REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja działalności w CEIDG od 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Rejestracja działalności w CEIDG od 2015 r. / Fot. Fotolia
Rejestracja działalności w CEIDG od 2015 r. / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracji działalności w CEIDG można dokonać zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Większość przedsiębiorców korzysta z tradycyjnej formy, co znacznie wydłuża czas oczekiwania. Od 2015 r. będą obowiązywać zmiany, które mają ulepszyć funkcjonowanie CEIDG, w tym poprawić jakoś znajdujących się tam danych, usprawnić walkę z fałszowaniem adresów oraz skrócić czas oczekiwania na sprostowania omyłek.

Z założenia CEIDG miało być łatwo dostępną i całkowicie zelektronizowaną ewidencją działalności gospodarczych w Polsce. Jednak już w pierwszym roku od wejścia przepisów o CEIDG (lata 2011-2012) jedynie około 3% przedsiębiorców wpisało się do CEIDG przez internet, przeważająca większość nadal składała papiery w gminach. Największą wadą tradycyjnego papierowego rozwiązania jest spora ilość błędów popełnianych przy wprowadzaniu papierowych wniosków do systemu elektronicznego (oraz wynikająca stąd duża liczba postępowań administracyjnych o sprostowanie). Trwają pracę nad projektem ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (projekt jest na etapie uzgodnień).

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

W okresie od 1 lipca 2011 r. (wejście w życie nowych przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i rozpoczęcie funkcjonowania CEIDG) do 30 czerwca 2014 r. w CEIDG zarejestrowanych przedsiębiorców było 3 229 097 (w tym przedsiębiorcy przeniesieni poprzez migrację danych). Z niecałego miliona przedsiębiorców, którzy zarejestrowali się tym okresie samodzielnie, tylko 25 195 zrobiło to przez internet, 831 657 dokonało rejestracji w CEIDG za pośrednictwem urzędu gminy.

Ułatwienia w dokonywaniu sprostowań

Od czerwca przyszłego roku wykreślenie przedsiębiorcy z CEIDG czy sprostowanie wpisu ma następować bez wszczynania postępowania administracyjnego. Automatycznie wykreślani mają być zaprzestający na stałe wykonywanie działalności z powodu zgonu, a także ci, którym mija 24-miesięczny okres zawieszenia wykonywania działalności oraz przedsiębiorcy z orzeczeniem prawomocnego zakazu prowadzenia działalności gospodarczej. W celu szybszego wyeliminowania własnych błędów, jakie popełniają urzędy gmin przy przekształcaniu wniosków z papierowych na elektroniczne, urzędy będą mogły poprawiać je od razu, a nie jak ma to miejsce obecnie, w drodze postanowienia Ministra Gospodarki.

REKLAMA

Zobacz również: 8 kroków do założenia własnej firmy w CEIDG

Od początku istnienia CEIDG do 30 czerwca 2014 r. do Ministra Gospodarki wpłynęło w sumie ponad 210 tys. wniosków o wydanie decyzji o wykreślenie przedsiębiorcy z rejestru czy też o wydanie postanowienia o sprostowanie jego wpisu. To około 6 tys. wniosków miesięcznie.

Planuje się też poszerzyć dane przedsiębiorców zawierane we wpisie o m.in. dane niezbędne do zgłoszenia przedsiębiorcy oraz jego rodziny do ubezpieczenia społecznego czy zdrowotnego. Pozwoli to przedsiębiorcy za jednym razem złożyć wniosek do CEIDG oraz automatyczne przesłać dane do ZUS/KRUS (aktualnie trzeba wybrać się do ZUS/KRUS osobiście).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uproszczone uzyskiwanie zaświadczeń o wpisie

Udostępnianie danych przez CEIDG ma się od drugiej połowy 2015 r. odbywać elektronicznie. Ponadto, przedsiębiorca będzie mógł uzyskać z CEIDG zaświadczenie o swoim wpisie, zawierające jego dane adresowe, datę urodzenia czy PESEL.

Usprawnione zawieszanie działalności

Przedsiębiorca, który będzie chciał zawiesić działalność, we wniosku o zmianę wpisu nie będzie już musiał podawać swoich wszystkich danych adresowych, jak ma to miejsce aktualnie. Przedsiębiorca będzie mógł również zrezygnować ze wpisu do CEIDG (tj. publikacji swoich danych), jeśli wpisując się, poda przyszłą datę rozpoczęcia działalności i do tej daty nie uruchomi biznesu.

Zobacz: Zawieszenie działalności gospodarczej

Wykreślanie fałszywych adresów

Aby zapobiec podawaniu przez nieuczciwych przedsiębiorców nieprawdziwych danych adresowych, Minister Gospodarki ma uzyskać w przyszłym roku możliwość wykreślenia z CEIDG przedsiębiorcy posługującego się adresem nieruchomości, do której nie ma tytułu prawnego.

Autorzy: Katarzyna Miazek, Dominik Mędrzycki, 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA