REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udział kontrolowanego w kontroli - UODO

Subskrybuj nas na Youtube
prawo, paragraf, człowiek, zmiany/fot. Shutterstock
prawo, paragraf, człowiek, zmiany/fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy zgodnie z UODO udział kontrolowanego w kontroli jest obowiązkowy? Jak wskazać osobę upoważnioną do reprezentowania kontrolowanego w trakcie kontroli?

Udział kontrolowanego w kontroli

Ustawa o ochronie danych osobowych

REKLAMA

REKLAMA

Art. 83. [OBECNOŚĆ KONTROLOWANEGO LUB OSOBY PRZEZ NIEGO UPOWAŻNIONEJ PODCZAS KONTROLI]

  1. Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej.

  2. Kontrolowany jest obowiązany do pisemnego wskazania osoby upoważnionej do reprezentowania go w trakcie kontroli.

    REKLAMA

  3. W razie nieobecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej, upoważnienie do przeprowadzenia kontroli oraz legitymacja służbowa lub dokument potwierdzający tożsamość mogą być okazane:

1) osobie czynnej w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 97 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2017 r. poz. 459, 933 i 1132 oraz z 2018 r. poz. 398 i 650) lub

2) przywołanemu świadkowi, jeżeli jest funkcjonariuszem publicznym w rozumieniu art. 115 § 13 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz.U. z 2017 r. poz. 2204 oraz z 2018 r. poz. 20, 305 i 663), niebędącemu pracownikiem Urzędu albo osobą, o której mowa w art. 80 ust. 1.

Brzmienie art. 83 RODO zdaje się wskazywać, iż udział kontrolowanego w czynnościach kontrolnych jest obowiązkowy. Kontrolowany lub upoważniona przez niego osoba ma prawo w każdej sytuacji domagać się dopuszczenia do udziału w czynnościach kontrolnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Osoba upoważniona przez kontrolowanego do udziału w kontroli

Ustawa o ochronie danych osobowych nakłada na kontrolowanego obowiązek pisemnego wskazania osoby upoważnionej do reprezentowania go w trakcie kontroli. 

Wskazanie osoby upoważnionej do reprezentowania kontrolowanego w trakcie kontroli może zostać udzielone na dwa sposoby. Kontrolowany może zdecydować się na pisemne wskazanie konkretnej osoby do reprezentowania go z góry w trakcie wszystkich ewentualnych kontroli prowadzonych przez PUODO. 

Nie jest wykluczone także wskazanie osoby upoważnionej do danej, konkretnej kontroli. Takie rozwiązanie rodzi jednak ryzyko, że do momentu wskazania osoby upoważnionej interes kontrolowanego nie zostanie w odpowiednim stopniu zabezpieczony, zwłaszcza w momencie, w którym upoważnienie do wszczęcia kontroli zostanie doręczone osobie czynnej w lokalu przedsiębiorstwa lub przywołanemu funkcjonariuszowi publicznemu. 

Kontrolowany, podejmując decyzję o wskazaniu konkretnej osoby jako upoważnionej do jego reprezentowania podczas kontroli, powinien wziąć pod uwagę przede wszystkim jej wiedzę i doświadczenie w zakresie ochrony danych osobowych, stopień zorientowania w sprawach kontrolowanego oraz umiejętności interpersonalne. Osoba ta pełni bowiem bardzo ważną rolę podczas kontroli. Pomimo iż ustawodawca posługuje się liczbą pojedynczą, z uwagi na wielkość organizacji oraz złożony charakter czynności przetwarzania wydaje się być dopuszczalne pisemne wskazanie kilku osób.

2. Nieobecność kontrolowanego i osoby upoważnionej

Możliwa jest jednak sytuacja, gdy w momencie rozpoczęcia kontroli nie ma ani kontrolowanego, ani osoby przez niego upoważnionej. 

W takiej sytuacji upoważnienie do przeprowadzenia kontroli i legitymacja służbowa (lub dokument potwierdzający tożsamość) mogą zostać okazane:

a) osobie czynnej w lokalu przedsiębiorstwa, wykonującej czynności bezpośrednio związane z prowadzeniem działalności przedsiębiorstwa, o ile taki lokal jest przeznaczony do obsługiwania publiczności (kontrolujący nie będą mogli wejść na halę produkcyjną i okazać upoważnienia pracownikom produkcyjnym, inaczej będzie w przypadku pracowników sekretariatu lub np. biura obsługi zarządu);

b) niepodlegającym wyłączeniu z udziału w kontroli przywołanemu funkcjonariuszowi publicznemu niebędącemu pracownikiem UODO. Dla określenia, przez kogo rozumie się funkcjonariuszy publicznych, należy odnieść się do treści art. 115 § 13 ustawy z 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1600 poźn. zm.). Kategoria ta rozciąga się począwszy od Prezydenta Rzeczypospolitej przez funkcjonariuszy policji, a kończąc na pracownikach samorządu terytorialnego.

Istotne jest, aby zapewnić obecność osób upoważnionych, które posiadają wiedzę i doświadczenie w zakresie ochrony danych, jak również są zorientowane w działalności kontrolowanego. Praktycznym rozwiązaniem jest stworzenie systemu upoważnień, który zapewniałby stałą obecność takich osób w godzinach, kiedy kontrola może być wszczęta i przeprowadzana (a więc od 6.00 do 22.00). 

Artykuł niniejszy jest fragmentem publikacji: RODO Jak przygotować się do kontroli

RODO. Jak przygotować się do kontroli

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA