REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RODO 2018: IOD - kiedy trzeba go powołać

RODO 2018: IOD - kiedy trzeba go powołać /fot. shutterstock
RODO 2018: IOD - kiedy trzeba go powołać /fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

RODO wprowadziło konieczność powołania w wielu firmach nowego stanowiska - Inspektora Danych Osobowych (IOD). Kiedy zgodnie z RODO istnieje konieczność powołania IOD?

REKLAMA

RODO narobiło sporo zamieszania. Pierwotnym celem unijnego rozporządzenia było odzyskanie przez obywateli Unii Europejskiej kontroli nad tym, co dzieje się z ich danymi. Jednak przepisy te spowodowały również wiele wątpliwości. W treści ustawy pojawiły się zapisy dotyczące ukształtowania nowego stanowiska – inspektora ochrony danych (IOD). Czyli jednostki organizacyjnej, organu lub samodzielnego podmiotu decydującego o celach i środkach przetwarzania danych osobowych. Wraz z wprowadzeniem tej funkcji, wśród wielu przedsiębiorców zrodziło się pytanie czy muszę oni powołać IOD-a w swojej organizacji?

REKLAMA

Inspektor ochrony danych to stanowisko powstałe w wyniku przekształcenia funkcji oraz obowiązków Administratora Bezpieczeństwa Informacji. W świetle nowych przepisów, wyznaczona została mu rola doradcza oraz weryfikacyjna wobec działań administratora danych i podmiotu przetwarzającego oraz ich pracowników. Znacznie zwiększył się zakres jego obowiązków, a co za tym idzie pozycja
w przedsiębiorstwie.

Warto mieć na uwadze fakt, że nawet w sytuacji, gdy z przepisów nie wynika obowiązek wyznaczenia IOD, administratorom i podmiotom przetwarzającym, zaleca się jego powołanie. Niesie to za sobą szereg udogodnień oraz korzyści dla przedsiębiorstwa. Inspektorzy ochrony danych mogą znacznie ułatwić przestrzeganie przepisów z zakresu ochrony danych osobowych oraz odegrać istotną rolę w komunikacji pomiędzy zainteresowanymi podmiotami (tj. organem nadzorczym, osobami fizycznymi, których dane dotyczą oraz poszczególnymi jednostkami w ramach danej organizacji).

REKLAMA

Ponadto do zakresu obowiązków IOD można również zaliczyć przeprowadzanie okresowych szkoleń personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania danych osobowych, monitorowanie przestrzegania przepisów prawa z zakresu ochrony danych osobowych oraz dokumentacji obowiązującej u administratora, a także przeprowadzanie systematycznych audytów w organizacji, w której został powołany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 37 ust. 5 RODO inspektor ochrony danych jest wyznaczany na podstawie kwalifikacji zawodowych, a w szczególności wiedzy fachowej na temat prawa i praktyk w dziedzinie ochrony danych oraz umiejętności wypełnienia zadań, o których mowa w art. 39 RODO. Poziom wiedzy inspektora powinien być ustalany w kontekście konkretnych potrzeb administratora danych i procesora (motyw 97 RODO). Dlatego warto rozważyć zatrudnienie takiej osoby spoza grona własnych pracowników. Zyskujemy wówczas pewność, że funkcja ta będzie realizowana w rzetelny i fachowy sposób. Jedną z najważniejszych zalet outsource’owania tej usługi jest możliwość sięgnięcia po specjalistów zazwyczaj nieosiągalnych wśród pracowników zatrudnionych na etat. Rozwiązanie takie jest idealne nie tylko dla mniejszych organizacji, gdyż zewnętrzni eksperci są w stanie zaoferować wartości nieosiągalne nawet dla najlepszego etatowca w przedsiębiorstwie.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA