REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polityka ochrony danych osobowych - czy można ją aktualizować?

Sylwia Czub-Kiełczewska
Specjalista ds. ochrony danych osobowych i informacji niejawnych
Przepisy RODO nie dają nam wytycznych dotyczących tworzenia i aktualizowania dokumentacji ochrony danych osobowych./Fot. Shutterstock
Przepisy RODO nie dają nam wytycznych dotyczących tworzenia i aktualizowania dokumentacji ochrony danych osobowych./Fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wielu administratorów boi się dokonywania aktualizacji polityki ochrony danych osobowych. Czy słusznie? Czy przepisy RODO dają konkretne wytyczne dotyczące tworzenia i aktualizowania dokumentacji ochrony danych osobowych?

Czy można aktualizować politykę ochrony danych osobowych?

Nowy rok to czas na zmiany, może więc przyszła pora na aktualizację polityki bezpieczeństwa? Przepisy RODO nie dają nam wytycznych dotyczących tworzenia i aktualizowania dokumentacji ochrony danych osobowych. Nie wskazują nawet na to, czy administrator powinien posiadać sformalizowaną politykę, jednakże trudno sobie wyobrazić skuteczny system ochrony danych bez dobrego systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji. Właśnie dlatego wszystkie audyty czy kontrole rozpoczynają się od analizy wdrożonych w firmie, czy podmiocie publicznym polityk ochrony danych.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2019/2020

Zauważyłam, że wielu administratorów, którzy mają takie polityki boi się dokonywać zmian w nich, czy aktualizacji. Czasami nawet zakazują wprowadzanie zmian swoim inspektorom ochrony danych (co może powodować oczywiste frustracje). Jednym z najczęstszych argumentów za nieaktualizowaniem polityk jest to, że zostały one stworzone przez profesjonalny podmiotom lub kupione od profesjonalnego podmiotu. Administrator uważa, że po pierwsze nikt nie zna się lepiej na swojej pracy, niż ktoś kto zawodowo zajmuje się ochroną danych, po drugie jeśli stworzył taką dokumentację, to bierze za nią odpowiedzialność. I tu pies pogrzebany.

Porzućcie wszelką nadzieję – ciśnie się na usta. To, że ktoś inny przygotował Wam polityki ochrony danych osobowych, nie znaczy, że bierze na nie wieczystą gwarancję. Tym bardziej, że polityka to procedury ochrony danych, które wymagają ulepszania i aktualizacji do zmian wynikających ze zmian w przepisach, nowych wytycznych Prezesa UODO, a także analizy ryzyka, w szczególności opartej na doświadczeniach wynikających z zaistniałych naruszeń. Oznacza to, że nawet jeśli wyjściowa dokumentacja była doskonała, to z biegiem czasu traci na aktualności i wymaga ulepszenia. Przy czym aktualizacji nie musi dokonywać ten sam podmiot (osoba), która ją stworzyła. Zmiany może wprowadzić samodzielnie inspektor ochrony danych, administrator systemu informatycznego, pracownik merytoryczny lub sam administrator.

REKLAMA

Zmiany powinny być wprowadzane w sposób gwarantujący ich śledzenie w dokumencie, a stara wersja dokumentacji, zachowana do celów dowodowych. Dobrym rozwiązaniem jest zamieszczenie na pierwszej stronie tabeli, w której są zamieszczane informacje o dacie wprowadzenia zmiany, kto ją wprowadził, a także dacie zatwierdzenia dokumentacji, co pozwoli śledzić historię zmian dokumentu i wykazać, że był on aktualizowany. Warto także podkreślić, że każda zmiana dokumentacji powinna być oficjalnie zatwierdzona przez administratora i wprowadzona odpowiednio zarządzeniem lub uchwałą. Następnie wszyscy pracownicy powinni być zapoznani ze zmianami i potwierdzić to na piśmie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: RODO w firmie

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

REKLAMA

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

REKLAMA

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA