REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja działalności w CEIDG od 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Rejestracja działalności w CEIDG od 2015 r. / Fot. Fotolia
Rejestracja działalności w CEIDG od 2015 r. / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracji działalności w CEIDG można dokonać zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Większość przedsiębiorców korzysta z tradycyjnej formy, co znacznie wydłuża czas oczekiwania. Od 2015 r. będą obowiązywać zmiany, które mają ulepszyć funkcjonowanie CEIDG, w tym poprawić jakoś znajdujących się tam danych, usprawnić walkę z fałszowaniem adresów oraz skrócić czas oczekiwania na sprostowania omyłek.

Z założenia CEIDG miało być łatwo dostępną i całkowicie zelektronizowaną ewidencją działalności gospodarczych w Polsce. Jednak już w pierwszym roku od wejścia przepisów o CEIDG (lata 2011-2012) jedynie około 3% przedsiębiorców wpisało się do CEIDG przez internet, przeważająca większość nadal składała papiery w gminach. Największą wadą tradycyjnego papierowego rozwiązania jest spora ilość błędów popełnianych przy wprowadzaniu papierowych wniosków do systemu elektronicznego (oraz wynikająca stąd duża liczba postępowań administracyjnych o sprostowanie). Trwają pracę nad projektem ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (projekt jest na etapie uzgodnień).

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

W okresie od 1 lipca 2011 r. (wejście w życie nowych przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i rozpoczęcie funkcjonowania CEIDG) do 30 czerwca 2014 r. w CEIDG zarejestrowanych przedsiębiorców było 3 229 097 (w tym przedsiębiorcy przeniesieni poprzez migrację danych). Z niecałego miliona przedsiębiorców, którzy zarejestrowali się tym okresie samodzielnie, tylko 25 195 zrobiło to przez internet, 831 657 dokonało rejestracji w CEIDG za pośrednictwem urzędu gminy.

Ułatwienia w dokonywaniu sprostowań

Od czerwca przyszłego roku wykreślenie przedsiębiorcy z CEIDG czy sprostowanie wpisu ma następować bez wszczynania postępowania administracyjnego. Automatycznie wykreślani mają być zaprzestający na stałe wykonywanie działalności z powodu zgonu, a także ci, którym mija 24-miesięczny okres zawieszenia wykonywania działalności oraz przedsiębiorcy z orzeczeniem prawomocnego zakazu prowadzenia działalności gospodarczej. W celu szybszego wyeliminowania własnych błędów, jakie popełniają urzędy gmin przy przekształcaniu wniosków z papierowych na elektroniczne, urzędy będą mogły poprawiać je od razu, a nie jak ma to miejsce obecnie, w drodze postanowienia Ministra Gospodarki.

REKLAMA

Zobacz również: 8 kroków do założenia własnej firmy w CEIDG

Od początku istnienia CEIDG do 30 czerwca 2014 r. do Ministra Gospodarki wpłynęło w sumie ponad 210 tys. wniosków o wydanie decyzji o wykreślenie przedsiębiorcy z rejestru czy też o wydanie postanowienia o sprostowanie jego wpisu. To około 6 tys. wniosków miesięcznie.

Planuje się też poszerzyć dane przedsiębiorców zawierane we wpisie o m.in. dane niezbędne do zgłoszenia przedsiębiorcy oraz jego rodziny do ubezpieczenia społecznego czy zdrowotnego. Pozwoli to przedsiębiorcy za jednym razem złożyć wniosek do CEIDG oraz automatyczne przesłać dane do ZUS/KRUS (aktualnie trzeba wybrać się do ZUS/KRUS osobiście).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uproszczone uzyskiwanie zaświadczeń o wpisie

Udostępnianie danych przez CEIDG ma się od drugiej połowy 2015 r. odbywać elektronicznie. Ponadto, przedsiębiorca będzie mógł uzyskać z CEIDG zaświadczenie o swoim wpisie, zawierające jego dane adresowe, datę urodzenia czy PESEL.

Usprawnione zawieszanie działalności

Przedsiębiorca, który będzie chciał zawiesić działalność, we wniosku o zmianę wpisu nie będzie już musiał podawać swoich wszystkich danych adresowych, jak ma to miejsce aktualnie. Przedsiębiorca będzie mógł również zrezygnować ze wpisu do CEIDG (tj. publikacji swoich danych), jeśli wpisując się, poda przyszłą datę rozpoczęcia działalności i do tej daty nie uruchomi biznesu.

Zobacz: Zawieszenie działalności gospodarczej

Wykreślanie fałszywych adresów

Aby zapobiec podawaniu przez nieuczciwych przedsiębiorców nieprawdziwych danych adresowych, Minister Gospodarki ma uzyskać w przyszłym roku możliwość wykreślenia z CEIDG przedsiębiorcy posługującego się adresem nieruchomości, do której nie ma tytułu prawnego.

Autorzy: Katarzyna Miazek, Dominik Mędrzycki, 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA