REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Status Inspektora Ochrony Danych/Fot. Shutterstock
Status Inspektora Ochrony Danych/Fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Status Inspektora Danych Osobowych (IOD) w spółkach może rodzić wiele wątpliwości. RODO przewiduje przypadki, w których powołanie Inspektora Ochrony Danych jest obligatoryjne, a także przypadki, w których jest to fakultatywne. Niezależnie jednak od tego, czy w danym podmiocie jest obowiązek powołania IOD, RODO wyznacza także pewne wymogi, które powinny zostać spełnione przez IOD oraz w stosunku do IOD tak, aby jego pozycja w ramach struktury organizacyjnej podmiotu, uprawnienia i obowiązki były zgodne z wymogami prawa.

Inspektor Ochrony Danych w firmie

Inspektor Ochrony Danych przede wszystkim powinien być właściwie i niezwłocznie włączany we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych. Obowiązek zapewnienia tego spoczywa na administratorze oraz podmiocie przetwarzającym. Celem tego obowiązku prawnego jest zapewnienie, że IOD nie będzie wykluczany z działań związanych z przetwarzaniem danych w organizacji, ani nie będzie marginalizowany w ramach struktury organizacyjnej podmiotu. Nie spełni wymogów RODO powołanie IOD, który będzie pełnił jedynie funkcję fasadową. Żadne sprawy dotyczące ochrony danych osobowych nie powinny być załatwiane z pominięciem IOD.

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowo, IOD powinien mieć zapewnione zasoby niezbędne do wykonania swoich zadań oraz dostęp do danych osobowych i operacji przetwarzania, a także zasoby niezbędne do utrzymania wiedzy fachowej. Ten wymóg również zdaje się podkreślać, że funkcja inspektora nie może być iluzoryczna. Jeżeli IOD został wyznaczony, to obowiązkiem każdego administratora oraz podmiotu przetwarzającego jest wspieranie inspektora ochrony danych w wypełnianiu jego zadań, m.in. we wskazany powyżej sposób. Inspektor powinien także pogłębiać swoją wiedzę ekspercką w zakresie danych osobowych, utrzymując ją na poziomie pozwalającym mu na pełnienie swojej funkcji z zachowaniem profesjonalnych standardów.

Inspektor Ochrony Danych - niezależność

Istotnym wymogiem związanym z usytuowaniem IOD w ramach struktury organizacyjnej podmiotu jest obowiązek zapewnienia, by inspektor ochrony danych nie otrzymywał instrukcji dotyczących wykonywania swoich zadań. W żadnym wypadku nie może on zostać odwołany ani ukarany przez administratora ani podmiot przetwarzający za wypełnianie swoich zadań. W związku z tym inspektor ochrony danych powinien bezpośrednio podlegać najwyższemu kierownictwu administratora lub podmiotu przetwarzającego. Nie można bowiem dopuścić do sytuacji, w której IOD obawiałby się o swoją pozycję lub zatrudnienie z powodu prawidłowego wykonywania przez siebie zadań.

Inspektor ochrony danych jest zobowiązany do zachowania tajemnicy lub poufności co do wykonywania swoich zadań - zgodnie z prawem Unii lub prawem państwa członkowskiego. Obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej ma na celu m.in. ochronę praw osób, których dane dotyczą.

REKLAMA

RODO przewiduje, że inspektor ochrony danych może wykonywać także inne zadania i obowiązki niż wprost przewidziane w rozporządzeniu. Administrator lub podmiot przetwarzający muszą jednak zapewnić, by takie zadania i obowiązki nie powodowały konfliktu interesów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co należy zrobić?

Każdy podmiot, w którym wyznaczono Inspektora Ochrony Danych, powinien dokonać przeglądu aktualnej struktury organizacyjnej oraz faktycznych warunków sprawowania swojej funkcji przez IOD w celu zweryfikowania, czy pozycja, uprawnienia i obowiązki IOD są zgodne ze wskazanymi powyżej wymogami prawa.

Autor: Agata Kwaśniewska, aplikantka radcowska w Kancelarii CZUBLUN TRĘBICKI

Polecamy serwis: RODO w firmie

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

REKLAMA

3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

REKLAMA

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA