułach znajdziecie prognozy oraz perspektywy ekonomiczne. Jak będzie mogła wyglądać sytuacja gospodarcza w kraju po uspokojeniu się aktualnej sytuacji. Bądźcie na bieżąco.

Branża finansowa – instytucje finansowe i ubezpieczeniowe

REKLAMA

Jak już zrobiło się źle, to pierwszą myślą, która się pojawiła u wielu osób, to ta, czy moje finanse są bezpieczne oraz czy mam dobre ubezpieczenie. Odpowiednie zabezpieczenie w postaci polisy ubezpieczeniowej pozwala nam spać spokojnie. Obecnie agenci ubezpieczeniowi oraz pracownicy instytucji finansowych pracują zdalnie. Prowadzą rozmowy z klientami a uszyte na ich miarę rozwiązania dostarczają w formie mailowej. Jako bankowiec z ponad 13-letnim stażem rekomenduję płatności bezgotówkowe. System finansowo-bankowy jest stabilny. Gorszy byłby wirus, który buszowałby w Internecie.

Uważajcie na pojawiające się nieprawdziwe sms-y, wiadomości, w których ktoś prosi Was o przelew nawet najmniejszych kwot. Sama kilka miesięcy temu padłam ofiarą takiej korespondencji, gdzie straciłam niemałe pieniądze.

Jak widać, w dobie chwilowego spowolnienia, można przenieść swój biznes do sieci. Wszystko zależy od naszej kreatywności, chęci do działania, naszego optymizmu oraz wiary w lepsze jutro.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA