REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koronawirus. Czy każdy biznes można prowadzić online?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Jachymczak
Dziennikarka ekonomiczna, szkoleniowiec z pasją
Koronawirus. Czy każdy biznes można prowadzić online? /fot. Fotolia
Koronawirus. Czy każdy biznes można prowadzić online? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc własny biznes od wielu lat nauczyłam się, że dywersyfikacja ryzyka jest bardzo ważna. Stanie na czterech nogach to filozofia pozwalająca na stabilność małych i średnich firm, ale i w dużych bardzo dobrze się sprawdza. Zmieniająca się rzeczywistość zmusza nas czasem do weryfikacji podejmowanych działań, planów i wizji firmy. Od dawna mówi się, że biznes jest w Internecie. W dzisiejszej sytuacji zadajemy sobie pytanie: Czy każdy biznes można prowadzić online? Co zrobić, żeby przetrwać trudniejsze momenty w prowadzeniu działalności? Czy posiadanie kilku różnych możliwości biznesowych to właściwy kierunek działania? W niniejszym artykule odpowiem na te i inne pytania.

Weźmy dla przykładu kilka różnych branż, żeby lepiej zobrazować możliwość prowadzenia biznesu online.

REKLAMA

REKLAMA

Branża gastronomiczna – restauracje, stołówki

Całość działalności restauracji prowadzona jest w oparciu o bieżące dostawy produktów (warzyw, owoców i półproduktów). Posiłki przygotowane są na miejscu przez szefów kuchni. Wszystko opiera się o klientów, którzy odwiedzają restaurację. Jak poradzić sobie w sytuacji, kiedy nie możemy wychodzić z domu? Jak restauratorzy mogą poradzić sobie z brakiem klientów, a co za tym idzie brakiem przychodów? Skoro taka sytuacja dotyczy całego społeczeństwo to również nasi dostawcy nie mogą dostarczać nam towaru. W związku z tym koszty nieco spadną, ale nie za dużo, ponieważ pozostają cały czas koszty stałe, które czy zarabiamy czy nie należy ponieść. Propozycją na czas braku aktywności restauracji może być przeniesienie gotowania do Internetu. Być może niektórym może wydać się do dziwne, ale nie każdy potrafi gotować. Może ten czas szefowie kuchni zechcą wykorzystać na nagranie filmów jak gotować zdrowo, szybko i z dostępnych w domu produktów. Pamiętajcie, to tylko propozycja przykładowego rozwiązania.

Polecamy: Uprawnienia rodziców w pracy

Branża modowa – sklepy odzieżowe, projektanci mody, osobiste stylistki

W dzisiejszej rozmowie z jedną z bohaterek mojej książki Olą Świąder wpadłyśmy na pomysł jak branża modowa może sobie poradzić w trudnym czasie braku spotkań osobistych. Ola jest osobistą stylistką i brafitterką. Większość swoich usług prowadzi w realu, jednak teraz skupiła się na konsultacjach online. Przegląd szafy przez Skype to bardzo dobre rozwiązanie. Analiza kolorystyczna może zostać zrobiona na kartach kolorystycznych, które są elektroniczne i gdzie po wgraniu zdjęcia możemy dopasować odpowiedni typ kolorystyczny. Projektanci mody wykorzystują ten czas na tworzenie nowych stylizacji i kolekcji. Jeśli nie teraz, to kiedy? To czas twórczego myślenia. Sklepy odzieżowe, które posiadają asortyment na stanie mogę sprzedawać go w Internecie, nawet jeśli nie mają swoich sklepów online. Jest wiele miejsc w sieci, gdzie można dokonywać transakcji. Odbiór i dostawa oczywiście w terminie, kiedy będzie możliwość wysyłki. Myślę, że każdy klient to zrozumie.

REKLAMA

Co zrobić, żeby przetrwać trudniejsze momenty w prowadzeniu działalności?

Nie ma takiej branży, w której możemy powiedzieć, że jest najtrudniej. Każdy, kto prowadzi własną firmę zostaje dotknięty w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Branża budowlana – składy budowlane, deweloperzy, remonty

Rozpoczęta budowa domu i co dalej? Wszystko zależy od tego czy budujemy sami, czy korzystamy z firm budowlanych. Obecna sytuacja zakazuje skupisk ludzi, w celu ograniczenia ilości przypadków zakażenia. To co może zostać zrobione i nie wymaga dużej ilości ludzi, to jest możliwe do zrobienia. Znajomy, który posiada firmę remontowo-budowlaną powiedział, że płytki w łazience klienci nadal chcą, żeby im wykonywać. Decyzja o tym, czy to zrobię zależy już tylko ode mnie. Natomiast czas przestoju wykorzystuję na przejrzenie swoich realizacji, uporządkowanie ich i umieszczenie na moim profilu w mediach społecznościowych. To dobry czas na promocję siebie i swoich usług. I ja się z nim zgadzam. Jak mówi Ilona Adamska w mojej książce:

„Reklama, aby była skuteczna musi być długotrwała i cykliczna. (…)

Zdarza mi się spierać z moimi klientami, że nie wolno zawieszać działań marketingowych np. na okres wakacji, świąt czy ferii. To właśnie podczas wakacji, ferii czy świąt Twoi klienci mają czas na czytanie prasy. Jeśli uśpisz działania marketingowe na trzy miesiące, to przy dzisiejszej konkurencji na rynku Twój klient bardzo szybko o Tobie zapomni.”

Branża eventowo-szkoleniowa – konferencje, szkolenia, wykłady

To jedna z tych branż, w której działania codzienne są prowadzone równolegle w realu jak i w sieci. Moja sala szkoleniowa w obecnej sytuacji została zamieniona na platformę szkoleniową. Dobrze, że o niej pomyślałam na początku prowadzenia mojej działalności. Była „uśpiona” a teraz stała się potrzebna. Wszystkie szkolenia, warsztaty czy treningi realizujemy zgodnie z harmonogramem w wersji online. Wykłady zaplanowane na najbliższych eventach zostały przeniesione na termin późniejszy, a te, które mogły być zrealizowane online odbywają się w zaplanowanym terminie.

Czy posiadanie kilku różnych możliwości biznesowych to właściwy kierunek działania?

Stanie na czterech nogach, to filozofia, która bardzo pomaga w prowadzeniu biznesu.

Branża dziennikarska – media, radio, gazeta, telewizja

Media były, są i będą. Jakakolwiek forma przekazywania informacji zawsze będzie istniała. Dziennikarze radiowi i telewizyjni w obecnej sytuacji mają nawet więcej pracy niż zazwyczaj. Społeczeństwo potrzebuje PRAWDZIWYCH I RZETELNYCH informacji. Media są nam bardzo potrzebne, ale tylko te, które wiarygodnie przekazują najnowsze doniesienia z kraju i ze świata. Jako dziennikarka ekonomiczna cały czas śledzę na bieżąco sytuację, nie ulegając panice, a informacje czerpię tylko z wiarygodnych serwisów. Sama dzielę się wiedzą o sytuacji ekonomicznej. Analizuję i wysuwam wnioski, z których moi czytelnicy mogą korzystać. W kolejnych moich artykułach znajdziecie prognozy oraz perspektywy ekonomiczne. Jak będzie mogła wyglądać sytuacja gospodarcza w kraju po uspokojeniu się aktualnej sytuacji. Bądźcie na bieżąco.

Branża finansowa – instytucje finansowe i ubezpieczeniowe

Jak już zrobiło się źle, to pierwszą myślą, która się pojawiła u wielu osób, to ta, czy moje finanse są bezpieczne oraz czy mam dobre ubezpieczenie. Odpowiednie zabezpieczenie w postaci polisy ubezpieczeniowej pozwala nam spać spokojnie. Obecnie agenci ubezpieczeniowi oraz pracownicy instytucji finansowych pracują zdalnie. Prowadzą rozmowy z klientami a uszyte na ich miarę rozwiązania dostarczają w formie mailowej. Jako bankowiec z ponad 13-letnim stażem rekomenduję płatności bezgotówkowe. System finansowo-bankowy jest stabilny. Gorszy byłby wirus, który buszowałby w Internecie.

Uważajcie na pojawiające się nieprawdziwe sms-y, wiadomości, w których ktoś prosi Was o przelew nawet najmniejszych kwot. Sama kilka miesięcy temu padłam ofiarą takiej korespondencji, gdzie straciłam niemałe pieniądze.

Jak widać, w dobie chwilowego spowolnienia, można przenieść swój biznes do sieci. Wszystko zależy od naszej kreatywności, chęci do działania, naszego optymizmu oraz wiary w lepsze jutro.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA