REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli UODO

Subskrybuj nas na Youtube
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli UODO. / fot. Shutterstock
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli UODO. / fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Do warunków formalnych wszczęcia kontroli w świetle ustawy o ochronie danych osobowych należy upoważnienie do przeprowadzenia kontroli. Kto wystawia upoważnienie i co powinno zawierać?

Warunki formalne wszczęcia kontroli

Ustawa o ochronie danych osobowych

REKLAMA

Art. 81. [UPOWAŻNIENIE DO PRZEPROWADZENIA KONTROLI]

1.  Kontrolę przeprowadza się po okazaniu imiennego upoważnienia wraz z legitymacją służbową, a w przypadku kontrolującego, o którym mowa w art. 79 ust. 1 pkt 2, po okazaniu imiennego upoważnienia wraz z dokumentem potwierdzającym tożsamość.

2.  Imienne upoważnienie do przeprowadzenia kontroli zawiera:

1)  wskazanie podstawy prawnej przeprowadzenia kontroli;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2)  oznaczenie organu;

3)  imię i nazwisko, stanowisko służbowe kontrolującego oraz numer legitymacji służbowej, a w przypadku kontrolującego, o którym mowa w art. 79 ust. 1 pkt 2, imię i nazwisko oraz numer dokumentu potwierdzającego tożsamość;

4)  określenie zakresu przedmiotowego kontroli;

5)  oznaczenie kontrolowanego;

6)  wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego terminu zakończenia czynności kontrolnych;

7)  podpis Prezesa Urzędu;

8)  pouczenie kontrolowanego o jego prawach i obowiązkach;

9)  datę i miejsce jego wystawienia.

Upoważnienie do wszczęcia kontroli powinno być imienne, tzn. obejmujące konkretną, wskazaną z imienia i nazwiska osobę.

PYTANIE DO EKSPERTA

REKLAMA

W upoważnieniu nie została wskazana konkretna osoba uprawniona do przeprowadzenia kontroli. Znalazło się w nim wyłącznie stanowisko służbowe osoby, która miałaby dokonać czynności kontrolnych. Reszta danych, w tym określenie podmiotu kontrolowanego, jest prawidłowa. Kontrolujący przedstawił legitymację, z której wynika, że rzeczywiście jest zatrudniony w PUODO na wymienionym w upoważnieniu stanowisku. Czy w takiej sytuacji kontrolowany ma obowiązek wpuszczenia kontrolującego na swój teren? 

W takiej sytuacji brak będzie podstaw do odmowy dopuszczenia kontrolujących do wszczęcia kontroli. Mimo to przed wpuszczeniem ich na teren kontrolowanego rekomendowalibyśmy kontakt z biurem PUODO w celu weryfikacji tożsamości kontrolujących i zapewnienia, że są legitymowani do przeprowadzenia tej konkretnej kontroli. 

Upoważnienie uprawniające do przeprowadzenia kontroli powinno zawierać:

a) wskazanie podstawy prawnej przeprowadzenia kontroli;

b) oznaczenie organu (PUODO lub innego organu nadzorczego państwa członkowskiego UE);

c) imię i nazwisko, stanowisko służbowe kontrolującego oraz numer legitymacji służbowej, a w przypadku prowadzenia wspólnych operacji organów nadzorczych – imię, nazwisko oraz numer dokumentu potwierdzającego tożsamość członka lub pracownika innego organu nadzorczego państwa członkowskiego Unii Europejskiej;

d) określenie zakresu przedmiotowego kontroli;

e) oznaczenie kontrolowanego;

f) wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego terminu zakończenia czynności kontrolnych;

g) podpis prezesa urzędu;

h) pouczenie kontrolowanego o jego prawach i obowiązkach;

i) datę i miejsce jego wystawienia.

REKLAMA

Aktualnie obowiązująca ustawa o ochronie danych osobowych z 10 maja 2018 r. w przeciwieństwie do swojego odpowiednika z 29 sierpnia 1997 r. nie zawiera upoważnienia do uregulowania w drodze rozporządzenia treści imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.

Wyłącznie informacyjnie poniżej zamieszczamy wzór imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, jakie wystawiał GIODO przed 25 maja 2018 r.
Najprawdopodobniej upoważnienia wystawiane przez PUODO nie będą diametralnie odbiegały od treści i formy poprzednich dokumentów – z zastrzeżeniem aktualizacji podstaw prawnych i praw podmiotów kontrolowanych.

WZÓR. UPOWAŻNIENIE IMIENNE

…………..…………………………………………………….....      

(pieczęć podłużna Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych)

L.dz. ......................

Na podstawie art. 12 pkt 1 i 2 w związku z art. 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926  i Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz. 285, z 2006 r.  Nr 104, poz. 708 i 711, z 2007 r. Nr 165, poz. 1170 i Nr 176, poz. 1238 oraz z 2010 r. Nr 41, poz. 233, Nr 182, poz. 1228 i Nr 229, poz. 1497)

upoważniam

Panią/Pana ......................................................................................................... (imię i nazwisko inspektora) stanowisko służbowe .................................. nr legitymacji służbowej .................... do przeprowadzenia kontroli: ........................................................................................................................... ........................................................................................................................... (określenie: podmiotu objętego kontrolą albo zbioru danych, albo miejsca poddawanego kontroli) w zakresie: ........................................................................................................................... ........................................................................................................................... (określenie zakresu przedmiotowego kontroli)

Data rozpoczęcia kontroli: ................................................................................

Przewidywany termin zakończenia kontroli: ...................................................

Upoważnienie jest ważne jedynie z równoczesnym okazaniem legitymacji służbowej.

…………………………………………...........................……..

(miejsce i data wystawienia upoważnienia)
pieczęć urzędowa

……..………………………………………………….....................................

(podpis Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych)

Artykuł niniejszy jest fragmentem publikacji: RODO Jak przygotować się do kontroli

RODO. Jak przygotować się do kontroli

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA