REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Outsourcing IOD-a – konieczność czy zbyteczność?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Outsourcing IOD-a – konieczność czy zbyteczność? /fot. Shutterstock
Outsourcing IOD-a – konieczność czy zbyteczność? /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsze statystyki mówią o tym, że aż połowa polskich organizacji nie poradziła sobie z wdrożeniem przepisów RODO. Co więcej Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych Edyta Bielak-Jomaa z początkiem września 2018 roku zapowiedziała, że kontrole już się rozpoczęły, a w pierwszej kolejności mogą się ich spodziewać przede wszystkim podmioty medyczne i stosujące monitoring, a także oświata i rejestry publiczne.

REKLAMA

Wdrożenie przepisów RODO w strukturze organizacji to jedno, natomiast utrzymanie stworzonego systemu ochrony danych osobowych to drugie. Na wiele podmiotów został również nałożony obowiązek powołania inspektora ochrony danych (IOD). Nawet w razie jego braku Grupa Robocza Art. 29 rekomenduje ocenę przydatności wyznaczenia osoby do pełnienia danej funkcji w organizacji, przy czym zalecane jest, aby w ramach dobrych praktyk IOD został powołany przez jednostki realizujące zadania w interesie publicznym lub sprawujące władzę publiczną.

REKLAMA

Z obserwacji praktyki rynkowej wynika, że organizacje nie zbagatelizowały tych rekomendacji. Ciężko powiedzieć, czy w trosce o bezpieczeństwo przetwarzanych danych, czy z obawy przed wysokimi karami administracyjnymi, ale wiele podmiotów decyduje się na powołanie IOD-a, mimo że RODO nie nakłada na nie takiego obowiązku. W doktrynie zwraca się uwagę, że wyznaczenie osoby pełniącej taką funkcję w organizacji może zostać wzięte pod uwagę przez organ nadzorczy (Prezesa UODO) przy ustalaniu wysokości ewentualnej kary administracyjnej jako oznaka podejmowania przez organizację działań mających na celu minimalizację ryzyka naruszenia przepisów prawa.

Trudno również nie odnotować tendencji, zgodnie z którą organizacje wyznaczają „koordynatora ds. ochrony danych osobowych”, tj. nieformalnego IOD-a, który nadzoruje i monitoruje przestrzeganie przepisów RODO w organizacji, odpowiada za kierowane żądania realizacji praw osób fizycznych, a gdy nastąpi taka potrzeba - dopilnuje procedury przewidzianej w razie wystąpienia incydentu ochrony danych.

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

Dostępne modele współpracy

REKLAMA

Zapotrzebowanie na specjalistów z tej dziedziny jest olbrzymie, a organizacje stają przed dylematem, czy wykonywanie zadań związanych z ochroną danych osobowych – zarówno w charakterze IOD-a, jak i „nieformalnego” koordynatora ds. ochrony danych powierzyć szeregowemu pracownikowi, który obowiązki w tym zakresie będzie wykonywał równolegle do reszty zadań związanych z piastowanym stanowiskiem, czy outsourcować je doświadczonemu ekspertowi ds. ochrony danych osobowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wielu – nie dysponując odpowiednim zapleczem w postaci wykwalifikowanych specjalistów z zakresu ochrony danych osobowych – powierzyło ten aspekt do prowadzenia zewnętrznej organizacji. Takie rozwiązanie z pewnością niesie za sobą poczucie bezpieczeństwa. Jednak wiele organizacji postrzega taki model za nie do końca wydajny, a jednocześnie generujący dodatkowe nakłady pieniężne.

Natomiast wydaje się, że rynek dostrzegł tu problem, z którym muszą zmierzyć się organizacje. Obok oferowanych do tej pory opcji w postaci szkoleń dla pracowników oraz oferty dot. outsourcingu funkcji IOD, pojawił się wariant trzeci: wsparcie IOD (lub ogólne wsparcie administratora danych osobowych, gdy organizacja nie powołała inspektora), czyli świadczenie bieżącej, doraźnej pomocy prawnej w zakresie związanym z ochroną danych osobowych.

Zobacz: RODO w firmie

„Wsparcie” – dla kogo?

Takie rozwiązanie stanowi pewien kompromis pomiędzy zachowawczym podejściem do tematu ochrony danych osobowych i niejakim „zabezpieczeniem” przed konsekwencjami niezgodnego z prawem przetwarzania takich danych a zbilansowanym budżetem i możliwością ograniczenia wydatków do minimum, przy jednoczesnym zachowaniu poczucia bezpieczeństwa organizacji. Przedsiębiorcy nie są postawieni przed wyborem typu „wszystko albo nic”, ale niewielkim kosztem comiesięcznego pakietu godzin zyskują kontrolę nad przetwarzanymi w ich organizacjach danymi osobowymi.

Warto podkreślić, że takie rozwiązanie znajdzie zastosowanie zarówno do nowo powołanych IOD-ów, którzy nie mają doświadczenia, jak i do organizacji, które - choć nie powołały IOD-a – chcą możliwie niskim kosztem mieć wsparcie wykwalifikowanego specjalisty i dysponować elastycznym i dopasowanym do potrzeb organizacji pakietem godzin. Ten model sprawdzi się też w sytuacji, gdy wyznaczony przez organizację IOD jest kompetentny i doświadczony, ale jego wiedza nie ma charakteru interdyscyplinarnego i ogranicza się wyłącznie do kwestii albo formalnoprawnych, albo IT.

Zakończenie

Bez względu na to, czy organizacja zdecyduje się na wsparcie zewnętrznych specjalistów, czy postanowi powierzyć zadania związane z ochroną danych osobowych swym pracownikom, nie należy zapominać, że kryteriami wyboru IOD-a mają być jego kwalifikacje zawodowe oraz umiejętność wypełniania zadań wynikających z RODO (art. 37 ust. 5 RODO). Zagwarantowanie mu wsparcia w postaci doraźnej pomocy wykwalifikowanego specjalisty z zewnętrznej firmy oferującej usługi wdrażania i utrzymywania w organizacjach zgodnego z prawem (w tym zwłaszcza z RODO) systemu ochrony danych osobowych z pewnością powinno zostać uznane za zasób niezbędny do wykonywania zadań IOD-a.

Autor: Agata Kłodzińska, specjalista ds. ochrony danych, ODO 24

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA