REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpieczeństwo pracy zdalnej w czasach koronawirusa

Grzegorz Tanecki
Posiada ponad 10 lat doświadczenia w zarządzaniu ochroną danych osobowych i bezpieczeństwem informacji.
Bezpieczeństwo pracy zdalnej w czasach koronawirusa /fot. Shutterstock
Bezpieczeństwo pracy zdalnej w czasach koronawirusa /fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W obliczu zagrożeń związanych z rozprzestrzenianiem się COVID-19, wiele podmiotów stanęło przed koniecznością zapewnienia swoim pracownikom możliwości pracy zdalnej. Jak ją bezpiecznie zorganizować?

Jest to nie lada wyzwanie dla działów administracji i IT, ale nie tylko, bo należy pamiętać, że ogromną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa, będzie odgrywał każdy pracownik pracujący z domu. Niezwykle ważne jest więc posiadanie przez firmę aktualnej polityki/procedury opisującej zasady tego rodzaju pracy i dopilnowanie, aby każdy pracownik uzyskał do niej dostęp i potwierdził przyjęcie do stosowania.

REKLAMA

Organizując proces należy również wziąć pod uwagę, fakt, że o ile w biurze stacjonarnym godziny pracy są stałe, to pracownik pracujący z domu może rozciągnąć godziny pracy, i np. rozpocząć ją o godzinie 11 i przepracować pełne osiem godzin, kończąc ją o godzinie 19. Taki pracownik nie może zostać pozostawiony samemu sobie, szczególnie gdy realizuje zadania w ramach procesów krytycznych dla organizacji. Należy więc pomyśleć o zapewnieniu mu wsparcia pracownika działu Service Desk IT również poza standardowymi godzinami pracy.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Jaki powinien być zakres polityki/procedury pracy zdalnej?

Celem dokumentu jest jasne określenie zasad na jakich pracownik może uzyskać uprawnienie do wykonywania pracy zdalnej w warunkach zapewniających bezpieczeństwo systemom i aktywom informacyjnym organizacji.

REKLAMA

Zakres i rodzaj zdalnego dostępu będzie się różnił w zależności od potrzeb jakie mają poszczególne jednostki organizacyjne. Niektórym z nich wystarczy jedynie dostęp do mobilnej łączności, poczty elektronicznej i CRM zlokalizowanego w chmurze, inne, aby realizować swoje zadania będą potrzebowały dodatkowo dostępu do wewnętrznych systemów IT, narzędzi wspierających i zasobów sieciowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W obu przypadkach jak i każdym innym pracownik powinien uzyskać informację o tym jak i na jakich zasadach może uzyskać dostęp do zasobów niezbędnych do pracy, a także jak korzystać z tego dostępu w sposób zgodny z polityką bezpieczeństwa firmy.

REKLAMA

Projektując proces nie należy także zapomnieć o dostawcach. Istnieje bowiem prawdopodobieństwo, że będzie konieczność udzielenia niektórym z nich zdalnego dostępu do zasobów, np. w przypadku, gdy część usług IT w organizacji podlega outsourcingowi lub trwają prace wdrożeniowe a praca w siedzibie fizycznej organizacji nie jest możliwa. W takim przypadku należy sporządzić odrębną procedurę zdalnego dostępu dla dostawców.

Pandemia przewróciła nasz świat do góry nogami, a systemy bezpieczeństwa wystawiane są dziś na wielką próbę. Cyberprzestępcy korzystają z każdej nadarzającej się okazji, aby wykorzystać nasze słabości i przejąć kontrolę nad danymi przetwarzanymi w organizacji. Kradzież danych osobowych lub danych stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, może być dla organizacji równoznaczne z poważnymi stratami finansowymi i/lub utratą reputacji.

Dlatego już dziś w trosce o przyszłość warto się zastanowić nad porzuceniem standardowej strategii zabezpieczania brzegów sieci (tzw. zamek i fosa) i skierować swoją uwagę na koncepcję „zero trust” czyli działanie w myśl przekonania, że jako organizacja nie powinniśmy automatycznie ufać czemukolwiek i komukolwiek wewnątrz lub na zewnątrz naszej sieci.

Założenia przykładowego modelu „zero trust”:

  1. Przyjmij strategię dostępu najmniej uprzywilejowanego. Przypisuj uprawnienia dostępu do zasobów w oparciu o dobrze zdefiniowaną potrzebę. Zaleca się przypisywanie uprawnień do grupy - dodawanie i usuwanie poszczególnych zasobów, aplikacji lub elementów danych z grupy w celu zmiany jej uprawnień.

  2. Zapewnij bezpieczny dostęp do zasobów niezależnie od lokalizacji zarówno zasobu, jak i celu lub osoby, której służy. Na przykład wymaganie tego samego poziomu uwierzytelnienia w sieci LAN i poza nią.
  3. Wymuszaj kontrolę dostępu na wszystkich poziomach. Najlepiej, gdy wymaga to więcej niż jednej metody uwierzytelniania na zasób, w tym zarówno sieci, jak i aplikacji.
  4. Audytuj wszystko, np. potrzeby dostępu, zakresy uprawnień, logi.
Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA