REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Strony internetowe pod kontrolą, przedsiębiorcy płacą milionowe kary
Strony internetowe pod kontrolą, przedsiębiorcy płacą milionowe kary
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

W ostatnich latach UODO przeprowadził kilka znaczących kontroli stron internetowych, które zakończyły się nałożeniem wysokich kar. Przykładem może być przypadek dużego sklepu internetowego, który nie spełniał wymogów dotyczących zgód na przetwarzanie danych i dopuścił się wycieku danych osobowych, co skończyło się nałożeniem kary w wysokości 3,8 mln złotych.

REKLAMA

Kontrole UODO stron internetowych: co musi wiedzieć właściciel

REKLAMA

Błędnym jest zakładanie, że kontrola w zakresie ochrony danych osobowych dotyczy tylko dużych przedsiębiorców.
– Ze sprawozdania z działalności Prezesa UODO za 2022 r. wynika, że przeprowadzona wówczas kontrola aplikacji mobilnych dotyczyła takich branż jak medyczna, bankowa, handlowa, gastronomiczna, turystyczna czy  transportowa. Dlatego warto już dziś zweryfikować czy prowadzona przez nas strona www spełnia wszystkie obowiązki nakładane na administratora przez przepisy RODO – radzi adwokat Paulina Iwanowicz.
Jak wyjaśnia ekspertka, Urząd Ochrony Danych Osobowych ma plan kontroli sektorowych na 2024 rok. Z kontrolą muszą się liczyć przetwarzający dane przy użyciu internetowych (webowych) aplikacji oraz organy przetwarzające dane osobowe w Systemie Informacyjnym Schengen (SIS) i Wizowym Systemie Informacyjnym (VIS).

„Kontrola obejmie także sprawdzenie prawidłowości spełnienia obowiązku informacyjnego określonego w art. 13 i 14 RODO przez podmioty prywatne. Z uwagi na coraz częściej pojawiające się zagrożenia naruszania przepisów o ochronie danych osobowych w ww. sektorach oraz duże społeczne zainteresowanie tego typu problemami, uznać je należy za istotne z punktu widzenia zadań realizowanych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych” – tak czytamy na oficjalnej stronie Urzędu.
Co to oznacza w praktyce i jak przygotować się do kontroli?

Kontrola UODO: na co należy być przygotowanym

Adwokat Paulina Iwanowicz przypomina, iż Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu ochrony prywatności użytkowników w Polsce.
– W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowych oraz rosnącej liczby stron internetowych gromadzących dane osobowe, kontrola przestrzegania przepisów dotyczących ochrony danych osobowych stała się jednym z najważniejszych zadań UODO – mówi adwokat.

Ekspertka przypomina, iż Urząd Ochrony Danych Osobowych, działający na podstawie przepisów RODO (Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych), jest odpowiedzialny za nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczących ochrony danych osobowych w Polsce.
Jego zadania obejmują m.in. prowadzenie postępowań kontrolnych, wydawanie decyzji administracyjnych, a także edukację i informowanie o prawach związanych z ochroną danych osobowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrola UODO: co sprawdza na stronie internetowej

Adwokat Paulina Iwanowicz zwraca uwagę, iż w 2024 roku kontrola stron internetowych przez UODO nabrała szczególnego znaczenia.
– Coraz więcej podmiotów przetwarza dane osobowe swoich użytkowników za pośrednictwem stron internetowych, co rodzi nowe wyzwania związane z ochroną prywatności. UODO przeprowadza kontrole, aby sprawdzić, czy strony internetowe spełniają wymogi RODO, w tym dotyczące zgody na przetwarzanie danych, informowania o celach przetwarzania oraz zabezpieczenia danych – mówi ekspertka.

Kontrole przeprowadzane przez UODO obejmują szeroki zakres działań, w tym:

  • Ocena Polityki Prywatności: UODO sprawdza, czy strony internetowe posiadają jasno sformułowaną politykę prywatności, która informuje użytkowników o sposobie, celu i podstawie prawnej przetwarzania ich danych osobowych.
  • Zgody na Przetwarzanie Danych: Urząd bada, czy zgody na przetwarzanie danych osobowych są uzyskiwane w sposób zgodny z przepisami, tzn. czy są wyraźne, dobrowolne i łatwo odwoływalne.
  • Bezpieczeństwo Danych: Kontrola obejmuje również sprawdzenie, czy dane osobowe są odpowiednio zabezpieczone przed nieuprawnionym dostępem, utratą lub zniszczeniem.

W jaki sposób UODO przeprowadza kontrolę stron internetowych

W celu skutecznego nadzoru nad przestrzeganiem przepisów UODO korzysta z zaawansowanych narzędzi technologicznych, za pomocą których jest w stanie monitorować dużą liczbę stron internetowych oraz identyfikować potencjalne zagrożenia dla prywatności użytkowników.
Europejska Rada Ochrony Danych (EROD) uruchomiła narzędzie do audytu stron internetowych, które może pomóc w analizie zgodności stron internetowych z prawem.
Narzędzie to może być wykorzystywane zarówno przez audytorów prawnych i technicznych w organach ochrony danych, jak i przez administratorów i podmioty przetwarzające, chcących przetestować własne strony internetowe.
Oprogramowanie ma charakter otwarty i jest dostępne do pobrania na stronie https://code.europa.eu/edpb/website-auditing-tool.

Kontrola UODO stron internetowych: jakie kary

– W przypadku stwierdzenia naruszeń, UODO może nałożyć na podmiot odpowiedzialny za stronę internetową różne sankcje, od nakazów dostosowania się do przepisów, przez kary finansowe.
Kary finansowe mogą wynieść do 20 000 000 euro, a w przypadku przedsiębiorstwa – do 4% jego całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego – wyjaśnia adwokat.
– Przy czym zastosowanie ma kwota wyższa), aż po zakaz przetwarzania danych osobowych. Sankcje te mają na celu zarówno wyegzekwowanie zgodności z przepisami, jak i prewencję wobec innych podmiotów – podsumowuje adwokat Paulina Iwanowicz.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA