REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć problemów z RODO w firmie lub organizacji?

Magda Judejko
Prawnik, Inspektor ds. Ochrony Danych Osobowych, Menadżer
Czym są naruszenia danych osobowych?
Czym są naruszenia danych osobowych?
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

RODO w czasach pandemii zyskuje na znaczeniu. Firmy i organizacje powinny określić gdzie i kto przetwarza dane osobowe oraz zapewnić cykliczne szkolenia z przetwarzania danych osobowych.

Czym są naruszenia danych osobowych?

Naruszenie bezpieczeństwa danych osobowych:

REKLAMA

👉 Dotyczy danych osobowych i ich przetwarzania w organizacji

👉 Skutkiem może być utracenie, zniszczenie lub wykorzystanie danych osobowych danych

👉 Wynika ze złamania zasad bezpiecznego przetwarzania danych osobowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NARUSZENIE to wyciek, udostępnienie lub zniszczenie danych osobowych

Z czego wynikają naruszenia podczas pracy?

REKLAMA

Brak świadomości dotyczącej zasad bezpiecznego przetwarzania danych, powoduje że pracownik nie wie, że zdarzenie to incydent/naruszenie. Wyłącznie wtedy gdy to wie, zareaguje odpowiednio i  zgłosi zdarzenie do zarządu lub Inspektora Ochrony Danych Osobowych (IOD).

Pracownik NIEZWŁOCZNIE, a IOD wraz z Zarządem ma tylko 72 h na decyzje i reakcję i decyzję o tym, czy zgłosić naruszenie do UODO. Jeżeli w odpowiednim czasie poinformujemy UODO - nie otrzymamy kary.

Przykłady naruszeń, które najczęściej występują w czasie wykonywania pracy

♠️ wysłanie wiadomości do złego adresata - Pracownik Procesora przypadkowo wysłał maila z dokumentami z danymi, nr PESEL, danymi finansowymi do niewłaściwego odbiorcy.

♠️ wysłanie maili do wielu i nie ukrycie do UDW – pracownik działu marketingu wysłał maile bez ukrycia do UDW. Odbiorcami wiadomości e-mail byli świadomi przedsiębiorcy i prawnicy. Skutek: jedna gwiazdka i zła ocena na stronie google firmy.

♠️ wyciek danych 400 studentów Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu - Pracownik dziekanatu Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu, chciał zamieścić na internetowej platformie uczelni komunikat dotyczący przydziału do grup specjalnościowych i językowych, a nieświadomie udostępnił dane na stronie www uczelni.

♠️ zgubienie telefonu/komputera/pendrive z danymi firmy lub organizacji.

REKLAMA

️ atak hakerski Morele.net  - Hakerzy przez panel jednego z pracowników włamali się do systemu sklepu internetowego morele.net. Skutek: Klienci mają wyczyszczone konta, a pozostali Użytkownicy do dziś otrzymują  niechciane i niebezpieczne treści, a dla Morele.net brak wiarygodności i 2,8 mln

️ brak zgody na umieszczenie informacji na stronie www – Pracownik związku sportowego umieścił na stronie www zdjęcia, adres zamieszkania oraz PESEL sędziów sportowych zrzeszonych w tym związku. Skutek: kara UODO 50.000.

Dlaczego ważne jest budowanie świadomości pracowników i współpracowników z RODO?

💡 Po pierwsze, skutkiem wycieku może być:

🤖  kradzież tożsamości - np. poprzez wyrobienie dowodu kolekcjonerskiego, wzięcie chwilówki, kredytu.

🤖  wyczyszczone konto - klienci morele.net, po ataku hakerskim, otrzymali sms o treści dopłać 1 zł do zamówienia,  Tym którzy kliknęli w link z SMS, hakerzy wyczyścili konta.

🤖  fikcyjne konto na dane osoby, której wyciekły - ktoś za pomocą twojego adresu emial i nr telefonu może się zalogować się do kont na najróżniejszych portalach lub platformach sklepowych.

🤖  rejestracja karty telefonicznej z tymi danymi do działań przestępczych - możesz zostać zamieszany w przestępstwo, gdy za pomocą nr dowodu, email, ktoś zarejestruje karte telefoniczną.

🤖  możliwość podszycia się w kontaktach z bankami, urzędami itp.

💡 Po drugie, 80 % naruszeń wynika z przyczyn wewnętrznych tzn. z błędu pracownika lub procesora. Badania SFODO 2018-2019 i 2020 wskazują, że źródłem naruszeń bezpieczeństwa danych osobowych jest błąd ludzki wynikający z niewiedzy.

💡 Po trzecie, UODO wymaga organizacji szkoleń -  jeżeli naruszenie będzie rozpatrywane przez Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) to za każdym razem czy to jako Administrator czy jako Procesor trzeba wykazać szczegółowe daty i nazwy minionych szkoleń oraz tych zaplanowanych na kolejny rok.  

Jak organizować szkolenia z RODO w przedsiębiorstwie czy organizacji?

Warto podejść do Bezpieczeństwa Danych Osobowych jak Bezpieczeństwo i Higiena Pracy (BHP) i organizować cykliczne szkolenia z RODO i Cyberbezpieczeństwa.

Zalecane jest, aby:

👉 szkolić wszystkich pracowników minimum raz do roku.

👉 wprowadzić zasadę (procedurę), że nowy pracownik nim rozpocznie prace będzie uczestniczył w szkoleniu RODO i Cyberbezpieczeństwa.  

👉 IOD/pracownicy, którzy przetwarzają dane na dużą skalę w tym dane szczególnej kategorii powinni uczestniczyć w szkoleniach rozszerzonych.

Forma szkoleń powinna odzwierciedlać faktyczne potrzeby danego przedsiębiorcy lub organizacji. W dobie pracy zdalnej i rozwoju biznesu online rozwiązaniem jest wdrożenie szkoleń w formie e-learning RODO lub organizacja szkolenia online na żywo.

Podsumowując, w celu zapewnienia bezpieczeństwa danych, zapewnienia wiarygodności przedsiębiorstwa i uniknięcia skarg, kontroli i innych nieprzyjemności, należy wprowadzić system cyklicznych szkoleń RODO i Cyberbezpieczeństwa. 

 Magda Judejko, www.prawodokawy.pl

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

REKLAMA

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

REKLAMA