REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Życie bez „ciasteczek” (cookies) i zmiana polityki prywatności w internecie - skutki dla reklamodawców

Życie bez „ciasteczek” (cookies) i zmiana polityki prywatności w internecie - skutki dla reklamodawców
Życie bez „ciasteczek” (cookies) i zmiana polityki prywatności w internecie - skutki dla reklamodawców
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nadchodzące lata będą przełomowe jeśli chodzi o wykorzystywanie najszerszych baz danych osobowych w marketingu. Do tej pory branża marketingowa była rozpieszczana praktycznie nieograniczonym dostępem do nich. Aż 41% marketerów uważa, że największym wyzwaniem w 2021 roku była dbałość o wysokiej jakości dane do targetowania i analizy. Aktualnie giganci tacy jak Apple, Facebook czy Google bardzo mocno zaostrzają politykę prywatności. Reklamodawcy już poszukują nowych rozwiązań, dzięki którym kampanie w internecie – bardziej anonimowym i udostępniającym ograniczoną ilość wrażliwych danych – wciąż będą skuteczne. Jak wpłynie to na branżę oraz klientów?

„Nie” dla plików 3rd-Party Cookies

Pliki cookie, na podstawie dotychczasowego zachowania i historii wyszukiwania, tworzą internetowy profil użytkownika. To rozwiązanie idealnie umożliwiające działania reklamowe i analityczne. Dzięki temu reklamy są wyświetlane i dostosowywane do użytkownika na podstawie zebranych danych.

REKLAMA

REKLAMA

Większość danych wykorzystywanych obecnie w reklamie to dane 3rd-Party. Brytyjskie Biuro ICO (Information Commissioner’s Office) jest przeciwne każdemu rozwiązaniu, które replikuje pliki cookies. Wszystko wskazuje na to, że będą dążyć do zmiany rozwiązań technologicznych, zamiast odkrywania na nowo sposobu, w jakim firmy działają i podchodzą do danych użytkowników. Z kolei branża marketingu internetowego przyzwyczaiła się już do bardzo szczegółowych pomiarów i analiz. Agencje i reklamodawcy są świadomi nadchodzących zmian i przygotowują się na moment, w którym stracą dostęp do 3rd-Party Cookies. Marketerzy powinni być w gotowości i już przynajmniej testować skuteczność różnych rozwiązań, aby móc porównać wyniki.

Niektórzy jednak nadal nie postrzegają braku dostępu do plików Cookies jako problemu – tak jakby sytuacja stała się rzeczywista dopiero, gdy Chrome w końcu usunie możliwość korzystania z nich. A przecież już dzisiaj około 50% przeglądarek nie akceptuje plików 3rd-Party Cookies. Dodatkowo mamy pewność, że eskalacja nastąpi wraz z ostateczną decyzją największej przeglądarki na rynku.

Firmy takie jak Grupa Sample dzięki przynależności do Blis Global już teraz są w stanie precyzyjnie targetować konsumentów bez udziału 3rd-Party Cookies. Od lat rozwijają technologię skutecznie weryfikującą sposób, w jaki przemieszcza się odbiorca reklamy, gdzie aktualnie przebywa, z jakich aplikacji korzysta, gdzie mieszka, gdzie pracuje czy dokąd jeździ na wakacje. Pozwala to na egzekucję kampanii również poza środowiskiem mobile i na łączenie danych z największych na świecie platform zarządzania danymi (DNP).

REKLAMA

Nowe zasady dostępu do danych

Kiedy Apple wprowadziło nowe zasady udzielania zgody do ekosystemu aplikacji i iOS zaobserwowaliśmy, że tylko około 20% konsumentów zdecydowało się na udostępnianie danych tym sposobem. Może to być dobrą wskazówką do zrozumienia potencjału innych rozwiązań, takich jak UID (Universal ID).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Branża musi jednak zastanowić się, w jaki sposób powinna komunikować problem, aby konsumenci zrozumieli, dlaczego i do czego wykorzystywane są ich dane. Potencjał wartości po udzieleniu zgody nadal nie jest jasny dla konsumenta. Niektóre z nowych rozwiązań bazują na powiązanym ze zgodą identyfikatorze, do stworzenia którego konieczne jest wykorzystanie adresu email, adresu fizycznego lub innych jednoznacznych danych osobowych umożliwiających identyfikowanie i śledzenie internautów. Dla przykładu, Sample poprzez Blis korzysta z informacji zebranych przez dużych i certyfikowanych partnerów. Nie ma dostępu do rekordów indywidualnych użytkowników, a wykorzystuje zanonimizowane dane dotyczące danego obszaru czy lokalizacji. Klienci nie muszą więc obawiać się pretensji konsumentów o naruszenie prywatności. Należy tu także pamiętać, że pomimo chęci jak największej ochrony danych osobowych, konsumenci wciąż oczekują personalizacji w komunikacji z nimi.

Braku dostępu do 3rd-Party Cookies

Safari i użytkownicy iOS mają najwyższy dochód rozporządzalny, a reklamodawcom już teraz brakuje właściwej analizy ich zachowań. Trudno będzie zarówno kierować reklamy do właściwych konsumentów, jak i mierzyć kampanie metodami, do jakich branża jest przyzwyczajona. Z problemem tym już musimy sobie radzić. Chodzi o zmianę myślenia o reklamie, stosowanie nowych rozwiązań oraz akceptację nowej rzeczywistości reklamowej. Paradoksalnie jednak aktualna zmiana może prowadzić do stworzenia i rozwoju wielu kreatywnych i ciekawych narzędzi, co docelowo rozwinie rynek reklamy internetowej.

Autor: Piotr Kazimierczuk, członek zarządu Grupy Sample

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA