REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady telesprzedaży

 Kancelaria Wierzbowski Eversheds
Usługi prawne dla biznesu
zasady telesprzedaży
zasady telesprzedaży
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nowa ustawa o prawach konsumenta zmieni zasady zawierania umów przez telefon. Zmieni je tak bardzo, że można się zasadnie zastanawiać czy to jeszcze będą umowy zawierane przez telefon, czy raczej umowy zawierane w wyniku rozmowy telefonicznej. Zapraszam do lektury pierwszego wpisu na ten temat, w którym skupię się na analizie kwestii czasu zawarcia umowy. Druga część dotyczyć zaś będzie zakresu zastosowania przepisów o umowach zawieranych przez telefon.

W myśl obowiązującej ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, przedsiębiorca oferujący produkt przez telefon musi potwierdzić na piśmie podstawowe informacje o przedmiocie umowy, najpóźniej w momencie rozpoczęcia spełniania świadczenia. Samą umowę uważa się jednak za zawartą ustnie – podczas samej rozmowy telefonicznej.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dyrektywa

REKLAMA

Zgodnie z art. 8 ust. 6 dyrektywy w przypadku, gdy umowa na odległość ma być zawarta przez telefon, państwa członkowskie mogą postanowić, że przedsiębiorca musi potwierdzić ofertę złożoną konsumentowi, który staje się związany dopiero po podpisaniu oferty lub przesłaniu swojej pisemnej zgody. Państwa członkowskie mogą również postanowić, że takie potwierdzenia muszą być przekazywane na trwałym nośniku.

W braku takiego unormowania zastosowanie ma art. 8 ust. 4 dyrektywy, który nakazuje określony sposób postępowania przedsiębiorcy w sytuacji, gdy umowa zawierana jest przy użyciu „środka porozumiewania się na odległość, przewidującego ograniczoną przestrzeń lub czas na przedstawienie informacji”.

Zobacz: Konieczne zmiany w regulaminach e-sklepów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe prawo

Nowa ustawa konsumencka, która wejdzie w życie już za nieco ponad trzy miesiące odchodzi od obecnego modelu na rzecz implementacji postanowień dyrektywy w najszerszym możliwym zakresie. Regulację tę znajdziemy w art. 20 ustawy o prawach konsumenta:

  1. Jeżeli przedsiębiorca kontaktuje się z konsumentem przez telefon w celu zawarcia umowy na odległość, ma obowiązek na początku rozmowy poinformować konsumenta o tym celu, a ponadto podać identyfikujące go dane oraz dane identyfikujące osobę, w imieniu której telefonuje.
  2. Jeżeli przedsiębiorca proponuje konsumentowi zawarcie umowy przez telefon, ma obowiązek potwierdzić treść proponowanej umowy utrwaloną na papierze lub innym trwałym nośniku. Oświadczenie konsumenta o zawarciu umowy jest skuteczne, jeżeli zostało utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy.

Zobacz: Obowiązki informacyjne e-przedsiębiorcy

Zawarcie umowy

REKLAMA

Jak wynika z przytoczonego powyżej przepisu (art. 20 ust. 2 ustawy) do zawarcia umowy wedle nowych przepisów dojdzie nie w chwili ustalenia przez strony istotnych warunków umowy podczas rozmowy telefonicznej, ale (zgodnie z regułami dotyczącymi zawierania umów z kodeksu cywilnego), gdy przedsiębiorca otrzyma od konsumenta oświadczenie o zawarciu umowy, które musi spełniać dwa warunki (i) być złożone na papierze lub innym trwałym nośniku (o którym to pojęciu pisaliśmy już wcześniej) oraz (ii) być złożone po otrzymaniu przez konsumenta od przedsiębiorcy potwierdzenia uzgodnień także na papierze lub trwałym nośniku. Jeżeli którykolwiek z tych elementów nie zostanie spełniony do zawarcia umowy po prostu nie dojdzie.

Skoro do zawarcia umowy dochodzi dopiero po wymianie „potwierdzeń” pomiędzy stronami, to nasuwa się pytanie czy w ogóle możemy jeszcze mówić tutaj o umowie zawieranej przez telefon. Z treści przepisu wynika bowiem, że złożenie oferty przez telefon i jej przyjęcie tą samą drogą nie jest skuteczne. W przypadku regulacji art. 20 ust. 2 ustawy o ofercie możemy mówić raczej wyłącznie w sytuacji, gdy przedsiębiorca „potwierdza” warunki umowy na papierze lub trwałym nośniku, a o przyjęciu oferty, gdy konsument składa oświadczenie „o zawarciu umowy” w ten sam sposób. Wszelkie uzgodnienia stron podczas rozmowy telefonicznej nie mają tutaj znaczenia i można je przyrównać do negocjacji umowy pomiędzy stronami. Nie jest to więc w zasadzie umowa zawierana przez telefon. Raczej jest to umowa zawarta w wyniku kontaktu telefonicznego.

Można więc powiedzieć, że art. 20 ust. 2 ustawy narzuca stronom wymogi podobne do kwalifikowanej formy czynności prawnej, z tą różnicą, że niedochowanie formy nie spowoduje nieważności czynności prawnej – czynność ta po prostu nie dojdzie do skutku (nie będzie oferty lub nie będzie przyjęcia oferty).

Zobacz: Jak otworzyć własny sklep internetowy – KROK PO KROKU

Autor: Paweł Lipski

Tekst z serwisu IPwSieci.pl kancelarii Wierzbowski Eversheds - KLIK

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorczość kobiet w praktyce. Parytety i reprezentacja kobiet w biznesie, luka płacowa i jawność wynagrodzeń [Wywiad]

O problemach polskich przedsiębiorców, w tym kobiet prowadzących własną firmę, o parytetach i reprezentacji kobiet w biznesie, luce płacowej i nowych przepisach w tym zakresie – rozmawiamy z Dominiką Reich, przedsiębiorczynią, członkinią Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku oraz jedyną przedstawicielką województwa podlaskiego w Stowarzyszeniu Sommelierów Polskich.

Lokalnych biznesów nie znajdziesz w sieci [Raport]

Tylko 25% firm lokalnych posiada strony internetowe, mimo że 68% Polaków szuka w internecie opinii o firmach przed dokonaniem zakupu. 27% użytkowników internetu regularnie czyta recenzje, a 41% robi to często. Najwięcej recenzji przeglądają mieszkańcy województw lubuskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego i zachodniopomorskiego, a także osoby z niższym wykształceniem i dochodami.

W jaki sposób założyć spółkę z o.o. – przez S24 czy z udziałem notariusza?

Rejestracja nowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością może zostać dokonana na dwa sposoby: poprzez system S24 lub przy udziale notariusza z umową w formie aktu notarialnego. W obu tych przypadkach wniosek o rejestrację spółki składany jest przez Internet, odpowiednio w S24 lub przez Portal Rejestrów Sądowych. Każda z tych metod ma swoje wady i zalety.

Można mieć własną działalność gospodarczą nie płacąc składek ZUS, jak to zrobić w 2025 roku

Wysokie koszty już na wstępie, zanim jeszcze zarobi się pierwsze pieniądze, to główny hamulec przed założeniem własnej firmy. Daninę dla ZUS trzeba płacić, niezależnie od tego czy z działalności gospodarczej jest zysk czy straty. Ale nie wszyscy wiedzą, że można prowadzić własny biznes nie płacąc do ZUS nawet złotówki. Warto więc zacząć, choćby na próbę. To łatwe i nic nie kosztuje.

REKLAMA

Jak zamknąć rok w spółce z o.o.?

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością po zakończeniu każdego roku obrotowego powinna – co do zasady – sporządzić sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z działalności (jeśli nie jest zwolniona z obowiązku jego sporządzenia), przeprowadzić zwyczajne zgromadzenie wspólników, a także złożyć odpowiednie dokumenty do KRS.

Webinar. ESG compliance. Jak wdrożyć w Twojej firmie?

Webinar adresowany jest do przedsiębiorców, członków kadry zarządzającej, specjalistów ds. compliance, audytorów wewnętrznych oraz osób odpowiedzialnych za wdrażanie strategii ESG w organizacji.

Będzie trudniej i drożej. Obostrzenia w Wielkiej Brytanii

Brytyjskie plany budżetowe na kolejne lata przynoszą zmiany również dla branży transportowej. Wzrosną opłaty dla posiadaczy pojazdów ciężarowych poruszających się po kraju, a także obostrzenia dotyczące możliwości wjazdu do Wielkiej Brytanii dla kierowców pochodzących z Polski.

Family Business Future Summit 2025

W dniach 24-25 kwietnia Olsztyn stanie się centrum spotkań przedsiębiorców, liderów oraz wizjonerów, którzy na co dzień rozwijają firmy rodzinne w Polsce. Obędzie się w nim druga edycja Family Business Future Summit - wyjątkowe wydarzenie poświęconym firmom rodzinnym. W tym roku rozbudowana została formuła konferencji! Przez dwa dni uczestnicy będą mieli okazję do inspirujących rozmów z ekspertami rynkowymi oraz przedstawicielami największych polskich biznesów rodzinnych.

REKLAMA

Jerzy Owsiak: Biurokracja i brak zaufania to największe problemy biznesu. "Nie przeszkadzajcie, a będzie wszystko OK"

Jerzy Owsiak otrzymał nagrodę od przedsiębiorców. Jego zdaniem polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji.

Biotechnologia a długowieczność - jubileuszowa konferencja CEBioForum 2025

Wykorzystanie rewolucji w biotechnologii w zapewnieniu długowieczności, miejsce europejskich firm biotechnologicznych w świecie, czy znaczenie branży we współczesnej gospodarce – to główne tematy XXIII CEBioForum, z udziałem prawie 100 najbardziej innowacyjnych firm biotechnologicznych z całego świata. Wydarzenie obchodzi w tym roku swój jubileusz, odbywa się już od 25 lat.

REKLAMA