REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie zawsze zgoda na stosowanie plików cookies

ekspert z zakresu ochrony danych osobowych
Nie zawsze zgoda na stosowanie plików cookies. / fot. Shutterstock
Nie zawsze zgoda na stosowanie plików cookies. / fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Stosowanie plików cookies wymaga od administratora zapewnienia zgodności takiego przetwarzania z prawem, w tym dotyczącym ochrony danych osobowych i ochrony prywatności. Może to polegać np. na konieczności uzyskania zgody użytkownika na zapisywanie tych plików. Stosowanie zgody do wszystkich plików cookies nie zapewni jednak zgodności przetwarzania z prawem.

Wymóg uzyskania zgody

Przetwarzanie informacji o plikach cookies opiera się nie tylko na RODO, ale także (jeszcze) na postanowieniach dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotyczącej przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej)[1].  Jeżeli informacja zapisywana na urządzeniu użytkownika stanowi dane osobowe, postanowienia dyrektywy mają pierwszeństwo przed RODO przy określaniu dopuszczalności czynności przechowywania lub uzyskiwania dostępu do tych informacji[2]. W praktyce oznacza to, że ustalenie podstawy prawnej przetwarzania tych danych osobowych opiera się na art. 5 (3) dyrektywy, a stosowanie innej niż zgoda podstawy przetwarzania jest możliwe tylko w okolicznościach wskazanych w tym przepisie. Wymóg uzyskania zgody użytkownika, wskazany w postanowieniach dyrektywy, jest wiążący dla administratora danych osobowych.

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Zgoda na zapisywanie plików cookies jest zatem wymagana w odniesieniu do korzystania z sieci łączności elektronicznej w celu przechowywania informacji lub uzyskiwania dostępu do informacji przechowywanej na terminalu abonenta lub użytkownika końcowego. W praktyce zgody wymaga zapisywanie:

  • plików cookies marketingowych,
  • plików cookies analitycznych,
  • plików cookies statystycznych,
  • wtyczek mediów społecznościowych,
  • plików cookies stron trzecich.

Jeśli nie zgoda, to co?

Dostawca nie potrzebuje natomiast zgody użytkownika na stosowanie plików cookies, jeżeli takie przetwarzanie jest niezbędne np. w celu wykonania lub ułatwienia transmisji, technicznego przechowywania danych lub dostępu do nich, realizacji usługi zażądanej przez użytkownika, zgodnie z art. 5 (3) dyrektywy eprivacy. Przetwarzanie w tych przypadkach jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa transmisji lub ochrony interesów administratora albo też dotyczy usługi zainicjowanej przez użytkownika (np. zakupy w koszyku w sklepie internetowym) i opiera się na innej przesłance niż zgoda, tj. prawnie uzasadnionym interesie administratora (art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Trzeba mieć jednak na uwadze ograniczenia wynikające z art. 5(3) dyrektywy, zakreślającego obszar możliwego przetwarzania na innej niż zgoda podstawie prawnej.

Compliance

REKLAMA

Zapewnienie zgodności stosowanych plików cookies z przepisami prawa, w tym z  zakresu ochrony danych osobowych, nie może polegać na bezrefleksyjnym pozyskiwaniu zgód na przetwarzanie danych osobowych w odniesieniu do wszystkich plików cookies. Po weryfikacji celów przetwarzania poszczególnych plików cookies należy pozyskiwać zgody w odniesieniu tylko tych, które wykraczają poza pliki niezbędne dla funkcjonowania witryny i jej bezpieczeństwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Administrator jest także zobowiązany do stosowania zasady przejrzystości przetwarzania, zgodnie z art. 11 RODO, co w przypadku projektowania stosowania plików cookies oznacza obowiązek przejrzystego i czytelnego informowania użytkownika o celach, w jakich pozyskiwane są konkretne zgody. Użytkownik powinien być wyraźnie poinformowany, które pliki cookies wymagają jego zgody, a których przetwarzanie będzie odbywało się bez takiej zgody.

Zgoda nie tylko do cookies

Na problematykę takiego przetwarzania należy jednak spojrzeć szerzej, z uwzględnieniem dostępnych i stosowanych przez administratorów technologii włączania użytkowników w ich działania, czasem ich śledzenia. W praktyce oznacza to, że wymóg uzyskania zgody na przetwarzanie danych osobowych będzie dotyczył nie tylko popularnych ciasteczek, ale także przetwarzania za pomocą takich technologii, jak np. Canvas fingerprinting.

[1] Dziennik Urzędowy L 201 , 31/07/2002 P. 0037 – 0047.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA