REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Smartfon w naprawie. Co zrobić by uniknąć przejęcia danych i nie paść ofiarą oszustwa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Smartfon w naprawie. Co zrobić by uniknąć przejęcia danych i nie paść ofiarą oszustwa?
Smartfon w naprawie. Co zrobić by uniknąć przejęcia danych i nie paść ofiarą oszustwa?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak przygotować smartfon do naprawy, by nie paść ofiarą oszustwa i przejęcia naszych wrażliwych danych?

Całą Polskę obiegła wiadomość o mieszkance Nysy, która będąc na wakacjach we Włoszech oddała swój telefon do naprawy. Po odzyskaniu urządzenia zorientowała się, że została okradziona na prawie 400 tys. złotych (około 87 tys. euro). Do przestępstwa prawdopodobnie doszło, gdy telefon był w zagranicznym serwisie. W jaki sposób odpowiednio przygotować smartfon do naprawy, by nie paść ofiarą podobnego oszustwa? Gdzie się z nim udać, by mieć pewność, że usługa zostanie zrealizowana profesjonalnie? Na te i inne pytania odpowiada ekspert z Grupy Digital Care.

Oddajesz smartfon do serwisu? Sprawdź co zrobić, by Twoje dane były bezpieczne

Historia mieszkanki Nysy jasno pokazuje, że odpowiednie przygotowanie smartfona przed oddaniem go do serwisu jest niezwykle ważne. Niestety nie brakuje przypadków, w których zachowujemy się nieodpowiedzialnie - według danych autoryzowanego serwisu MTTC, należącego do Grupy Digital Care tylko w kwietniu do naprawy wpłynęło blisko 100 urządzeń z włożonymi kartami SIM lub SD z danymi klientów

Pozostawienie karty SIM w telefonie ułatwia nieuczciwym serwisantom uzyskanie dostępu do przechowywanych na smartfonie danych i aplikacji, w tym aplikacji bankowych i zapisanych np. w notatniku haseł.

Zanim oddasz urządzenie do naprawy – usuń dane

Zazwyczaj, aby usunąć dane, wystarczy w smartfonie wybrać opcję „wyzeruj iPhone’a” (w przypadku iOS) lub „Przywróć ustawienia fabryczne/zresetuj ustawienia” (w Androidzie).

Taki reset pozwala na skasowanie wszystkich plików i dokumentów, które znajdowały się na smartfonie.

Można skorzystać z takiego rozwiązania nie tylko podczas oddania telefonu do naprawy, ale także w przypadku zainfekowania sprzętu przez złośliwe oprogramowanie lub wystąpienia problemów z ustawieniami systemowymi.

· Należy też pamiętać o usunięciu kart SIM i wszelkich innych kart pamięci z naszymi danymi.

Przed naprawą sprzętu – zrób kopię zapasową danych

1) W przypadku urządzeń z systemem Android przywrócenie ustawień fabrycznych jest zwykle niezbędne dla przeprowadzenia testów diagnostycznych urządzenia. W takiej sytuacji dane są trwale usuwane.

2) Aby stworzyć kopię zapasową należy otworzyć ustawienia urządzenia i przejść do sekcji "Konta i synchronizacja" lub "Kopia zapasowa i reset". Następnie wybrać opcję "Kopia zapasowa i przywracanie" lub "Zarządzanie kopiami zapasowymi" i wyszukać usługę chmurową, z której chcemy skorzystać, np. Google Drive, Dropbox, OneDrive itp.

3) Dalej trzeba zdecydować, co chcemy zbackupować, np. kontakty, zdjęcia, pliki itp.

4) Ostatnim krokiem jest rozpoczęcie procesu kopii zapasowej, postępując zgodnie z instrukcjami na ekranie.

W przypadku iPhone’ów, dzięki włączonej funkcji Backup w iCloud, kopia zapasowa jest automatycznie przesłana do iCloud, gdy urządzenie jest podłączone do zasilania i sieci Wi-Fi.

Co zrobić, gdy telefon jest uszkodzony?

Jeśli przeszkodą w zgraniu danych jest niesprawny wyświetlacz – w urządzeniach Apple autoryzowany serwis podłącza sprawny komponent. W ten sposób może wprowadzić kod blokady (bez odblokowania nie ma możliwości zgrania danych na komputer). Jeśli nie działa łączność z komputerem – dane trzeba zgrać do chmury lub w inne miejsce – bezprzewodowo  – wyjaśnia Mateusz Kukla, ekspert iMad, autoryzowanego serwisu Apple, który również należy do Grupy Digital Care.

Gdyby na urządzeniu z jakiegoś powodu pozostały dane – korzystając z usług punktów autoryzowanych – możemy być spokojni o ich bezpieczeństwo.

Jeśli podczas naprawy wymieniamy nośnik danych lub cały smartfon, a urządzenie uruchamia się – przywracamy ustawienia fabryczne. W innej sytuacji, gdy nie mamy takiej możliwości w serwisie, wadliwe podzespoły wysyłamy do magazynu producenta, gdzie są formatowane i niszczone – tłumaczy ekspert iMad.

Naprawa w autoryzowanym serwisie – bezpieczeństwo gwarantowane

Gdzie naprawić smartfon, by nie martwić się o bezpieczeństwo danych? Warto znaleźć autoryzowany serwis. Gwarantuje bezpieczeństwo danych, gdyż w takim miejscu jest ono traktowane priorytetowo. A jak go znaleźć? Najlepszym wyznacznikiem są opinie użytkowników, a także renoma danego salonu. W autoryzowanym serwisie można mieć pewność, że proces usunięcia danych przebiegnie poprawnie i żadne pliki bądź hasła nie zostaną wykorzystane przez osoby trzecie.

Digital Care to największy na polskim rynku dostawca usług dla urządzeń mobilnych, działający od 2012 roku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

REKLAMA

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

REKLAMA