REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Życie bez „ciasteczek” (cookies) i zmiana polityki prywatności w internecie - skutki dla reklamodawców

Życie bez „ciasteczek” (cookies) i zmiana polityki prywatności w internecie - skutki dla reklamodawców
Życie bez „ciasteczek” (cookies) i zmiana polityki prywatności w internecie - skutki dla reklamodawców
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nadchodzące lata będą przełomowe jeśli chodzi o wykorzystywanie najszerszych baz danych osobowych w marketingu. Do tej pory branża marketingowa była rozpieszczana praktycznie nieograniczonym dostępem do nich. Aż 41% marketerów uważa, że największym wyzwaniem w 2021 roku była dbałość o wysokiej jakości dane do targetowania i analizy. Aktualnie giganci tacy jak Apple, Facebook czy Google bardzo mocno zaostrzają politykę prywatności. Reklamodawcy już poszukują nowych rozwiązań, dzięki którym kampanie w internecie – bardziej anonimowym i udostępniającym ograniczoną ilość wrażliwych danych – wciąż będą skuteczne. Jak wpłynie to na branżę oraz klientów?

„Nie” dla plików 3rd-Party Cookies

REKLAMA

Pliki cookie, na podstawie dotychczasowego zachowania i historii wyszukiwania, tworzą internetowy profil użytkownika. To rozwiązanie idealnie umożliwiające działania reklamowe i analityczne. Dzięki temu reklamy są wyświetlane i dostosowywane do użytkownika na podstawie zebranych danych.

REKLAMA

Większość danych wykorzystywanych obecnie w reklamie to dane 3rd-Party. Brytyjskie Biuro ICO (Information Commissioner’s Office) jest przeciwne każdemu rozwiązaniu, które replikuje pliki cookies. Wszystko wskazuje na to, że będą dążyć do zmiany rozwiązań technologicznych, zamiast odkrywania na nowo sposobu, w jakim firmy działają i podchodzą do danych użytkowników. Z kolei branża marketingu internetowego przyzwyczaiła się już do bardzo szczegółowych pomiarów i analiz. Agencje i reklamodawcy są świadomi nadchodzących zmian i przygotowują się na moment, w którym stracą dostęp do 3rd-Party Cookies. Marketerzy powinni być w gotowości i już przynajmniej testować skuteczność różnych rozwiązań, aby móc porównać wyniki.

Niektórzy jednak nadal nie postrzegają braku dostępu do plików Cookies jako problemu – tak jakby sytuacja stała się rzeczywista dopiero, gdy Chrome w końcu usunie możliwość korzystania z nich. A przecież już dzisiaj około 50% przeglądarek nie akceptuje plików 3rd-Party Cookies. Dodatkowo mamy pewność, że eskalacja nastąpi wraz z ostateczną decyzją największej przeglądarki na rynku.

Firmy takie jak Grupa Sample dzięki przynależności do Blis Global już teraz są w stanie precyzyjnie targetować konsumentów bez udziału 3rd-Party Cookies. Od lat rozwijają technologię skutecznie weryfikującą sposób, w jaki przemieszcza się odbiorca reklamy, gdzie aktualnie przebywa, z jakich aplikacji korzysta, gdzie mieszka, gdzie pracuje czy dokąd jeździ na wakacje. Pozwala to na egzekucję kampanii również poza środowiskiem mobile i na łączenie danych z największych na świecie platform zarządzania danymi (DNP).

Nowe zasady dostępu do danych

REKLAMA

Kiedy Apple wprowadziło nowe zasady udzielania zgody do ekosystemu aplikacji i iOS zaobserwowaliśmy, że tylko około 20% konsumentów zdecydowało się na udostępnianie danych tym sposobem. Może to być dobrą wskazówką do zrozumienia potencjału innych rozwiązań, takich jak UID (Universal ID).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Branża musi jednak zastanowić się, w jaki sposób powinna komunikować problem, aby konsumenci zrozumieli, dlaczego i do czego wykorzystywane są ich dane. Potencjał wartości po udzieleniu zgody nadal nie jest jasny dla konsumenta. Niektóre z nowych rozwiązań bazują na powiązanym ze zgodą identyfikatorze, do stworzenia którego konieczne jest wykorzystanie adresu email, adresu fizycznego lub innych jednoznacznych danych osobowych umożliwiających identyfikowanie i śledzenie internautów. Dla przykładu, Sample poprzez Blis korzysta z informacji zebranych przez dużych i certyfikowanych partnerów. Nie ma dostępu do rekordów indywidualnych użytkowników, a wykorzystuje zanonimizowane dane dotyczące danego obszaru czy lokalizacji. Klienci nie muszą więc obawiać się pretensji konsumentów o naruszenie prywatności. Należy tu także pamiętać, że pomimo chęci jak największej ochrony danych osobowych, konsumenci wciąż oczekują personalizacji w komunikacji z nimi.

Braku dostępu do 3rd-Party Cookies

Safari i użytkownicy iOS mają najwyższy dochód rozporządzalny, a reklamodawcom już teraz brakuje właściwej analizy ich zachowań. Trudno będzie zarówno kierować reklamy do właściwych konsumentów, jak i mierzyć kampanie metodami, do jakich branża jest przyzwyczajona. Z problemem tym już musimy sobie radzić. Chodzi o zmianę myślenia o reklamie, stosowanie nowych rozwiązań oraz akceptację nowej rzeczywistości reklamowej. Paradoksalnie jednak aktualna zmiana może prowadzić do stworzenia i rozwoju wielu kreatywnych i ciekawych narzędzi, co docelowo rozwinie rynek reklamy internetowej.

Autor: Piotr Kazimierczuk, członek zarządu Grupy Sample

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA