REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsekwencje dla przedsiębiorców wprowadzenia zmian w prawach konsumenta

Prawa konsumenta
Prawa konsumenta
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Już 25 grudnia 2014 r. wejdzie w życie ustawa o prawach konsumenta, której celem jest zwiększenie ochrony osób prywatnych zawieranych z przedsiębiorcami, w szczególności poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość. Nowe przepisy będą jednak mniej korzystne dla małych przedsiębiorców.

Dokładnie w pierwszy dzień Świąt Bożego Narodzenia w życie wchodzi ustawa o ochronie praw konsumenta. To oznacza, że zakupy przedświąteczne będą podlegały jeszcze rygorom starych przepisów, chroniących nabywców towarów czy usług, ale po powrocie ze świątecznego wypoczynku zarówno konsumenci, jak i firmy znajdą się w nowej rzeczywistości.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na FORUM!

Dużo więcej informacji dla konsumenta

REKLAMA

Zgodnie z nowymi przepisami, konsument przy zakupie towarów czy usług powinien uzyskać od sprzedawcy więcej informacji niż wcześniej. I to już – jak mówi ustawa – „w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową”. Wśród wiadomości, jakie sprzedawca musi przekazać ewentualnemu klientowi, są m.in. dane adresowe firmy, łącznie z numerem telefonu, dokładne informacje o funkcjonalności i cechach towaru czy usługi, jej cenie oraz – jeśli takie są – innych składnikach kosztów, które będzie musiał ponieść nabywca, zakresie gwarancji oraz procedurach reklamacyjnych, czasie trwania umowy, itd.

Co ważne, tego typu informacje powinny trafić do konsumenta bez względu na to, gdzie dokonuje zakupu. A więc nabywca powinien je usłyszeć w sklepie czy usłyszeć od sprzedawcy, który oferuje towar poza firmą, jak również przeczytać na stronie sklepu internetowego.

Dłuższe terminy rezygnacji z umowy

Nowe przepisy w dużym stopniu koncentrują się na umowach zawieranych na odległość, a więc przez telefon czy internet. W takich przypadkach zakres informacji, jakie musi uzyskać konsument, jest znacznie szerszy. Poza tymi, o których wspomniano powyżej, sprzedawca musi poinformować ewentualnego nabywcę o tym, w jakim terminie i w jaki sposób może on odstąpić od zawarcia umowy i o tym, gdzie znaleźć potrzebny do rezygnacji wzór, a także o ewentualnych kosztach, jakie wiążą się z taką reklamacją. Konsument musi się dowiedzieć również o tym, jak na drodze pozasądowej może dochodzić swoich roszczeń i jakie są związane z tym procedury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Co ciekawe, nie wystarczy tylko informacja ustna czy zamieszczona na stronie. Konsument musi uzyskać od przedstawiciela handlowego czy sklepu internetowego takie wiadomości albo na piśmie, albo mailem na wskazany adres. Informacje powinny być napisane jasnym, zrozumiałym językiem.

Nowe obowiązki będą dotyczyć także usługodawców i to przy umowach na niewielkie kwoty. Ustawa nakazuje, aby przy zleceniach na kwotę nawet poniżej 600 zł opracowywać na piśmie kosztorys i przekazać go zamawiającemu.

Zobacz również: Nowe prawo konsumentów i obowiązki e - sklepów

Brak informacji może słono kosztować

Dopełnienie wszystkich obowiązków informacyjnych jest konieczne, gdyż według nowej ustawy w razie sporu z konsumentem to na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek udowodnienia, że wymagane prawem wiadomości zostały przekazane. Na dodatek od tego, czy przedsiębiorca przekazał informacje konsumentowi, zależą niektóre terminy.

I tak na odstąpienie od umowy zawartej na odległość, czyli np. z akwizytorem czy w internecie, konsument od 25 grudnia będzie miał 14 dni. Jednak jeśli przedsiębiorca nie poinformuje klienta o tym, że ma prawo odstąpić od umowy, ten będzie mógł z niej zrezygnować w ciągu roku od dnia jej zawarcia. Co oznacza konieczność wysłania potwierdzenia, że informacja o rezygnacji wpłynęła do przedsiębiorcy oraz zwrot wszystkich dokonanych przez konsumenta płatności w ciągu 14 dni. I to w sposób, w jaki pierwotnie płatność została przekazana.

Autor: Marek Siudaj

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA