REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie zawsze zgoda na stosowanie plików cookies

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ekspert z zakresu ochrony danych osobowych
Nie zawsze zgoda na stosowanie plików cookies. / fot. Shutterstock
Nie zawsze zgoda na stosowanie plików cookies. / fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Stosowanie plików cookies wymaga od administratora zapewnienia zgodności takiego przetwarzania z prawem, w tym dotyczącym ochrony danych osobowych i ochrony prywatności. Może to polegać np. na konieczności uzyskania zgody użytkownika na zapisywanie tych plików. Stosowanie zgody do wszystkich plików cookies nie zapewni jednak zgodności przetwarzania z prawem.

Wymóg uzyskania zgody

Przetwarzanie informacji o plikach cookies opiera się nie tylko na RODO, ale także (jeszcze) na postanowieniach dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotyczącej przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej)[1].  Jeżeli informacja zapisywana na urządzeniu użytkownika stanowi dane osobowe, postanowienia dyrektywy mają pierwszeństwo przed RODO przy określaniu dopuszczalności czynności przechowywania lub uzyskiwania dostępu do tych informacji[2]. W praktyce oznacza to, że ustalenie podstawy prawnej przetwarzania tych danych osobowych opiera się na art. 5 (3) dyrektywy, a stosowanie innej niż zgoda podstawy przetwarzania jest możliwe tylko w okolicznościach wskazanych w tym przepisie. Wymóg uzyskania zgody użytkownika, wskazany w postanowieniach dyrektywy, jest wiążący dla administratora danych osobowych.

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Zgoda na zapisywanie plików cookies jest zatem wymagana w odniesieniu do korzystania z sieci łączności elektronicznej w celu przechowywania informacji lub uzyskiwania dostępu do informacji przechowywanej na terminalu abonenta lub użytkownika końcowego. W praktyce zgody wymaga zapisywanie:

  • plików cookies marketingowych,
  • plików cookies analitycznych,
  • plików cookies statystycznych,
  • wtyczek mediów społecznościowych,
  • plików cookies stron trzecich.

Jeśli nie zgoda, to co?

Dostawca nie potrzebuje natomiast zgody użytkownika na stosowanie plików cookies, jeżeli takie przetwarzanie jest niezbędne np. w celu wykonania lub ułatwienia transmisji, technicznego przechowywania danych lub dostępu do nich, realizacji usługi zażądanej przez użytkownika, zgodnie z art. 5 (3) dyrektywy eprivacy. Przetwarzanie w tych przypadkach jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa transmisji lub ochrony interesów administratora albo też dotyczy usługi zainicjowanej przez użytkownika (np. zakupy w koszyku w sklepie internetowym) i opiera się na innej przesłance niż zgoda, tj. prawnie uzasadnionym interesie administratora (art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Trzeba mieć jednak na uwadze ograniczenia wynikające z art. 5(3) dyrektywy, zakreślającego obszar możliwego przetwarzania na innej niż zgoda podstawie prawnej.

Compliance

REKLAMA

Zapewnienie zgodności stosowanych plików cookies z przepisami prawa, w tym z  zakresu ochrony danych osobowych, nie może polegać na bezrefleksyjnym pozyskiwaniu zgód na przetwarzanie danych osobowych w odniesieniu do wszystkich plików cookies. Po weryfikacji celów przetwarzania poszczególnych plików cookies należy pozyskiwać zgody w odniesieniu tylko tych, które wykraczają poza pliki niezbędne dla funkcjonowania witryny i jej bezpieczeństwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Administrator jest także zobowiązany do stosowania zasady przejrzystości przetwarzania, zgodnie z art. 11 RODO, co w przypadku projektowania stosowania plików cookies oznacza obowiązek przejrzystego i czytelnego informowania użytkownika o celach, w jakich pozyskiwane są konkretne zgody. Użytkownik powinien być wyraźnie poinformowany, które pliki cookies wymagają jego zgody, a których przetwarzanie będzie odbywało się bez takiej zgody.

Zgoda nie tylko do cookies

Na problematykę takiego przetwarzania należy jednak spojrzeć szerzej, z uwzględnieniem dostępnych i stosowanych przez administratorów technologii włączania użytkowników w ich działania, czasem ich śledzenia. W praktyce oznacza to, że wymóg uzyskania zgody na przetwarzanie danych osobowych będzie dotyczył nie tylko popularnych ciasteczek, ale także przetwarzania za pomocą takich technologii, jak np. Canvas fingerprinting.

[1] Dziennik Urzędowy L 201 , 31/07/2002 P. 0037 – 0047.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

REKLAMA

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA