REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie zawsze zgoda na stosowanie plików cookies

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ekspert z zakresu ochrony danych osobowych
Nie zawsze zgoda na stosowanie plików cookies. / fot. Shutterstock
Nie zawsze zgoda na stosowanie plików cookies. / fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Stosowanie plików cookies wymaga od administratora zapewnienia zgodności takiego przetwarzania z prawem, w tym dotyczącym ochrony danych osobowych i ochrony prywatności. Może to polegać np. na konieczności uzyskania zgody użytkownika na zapisywanie tych plików. Stosowanie zgody do wszystkich plików cookies nie zapewni jednak zgodności przetwarzania z prawem.

Wymóg uzyskania zgody

Przetwarzanie informacji o plikach cookies opiera się nie tylko na RODO, ale także (jeszcze) na postanowieniach dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotyczącej przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej)[1].  Jeżeli informacja zapisywana na urządzeniu użytkownika stanowi dane osobowe, postanowienia dyrektywy mają pierwszeństwo przed RODO przy określaniu dopuszczalności czynności przechowywania lub uzyskiwania dostępu do tych informacji[2]. W praktyce oznacza to, że ustalenie podstawy prawnej przetwarzania tych danych osobowych opiera się na art. 5 (3) dyrektywy, a stosowanie innej niż zgoda podstawy przetwarzania jest możliwe tylko w okolicznościach wskazanych w tym przepisie. Wymóg uzyskania zgody użytkownika, wskazany w postanowieniach dyrektywy, jest wiążący dla administratora danych osobowych.

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Zgoda na zapisywanie plików cookies jest zatem wymagana w odniesieniu do korzystania z sieci łączności elektronicznej w celu przechowywania informacji lub uzyskiwania dostępu do informacji przechowywanej na terminalu abonenta lub użytkownika końcowego. W praktyce zgody wymaga zapisywanie:

  • plików cookies marketingowych,
  • plików cookies analitycznych,
  • plików cookies statystycznych,
  • wtyczek mediów społecznościowych,
  • plików cookies stron trzecich.

Jeśli nie zgoda, to co?

Dostawca nie potrzebuje natomiast zgody użytkownika na stosowanie plików cookies, jeżeli takie przetwarzanie jest niezbędne np. w celu wykonania lub ułatwienia transmisji, technicznego przechowywania danych lub dostępu do nich, realizacji usługi zażądanej przez użytkownika, zgodnie z art. 5 (3) dyrektywy eprivacy. Przetwarzanie w tych przypadkach jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa transmisji lub ochrony interesów administratora albo też dotyczy usługi zainicjowanej przez użytkownika (np. zakupy w koszyku w sklepie internetowym) i opiera się na innej przesłance niż zgoda, tj. prawnie uzasadnionym interesie administratora (art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Trzeba mieć jednak na uwadze ograniczenia wynikające z art. 5(3) dyrektywy, zakreślającego obszar możliwego przetwarzania na innej niż zgoda podstawie prawnej.

Compliance

REKLAMA

Zapewnienie zgodności stosowanych plików cookies z przepisami prawa, w tym z  zakresu ochrony danych osobowych, nie może polegać na bezrefleksyjnym pozyskiwaniu zgód na przetwarzanie danych osobowych w odniesieniu do wszystkich plików cookies. Po weryfikacji celów przetwarzania poszczególnych plików cookies należy pozyskiwać zgody w odniesieniu tylko tych, które wykraczają poza pliki niezbędne dla funkcjonowania witryny i jej bezpieczeństwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Administrator jest także zobowiązany do stosowania zasady przejrzystości przetwarzania, zgodnie z art. 11 RODO, co w przypadku projektowania stosowania plików cookies oznacza obowiązek przejrzystego i czytelnego informowania użytkownika o celach, w jakich pozyskiwane są konkretne zgody. Użytkownik powinien być wyraźnie poinformowany, które pliki cookies wymagają jego zgody, a których przetwarzanie będzie odbywało się bez takiej zgody.

Zgoda nie tylko do cookies

Na problematykę takiego przetwarzania należy jednak spojrzeć szerzej, z uwzględnieniem dostępnych i stosowanych przez administratorów technologii włączania użytkowników w ich działania, czasem ich śledzenia. W praktyce oznacza to, że wymóg uzyskania zgody na przetwarzanie danych osobowych będzie dotyczył nie tylko popularnych ciasteczek, ale także przetwarzania za pomocą takich technologii, jak np. Canvas fingerprinting.

[1] Dziennik Urzędowy L 201 , 31/07/2002 P. 0037 – 0047.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA