REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Upadłość konsumencka w 2015 r. / Fot. Fotolia
Upadłość konsumencka w 2015 r. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawo upadłościowe i naprawcze w swoich regulacjach umożliwia osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej ogłoszenie upadłości konsumenckiej w razie niewypłacalności. W 2015 r. wejdzie w życie obszerna nowelizacja wprowadzająca uproszczenie w upadłości konsumenckiej. Do ważnych zmian należy m.in. skrócenie maksymalnego okresu spłaty zobowiązań konsumenta.

Instytucję tzw. „upadłości konsumenckiej” wprowadzono do polskiego porządku prawnego ustawą z dnia 5 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy – Prawo upadłościowe  i naprawcze oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz.U. z 2008 r. Nr 234, poz. 1572).

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Celem ustawy było i jest nadal umożliwienie osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej wyjście z zadłużenia, a co za tym idzie: ograniczenie wykluczenia społecznego, umożliwienie reintegracji dłużników w legalnym obrocie gospodarczym, spadek przestępczości i ograniczenie tzw. szarej strefy oraz przyspieszenie rozwiązania kwestii nieściągalnych wierzytelności. Przy czym oddłużenie konsumentów miało odbywać się z poszanowaniem praw wierzycieli i zaspokojeniem ich roszczeń w maksymalnym możliwym stopniu.

Dotychczasowy kształt przepisów okazał się być mocno nieefektywny i cele ustawy nie zostały osiągnięte. Od wejścia w życie wspomnianych przepisów – tj. 31 marca 2009r. do końca 2012 r., czyli w ciągu niemalże 4 lat, do sądów w Polsce wpłynęło zaledwie 2.161 wniosków o ogłoszenie upadłości konsumenckiej, z czego wydano zaledwie 60 postanowień o ogłoszeniu upadłości – średnio 15 postanowień rocznie w skali całego kraju. Głównymi barierami w dostępie do upadłości okazała się bardzo rygorystyczna procedura, wąskie przesłanki umożliwiające wszczęcie i prowadzenie postępowania, a przede wszystkim koszty.

REKLAMA

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z początkiem przyszłego roku wchodzi w życie obszerna nowelizacja ustawy, całkowicie remodelująca obecną procedurę, ukierunkowana na uproszczenie i upowszechnienie upadłości konsumenckiej, poprzez zredukowanie bądź całkowite usunięcie dotychczasowych barier.

Zmiany w upadłości od 2015 r.

Co się zmieni? Najogólniej mówiąc – wszystko. Najistotniejszym jest zaś całkowita zmiana podejścia ustawodawcy do instytucji upadłości konsumenckiej. Do tej pory postępowanie upadłościowe, podobnie jak w przypadku osób prawnych, ukierunkowane było na zaspokojenie wierzycieli. Nowelizacja nastawiona jest zaś przede wszystkim na oddłużenie konsumenta, a interesy wierzycieli zostały odsunięte na drugi plan.

Zobacz również: Zmiany w upadłości konsumenckiej w 2015 roku

Znacznej liberalizacji ulegną przesłanki ogłoszenia upadłości. Sąd będzie mógł oddalić wniosek o ogłoszenie upadłości jedynie w przypadku gdy stan niewypłacalności powstał na skutek umyślnego działania lub rażącego niedbalstwa konsumenta. Do tej pory upadłość ogłosić mogła jedynie osoba, której stan niewypłacalności powstał na skutek wyjątkowych i niezależnych od niej okoliczności, takich jak działanie siły wyższej – powódź, pożar, itp., czy np. śmierć współmałżonka. Zmiana otwiera zatem bardzo szeroko dostęp to instytucji upadłości. Dotychczas to konsument musiał udowadniać istnienie nadzwyczajnych okoliczności uprawniających go do złożenia wniosku. Po zmianach, to konsumentowi będzie trzeba wykazać, iż jego niewypłacalność powstała na skutek działań umyślnych lub rażących zaniedbań z jego strony. Jak widać, przesunięty został całkowicie ciężar dowodowy przy ustalaniu dopuszczalności ogłoszenia upadłości.

Odformalizowana została procedura sądowa. Sąd będzie mógł pominąć drobne niedociągnięcia i braki we wniosku i załączonych oświadczeniach konsumenta. Obniżona została też opłata sądowa od wniosku z 200 zł do 30 zł. , a co więcej – brak środków na pokrycie kosztów postępowania nie będzie uniemożliwiał, jak to było dotychczas, wszczęcia postępowania upadłościowego. Konsument, który nie będzie w stanie pokryć kosztów postępowania z góry, będzie mógł złożyć wniosek o ich tymczasowe wyłożenie przez Skarn Państwa. Po upłynnieniu składników jego majątku kwoty wyłożone przez Skarb Państwa zostaną zaspokojone w pierwszej kolejności. Wprowadzone zostały też limity wynagrodzenia syndyka.

Z ważnych zmian, wspomnieć należy również, o kwestiach następujących:

  1. umożliwienie prowadzenia postępowania także wtedy gdy dłużnik ma tylko jednego wierzyciela
  2. postanowienie o ogłoszeniu upadłości nie będzie publikowane w prasie o zasięgu ogólnokrajowym, tylko w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (docelowo zaś w Centralnym Rejestrze Upadłości, którego stworzenie jest obecnie postulowane)
  3. zwiększenie sumy przysługującej upadłemu w przypadku zbycia jego nieruchomości, na pokrycie czynszu najmu mieszkania z 12 krotności do 24 krotności średniego czynszu najmu.
  4. skrócenie maksymalnego okresu spłaty zobowiązań konsumenta w ramach planu spłaty. (Obecnie umorzenie pozostałych zobowiązań możliwe jest po 5 latach, po zmianach plan spłaty sporządzany będzie na 36 miesięcy, z możliwością jego wydłużenia o kolejne 18 miesięcy)
  5. konsument uzyska także możliwość zawarcia układu z wierzycielami w ramach postępowania upadłościowego, dzięki czemu będzie mógł zachować szczególnie ważne dla niego składniki majątkowe – np. mieszkanie
  6. wprowadzona została możliwość umorzenia zobowiązań upadłego bez ustalania planu spłaty

Zobacz: Co to znaczy być niewypłacalnym i kiedy należy "ogłosić upadłość"?

Umorzenie zobowiązań

Nie wszystkie z wprowadzonych zmian opierają się krytyce. Bardzo negatywne oceniany jest art. 49116 ustawy w jej nowym brzmieniu, umożliwiający umarzenie zobowiązań bez konieczności ustalania planu spłaty. Zdaniem wielu, tak dalece idące wzmocnienie praw dłużnika względem jego wierzycieli jest nieuzasadnione. Co więcej brak precyzyjnie określonych przesłanek zakończenia postępowania upadłościowego w ten sposób stwarza pole do nadużyć i pozbawia całkowicie możliwości egzekwowania swoich praw przez wierzycieli.

Na osłabienie pozycji wierzycieli ma również wpływ: skrócenie terminu zgłaszania wierzytelności z 3 miesięcy do 1 miesiąca od dnia obwieszczenia postanowienia o ogłoszeniu upadłości w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz skrócenie maksymalnego okresu spłaty zobowiązań z 5 do 3 lat, jak również uszczuplenie masy majątkowej przeznaczonej do podziału poprzez zwiększenie kwoty przysługującej upadłemu na potrzeby mieszkaniowe, w przypadku zbycia należącej do niego nieruchomości.

O ile podzielam niepokoje komentatorów omawianej nowelizacji, nie mogąc oprzeć się wrażeniu, że w zamiarze liberalizacji i upowszechnia upadłości konsumenckiej ustawodawca poszedł jednak zbyt daleko, o tyle cieszy mnie, że ‘martwa’ do tej pory regulacja, zyska nową oprawę.

Zgadzam się również z argumentami twórców reformy, wskazujących na olbrzymie koszty społeczne oraz gospodarcze, związane z wykluczeniem osób zadłużonych. Nakręcająca się ‘spirala zadłużenia’ często nie pozwala na powrót do normalnego życia, a dotknięci nią, zasilają szarą strefę lub decydują się na emigrację upadłościową do krajów o bardziej liberalnych przepisach, w tym zwłaszcza do Wielkiej Brytanii. Dzięki nowelizacji znaczna część tych osób uzyska szansę na nowe, lepsze życie w Polsce. 

Ustawa wchodzi w życie 1 stycznia 2015 r. Jej przepisy będą miały jednak zastosowanie do wszystkich postępowań niezakończonych przed wejściem w życie ustawy.

Co ważne, wniosek o ogłoszenie upadłości będą mogli złożyć także ci, co do których sąd umorzył postępowanie upadłościowe z uwagi na brak środków na pokrycie kosztów postępowania, a nie upłynęło jeszcze 10 lat od chwili prowadzenia tego postępowania. Sąd nie będzie też mógł oddalić wniosku z tej przyczyny.

Zobacz też: Upadłość konsumencka - vademecum

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA