REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podpowierzenie danych do państwa trzeciego a standardowe klauzule umowne

Podpowierzenie danych do państwa trzeciego a standardowe klauzule umowne /Fot. Shutterstock
Podpowierzenie danych do państwa trzeciego a standardowe klauzule umowne /Fot. Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Praktyka pokazuje, że zdarzają się sytuacje, gdy dostawca (kontrahent) – aby zapewnić prawidłowość świadczonych usług – musi korzystać z usług podwykonawców z krajów poza Europejskim Obszarem Gospodarczym (EOG). Jeżeli w związku ze świadczoną usługą będzie dochodzić do powierzenia danych osobowych w rozumieniu art. 28 RODO, należy uregulować transfer danych do państwa trzeciego.

Dostawca powinien mieć na względzie treść art. 28 ust. 4 RODO:

REKLAMA

„Jeżeli do wykonania w imieniu administratora konkretnych czynności przetwarzania podmiot przetwarzający korzysta z usług innego podmiotu przetwarzającego, na ten inny podmiot przetwarzający nałożone zostają – na mocy umowy lub innego aktu prawnego, które podlegają prawu Unii lub prawu państwa członkowskiego – te same obowiązki ochrony danych jak w umowie lub innym akcie prawnym między administratorem a podmiotem przetwarzającym, o których to obowiązkach mowa w ust. 3, w szczególności obowiązek zapewnienia wystarczających gwarancji wdrożenia odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych, by przetwarzanie odpowiadało wymogom niniejszego rozporządzenia. Jeżeli ten inny podmiot przetwarzający nie wywiąże się ze spoczywających na nim obowiązków ochrony danych, pełna odpowiedzialność wobec administratora za wypełnienie obowiązków tego innego podmiotu przetwarzającego spoczywa na pierwotnym podmiocie przetwarzającym”.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian w 2020 r.

REKLAMA

W związku z powyższym umowa pomiędzy podmiotem przetwarzającym (procesorem) a dalszym podmiotem przetwarzającym (podprocesorem) powinna być zawarta na warunkach nie gorszych niż pomiędzy administratorem a podmiotem przetwarzającym. Ponadto należy uregulować kwestię transgranicznego przetwarzania danych, w sytuacji gdy podwykonawca świadczonej usługi, tj. dalszy podmiot przetwarzający, znajduje się w państwie trzecim, przez które rozumiemy państwo spoza EOG.

Jednym ze sposobów zgodnego z prawem transferu danych do państwa trzeciego jest zastosowanie standardowych klauzul umownych, które stanowią załącznik do decyzji Komisji 2010/87/UE w sprawie standardowych klauzul umownych dotyczących przekazywania danych osobowych podmiotom przetwarzającym dane mającym siedzibę w krajach trzecich na mocy dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady. Przedmiotowa decyzja – pomimo że została wydana na podstawie dyrektywy 95/46/WE, uchylonej przez RODO – zgodnie z art. 46 ust. 5 RODO pozostaje w mocy do czasu zmiany, zastąpienia lub uchylenia decyzji przez Komisję Europejską.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak należy pamiętać, że standardowe klauzule umowne co do zasady nie mogą być modyfikowane. Klauzule przywołane w poprzednim akapicie określają relację pomiędzy administratorem danych mającym siedzibę na terytorium EOG a podmiotem przetwarzającym mającym siedzibę poza EOG.

Administrator danych z EOG

Podmiot przetwarzający poza EOG

Natomiast praktyka świadczonych usług często jest bardziej skomplikowana: administrator danych jest z EOG, podmiot przetwarzając (procesor) – z EOG, a dopiero dalszy podmiot przetwarzający (podprocesor) ma siedzibę w państwie trzecim, tj. poza EOG.

Administrator danych z EOG

Podmiot przetwarzający z EOG

Dalszy podmiot przetwarzający poza EOG

REKLAMA

Warto pamiętać o stanowisku Grupy Roboczej art. 29, wyrażonym w dokumencie: „Najczęściej zadawane pytania w celu zaradzenia kwestiom wynikłym na skutek wejścia w życie Decyzji Komisji Europejskiej 2010/87/UE sprawie standardowych klauzul umownych dotyczących przekazywania danych osobowych podmiotom przetwarzającym dane mającym siedzibę w krajach trzecich na mocy dyrektywy 95/46/WE”. Zgodnie z nim standardowe klauzule umowne mogą być zastosowane w imieniu i na rzecz administratora danych. W tym celu w umowie powierzenia pomiędzy administratorem danych a podmiotem przetwarzającym lub w innym oświadczeniu musi znajdować się jasne upoważnienie od administratora posiadającego siedzibę na terytorium EGO, udzielone podmiotowi przetwarzającemu posiadającego siedzibę na terytorium EGO, w celu wykorzystania modelowych klauzul, określonych w decyzji 2010/87/UE, w imieniu administratora oraz na jego rzecz.

Podkreślenia wymaga, że standardowe klauzule umowne niestety nie odpowiadają już standardom art. 28 RODO, w związku z tym w odrębnej umowie dotyczącej transferu danych wraz ze standardowymi klauzulami umownymi należałoby uregulować brakujące elementy. Do tej kwestii odnosi się motyw 109 RODO:

„Możliwość korzystania przez administratora lub podmiot przetwarzający ze standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję lub organ nadzorczy nie powinna stanowić dla administratora lub podmiotu przetwarzającego przeszkody, by standardowe klauzule ochrony danych włączyć do szerszej umowy, takiej jak umowa między wspomnianym podmiotem przetwarzającym a innym podmiotem przetwarzającym, ani by dodać inne klauzule lub dodatkowe zabezpieczenia, pod warunkiem że nie są one bezpośrednio lub pośrednio sprzeczne ze standardowymi klauzulami umownymi przyjętymi przez Komisję lub organ nadzorczy ani nie naruszają podstawowych praw lub wolności osób, których dane dotyczą. Należy zachęcać administratorów i podmioty przetwarzające, by w drodze zobowiązań umownych przewidywały dodatkowe zabezpieczenia, stanowiące uzupełnienie dla standardowych klauzul ochrony”.

Biorąc po uwagę powyższe, standardowe klauzule umowne mogą być uzupełnione m.in. w drodze dodatkowej umowy, która może wprowadzić postanowienia będące uzupełnieniem zastosowanych klauzul umownych. Takie dodatkowe postanowienia powinny regulować bądź precyzować przede wszystkim obowiązki określone w art. 28 ust. 3 lit. a, b, c, d i e RODO.

Autor: Adw. Marcin Zadrożny, Ekspert ds. ochrony danych, ODO 24, Adw. Łukasz Pociecha, Ekspert ds. ochrony danych, ODO 24.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

REKLAMA

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

Udostępnianie i wymiana informacji gospodarczych - zmiana przepisów jeszcze w 2024 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 9 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Rząd chce uprościć przepisy, które dotyczą udostępniania oraz wymiany informacji i danych gospodarczych. Proponowane zmiany obejmują też pracę biur informacji gospodarczej. Co się zmieni i od kiedy?

Branża IT pracuje na rzecz zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

Sektor data center i chmury - jak pogodzić cyfrową transformację z drogą do zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest unijny pakiet ustaw Fit for 55 i co będą musiały zrobić przedsiębiorstwa, żeby się dostosować do zmian? Rozmawiamy z Wojciechem Stramskim, Prezesem Zarządu Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services i pierwszego w Polsce operatora zasilającego swoje obiekty w 100% energią odnawialną. 

REKLAMA

Cyfryzacja dwóch prędkości. Jak się digitalizują polskie firmy?

Analizy rynkowe wskazują na istnienie wśród polskich przedsiębiorstw zjawiska „cyfryzacji dwóch prędkości”. Implementacja elementarnych cyfrowych narzędzi, jak podpis elektroniczny czy cyfrowa pieczęć, może stać się pierwszym krokiem w kierunku zniwelowania różnic względem liderów.

Trendy wyborcze w USA a giełda

Tradycyjnie, rok wyborczy uważa się za znaczący dla rynków giełdowych. To dlatego, że rządy często stosują polityki mające na celu poprawę sytuacji gospodarczej przed wyborami, aby zwiększyć szanse na reelekcję. Za kandydatury Joe Bidena w 2024 roku były to obniżki podatków, zwiększenie wydatków publicznych, wprowadzanie programów stymulacyjnych czy inne inicjatywy, które bezpośrednio wpływają na gospodarkę. Takie działania mogą prowadzić do zwiększenia dochodów firm, co z kolei sprzyja wzrostowi cen akcji i funduszy ETF. 

REKLAMA