REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polityka ochrony danych osobowych - czy można ją aktualizować?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sylwia Czub-Kiełczewska
Specjalista ds. ochrony danych osobowych i informacji niejawnych
Przepisy RODO nie dają nam wytycznych dotyczących tworzenia i aktualizowania dokumentacji ochrony danych osobowych./Fot. Shutterstock
Przepisy RODO nie dają nam wytycznych dotyczących tworzenia i aktualizowania dokumentacji ochrony danych osobowych./Fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wielu administratorów boi się dokonywania aktualizacji polityki ochrony danych osobowych. Czy słusznie? Czy przepisy RODO dają konkretne wytyczne dotyczące tworzenia i aktualizowania dokumentacji ochrony danych osobowych?

Czy można aktualizować politykę ochrony danych osobowych?

Nowy rok to czas na zmiany, może więc przyszła pora na aktualizację polityki bezpieczeństwa? Przepisy RODO nie dają nam wytycznych dotyczących tworzenia i aktualizowania dokumentacji ochrony danych osobowych. Nie wskazują nawet na to, czy administrator powinien posiadać sformalizowaną politykę, jednakże trudno sobie wyobrazić skuteczny system ochrony danych bez dobrego systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji. Właśnie dlatego wszystkie audyty czy kontrole rozpoczynają się od analizy wdrożonych w firmie, czy podmiocie publicznym polityk ochrony danych.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2019/2020

Zauważyłam, że wielu administratorów, którzy mają takie polityki boi się dokonywać zmian w nich, czy aktualizacji. Czasami nawet zakazują wprowadzanie zmian swoim inspektorom ochrony danych (co może powodować oczywiste frustracje). Jednym z najczęstszych argumentów za nieaktualizowaniem polityk jest to, że zostały one stworzone przez profesjonalny podmiotom lub kupione od profesjonalnego podmiotu. Administrator uważa, że po pierwsze nikt nie zna się lepiej na swojej pracy, niż ktoś kto zawodowo zajmuje się ochroną danych, po drugie jeśli stworzył taką dokumentację, to bierze za nią odpowiedzialność. I tu pies pogrzebany.

Porzućcie wszelką nadzieję – ciśnie się na usta. To, że ktoś inny przygotował Wam polityki ochrony danych osobowych, nie znaczy, że bierze na nie wieczystą gwarancję. Tym bardziej, że polityka to procedury ochrony danych, które wymagają ulepszania i aktualizacji do zmian wynikających ze zmian w przepisach, nowych wytycznych Prezesa UODO, a także analizy ryzyka, w szczególności opartej na doświadczeniach wynikających z zaistniałych naruszeń. Oznacza to, że nawet jeśli wyjściowa dokumentacja była doskonała, to z biegiem czasu traci na aktualności i wymaga ulepszenia. Przy czym aktualizacji nie musi dokonywać ten sam podmiot (osoba), która ją stworzyła. Zmiany może wprowadzić samodzielnie inspektor ochrony danych, administrator systemu informatycznego, pracownik merytoryczny lub sam administrator.

REKLAMA

Zmiany powinny być wprowadzane w sposób gwarantujący ich śledzenie w dokumencie, a stara wersja dokumentacji, zachowana do celów dowodowych. Dobrym rozwiązaniem jest zamieszczenie na pierwszej stronie tabeli, w której są zamieszczane informacje o dacie wprowadzenia zmiany, kto ją wprowadził, a także dacie zatwierdzenia dokumentacji, co pozwoli śledzić historię zmian dokumentu i wykazać, że był on aktualizowany. Warto także podkreślić, że każda zmiana dokumentacji powinna być oficjalnie zatwierdzona przez administratora i wprowadzona odpowiednio zarządzeniem lub uchwałą. Następnie wszyscy pracownicy powinni być zapoznani ze zmianami i potwierdzić to na piśmie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: RODO w firmie

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA