REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udział kontrolowanego w kontroli - UODO

prawo, paragraf, człowiek, zmiany/fot. Shutterstock
prawo, paragraf, człowiek, zmiany/fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy zgodnie z UODO udział kontrolowanego w kontroli jest obowiązkowy? Jak wskazać osobę upoważnioną do reprezentowania kontrolowanego w trakcie kontroli?

Udział kontrolowanego w kontroli

Ustawa o ochronie danych osobowych

REKLAMA

Art. 83. [OBECNOŚĆ KONTROLOWANEGO LUB OSOBY PRZEZ NIEGO UPOWAŻNIONEJ PODCZAS KONTROLI]

  1. Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej.

  2. Kontrolowany jest obowiązany do pisemnego wskazania osoby upoważnionej do reprezentowania go w trakcie kontroli.

  3. W razie nieobecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej, upoważnienie do przeprowadzenia kontroli oraz legitymacja służbowa lub dokument potwierdzający tożsamość mogą być okazane:

1) osobie czynnej w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 97 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2017 r. poz. 459, 933 i 1132 oraz z 2018 r. poz. 398 i 650) lub

REKLAMA

2) przywołanemu świadkowi, jeżeli jest funkcjonariuszem publicznym w rozumieniu art. 115 § 13 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz.U. z 2017 r. poz. 2204 oraz z 2018 r. poz. 20, 305 i 663), niebędącemu pracownikiem Urzędu albo osobą, o której mowa w art. 80 ust. 1.

Brzmienie art. 83 RODO zdaje się wskazywać, iż udział kontrolowanego w czynnościach kontrolnych jest obowiązkowy. Kontrolowany lub upoważniona przez niego osoba ma prawo w każdej sytuacji domagać się dopuszczenia do udziału w czynnościach kontrolnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Osoba upoważniona przez kontrolowanego do udziału w kontroli

Ustawa o ochronie danych osobowych nakłada na kontrolowanego obowiązek pisemnego wskazania osoby upoważnionej do reprezentowania go w trakcie kontroli. 

REKLAMA

Wskazanie osoby upoważnionej do reprezentowania kontrolowanego w trakcie kontroli może zostać udzielone na dwa sposoby. Kontrolowany może zdecydować się na pisemne wskazanie konkretnej osoby do reprezentowania go z góry w trakcie wszystkich ewentualnych kontroli prowadzonych przez PUODO. 

Nie jest wykluczone także wskazanie osoby upoważnionej do danej, konkretnej kontroli. Takie rozwiązanie rodzi jednak ryzyko, że do momentu wskazania osoby upoważnionej interes kontrolowanego nie zostanie w odpowiednim stopniu zabezpieczony, zwłaszcza w momencie, w którym upoważnienie do wszczęcia kontroli zostanie doręczone osobie czynnej w lokalu przedsiębiorstwa lub przywołanemu funkcjonariuszowi publicznemu. 

Kontrolowany, podejmując decyzję o wskazaniu konkretnej osoby jako upoważnionej do jego reprezentowania podczas kontroli, powinien wziąć pod uwagę przede wszystkim jej wiedzę i doświadczenie w zakresie ochrony danych osobowych, stopień zorientowania w sprawach kontrolowanego oraz umiejętności interpersonalne. Osoba ta pełni bowiem bardzo ważną rolę podczas kontroli. Pomimo iż ustawodawca posługuje się liczbą pojedynczą, z uwagi na wielkość organizacji oraz złożony charakter czynności przetwarzania wydaje się być dopuszczalne pisemne wskazanie kilku osób.

2. Nieobecność kontrolowanego i osoby upoważnionej

Możliwa jest jednak sytuacja, gdy w momencie rozpoczęcia kontroli nie ma ani kontrolowanego, ani osoby przez niego upoważnionej. 

W takiej sytuacji upoważnienie do przeprowadzenia kontroli i legitymacja służbowa (lub dokument potwierdzający tożsamość) mogą zostać okazane:

a) osobie czynnej w lokalu przedsiębiorstwa, wykonującej czynności bezpośrednio związane z prowadzeniem działalności przedsiębiorstwa, o ile taki lokal jest przeznaczony do obsługiwania publiczności (kontrolujący nie będą mogli wejść na halę produkcyjną i okazać upoważnienia pracownikom produkcyjnym, inaczej będzie w przypadku pracowników sekretariatu lub np. biura obsługi zarządu);

b) niepodlegającym wyłączeniu z udziału w kontroli przywołanemu funkcjonariuszowi publicznemu niebędącemu pracownikiem UODO. Dla określenia, przez kogo rozumie się funkcjonariuszy publicznych, należy odnieść się do treści art. 115 § 13 ustawy z 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1600 poźn. zm.). Kategoria ta rozciąga się począwszy od Prezydenta Rzeczypospolitej przez funkcjonariuszy policji, a kończąc na pracownikach samorządu terytorialnego.

Istotne jest, aby zapewnić obecność osób upoważnionych, które posiadają wiedzę i doświadczenie w zakresie ochrony danych, jak również są zorientowane w działalności kontrolowanego. Praktycznym rozwiązaniem jest stworzenie systemu upoważnień, który zapewniałby stałą obecność takich osób w godzinach, kiedy kontrola może być wszczęta i przeprowadzana (a więc od 6.00 do 22.00). 

Artykuł niniejszy jest fragmentem publikacji: RODO Jak przygotować się do kontroli

RODO jak przygotować się do kontroli

RODO. Jak przygotować się do kontroli

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA