REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koronawirus. Czy każdy biznes można prowadzić online?

Elżbieta Jachymczak
Dziennikarka ekonomiczna, szkoleniowiec z pasją
Koronawirus. Czy każdy biznes można prowadzić online? /fot. Fotolia
Koronawirus. Czy każdy biznes można prowadzić online? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc własny biznes od wielu lat nauczyłam się, że dywersyfikacja ryzyka jest bardzo ważna. Stanie na czterech nogach to filozofia pozwalająca na stabilność małych i średnich firm, ale i w dużych bardzo dobrze się sprawdza. Zmieniająca się rzeczywistość zmusza nas czasem do weryfikacji podejmowanych działań, planów i wizji firmy. Od dawna mówi się, że biznes jest w Internecie. W dzisiejszej sytuacji zadajemy sobie pytanie: Czy każdy biznes można prowadzić online? Co zrobić, żeby przetrwać trudniejsze momenty w prowadzeniu działalności? Czy posiadanie kilku różnych możliwości biznesowych to właściwy kierunek działania? W niniejszym artykule odpowiem na te i inne pytania.

Weźmy dla przykładu kilka różnych branż, żeby lepiej zobrazować możliwość prowadzenia biznesu online.

REKLAMA

Branża gastronomiczna – restauracje, stołówki

Całość działalności restauracji prowadzona jest w oparciu o bieżące dostawy produktów (warzyw, owoców i półproduktów). Posiłki przygotowane są na miejscu przez szefów kuchni. Wszystko opiera się o klientów, którzy odwiedzają restaurację. Jak poradzić sobie w sytuacji, kiedy nie możemy wychodzić z domu? Jak restauratorzy mogą poradzić sobie z brakiem klientów, a co za tym idzie brakiem przychodów? Skoro taka sytuacja dotyczy całego społeczeństwo to również nasi dostawcy nie mogą dostarczać nam towaru. W związku z tym koszty nieco spadną, ale nie za dużo, ponieważ pozostają cały czas koszty stałe, które czy zarabiamy czy nie należy ponieść. Propozycją na czas braku aktywności restauracji może być przeniesienie gotowania do Internetu. Być może niektórym może wydać się do dziwne, ale nie każdy potrafi gotować. Może ten czas szefowie kuchni zechcą wykorzystać na nagranie filmów jak gotować zdrowo, szybko i z dostępnych w domu produktów. Pamiętajcie, to tylko propozycja przykładowego rozwiązania.

Polecamy: Uprawnienia rodziców w pracy

Branża modowa – sklepy odzieżowe, projektanci mody, osobiste stylistki

W dzisiejszej rozmowie z jedną z bohaterek mojej książki Olą Świąder wpadłyśmy na pomysł jak branża modowa może sobie poradzić w trudnym czasie braku spotkań osobistych. Ola jest osobistą stylistką i brafitterką. Większość swoich usług prowadzi w realu, jednak teraz skupiła się na konsultacjach online. Przegląd szafy przez Skype to bardzo dobre rozwiązanie. Analiza kolorystyczna może zostać zrobiona na kartach kolorystycznych, które są elektroniczne i gdzie po wgraniu zdjęcia możemy dopasować odpowiedni typ kolorystyczny. Projektanci mody wykorzystują ten czas na tworzenie nowych stylizacji i kolekcji. Jeśli nie teraz, to kiedy? To czas twórczego myślenia. Sklepy odzieżowe, które posiadają asortyment na stanie mogę sprzedawać go w Internecie, nawet jeśli nie mają swoich sklepów online. Jest wiele miejsc w sieci, gdzie można dokonywać transakcji. Odbiór i dostawa oczywiście w terminie, kiedy będzie możliwość wysyłki. Myślę, że każdy klient to zrozumie.

Co zrobić, żeby przetrwać trudniejsze momenty w prowadzeniu działalności?

Nie ma takiej branży, w której możemy powiedzieć, że jest najtrudniej. Każdy, kto prowadzi własną firmę zostaje dotknięty w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Branża budowlana – składy budowlane, deweloperzy, remonty

Rozpoczęta budowa domu i co dalej? Wszystko zależy od tego czy budujemy sami, czy korzystamy z firm budowlanych. Obecna sytuacja zakazuje skupisk ludzi, w celu ograniczenia ilości przypadków zakażenia. To co może zostać zrobione i nie wymaga dużej ilości ludzi, to jest możliwe do zrobienia. Znajomy, który posiada firmę remontowo-budowlaną powiedział, że płytki w łazience klienci nadal chcą, żeby im wykonywać. Decyzja o tym, czy to zrobię zależy już tylko ode mnie. Natomiast czas przestoju wykorzystuję na przejrzenie swoich realizacji, uporządkowanie ich i umieszczenie na moim profilu w mediach społecznościowych. To dobry czas na promocję siebie i swoich usług. I ja się z nim zgadzam. Jak mówi Ilona Adamska w mojej książce:

„Reklama, aby była skuteczna musi być długotrwała i cykliczna. (…)

Zdarza mi się spierać z moimi klientami, że nie wolno zawieszać działań marketingowych np. na okres wakacji, świąt czy ferii. To właśnie podczas wakacji, ferii czy świąt Twoi klienci mają czas na czytanie prasy. Jeśli uśpisz działania marketingowe na trzy miesiące, to przy dzisiejszej konkurencji na rynku Twój klient bardzo szybko o Tobie zapomni.”

Branża eventowo-szkoleniowa – konferencje, szkolenia, wykłady

To jedna z tych branż, w której działania codzienne są prowadzone równolegle w realu jak i w sieci. Moja sala szkoleniowa w obecnej sytuacji została zamieniona na platformę szkoleniową. Dobrze, że o niej pomyślałam na początku prowadzenia mojej działalności. Była „uśpiona” a teraz stała się potrzebna. Wszystkie szkolenia, warsztaty czy treningi realizujemy zgodnie z harmonogramem w wersji online. Wykłady zaplanowane na najbliższych eventach zostały przeniesione na termin późniejszy, a te, które mogły być zrealizowane online odbywają się w zaplanowanym terminie.

Czy posiadanie kilku różnych możliwości biznesowych to właściwy kierunek działania?

Stanie na czterech nogach, to filozofia, która bardzo pomaga w prowadzeniu biznesu.

Branża dziennikarska – media, radio, gazeta, telewizja

Media były, są i będą. Jakakolwiek forma przekazywania informacji zawsze będzie istniała. Dziennikarze radiowi i telewizyjni w obecnej sytuacji mają nawet więcej pracy niż zazwyczaj. Społeczeństwo potrzebuje PRAWDZIWYCH I RZETELNYCH informacji. Media są nam bardzo potrzebne, ale tylko te, które wiarygodnie przekazują najnowsze doniesienia z kraju i ze świata. Jako dziennikarka ekonomiczna cały czas śledzę na bieżąco sytuację, nie ulegając panice, a informacje czerpię tylko z wiarygodnych serwisów. Sama dzielę się wiedzą o sytuacji ekonomicznej. Analizuję i wysuwam wnioski, z których moi czytelnicy mogą korzystać. W kolejnych moich artykułach znajdziecie prognozy oraz perspektywy ekonomiczne. Jak będzie mogła wyglądać sytuacja gospodarcza w kraju po uspokojeniu się aktualnej sytuacji. Bądźcie na bieżąco.

Branża finansowa – instytucje finansowe i ubezpieczeniowe

REKLAMA

Jak już zrobiło się źle, to pierwszą myślą, która się pojawiła u wielu osób, to ta, czy moje finanse są bezpieczne oraz czy mam dobre ubezpieczenie. Odpowiednie zabezpieczenie w postaci polisy ubezpieczeniowej pozwala nam spać spokojnie. Obecnie agenci ubezpieczeniowi oraz pracownicy instytucji finansowych pracują zdalnie. Prowadzą rozmowy z klientami a uszyte na ich miarę rozwiązania dostarczają w formie mailowej. Jako bankowiec z ponad 13-letnim stażem rekomenduję płatności bezgotówkowe. System finansowo-bankowy jest stabilny. Gorszy byłby wirus, który buszowałby w Internecie.

Uważajcie na pojawiające się nieprawdziwe sms-y, wiadomości, w których ktoś prosi Was o przelew nawet najmniejszych kwot. Sama kilka miesięcy temu padłam ofiarą takiej korespondencji, gdzie straciłam niemałe pieniądze.

Jak widać, w dobie chwilowego spowolnienia, można przenieść swój biznes do sieci. Wszystko zależy od naszej kreatywności, chęci do działania, naszego optymizmu oraz wiary w lepsze jutro.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA