REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RODO 2018: IOD – gdzie go znaleźć?

RODO 2018: IOD – gdzie go znaleźć? /Fot. Fotolia
RODO 2018: IOD – gdzie go znaleźć? /Fot. Fotolia
/
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

RODO powołało nowe stanowisko - Inspektora Danych Osobowych (IOD). Zastępuje on dotychczasowego ABI, ale ma znacznie większą niż on rolę.

Czas na IOD

Obowiązek ustanowienia IOD nałożony został na organy lub instytucje publiczne (z wyjątkiem sądów), podmioty, których główna działalność wymaga monitorowania osób fizycznych na dużą skalę oraz na organizacje, których główna działalność polega na przetwarzaniu na dużą skalę danych osobowych szczególnej kategorii lub danych osobowych dotyczących wyroków skazujących i czynów zabronionych.

REKLAMA

REKLAMA

RODO ujednolica kryteria powołania, terminologię oraz status i zadania inspektorów ochrony danych we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej. Ich zadaniem – tak jak wcześniej administratorów bezpieczeństwa informacji (ABI) – jest działanie na rzecz zgodnego z przepisami o ochronie danych przetwarzania danych, zarówno w administracji publicznej, jak i w sektorze prywatnym wyjaśnia Maciej Kaczmarski, Prezes zarządu ODO 24.

Rozporządzenie istotnie wzmocniło rolę i pozycję inspektorów ochrony danych. IOD jest niezależny i podlega bezpośrednio najwyższemu kierownictwu. Informuje, doradza i szkoli administratora oraz jego pracowników. Przeprowadza audyty i na bieżąco ocenia zgodność organizacji z RODO, wskazując pola do poprawy.

Inspektor ochrony danych postawiony został przed szeregiem nowych wyzwań. Jego zadaniem jest ścisła współpraca z organem nadzorczym, którym jest w Polsce Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Ponadto pełni on także funkcję punktu kontaktowego dla osób, których dane dotyczą i monitoruje wykonanie oceny skutków dla ochrony danych – tłumaczy Maciej Kaczmarski, ODO 24.

Polecamy: RODO - ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

IOD na wyciągnięcie ręki

REKLAMA

Stanowisko inspektora ochrony danych może piastować zarówno pracownik administratora lub podmiotu przetwarzającego, jak i osoba spoza wewnętrznej struktury organizacji. Osoba sprawująca tę funkcję musi wykazywać się dogłębną znajomością rozporządzenia oraz przepisów krajowych regulujących przetwarzanie informacji i realizować poszczególne postanowienia w praktyce. Biorąc pod uwagę te elementy, warto powierzyć tę funkcję wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej.

Zakres wykorzystania outsourcingu funkcji IOD-a jest bardzo szeroki i cieszy się coraz większą popularnością. Może obejmować niemal każdy obszar aktywności przedsiębiorstwa. Zaletami takiego rozwiązania jest przede wszystkim koncentracja sił oraz środków na zasadniczych celach działalności, stała obsługa i monitoring procesów przetwarzania danych oraz racjonalizacja kosztów funkcjonowania.

Bez względu na to w jakiej formie powoływany i zatrudniany jest inspektor ochrony danych, warto mieć świadomość tego, jak istotną rolę odgrywa w każdym przedsiębiorstwie gwarantując mu bezpieczeństwo danych osobowych klientów oraz kontrahentów - dodaje Maciej Kaczmarski.

Zobacz: RODO w firmie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA