REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Prawo do sprzeciwu /fot. Shutterstock
Prawo do sprzeciwu /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Każdej osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania ich przez administratora danych. W następstwie skutecznie wniesionego sprzeciwu administrator powinien zaprzestać korzystania z przetwarzanych przez siebie danych w zakresie, w jakim sprzeciw został wniesiony.

Przetwarzanie jakich danych może być przedmiotem sprzeciwu?

Podmiot danych nie jest uprawniony do wniesienia sprzeciwu w nieograniczonym zakresie, a jedynie w stosunku do danych przetwarzanych:

REKLAMA

a) w zakresie niezbędnym do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi (art. 6 ust. 1 lit. e RODO) oraz celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub stronę trzecią (art. 6 ust. 1 lit. f RODO), w tym także wobec profilowania na podstawie ww. przepisów – z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją osoby, której dane dotyczą,

b) na potrzeby marketingu bezpośredniego, w tym także do sprzeciwu wobec profilowania – w zakresie, w jakim ich przetwarzanie jest związane z marketingiem bezpośrednim,

REKLAMA

c) do celów badań naukowych lub historycznych, a także statystycznych na mocy art. 89 ust. 1 RODO – z przyczyn związanych z jej szczególną sytuacją chyba, że przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym.

Po wniesieniu sprzeciwu, do czasu stwierdzenia, czy prawnie uzasadnione podstawy po stronie administratora faktycznie są nadrzędne wobec podstaw sprzeciwu osoby fizycznej, może dojść do tzw. ograniczenia przetwarzania, czyli czasowego bądź stałego powstrzymania się od przetwarzania danych w żądanym przez osobę fizyczną zakresie. W takiej sytuacji inne operacje na danych osobowych można wykonywać jedynie: (a) za zgodą osoby, której dane dotyczą, (b) w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń, (c) w celu ochrony praw innej osoby fizycznej lub prawnej, lub (d) z uwagi na ważne względy interesu publicznego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: RODO - ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

Jak wnieść skuteczny sprzeciw?

REKLAMA

RODO nie precyzuje formy, w jakiej podmiot danych powinien wnieść sprzeciw. Może on zostać zatem wniesiony w formie dowolnej, tj. zarówno w drodze pisemnej, ustnej, jak i elektronicznej (zwłaszcza, gdy dane osobowe są przetwarzane drogą elektroniczną) czy chociażby faksem. Jednocześnie motyw 59 preambuły do RODO statuuje, iż administrator powinien wdrożyć odpowiednie procedury umożliwiające i ułatwiające podmiotowi danych wykonywanie prawa do sprzeciwu. Jeśli chodzi natomiast o kwestię odpłatności realizacji prawa do sprzeciwu, RODO nie odrzuca możliwości uzależnienia realizacji tegoż prawa od wniesienia stosownej opłaty. Z jednym jednak wyjątkiem – sprzeciwem wobec przetwarzania danych do celów marketingu bezpośredniego, który w żaden sposób nie powinien wiązać się z jakąkolwiek formą odpłatności po stronie podmiotu danych (motyw 70 preambuły do RODO).

Żądanie zaprzestania przetwarzania danych powinno być wyraźne, a jego treść niebudząca wątpliwości. Mimo że w doktrynie pojawiały się głosy, iż sprzeciw wobec przetwarzania może być dorozumiany z oświadczenia woli o innej treści lub z innej czynności prawnej, na gruncie najbardziej aktualnych komentarzy takie stanowisko jest stopniowo odrzucane, a utrwalona praktyka zaczyna skłaniać się ku konieczności wyrażenia sprzeciwu w sposób jednoznaczny i konkretny.

Zobacz: RODO w firmie

Jakie obowiązki ciążą na administratorze w związku z realizacją prawa do sprzeciwu?

Wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych nie należy utożsamiać z powstaniem po stronie administratora obowiązku do uczynienia zadość żądaniu osoby, której dane dotyczą. Taki sprzeciw, nawet w przypadku, gdy nie opiera się na żadnej argumentacji i nie jest w żaden sposób uzasadniony, jest dla administratora wiążący tylko gdy dotyczy danych przetwarzanych na potrzeby marketingu bezpośredniego.

W sytuacji, w której podmiot na podstawie art. 6 ust. 1 lit. e lub f RODO zgłasza sprzeciw wobec przetwarzania danych dotyczących jego osoby musi go w odpowiedni sposób umotywować i wykazać, iż przyczyną sformułowanego sprzeciwem żądania jest jego szczególna sytuacja. Przez sytuację taką należy rozumieć okoliczności nieistniejące w momencie zbierania danych od osoby, której one dotyczą, a w przypadku pozyskiwania danych osobowych w sposób inny niż bezpośrednio od osoby, której dane dotyczą, okoliczności, które – nawet jeśli w momencie pozyskania danych istniały – nie były znane zarządzającemu nimi administratorowi. Drugi warunek, który spełniony powinien zostać przy wnoszeniu sprzeciwu, to zagrożenie szeroko pojętego interesu osoby, której dane dotyczą. Warto mieć na uwadze, iż podmiot danych nie musi udowadniać, że do jakiegokolwiek naruszenia doszło, a wyłącznie, iż takie ryzyko w ogóle istnieje.

Jeśli żądanie osoby, której dane dotyczą jest uzasadnione, tj. spełnia wyżej opisane przesłanki, administrator musi uczynić jemu zadość i zaprzestać przetwarzania danych. Odmowa uwzględnienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych może mieć miejsce wyłącznie w sytuacji, gdy administrator wykaże, iż:

  • istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy do przetwarzania, nadrzędne wobec interesów, praw i wolności osoby, której dane dotyczą, lub
  • istnieją podstawy do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

Natomiast w obliczu sprzeciwu na mocy art. 89 ust. 1 RODO skierowanego wobec przetwarzania danych do celów badań naukowych lub historycznych, a także statystycznych konieczne jest wykazanie przez podmiot danych istnienia po jego stronie tzw. szczególnej sytuacji. Należy jednak zwrócić uwagę, iż administrator może odmówić uwzględnienia sprzeciwu jedynie wtedy, gdy przetwarzanie takich danych jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym.

Jeśli w ocenie administratora nie będzie żadnych z przesłanek uzasadniających dalsze przetwarzanie danych objętych sprzeciwem, po stronie administratora materializuje się obowiązek zaprzestania ich dalszego przetwarzania. Co jednak w sytuacji, w której administrator i podmiot danych reprezentują sprzeczne stanowiska co do zasadności wniesionego sprzeciwu? Art. 77 RODO wyposaża każdą osobę, której dane dotyczą, a która sądzi, że przetwarzanie ich narusza przepisy RODO, w prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Organ ten, po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego w zakresie złożonej skargi, może skorzystać z przysługującego mu uprawnienia naprawczego i nakazać administratorowi spełnienie żądania osoby wnoszącej sprzeciw wobec przetwarzania jej danych osobowych (art. 58 ust. 2 lit. c RODO).

Zobacz: Prawo dla firm

Autor: Agata Kłodzińska, Specjalista ds. ochrony danych, ODO 24.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA