REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łączenie w jednym oświadczeniu różnych zgód - wyrok NSA

Magdalena Mirgos
prawnik
Łączenie w jednym oświadczeniu różnych zgód - wyrok NSA/Fot. Shutterstock
Łączenie w jednym oświadczeniu różnych zgód - wyrok NSA/Fot. Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy łączenie zgody na przetwarzanie danych osobowych i zgody na telemarketing w jednym oświadczeniu klienta jest zgodne z prawem?

Niedopuszczalność łączenia zgody na przetwarzanie danych osobowych i zgody na telemarketing w jednym oświadczeniu klienta

Łączenie w jednym oświadczeniu składanych przez klientów różnych zgód, tj. np. zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych i zgody na prowadzenie określonych działań marketingowych, np. przy użyciu telefonu, jest wciąż dość powszechnym zjawiskiem na rynku, mimo wielu już decyzji organów (zarówno PUODO, jak i GIODO) wydanych w tym zakresie.

REKLAMA

NSA o łączeniu zgód w jednym oświadczeniu

REKLAMA

Tym razem, w powyższej sprawie głos zabrał Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: NSA), który w wyroku z dnia 20.04.2021 r. (sygn. akt III OSK 161/21) potwierdził, iż łączenie w jednym oświadczeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych (tj. marketingu bezpośredniego produktów własnych i produktów innych podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej) oraz zgody na telemarketing, o którym mowa w art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne, jest niezgodne z przepisami prawa. Wprawdzie w zakresie przepisów dot. ochrony danych osobowych wyrok NSA dotyczył stanu prawnego sprzed obowiązywania przepisów RODO, ale rozważania dokonane w wyroku pozostają aktualne także na gruncie obecnie obowiązujących przepisów.

Istota sprawy będącej przedmiotem wyroku NSA dotyczyła treści zgody pozyskiwanej przez instytucję finansową przy zawieraniu umowy pożyczki – zgodnie z jej treścią, klient mógł wyrazić jedynie zgodę łączną na przetwarzanie danych osobowych w celu marketingu usług własnych tej spółki, jak i innych podmiotów należących do jej grupy kapitałowej, z jednoczesnym wyrażeniem zgody na używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących do celów marketingu bezpośredniego.

REKLAMA

W swoim wyroku NSA wskazał, że w spornej klauzuli zawarto trzy różne oświadczenia woli: zgodę na przetwarzanie danych osobowych potencjalnych klientów i klientów spółki w celach marketingowych produktów i usług spółki, zgodę na przetwarzanie danych osobowych potencjalnych klientów i klientów spółki w celach marketingowych produktów i usług podmiotów należących do grupy kapitałowej oraz zgodę na używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących w celu przeprowadzenia marketingu bezpośredniego. Każde z tych oświadczeń, zdaniem NSA, wymagało jednak wyrażenia odrębnej zgody.

NSA podkreślił, iż zgoda może obejmować różne cele przetwarzania danych osobowych, jednak przy ich przetwarzaniu należy zapewnić osobie, której dane osobowe będą wykorzystywane, maksimum ochrony prawnej, zwłaszcza gdy dane te będą wykorzystywane w celach marketingowych. Należy zatem takiej osobie umożliwić wyrażenie zgody nie tylko w układzie tak bądź nie, lecz również „zgody rozbudowanej", odnoszącej się do poszczególnych sfer wykorzystania oznaczonych danych. Takiego wyboru nie zapewniała jednak ujawniona praktyka stosowana przez spółkę, albowiem udzielający zgody nie mógł udzielić jej tylko w części. Zawarcie kilku zgód w treści jednego oświadczenia skutkuje brakiem możliwości wyboru zgody, którą zamierza się wyrazić, a to oznacza, że osoba, której dane dotyczą, nie ma pełnej swobody w dysponowaniu swoimi danymi osobowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto, NSA przypomniał, iż w motywie 42 preambuły RODO określone zostały warunki, jakie powinny zostać spełnione, aby przetwarzanie danych mogło odbywać się na podstawie zgody. Po pierwsze, administrator danych powinien być w stanie wykazać, że osoba której dane dotyczą wyraziła zgodę na operacje przetwarzania. Po drugie, w przypadku oświadczenia składanego w innej sprawie powinny istnieć gwarancje, że osoba której dane dotyczą, jest świadoma wyrażenia zgody oraz jej zakresu. Po trzecie, oświadczenie powinno mieć zrozumiałą i łatwo dostępną formę, być sformułowane jasnym i prostym językiem i nie powinno zawierać nieuczciwych warunków. Po czwarte, osoba której dane dotyczą, powinna znać przynajmniej tożsamość administratora oraz zamierzone cele przetwarzania danych osobowych, aby wyrażenie zgody było świadome. Po piąte, jeżeli osoba, której dane dotyczą, nie ma rzeczywistego lub wolnego wyboru oraz nie może odmówić ani wycofać zgody bez niekorzystnych konsekwencji, nie można uznawać, iż zgoda została wyrażona dobrowolnie.

Podsumowanie

W tym miejscu warto zauważyć, iż sprawa, w której zapadł przedmiotowy wyrok, dotyczyła decyzji GIODO z 2017 r., a wówczas za naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych nie groziły jeszcze kary finansowe. Obecnie kwestia ta uległa zmianie i zgodnie z art. 83 ust. 5 RODO za tego rodzaju naruszenia grożą administracyjne kary pieniężne w wysokości do 20.000.00 EUR, a w przypadku przedsiębiorstwa – w wysokości do 4 proc. jego całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego, przy czym zastosowanie ma kwota wyższa.

W związku z powyższym rekomendujemy weryfikację i dostosowanie treści odbieranych zgód do wymogów wskazanych powyżej. Przy ich weryfikacji na uwadze należy mieć wymóg, aby decyzja w sprawie wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych w określonym celu mogła być podjęta przez daną osobę swobodnie i miała charakter samodzielny. Jak podkreślił NSA, musi ona bowiem być przejawem wolnej i nieskrępowanej woli danej osoby, a to znaczy, że nie może być wymuszona przez konieczność złożenia innych (łącznych) oświadczeń woli.

Autor: Magdalena Mirgos, prawnik, Kancelaria CZUBLUN TRĘBICKI

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA