REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady telesprzedaży

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Wierzbowski Eversheds
Usługi prawne dla biznesu
zasady telesprzedaży
zasady telesprzedaży
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nowa ustawa o prawach konsumenta zmieni zasady zawierania umów przez telefon. Zmieni je tak bardzo, że można się zasadnie zastanawiać czy to jeszcze będą umowy zawierane przez telefon, czy raczej umowy zawierane w wyniku rozmowy telefonicznej. Zapraszam do lektury pierwszego wpisu na ten temat, w którym skupię się na analizie kwestii czasu zawarcia umowy. Druga część dotyczyć zaś będzie zakresu zastosowania przepisów o umowach zawieranych przez telefon.

W myśl obowiązującej ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, przedsiębiorca oferujący produkt przez telefon musi potwierdzić na piśmie podstawowe informacje o przedmiocie umowy, najpóźniej w momencie rozpoczęcia spełniania świadczenia. Samą umowę uważa się jednak za zawartą ustnie – podczas samej rozmowy telefonicznej.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dyrektywa

REKLAMA

Zgodnie z art. 8 ust. 6 dyrektywy w przypadku, gdy umowa na odległość ma być zawarta przez telefon, państwa członkowskie mogą postanowić, że przedsiębiorca musi potwierdzić ofertę złożoną konsumentowi, który staje się związany dopiero po podpisaniu oferty lub przesłaniu swojej pisemnej zgody. Państwa członkowskie mogą również postanowić, że takie potwierdzenia muszą być przekazywane na trwałym nośniku.

W braku takiego unormowania zastosowanie ma art. 8 ust. 4 dyrektywy, który nakazuje określony sposób postępowania przedsiębiorcy w sytuacji, gdy umowa zawierana jest przy użyciu „środka porozumiewania się na odległość, przewidującego ograniczoną przestrzeń lub czas na przedstawienie informacji”.

Zobacz: Konieczne zmiany w regulaminach e-sklepów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe prawo

Nowa ustawa konsumencka, która wejdzie w życie już za nieco ponad trzy miesiące odchodzi od obecnego modelu na rzecz implementacji postanowień dyrektywy w najszerszym możliwym zakresie. Regulację tę znajdziemy w art. 20 ustawy o prawach konsumenta:

  1. Jeżeli przedsiębiorca kontaktuje się z konsumentem przez telefon w celu zawarcia umowy na odległość, ma obowiązek na początku rozmowy poinformować konsumenta o tym celu, a ponadto podać identyfikujące go dane oraz dane identyfikujące osobę, w imieniu której telefonuje.
  2. Jeżeli przedsiębiorca proponuje konsumentowi zawarcie umowy przez telefon, ma obowiązek potwierdzić treść proponowanej umowy utrwaloną na papierze lub innym trwałym nośniku. Oświadczenie konsumenta o zawarciu umowy jest skuteczne, jeżeli zostało utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy.

Zobacz: Obowiązki informacyjne e-przedsiębiorcy

Zawarcie umowy

REKLAMA

Jak wynika z przytoczonego powyżej przepisu (art. 20 ust. 2 ustawy) do zawarcia umowy wedle nowych przepisów dojdzie nie w chwili ustalenia przez strony istotnych warunków umowy podczas rozmowy telefonicznej, ale (zgodnie z regułami dotyczącymi zawierania umów z kodeksu cywilnego), gdy przedsiębiorca otrzyma od konsumenta oświadczenie o zawarciu umowy, które musi spełniać dwa warunki (i) być złożone na papierze lub innym trwałym nośniku (o którym to pojęciu pisaliśmy już wcześniej) oraz (ii) być złożone po otrzymaniu przez konsumenta od przedsiębiorcy potwierdzenia uzgodnień także na papierze lub trwałym nośniku. Jeżeli którykolwiek z tych elementów nie zostanie spełniony do zawarcia umowy po prostu nie dojdzie.

Skoro do zawarcia umowy dochodzi dopiero po wymianie „potwierdzeń” pomiędzy stronami, to nasuwa się pytanie czy w ogóle możemy jeszcze mówić tutaj o umowie zawieranej przez telefon. Z treści przepisu wynika bowiem, że złożenie oferty przez telefon i jej przyjęcie tą samą drogą nie jest skuteczne. W przypadku regulacji art. 20 ust. 2 ustawy o ofercie możemy mówić raczej wyłącznie w sytuacji, gdy przedsiębiorca „potwierdza” warunki umowy na papierze lub trwałym nośniku, a o przyjęciu oferty, gdy konsument składa oświadczenie „o zawarciu umowy” w ten sam sposób. Wszelkie uzgodnienia stron podczas rozmowy telefonicznej nie mają tutaj znaczenia i można je przyrównać do negocjacji umowy pomiędzy stronami. Nie jest to więc w zasadzie umowa zawierana przez telefon. Raczej jest to umowa zawarta w wyniku kontaktu telefonicznego.

Można więc powiedzieć, że art. 20 ust. 2 ustawy narzuca stronom wymogi podobne do kwalifikowanej formy czynności prawnej, z tą różnicą, że niedochowanie formy nie spowoduje nieważności czynności prawnej – czynność ta po prostu nie dojdzie do skutku (nie będzie oferty lub nie będzie przyjęcia oferty).

Zobacz: Jak otworzyć własny sklep internetowy – KROK PO KROKU

Autor: Paweł Lipski

Tekst z serwisu IPwSieci.pl kancelarii Wierzbowski Eversheds - KLIK

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA

Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

REKLAMA

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

REKLAMA