RODO 2018 - obowiązek informacyjny
REKLAMA
REKLAMA
Od 25 maja 2018 r. nasze skrzynki mailowe zostały zasypane licznymi wiadomościami odnośnie RODO. Spora część z nich jest realizacją obowiązku informacyjnego.
REKLAMA
Co powinna zawierać informacja skierowana do osoby, której dotyczą zbierane dane?
REKLAMA
Administrator musi podać podczas pozyskiwania danych: swoją tożsamość i dane kontaktowe, ewentualnie także dane kontaktowe inspektora ochrony danych, cele przetwarzania danych osobowych, oraz podstawę prawną przetwarzania, informacje o odbiorcach danych osobowych lub o kategoriach odbiorców, jeżeli istnieją; ewentualnie informacje o zamiarze przekazania danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
Poza wymienionymi informacjami ma obowiązek podać jeszcze okres, przez który dane osobowe będą przechowywane, informacje o prawie do żądania od administratora dostępu do danych osobowych dotyczących osoby, której dane dotyczą, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub o prawie do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także o prawie do przenoszenia danych, informacje o prawie wniesienia skargi do organu nadzorczego, informację, czy podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym lub umownym lub warunkiem zawarcia umowy oraz czy osoba, której dane dotyczą, jest zobowiązana do ich podania i jakie są ewentualne konsekwencje niepodania danych, informacje o zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym o profilowaniu.
Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach
Jeżeli administrator planuje dalej przetwarzać dane osobowe w celu innym niż cel, w którym dane osobowe zostały zebrane, przed takim dalszym przetwarzaniem musi poinformować osobę, której dane dotyczą, o tym innym celu oraz udziela jej wszelkich innych stosownych informacji.
Jak powinna wyglądać informacja?
Zasada przejrzystości wymaga, by wszelkie informacje kierowane do ogółu społeczeństwa lub osoby, której dane dotyczą, były zwięzłe, łatwo dostępne i zrozumiałe, by były formułowane jasnym i prostym językiem, a w stosownych przypadkach, dodatkowo wizualizowane. Informacje te mogą być przekazywane w formie elektronicznej, na przykład za pomocą strony internetowej, gdy są kierowane do ogółu społeczeństwa. Dotyczy to w szczególności sytuacji, gdy duża liczba podmiotów i złożoność technologiczna działań sprawiają, że osobie, której dane dotyczą, trudno jest dowiedzieć się i zrozumieć, czy dotyczące jej dane osobowe są zbierane, przez kogo oraz w jakim celu, na przykład w przypadku reklamy w Internecie. Zważywszy że dzieci zasługują na szczególną ochronę, wszelkie informacje i komunikaty – gdy przetwarzanie dotyczy dziecka – powinny być sformułowane tak jasnym i prostym językiem, by dziecko mogło je bez trudu zrozumieć.
Zobacz: RODO w firmie
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA