REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować procesy przetwarzania danych osobowych do kontroli Prezesa UODO?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak przygotować procesy przetwarzania danych osobowych do kontroli Prezesa UODO? /fot. Shutterstock
Jak przygotować procesy przetwarzania danych osobowych do kontroli Prezesa UODO? /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W ferworze wszystkich działań związanych z przygotowaniem do kontroli nie można zapomnieć o tym, co jest głównym przedmiotem zainteresowania pracowników Urzędu Ochrony Danych Osobowych, czyli o procesach przetwarzania danych osobowych realizowanych przez administratorów. Kluczowymi zagadnieniami spośród najważniejszych procesów, które zazwyczaj występują w organizacjach są: rekrutacja, zatrudnienie, marketing, ofertowanie i przetwarzanie danych kontrahentów.

Rekrutacja

Podstawowym obowiązkiem administratora jest zapewnienie, aby do przetwarzania dochodziło w oparciu o prawidłową podstawę prawną przetwarzania. Dane kandydatów do pracy przetwarzamy w oparciu o: obowiązek prawny ciążący na administratorze (wynikający z art. 221 Kodeksu pracy, a także z ustaw szczególnych – przykładowo art. 10 ust. 8a Karty nauczyciela nakłada obowiązek przedstawienia dyrektorowi szkoły informacji z KRK) i zgodę kandydata (dot. danych innych niż niezbędne do przeprowadzenia rekrutacji, takich jak wizerunek kandydata czy referencje od byłych pracodawców). Należy pamiętać, że zgoda na przetwarzanie danych osobowych powinna:

REKLAMA

REKLAMA

1) wskazywać administratora danych i cel przetwarzania,

2) precyzować zakres danych, których dotyczy,

3) odnosić się do konkretnego celu (każdy cel przetwarzania danych = odrębna zgoda).

REKLAMA

Ponadto fundamentalnym aspektem zgodnego z RODO przetwarzania jest prawidłowe spełnienie obowiązku informacyjnego (zarówno jeśli chodzi o treść, jak i moment spełnienia – tu kluczowe jest rozróżnienie na art. 13 i art. 14 RODO). Natomiast z punktu widzenia zakończenia przetwarzania, szczególną uwagę trzeba poświęcić okresowi przechowywania danych – według UODO w rekrutacji dane kandydatów powinny być usunięte niezwłocznie po zakończeniu rekrutacji, a w przypadku rekrutacji przyszłych UODO jako przykładowy okres wskazuje 9 miesięcy (natomiast nie wyklucza uzasadnionego wydłużenia tego okresu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2019/2020

Zatrudnienie

W procesie zatrudnienia ustalenie podstawy prawnej przetwarzania z reguły nie jest kwestią problematyczną. W przypadku pracowników co do zasady przesłanką przetwarzania będzie art. 6 ust. 1 lit. c RODO, czyli obowiązek wynikający z przepisu prawa. Z kolei dane osób zatrudnionych w oparciu o umowy cywilnoprawne przetwarzane są przede wszystkim w związku z dążeniem do zawarcia umowy i późniejszą jej realizacją tj. w oparciu o art. 6 ust. 1 lit. b RODO.

W przypadku gromadzenia danych osobowych pracowników istotną kwestią pozostaje, zgodnie z ostatnimi rekomendacjami Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ws. przechowywania dokumentacji pracowniczej, konieczność pozyskiwania danych potrzebnych do zgłoszenia pracownika do ubezpieczeń społecznych z ZUS w odrębnym od kwestionariusza osobowego dokumencie, z uwagi na krótszy okres przechowywania od pozostałej dokumentacji pracowniczej. Pracodawca jest zobowiązany przechowywać akta osobowe pracowników zatrudnionych przed 1 stycznia 2019 r. przez okres 50 lat, natomiast zatrudnionych po 1 styczna 2019 r. przez okres 10 lat od końca roku kalendarzowego, w którym stosunek pracy uległ rozwiązaniu lub wygasł. Dane osobowe inne niż znajdujące się w aktach osobowych np. zbierane celem zgłoszenia pracownika do ubezpieczenia czy też pozyskane w związku z funkcjonującym u pracodawcy Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych będą przechowywane krócej, tj. przez okres 5 lat.

Dane osobowe współpracowników będą przechowywane przez okres trwania umowy oraz po jej zakończeniu przez okres dochodzenia ewentualnych roszczeń związanych z umową.

Marketing

Przedsiębiorcy korzystają z różnych form marketingu celem promowania swoich usług i pozyskiwania klientów. Najpopularniejszymi formami są e-mail marketing (newsletter), telemarketing, eventy oraz konkursy. Najbardziej problematyczną kwestią w procesie marketingu jest zazwyczaj brak zgody osoby fizycznej na formę marketingu, czyli wysyłkę maili, smsów, czy też kontakt telefoniczny. W przypadku organizowania różnych eventów administratorzy zmagają się również z zagadnieniem przetwarzania i rozpowszechniania wizerunku uczestników wydarzenia. Są to zagadnienia, które zawsze muszą zostać poddane analizie przez administratora, gdyż bez pozyskania stosowanych zgód przedsiębiorca będzie narażony nie tylko na odpowiedzialność z zakresu RODO, ale także ustaw szczególnych tj. prawo telekomunikacyjne, ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, czy też ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Sporo wątpliwości pojawia się również w zakresie e-mail marketingu kierowanego przez administratora do osób fizycznych, których dane osobowe pozyskał on kupując bazę danych. Administratorzy często bowiem zapominają o konieczności zweryfikowania czy zbywca bazy posiada ważną podstawę prawną przetwarzania zgromadzonych w niej danych osób fizycznych.

Ofertowanie

W przypadku, w którym potencjalny klient sam wyrazi zainteresowanie naszym produktem i poprosi o dodatkowe informacje (np. uzupełniając nasz formularz ofertowy na stronie www), podstawą prawną przetwarzania będzie art. 6 ust. 1 lit. b RODO (lub art. 6 ust. 1 lit. f RODO w stosunku do danych pracowników/przedstawicieli naszego potencjalnego klienta). Natomiast kontakt z klientem, który nie złożył samodzielnie zapytania ofertowego, należy zakwalifikować jako formę działań marketingowych. Zgodnie z motywem 47 Preambuły do RODO podstawą prawną przetwarzania danych osobowych powinien być art. 6 ust. 1 lit. f RODO, gdzie prawnie uzasadnionym interesem jest kierowanie ofert/marketingu bezpośredniego do potencjalnych nabywców. Nie oznacza to jednak, że prawnie uzasadniony interes pojawia się automatycznie w każdej sytuacji - aby stwierdzić jego istnienie należy przeprowadzić tzw. „test równowagi”.

Okres przechowywania danych zebranych w procesie ofertowania zależy od tego, czy dojdzie do zawarcia umowy. Przy zawarciu umowy dane automatycznie „wpadną” do procesu sprzedaży, natomiast jeśli do zawarcia umowy nie dojdzie, dane powinny zostać albo usunięte niezwłocznie po ustaniu celu przetwarzania w postaci zakończenia procesu negocjacji, albo przetwarzane w dalszym ciągu do czasu wniesienia przez osobę fizyczną sprzeciwu wobec przetwarzania.

Kontrahenci i dostawcy

W niniejszym procesie najwięcej problemów przysparza administratorom wypełnienie obowiązków w związku z przetwarzaniem tzw. danych biznesowych, czyli imion, nazwisk, adresów e-mail, czy też numerów telefonów komórkowych pracowników, współpracowników oraz przedstawicieli kontrahentów. RODO nie wyłącza względem tych osób konieczności spełnienia obowiązku informacyjnego, który może zostać zamieszczony np. w umowie z kontrahentem. Dodatkowym zabezpieczeniem dla administratora jest zamieszczenie klauzuli informacyjnej, bądź jej skróconej wersji, w stopce e-mail pracowników.

Istotną kwestią jest również rzetelna weryfikacja swoich kontrahentów, dostawców, którym administrator powierza do przetwarzania dane osobowe. Proces weryfikacji może zostać przeprowadzony np. za pomocą ankiety sprawdzającej. Powinna ona zawierać pytania dotyczące przyjętych i stosowanych przez procesora zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych, przyjętej dokumentacji z zakresu ochrony danych osobowych itp.

Autor: Agata Kłodzińska, Specjalista ds. ochrony danych, ODO 24. Aplikant adwokacki. Swoje zainteresowania koncentruje na obszarze szeroko pojętego prawa cywilnego i administracyjnego, w tym w szczególności na zagadnieniach związanych z ochroną danych osobowych. W ODO 24 zajmuje się przeprowadzaniem audytów, tworzeniem dokumentacji związanej z przetwarzaniem danych osobowych oraz sporządzaniem opinii prawnych. Audytor wiodący ISO/IEC 27001.

Barbara Matasek, Specjalista ds. ochrony danych, ODO 24. Doktorant w Kolegium Prawa Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Swoje zainteresowania skupia wokół prawa handlowego i prawa cywilnego, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących ochrony danych osobowych. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w kancelariach prawnych oraz jako asystent sędziego. Odpowiada za przeprowadzanie audytów, przygotowanie dokumentacji w zakresie ochrony danych osobowych oraz doradztwo prawne.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

REKLAMA

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

REKLAMA