REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
zasady telesprzedaży
zasady telesprzedaży
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nowa ustawa o prawach konsumenta zmieni zasady zawierania umów przez telefon. Zmieni je tak bardzo, że można się zasadnie zastanawiać czy to jeszcze będą umowy zawierane przez telefon, czy raczej umowy zawierane w wyniku rozmowy telefonicznej. Zapraszam do lektury pierwszego wpisu na ten temat, w którym skupię się na analizie kwestii czasu zawarcia umowy. Druga część dotyczyć zaś będzie zakresu zastosowania przepisów o umowach zawieranych przez telefon.

W myśl obowiązującej ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, przedsiębiorca oferujący produkt przez telefon musi potwierdzić na piśmie podstawowe informacje o przedmiocie umowy, najpóźniej w momencie rozpoczęcia spełniania świadczenia. Samą umowę uważa się jednak za zawartą ustnie – podczas samej rozmowy telefonicznej.

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dyrektywa

Zgodnie z art. 8 ust. 6 dyrektywy w przypadku, gdy umowa na odległość ma być zawarta przez telefon, państwa członkowskie mogą postanowić, że przedsiębiorca musi potwierdzić ofertę złożoną konsumentowi, który staje się związany dopiero po podpisaniu oferty lub przesłaniu swojej pisemnej zgody. Państwa członkowskie mogą również postanowić, że takie potwierdzenia muszą być przekazywane na trwałym nośniku.

W braku takiego unormowania zastosowanie ma art. 8 ust. 4 dyrektywy, który nakazuje określony sposób postępowania przedsiębiorcy w sytuacji, gdy umowa zawierana jest przy użyciu „środka porozumiewania się na odległość, przewidującego ograniczoną przestrzeń lub czas na przedstawienie informacji”.

REKLAMA

Zobacz: Konieczne zmiany w regulaminach e-sklepów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe prawo

Nowa ustawa konsumencka, która wejdzie w życie już za nieco ponad trzy miesiące odchodzi od obecnego modelu na rzecz implementacji postanowień dyrektywy w najszerszym możliwym zakresie. Regulację tę znajdziemy w art. 20 ustawy o prawach konsumenta:

  1. Jeżeli przedsiębiorca kontaktuje się z konsumentem przez telefon w celu zawarcia umowy na odległość, ma obowiązek na początku rozmowy poinformować konsumenta o tym celu, a ponadto podać identyfikujące go dane oraz dane identyfikujące osobę, w imieniu której telefonuje.
  2. Jeżeli przedsiębiorca proponuje konsumentowi zawarcie umowy przez telefon, ma obowiązek potwierdzić treść proponowanej umowy utrwaloną na papierze lub innym trwałym nośniku. Oświadczenie konsumenta o zawarciu umowy jest skuteczne, jeżeli zostało utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy.

Zobacz: Obowiązki informacyjne e-przedsiębiorcy

Zawarcie umowy

Jak wynika z przytoczonego powyżej przepisu (art. 20 ust. 2 ustawy) do zawarcia umowy wedle nowych przepisów dojdzie nie w chwili ustalenia przez strony istotnych warunków umowy podczas rozmowy telefonicznej, ale (zgodnie z regułami dotyczącymi zawierania umów z kodeksu cywilnego), gdy przedsiębiorca otrzyma od konsumenta oświadczenie o zawarciu umowy, które musi spełniać dwa warunki (i) być złożone na papierze lub innym trwałym nośniku (o którym to pojęciu pisaliśmy już wcześniej) oraz (ii) być złożone po otrzymaniu przez konsumenta od przedsiębiorcy potwierdzenia uzgodnień także na papierze lub trwałym nośniku. Jeżeli którykolwiek z tych elementów nie zostanie spełniony do zawarcia umowy po prostu nie dojdzie.

Skoro do zawarcia umowy dochodzi dopiero po wymianie „potwierdzeń” pomiędzy stronami, to nasuwa się pytanie czy w ogóle możemy jeszcze mówić tutaj o umowie zawieranej przez telefon. Z treści przepisu wynika bowiem, że złożenie oferty przez telefon i jej przyjęcie tą samą drogą nie jest skuteczne. W przypadku regulacji art. 20 ust. 2 ustawy o ofercie możemy mówić raczej wyłącznie w sytuacji, gdy przedsiębiorca „potwierdza” warunki umowy na papierze lub trwałym nośniku, a o przyjęciu oferty, gdy konsument składa oświadczenie „o zawarciu umowy” w ten sam sposób. Wszelkie uzgodnienia stron podczas rozmowy telefonicznej nie mają tutaj znaczenia i można je przyrównać do negocjacji umowy pomiędzy stronami. Nie jest to więc w zasadzie umowa zawierana przez telefon. Raczej jest to umowa zawarta w wyniku kontaktu telefonicznego.

Można więc powiedzieć, że art. 20 ust. 2 ustawy narzuca stronom wymogi podobne do kwalifikowanej formy czynności prawnej, z tą różnicą, że niedochowanie formy nie spowoduje nieważności czynności prawnej – czynność ta po prostu nie dojdzie do skutku (nie będzie oferty lub nie będzie przyjęcia oferty).

Zobacz: Jak otworzyć własny sklep internetowy – KROK PO KROKU

Autor: Paweł Lipski

Tekst z serwisu IPwSieci.pl kancelarii Wierzbowski Eversheds - KLIK

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

REKLAMA

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

REKLAMA

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA