REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zmiany dla przedsiębiorców wprowadza nowe prawo ochrony konsumentów?

ochrona konsumentów
ochrona konsumentów
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

25 grudnia br., wchodzi w życie Ustawa o prawach konsumenta, co oznacza wiele nowych obowiązków dla przedsiębiorców i większą ochronę praw konsumentów. Jakie zmiany dla przedsiębiorców wprowadza nowe prawo ochrony konsumentów?

Z punktu widzenia przedsiębiorcy:

REKLAMA

Najważniejsze zmiany, które mają chronić konsumentów to m.in. wydłużenie prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy (np. pokazy) lub na odległość (np. Internet) z 10 do 14 dni – bez podawania przyczyny. Przedsiębiorca będzie musiał poinformować konsumenta o wzorze formularza odstąpienia od umowy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Po wejściu w życie Ustawy o prawach konsumenta, przedsiębiorca będzie miał obowiązek zapewnić, aby konsument w momencie składania zamówienia np. przez Internet wyraźnie potwierdził iż „wie, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty”. Jeżeli przedsiębiorca nie spełni powyższych wymagań, umowa nie będzie zawarta. Nowa ustawa wprowadza również wymóg uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na wszelkie dodatkowe płatności. Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową – zarówno w przypadku umów zawieranych przez Internet, jak i pozostałych, przedsiębiorca będzie miał obowiązek uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na każdą dodatkową płatność, wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie. Jeśli przedsiębiorca nie otrzyma wyraźnej zgody konsumenta, lecz założył jej istnienie przez zastosowanie domyślnych opcji, konsument będzie miał prawo do zwrotu uiszczonej płatności dodatkowej.

Upadłość konsumencka 2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zgodnie z nową ustawą w umowach zawieranych przez Internet, przedsiębiorca będzie zobowiązany do podania konsumentowi m.in. numeru telefonu lub faksu, pod którymi konsument będzie mógł szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą. Mając na uwadze, że niektóre modele biznesowe w ogóle nie przewidywały komunikacji telefonicznej z klientami, dostosowanie się takich przedsiębiorstw do nowych przepisów będzie wiązać się z dodatkowymi kosztami.

Przedsiębiorca będzie miał obowiązek przekazania konsumentowi potwierdzenia zawarcia umowy przez Internet na trwałym nośniku w rozsądnym czasie po jej zawarciu, najpóźniej w chwili dostarczenia rzeczy lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi.

Po wejściu w życie Ustawy o prawach konsumenta nie będzie już możliwe zawarcie przez przedsiębiorcę umowy z konsumentem wyłączenie przez telefon np. za pośrednictwem telemarketera. Wymagane będzie bowiem potwierdzenie treści proponowanej umowy na papierze lub innym trwałym nośniku. Oświadczenie o przyjęciu oferty (zawarciu umowy) przez konsumenta będzie skuteczne, jeśli takie oświadczenie także zostanie utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy.

Zmiany w oznakowaniu produktów spożywczych.

W przypadku wad zakupionego towaru konsument będzie mógł wybrać między naprawą, wymianą, obniżeniem ceny a odstąpieniem od umowy. Od konsumenta będzie zależało, z której z tych możliwości skorzysta. Projekt ustawy nakłada przy tym na przedsiębiorcę m.in. obowiązek poinformowania konsumenta o przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za jakość świadczenia, co de facto oznacza obowiązek udzielenia konsumentowi porady prawnej.

Za nieprzestrzeganie przepisów nowej ustawy grozić będzie kara grzywny do 5 000 zł.

Ułatwienia dla firm w przekazywaniu danych osobowych od 2015 r.

adw. Radosław Płonka - ekspert prawny BCC

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zadbaj o siebie i swoje przywództwo, czyli wyzwania współczesnego menedżera

Dzisiejszy świat zarządzania wymaga od menedżerów nieustannej ewolucji. Hasło „menedżer od nowa” może oznaczać zarówno rozpoczęcie czegoś od początku, jak i wprowadzenie zmian poprawiających istniejący stan rzeczy. W obliczu dzisiejszych wyzwań, pełnych zawirowań i rozlicznych ścieżek, nowoczesne zarządzanie staje się sztuką balansowania między tradycją a innowacją.

Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

REKLAMA

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

REKLAMA

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

REKLAMA