REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zmiany dla przedsiębiorców wprowadza nowe prawo ochrony konsumentów?

ochrona konsumentów
ochrona konsumentów
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

25 grudnia br., wchodzi w życie Ustawa o prawach konsumenta, co oznacza wiele nowych obowiązków dla przedsiębiorców i większą ochronę praw konsumentów. Jakie zmiany dla przedsiębiorców wprowadza nowe prawo ochrony konsumentów?

Z punktu widzenia przedsiębiorcy:

REKLAMA

Najważniejsze zmiany, które mają chronić konsumentów to m.in. wydłużenie prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy (np. pokazy) lub na odległość (np. Internet) z 10 do 14 dni – bez podawania przyczyny. Przedsiębiorca będzie musiał poinformować konsumenta o wzorze formularza odstąpienia od umowy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Po wejściu w życie Ustawy o prawach konsumenta, przedsiębiorca będzie miał obowiązek zapewnić, aby konsument w momencie składania zamówienia np. przez Internet wyraźnie potwierdził iż „wie, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty”. Jeżeli przedsiębiorca nie spełni powyższych wymagań, umowa nie będzie zawarta. Nowa ustawa wprowadza również wymóg uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na wszelkie dodatkowe płatności. Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową – zarówno w przypadku umów zawieranych przez Internet, jak i pozostałych, przedsiębiorca będzie miał obowiązek uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na każdą dodatkową płatność, wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie. Jeśli przedsiębiorca nie otrzyma wyraźnej zgody konsumenta, lecz założył jej istnienie przez zastosowanie domyślnych opcji, konsument będzie miał prawo do zwrotu uiszczonej płatności dodatkowej.

Upadłość konsumencka 2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zgodnie z nową ustawą w umowach zawieranych przez Internet, przedsiębiorca będzie zobowiązany do podania konsumentowi m.in. numeru telefonu lub faksu, pod którymi konsument będzie mógł szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą. Mając na uwadze, że niektóre modele biznesowe w ogóle nie przewidywały komunikacji telefonicznej z klientami, dostosowanie się takich przedsiębiorstw do nowych przepisów będzie wiązać się z dodatkowymi kosztami.

Przedsiębiorca będzie miał obowiązek przekazania konsumentowi potwierdzenia zawarcia umowy przez Internet na trwałym nośniku w rozsądnym czasie po jej zawarciu, najpóźniej w chwili dostarczenia rzeczy lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi.

Po wejściu w życie Ustawy o prawach konsumenta nie będzie już możliwe zawarcie przez przedsiębiorcę umowy z konsumentem wyłączenie przez telefon np. za pośrednictwem telemarketera. Wymagane będzie bowiem potwierdzenie treści proponowanej umowy na papierze lub innym trwałym nośniku. Oświadczenie o przyjęciu oferty (zawarciu umowy) przez konsumenta będzie skuteczne, jeśli takie oświadczenie także zostanie utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy.

Zmiany w oznakowaniu produktów spożywczych.

W przypadku wad zakupionego towaru konsument będzie mógł wybrać między naprawą, wymianą, obniżeniem ceny a odstąpieniem od umowy. Od konsumenta będzie zależało, z której z tych możliwości skorzysta. Projekt ustawy nakłada przy tym na przedsiębiorcę m.in. obowiązek poinformowania konsumenta o przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za jakość świadczenia, co de facto oznacza obowiązek udzielenia konsumentowi porady prawnej.

Za nieprzestrzeganie przepisów nowej ustawy grozić będzie kara grzywny do 5 000 zł.

Ułatwienia dla firm w przekazywaniu danych osobowych od 2015 r.

adw. Radosław Płonka - ekspert prawny BCC

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?

Wprowadzenie praktyk prozwierzęcych w miejscu pracy może zwiększyć produktywność pracowników i przyczynić się do poprawy wyników firmy. Taki wniosek płynie z tegorocznego badania przeprowadzonego przez portugalskich naukowców. Eksperci ze sklepu zoologicznego zooplus podkreślają, że to tylko jeden z wielu pozytywnych efektów tworzenia biur przyjaznych zwierzętom.

Kryzys wizerunkowy polskich firm 2024: skutki i działania naprawcze [PRZYKŁADY]

Wizerunek przedsiębiorstwa to kluczowy element jego sukcesu. W Polsce, w ciągu ostatnich lat, wiele firm doświadczyło kryzysów wizerunkowych, które wpłynęły na ich postrzeganie przez klientów, partnerów biznesowych i społeczeństwo. Kryzysy te mają różne przyczyny, od błędów zarządzania po problemy produktowe czy etyczne. W artykule analizujemy przykłady polskich przedsiębiorstw, które w 2024 roku zmagały się z kryzysami wizerunkowymi, oraz przedstawiamy działania, jakie należy podjąć, aby ocieplić wizerunek firmy po tego rodzaju zdarzeniach.

Ważne dla właścicieli małych sklepów internetowych i konsumentów: te trendy w e-commerce mocno zmienią styl e-zakupów w 2025 roku

Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, mijający rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach.

Kłopoty z finansami w firmie. Do tradycyjnych zagrożeń: zatory płatnicze, problem z uzyskaniem finansowania dołącza w 2025 roku potrzeba wali z hakerami

Największe zagrożenie dla polskiej przedsiębiorczości w 2025 roku eksperci widzą w narastających zatorach płatniczych, ograniczonym dostępie do finansowania i rosnącej liczbie ataków hakerskich. To ostatnie zwiększy zapotrzebowanie firm na inwestycje w cyberbezpieczeństwo.

REKLAMA

Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy

Wiele czynności, dziś wykonywanych przez pracowników ochrony, zostanie zastąpionych (lub już jest zastępowanych) nowoczesnymi technologiami. Nie znaczy to, że branża pracowników ochrony zniknie, jednak bez wątpienia zmaleje liczba etatów.

Podatek od nieruchomości 2025. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o stosowanie jak najniższych stawek

W wielu firmach podatek od nieruchomości to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Najbardziej odczuwają go firmy działające w branży przemysłowej i w logistyce. Ze względu na duże powierzchnie nieruchomości podatek, który płacą liczony jest w setkach tysięcy złotych.

Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

Handel, budownictwo, transport – kolejny rok rośnie liczba firm, które mają kłopoty z utrzymanie się na rynku i bankrutują lub wchodzą w restrukturyzację

Kolejny rok z rzędu rośnie liczba firm, które ogłosiły upadłość. Trend wzrostowy dotyczy także przedsiębiorstw, które próbują ratować swój byt w procesie restrukturyzacji. Na rynku jest równie źle jak w okresie pandemii Covid.

REKLAMA

Jak w 2025 roku przejść na samozatrudnienie, założyć własną firmę i rozpocząć działalność gospodarczą

Na rynku nie brakuje ofert pracy – i etatowej, i na podstawie umów cywilnych. Jednak indywidualna działalność gospodarcza czy też uruchomienie własnej firmy w jakiejkolwiek innej formie wciąż jest ciekawą alternatywą. Zwłaszcza dla osób przedsiębiorczych, mających pomysł na produkt, którym można podbić rynek, nawet choćby w jakiejś małej niszy.

Nowe stawki opłaty rocznej i rejestrowej BDO w 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosły stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej. Ile obecnie wynoszą? Kto uiszcza opłaty BDO i w jakim terminie?

REKLAMA