REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana kodu PKD w CEIDG

Monika Pązik
Zmiana kodu PKD w CEIDG. / Fot. Fotolia
Zmiana kodu PKD w CEIDG. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmianę profilu działalności i kod PKD należy uwzględnić w CEIDG składając wniosek o zmianę wpisu w terminie 7 dni od dnia zmiany danych. Obowiązek ten dotyczy również podmiotów zarejestrowanych w KRS. Zmiany najlepiej dokonać jeszcze przed osiągnięciem przychodów z nowej działalności.

CEIDG, czyli Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej jest rejestrem osób fizycznych prowadzących działalności gospodarczą. Dane zawarte w tym rejestrze powinny być aktualne, gdyż są one istotne dla wszystkich urzędów, z którymi rozliczają się przedsiębiorcy. Analogicznie przedstawia się sytuacja podmiotów wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Oba rejestry są ogólnodostępne, zatem wszystkie przedstawione w nich dane są jawne.

REKLAMA

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Profil działalności, czyli kod PKD

Rejestrując działalność w CEIDG bądź KRS przedsiębiorcy określają profil swojej działalności za pomocą kodów PKD. Często zdarza się, że przedsiębiorcy podają większą liczbę kodów, niż wynika to z faktycznie prowadzonej przez nich działalności. Wynika to bowiem z poglądu, że gdyby przedsiębiorca chciał w przyszłości rozszerzyć działalność, to zaoszczędzi czas związany ze zmianą danych oraz zmianą np. umowy spółki w KRS. Nic bardziej mylnego, bowiem nadmierne rozszerzanie zakresu działalności podważa wiarygodność rejestrów. A zgodnie z art. 33 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej istnieje domniemanie, że dane zawarte w CEIDG są prawdziwe, czyli odpowiadają stanowi faktycznemu. Oznacza to, że za prawdziwość danych odpowiedzialność ponosi przedsiębiorca, jeżeli nie wystąpił o ich sprostowanie.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zmiana lub rozszerzenie profilu działalności wiąże się z dokonaniem odpowiedniego wpisu na formularzu CEIDG – 1, w którym wpisuje się 5 – znakowy symbol, czyli kod PKD.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pobierz: Wniosek o wpis do CEIDG (CEIDG - 1)

Polecamy: Przekształcenia spółek. Praktyczne aspekty prawne, podatkowe i rachunkowe

W praktyce nie istnieją żadne ograniczenia dotyczące ilości kodów powiązanych z daną firmą.

Obowiązek aktualizacji kodów PKD

REKLAMA

Z art. 30 u.s.d.g. wynika, iż każdy przedsiębiorca ma obowiązek dokonać aktualizacji danych dotyczących jego działalności, w tym również w sytuacji zmiany jej zakresu. Wniosek o zmianę wpisu w CEIDG należy złożyć w terminie 7 dni od dnia zmiany danych, czyli od momentu rozszerzenia bądź zmiany profilu działalności. Wskazaną regulację stosuje się również odpowiednio do wspólników spółki cywilnej.

Wskazany obowiązek dotyczy również przedsiębiorców zarejestrowanych w KRS. Zgodnie z art. 47 ustawy o KRS, podmioty podlegające wpisowy do rejestru zobowiązane są zgłaszać w rejestrze dokonanie wszelkich zmian. Najlepiej dokonać ich przed osiągnięciem przychodów z nowej działalności.

Zobacz również: Wybór numeru PKD przy zakładaniu firmy

Konsekwencje niedokonania aktualizacji

Obowiązek dokonania aktualizacji danych w rejestrze często jest lekceważony przez przedsiębiorców, gdyż tak naprawdę nie istnieją żadne sankcje za jego niedopełnienie. Przedsiębiorca może mieć jedynie problemy w sytuacji wdania się w spór, jeżeli podał większą ilość kodów PKD, a w rzeczywistości nie prowadzi rozszerzonej działalności. Wówczas będzie miał trudności w udowodnieniu swoich racji. Z innej strony, wpisanie mniejszej ilości kodów PKD spowoduje problemy z zastosowaniem kosztów uzyskania przychodu.

Niewielkie ryzyko poniesienia konsekwencji istnieje w momencie, gdy niezgodność danych PKD doprowadzi do wykreślenia przedsiębiorcy z CEIDG bądź rozwiązania podmiotu zarejestrowanego w KRS. Jest to jednak mało prawdopodobne.

Zobacz: Zmiana danych w CEIDG przez Internet

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA