REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana kodu PKD w CEIDG

Monika Pązik
Zmiana kodu PKD w CEIDG. / Fot. Fotolia
Zmiana kodu PKD w CEIDG. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmianę profilu działalności i kod PKD należy uwzględnić w CEIDG składając wniosek o zmianę wpisu w terminie 7 dni od dnia zmiany danych. Obowiązek ten dotyczy również podmiotów zarejestrowanych w KRS. Zmiany najlepiej dokonać jeszcze przed osiągnięciem przychodów z nowej działalności.

CEIDG, czyli Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej jest rejestrem osób fizycznych prowadzących działalności gospodarczą. Dane zawarte w tym rejestrze powinny być aktualne, gdyż są one istotne dla wszystkich urzędów, z którymi rozliczają się przedsiębiorcy. Analogicznie przedstawia się sytuacja podmiotów wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Oba rejestry są ogólnodostępne, zatem wszystkie przedstawione w nich dane są jawne.

REKLAMA

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Profil działalności, czyli kod PKD

Rejestrując działalność w CEIDG bądź KRS przedsiębiorcy określają profil swojej działalności za pomocą kodów PKD. Często zdarza się, że przedsiębiorcy podają większą liczbę kodów, niż wynika to z faktycznie prowadzonej przez nich działalności. Wynika to bowiem z poglądu, że gdyby przedsiębiorca chciał w przyszłości rozszerzyć działalność, to zaoszczędzi czas związany ze zmianą danych oraz zmianą np. umowy spółki w KRS. Nic bardziej mylnego, bowiem nadmierne rozszerzanie zakresu działalności podważa wiarygodność rejestrów. A zgodnie z art. 33 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej istnieje domniemanie, że dane zawarte w CEIDG są prawdziwe, czyli odpowiadają stanowi faktycznemu. Oznacza to, że za prawdziwość danych odpowiedzialność ponosi przedsiębiorca, jeżeli nie wystąpił o ich sprostowanie.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zmiana lub rozszerzenie profilu działalności wiąże się z dokonaniem odpowiedniego wpisu na formularzu CEIDG – 1, w którym wpisuje się 5 – znakowy symbol, czyli kod PKD.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pobierz: Wniosek o wpis do CEIDG (CEIDG - 1)

Polecamy: Przekształcenia spółek. Praktyczne aspekty prawne, podatkowe i rachunkowe

W praktyce nie istnieją żadne ograniczenia dotyczące ilości kodów powiązanych z daną firmą.

Obowiązek aktualizacji kodów PKD

REKLAMA

Z art. 30 u.s.d.g. wynika, iż każdy przedsiębiorca ma obowiązek dokonać aktualizacji danych dotyczących jego działalności, w tym również w sytuacji zmiany jej zakresu. Wniosek o zmianę wpisu w CEIDG należy złożyć w terminie 7 dni od dnia zmiany danych, czyli od momentu rozszerzenia bądź zmiany profilu działalności. Wskazaną regulację stosuje się również odpowiednio do wspólników spółki cywilnej.

Wskazany obowiązek dotyczy również przedsiębiorców zarejestrowanych w KRS. Zgodnie z art. 47 ustawy o KRS, podmioty podlegające wpisowy do rejestru zobowiązane są zgłaszać w rejestrze dokonanie wszelkich zmian. Najlepiej dokonać ich przed osiągnięciem przychodów z nowej działalności.

Zobacz również: Wybór numeru PKD przy zakładaniu firmy

Konsekwencje niedokonania aktualizacji

Obowiązek dokonania aktualizacji danych w rejestrze często jest lekceważony przez przedsiębiorców, gdyż tak naprawdę nie istnieją żadne sankcje za jego niedopełnienie. Przedsiębiorca może mieć jedynie problemy w sytuacji wdania się w spór, jeżeli podał większą ilość kodów PKD, a w rzeczywistości nie prowadzi rozszerzonej działalności. Wówczas będzie miał trudności w udowodnieniu swoich racji. Z innej strony, wpisanie mniejszej ilości kodów PKD spowoduje problemy z zastosowaniem kosztów uzyskania przychodu.

Niewielkie ryzyko poniesienia konsekwencji istnieje w momencie, gdy niezgodność danych PKD doprowadzi do wykreślenia przedsiębiorcy z CEIDG bądź rozwiązania podmiotu zarejestrowanego w KRS. Jest to jednak mało prawdopodobne.

Zobacz: Zmiana danych w CEIDG przez Internet

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA