Jak sprawdzić wiarygodność e – sklepu przed świętami?
REKLAMA
REKLAMA
Jak pokazują dane UOKIK. z 2013 r., niemal 20 proc. osób nie otrzymało towaru albo usługi, które zamówiła. Ok. 30 proc. dostało produkt niezgodny z opisem, a 22 proc. w przesyłce znalazło uszkodzony towar. Podpowiadamy, w jaki sposób rozpoznać wiarygodny e-sklep.
REKLAMA
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
REKLAMA
Z roku na rok święta kosztują nas coraz więcej – Polacy w 2014 roku planują wydać o 13 proc. więcej pieniędzy niż w poprzednim 2013 roku – to wyniki tegorocznego badania Deloitte. Co ciekawe, 40 proc. z nas wybierze zakupy w sklepach internetowych, to częściej niż w przeciętnym kraju UE. Niestety, równocześnie w 2013 roku co piąta osoba w Polsce padła ofiarą nieuczciwych sprzedawców i nie otrzymała zakupionego towaru. Dane te pokazują, że nadal nie potrafimy oceniać wiarygodności sklepów internetowych.
- Niewielu Polaków wie, że każda osoba może sprawdzić wszystkie firmy, także sklepy internetowe, w bazach Biura Informacji Gospodarczej. Jedyne, co nam do tego potrzebne to numer NIP. Raport ze strony www.BIG.pl pozwala określić, czy interesujący nas sprzedawca nie zalega z płatnościami wobec innych firm. Raport BIG InfoMonitor pomaga ocenić nam, czy gdy zwrócimy towar możemy liczyć na szybki zwrot naszych pieniędzy - tłumaczy Marcin Ledworowski, wiceprezes Zarządu BIG InfoMonitor. – Sprzedaż w Internecie rozwija się w Polsce bardzo szybko – prognozuje się, że do końca 2014 roku będzie ponad 14 tys. e-sklepów. Dlatego jest ważne, aby być świadomym konsumentem, który wie, w jaki sposób ocenić, czy dany sprzedawca gwarantuje bezpieczeństwo transakcji oraz profesjonalną realizację zamówienia – dodaje.
Zobacz również: Obowiązki informacyjne e-przedsiębiorcy
REKLAMA
Poza pobraniem raportu o e-sklepie z Rejestru Dłużników BIG, drugim sposobem, który pozwala ocenić uczciwość danej firmy, jest sprawdzenie certyfikatów potwierdzających jej wiarygodność finansową. Takim narzędziem dysponuje Program Firma Wiarygodna Finansowo, który został stworzony specjalnie z myślą o solidnych przedsiębiorcach, kierujących się w biznesie zasadami fair play. Certyfikat Firmy Wiarygodnej Finansowo, mogą uzyskać firmy, o których nie ma negatywnych informacji w Rejestrze Dłużników BIG w bazie Biura Informacji Kredytowej i Systemie BANKOWY REJESTR Związku Banków Polskich. Certyfikat potwierdza, że dany przedsiębiorca jest godnym zaufania partnerem biznesowym, który nie zalega z zobowiązaniami finansowymi wobec innych firm.
- W branży e-commerce szczególnie istotne jest posiadanie certyfikatów. Potwierdzają one rzetelność i wzbudzają zaufanie – podkreśla Marcin Ledworowski, wiceprezes Zarządu BIG InfoMonitor. – Stanowią również źródło wiedzy dla internautów na temat wiarygodności danej firmy i powodują, że jesteśmy w stanie określić czy chcemy korzystać z jej usług. Upewniając się co do e-sklepów, warto też sprawdzić w sieci oceny i rekomendacje innych klientów. Pozytywne opinie są dodatkowym potwierdzeniem, że firma jest profesjonalna i przyjazna.
Zobacz: Jak otworzyć własny sklep internetowy – KROK PO KROKU
Istotną kwestią jest także zapoznanie się z warunkami sprzedaży i regulaminem sklepu, aby mieć jasność co do sposobu jego funkcjonowania, ale też naszych kroków w ewentualnym procesie reklamacji. Prawo gwarantuje nam przy zakupach on-line możliwość zwrotu lub zamiany towaru bez podania przyczyny w ciągu 10 dni od jego otrzymania, jednak zawsze warto upewnić się, czy dany sklep na pewno przestrzega przepisów, które to gwarantują.
Ostatnim zabezpieczeniem, które pozwoli nam czuć się bezpiecznie kupując w sieci jest wybór dostawy za pobraniem, która zagwarantuje nam, że nawet w przypadku nieuczciwego sprzedawcy nie stracimy naszych pieniędzy. To także dobry wybór w momencie, kiedy paczka okaże się uszkodzona – w takim wypadku możemy odmówić przyjęcia przesyłki i nie ponosić kosztów związanych z jej zwrotem.
Źródło: Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A.
REKLAMA
REKLAMA