REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RODO 2018: IOD - kiedy trzeba go powołać

RODO 2018: IOD - kiedy trzeba go powołać /fot. shutterstock
RODO 2018: IOD - kiedy trzeba go powołać /fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

RODO wprowadziło konieczność powołania w wielu firmach nowego stanowiska - Inspektora Danych Osobowych (IOD). Kiedy zgodnie z RODO istnieje konieczność powołania IOD?

REKLAMA

RODO narobiło sporo zamieszania. Pierwotnym celem unijnego rozporządzenia było odzyskanie przez obywateli Unii Europejskiej kontroli nad tym, co dzieje się z ich danymi. Jednak przepisy te spowodowały również wiele wątpliwości. W treści ustawy pojawiły się zapisy dotyczące ukształtowania nowego stanowiska – inspektora ochrony danych (IOD). Czyli jednostki organizacyjnej, organu lub samodzielnego podmiotu decydującego o celach i środkach przetwarzania danych osobowych. Wraz z wprowadzeniem tej funkcji, wśród wielu przedsiębiorców zrodziło się pytanie czy muszę oni powołać IOD-a w swojej organizacji?

REKLAMA

Inspektor ochrony danych to stanowisko powstałe w wyniku przekształcenia funkcji oraz obowiązków Administratora Bezpieczeństwa Informacji. W świetle nowych przepisów, wyznaczona została mu rola doradcza oraz weryfikacyjna wobec działań administratora danych i podmiotu przetwarzającego oraz ich pracowników. Znacznie zwiększył się zakres jego obowiązków, a co za tym idzie pozycja
w przedsiębiorstwie.

Warto mieć na uwadze fakt, że nawet w sytuacji, gdy z przepisów nie wynika obowiązek wyznaczenia IOD, administratorom i podmiotom przetwarzającym, zaleca się jego powołanie. Niesie to za sobą szereg udogodnień oraz korzyści dla przedsiębiorstwa. Inspektorzy ochrony danych mogą znacznie ułatwić przestrzeganie przepisów z zakresu ochrony danych osobowych oraz odegrać istotną rolę w komunikacji pomiędzy zainteresowanymi podmiotami (tj. organem nadzorczym, osobami fizycznymi, których dane dotyczą oraz poszczególnymi jednostkami w ramach danej organizacji).

REKLAMA

Ponadto do zakresu obowiązków IOD można również zaliczyć przeprowadzanie okresowych szkoleń personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania danych osobowych, monitorowanie przestrzegania przepisów prawa z zakresu ochrony danych osobowych oraz dokumentacji obowiązującej u administratora, a także przeprowadzanie systematycznych audytów w organizacji, w której został powołany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 37 ust. 5 RODO inspektor ochrony danych jest wyznaczany na podstawie kwalifikacji zawodowych, a w szczególności wiedzy fachowej na temat prawa i praktyk w dziedzinie ochrony danych oraz umiejętności wypełnienia zadań, o których mowa w art. 39 RODO. Poziom wiedzy inspektora powinien być ustalany w kontekście konkretnych potrzeb administratora danych i procesora (motyw 97 RODO). Dlatego warto rozważyć zatrudnienie takiej osoby spoza grona własnych pracowników. Zyskujemy wówczas pewność, że funkcja ta będzie realizowana w rzetelny i fachowy sposób. Jedną z najważniejszych zalet outsource’owania tej usługi jest możliwość sięgnięcia po specjalistów zazwyczaj nieosiągalnych wśród pracowników zatrudnionych na etat. Rozwiązanie takie jest idealne nie tylko dla mniejszych organizacji, gdyż zewnętrzni eksperci są w stanie zaoferować wartości nieosiągalne nawet dla najlepszego etatowca w przedsiębiorstwie.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    REKLAMA

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    REKLAMA

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    REKLAMA