REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Strony internetowe pod kontrolą, przedsiębiorcy płacą milionowe kary
Strony internetowe pod kontrolą, przedsiębiorcy płacą milionowe kary
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

W ostatnich latach UODO przeprowadził kilka znaczących kontroli stron internetowych, które zakończyły się nałożeniem wysokich kar. Przykładem może być przypadek dużego sklepu internetowego, który nie spełniał wymogów dotyczących zgód na przetwarzanie danych i dopuścił się wycieku danych osobowych, co skończyło się nałożeniem kary w wysokości 3,8 mln złotych.

REKLAMA

REKLAMA

Kontrole UODO stron internetowych: co musi wiedzieć właściciel

Błędnym jest zakładanie, że kontrola w zakresie ochrony danych osobowych dotyczy tylko dużych przedsiębiorców.
– Ze sprawozdania z działalności Prezesa UODO za 2022 r. wynika, że przeprowadzona wówczas kontrola aplikacji mobilnych dotyczyła takich branż jak medyczna, bankowa, handlowa, gastronomiczna, turystyczna czy  transportowa. Dlatego warto już dziś zweryfikować czy prowadzona przez nas strona www spełnia wszystkie obowiązki nakładane na administratora przez przepisy RODO – radzi adwokat Paulina Iwanowicz.
Jak wyjaśnia ekspertka, Urząd Ochrony Danych Osobowych ma plan kontroli sektorowych na 2024 rok. Z kontrolą muszą się liczyć przetwarzający dane przy użyciu internetowych (webowych) aplikacji oraz organy przetwarzające dane osobowe w Systemie Informacyjnym Schengen (SIS) i Wizowym Systemie Informacyjnym (VIS).

„Kontrola obejmie także sprawdzenie prawidłowości spełnienia obowiązku informacyjnego określonego w art. 13 i 14 RODO przez podmioty prywatne. Z uwagi na coraz częściej pojawiające się zagrożenia naruszania przepisów o ochronie danych osobowych w ww. sektorach oraz duże społeczne zainteresowanie tego typu problemami, uznać je należy za istotne z punktu widzenia zadań realizowanych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych” – tak czytamy na oficjalnej stronie Urzędu.
Co to oznacza w praktyce i jak przygotować się do kontroli?

Kontrola UODO: na co należy być przygotowanym

Adwokat Paulina Iwanowicz przypomina, iż Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu ochrony prywatności użytkowników w Polsce.
– W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowych oraz rosnącej liczby stron internetowych gromadzących dane osobowe, kontrola przestrzegania przepisów dotyczących ochrony danych osobowych stała się jednym z najważniejszych zadań UODO – mówi adwokat.

REKLAMA

Ekspertka przypomina, iż Urząd Ochrony Danych Osobowych, działający na podstawie przepisów RODO (Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych), jest odpowiedzialny za nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczących ochrony danych osobowych w Polsce.
Jego zadania obejmują m.in. prowadzenie postępowań kontrolnych, wydawanie decyzji administracyjnych, a także edukację i informowanie o prawach związanych z ochroną danych osobowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrola UODO: co sprawdza na stronie internetowej

Adwokat Paulina Iwanowicz zwraca uwagę, iż w 2024 roku kontrola stron internetowych przez UODO nabrała szczególnego znaczenia.
– Coraz więcej podmiotów przetwarza dane osobowe swoich użytkowników za pośrednictwem stron internetowych, co rodzi nowe wyzwania związane z ochroną prywatności. UODO przeprowadza kontrole, aby sprawdzić, czy strony internetowe spełniają wymogi RODO, w tym dotyczące zgody na przetwarzanie danych, informowania o celach przetwarzania oraz zabezpieczenia danych – mówi ekspertka.

Kontrole przeprowadzane przez UODO obejmują szeroki zakres działań, w tym:

  • Ocena Polityki Prywatności: UODO sprawdza, czy strony internetowe posiadają jasno sformułowaną politykę prywatności, która informuje użytkowników o sposobie, celu i podstawie prawnej przetwarzania ich danych osobowych.
  • Zgody na Przetwarzanie Danych: Urząd bada, czy zgody na przetwarzanie danych osobowych są uzyskiwane w sposób zgodny z przepisami, tzn. czy są wyraźne, dobrowolne i łatwo odwoływalne.
  • Bezpieczeństwo Danych: Kontrola obejmuje również sprawdzenie, czy dane osobowe są odpowiednio zabezpieczone przed nieuprawnionym dostępem, utratą lub zniszczeniem.

W jaki sposób UODO przeprowadza kontrolę stron internetowych

W celu skutecznego nadzoru nad przestrzeganiem przepisów UODO korzysta z zaawansowanych narzędzi technologicznych, za pomocą których jest w stanie monitorować dużą liczbę stron internetowych oraz identyfikować potencjalne zagrożenia dla prywatności użytkowników.
Europejska Rada Ochrony Danych (EROD) uruchomiła narzędzie do audytu stron internetowych, które może pomóc w analizie zgodności stron internetowych z prawem.
Narzędzie to może być wykorzystywane zarówno przez audytorów prawnych i technicznych w organach ochrony danych, jak i przez administratorów i podmioty przetwarzające, chcących przetestować własne strony internetowe.
Oprogramowanie ma charakter otwarty i jest dostępne do pobrania na stronie https://code.europa.eu/edpb/website-auditing-tool.

Kontrola UODO stron internetowych: jakie kary

– W przypadku stwierdzenia naruszeń, UODO może nałożyć na podmiot odpowiedzialny za stronę internetową różne sankcje, od nakazów dostosowania się do przepisów, przez kary finansowe.
Kary finansowe mogą wynieść do 20 000 000 euro, a w przypadku przedsiębiorstwa – do 4% jego całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego – wyjaśnia adwokat.
– Przy czym zastosowanie ma kwota wyższa), aż po zakaz przetwarzania danych osobowych. Sankcje te mają na celu zarówno wyegzekwowanie zgodności z przepisami, jak i prewencję wobec innych podmiotów – podsumowuje adwokat Paulina Iwanowicz.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA