REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć problemów z RODO w firmie lub organizacji?

Magda Judejko
Prawnik, Inspektor ds. Ochrony Danych Osobowych, Menadżer
Czym są naruszenia danych osobowych?
Czym są naruszenia danych osobowych?
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

RODO w czasach pandemii zyskuje na znaczeniu. Firmy i organizacje powinny określić gdzie i kto przetwarza dane osobowe oraz zapewnić cykliczne szkolenia z przetwarzania danych osobowych.

Czym są naruszenia danych osobowych?

Naruszenie bezpieczeństwa danych osobowych:

REKLAMA

👉 Dotyczy danych osobowych i ich przetwarzania w organizacji

👉 Skutkiem może być utracenie, zniszczenie lub wykorzystanie danych osobowych danych

👉 Wynika ze złamania zasad bezpiecznego przetwarzania danych osobowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NARUSZENIE to wyciek, udostępnienie lub zniszczenie danych osobowych

Z czego wynikają naruszenia podczas pracy?

REKLAMA

Brak świadomości dotyczącej zasad bezpiecznego przetwarzania danych, powoduje że pracownik nie wie, że zdarzenie to incydent/naruszenie. Wyłącznie wtedy gdy to wie, zareaguje odpowiednio i  zgłosi zdarzenie do zarządu lub Inspektora Ochrony Danych Osobowych (IOD).

Pracownik NIEZWŁOCZNIE, a IOD wraz z Zarządem ma tylko 72 h na decyzje i reakcję i decyzję o tym, czy zgłosić naruszenie do UODO. Jeżeli w odpowiednim czasie poinformujemy UODO - nie otrzymamy kary.

Przykłady naruszeń, które najczęściej występują w czasie wykonywania pracy

♠️ wysłanie wiadomości do złego adresata - Pracownik Procesora przypadkowo wysłał maila z dokumentami z danymi, nr PESEL, danymi finansowymi do niewłaściwego odbiorcy.

♠️ wysłanie maili do wielu i nie ukrycie do UDW – pracownik działu marketingu wysłał maile bez ukrycia do UDW. Odbiorcami wiadomości e-mail byli świadomi przedsiębiorcy i prawnicy. Skutek: jedna gwiazdka i zła ocena na stronie google firmy.

♠️ wyciek danych 400 studentów Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu - Pracownik dziekanatu Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu, chciał zamieścić na internetowej platformie uczelni komunikat dotyczący przydziału do grup specjalnościowych i językowych, a nieświadomie udostępnił dane na stronie www uczelni.

♠️ zgubienie telefonu/komputera/pendrive z danymi firmy lub organizacji.

REKLAMA

️ atak hakerski Morele.net  - Hakerzy przez panel jednego z pracowników włamali się do systemu sklepu internetowego morele.net. Skutek: Klienci mają wyczyszczone konta, a pozostali Użytkownicy do dziś otrzymują  niechciane i niebezpieczne treści, a dla Morele.net brak wiarygodności i 2,8 mln

️ brak zgody na umieszczenie informacji na stronie www – Pracownik związku sportowego umieścił na stronie www zdjęcia, adres zamieszkania oraz PESEL sędziów sportowych zrzeszonych w tym związku. Skutek: kara UODO 50.000.

Dlaczego ważne jest budowanie świadomości pracowników i współpracowników z RODO?

💡 Po pierwsze, skutkiem wycieku może być:

🤖  kradzież tożsamości - np. poprzez wyrobienie dowodu kolekcjonerskiego, wzięcie chwilówki, kredytu.

🤖  wyczyszczone konto - klienci morele.net, po ataku hakerskim, otrzymali sms o treści dopłać 1 zł do zamówienia,  Tym którzy kliknęli w link z SMS, hakerzy wyczyścili konta.

🤖  fikcyjne konto na dane osoby, której wyciekły - ktoś za pomocą twojego adresu emial i nr telefonu może się zalogować się do kont na najróżniejszych portalach lub platformach sklepowych.

🤖  rejestracja karty telefonicznej z tymi danymi do działań przestępczych - możesz zostać zamieszany w przestępstwo, gdy za pomocą nr dowodu, email, ktoś zarejestruje karte telefoniczną.

🤖  możliwość podszycia się w kontaktach z bankami, urzędami itp.

💡 Po drugie, 80 % naruszeń wynika z przyczyn wewnętrznych tzn. z błędu pracownika lub procesora. Badania SFODO 2018-2019 i 2020 wskazują, że źródłem naruszeń bezpieczeństwa danych osobowych jest błąd ludzki wynikający z niewiedzy.

💡 Po trzecie, UODO wymaga organizacji szkoleń -  jeżeli naruszenie będzie rozpatrywane przez Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) to za każdym razem czy to jako Administrator czy jako Procesor trzeba wykazać szczegółowe daty i nazwy minionych szkoleń oraz tych zaplanowanych na kolejny rok.  

Jak organizować szkolenia z RODO w przedsiębiorstwie czy organizacji?

Warto podejść do Bezpieczeństwa Danych Osobowych jak Bezpieczeństwo i Higiena Pracy (BHP) i organizować cykliczne szkolenia z RODO i Cyberbezpieczeństwa.

Zalecane jest, aby:

👉 szkolić wszystkich pracowników minimum raz do roku.

👉 wprowadzić zasadę (procedurę), że nowy pracownik nim rozpocznie prace będzie uczestniczył w szkoleniu RODO i Cyberbezpieczeństwa.  

👉 IOD/pracownicy, którzy przetwarzają dane na dużą skalę w tym dane szczególnej kategorii powinni uczestniczyć w szkoleniach rozszerzonych.

Forma szkoleń powinna odzwierciedlać faktyczne potrzeby danego przedsiębiorcy lub organizacji. W dobie pracy zdalnej i rozwoju biznesu online rozwiązaniem jest wdrożenie szkoleń w formie e-learning RODO lub organizacja szkolenia online na żywo.

Podsumowując, w celu zapewnienia bezpieczeństwa danych, zapewnienia wiarygodności przedsiębiorstwa i uniknięcia skarg, kontroli i innych nieprzyjemności, należy wprowadzić system cyklicznych szkoleń RODO i Cyberbezpieczeństwa. 

 Magda Judejko, www.prawodokawy.pl

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA