REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozpoznać fałszywego e-maila?

fałszywe maile
fałszywe maile
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli masz podejrzenie, że otrzymałeś fałszywego e-maila, wysłanego przez cyberprzestępcę, zwróć uwagę na kilka jego elementów. Dzięki temu unikniesz konsekwencji internetowych oszustw – spoofingu i phishingu.

Hackerzy stosują dwie metody oszustw internetowych przeprowadzanych za pomocą e-maili – „spoofing” (ang. spoof – naciąganie, szachrajstwo) i „phishing” (nazwa powstała z połączenia wyrazów ang. fishing – łowienie ryb na wędkę i password – hasło). Obie polegają na podszywaniu się pod zaufanego nadawcę, a ich celem jest przechwycenie Twoich osobistych danych lub nakłonienie do wykonania czynności, których nie zamierzałeś. Sfałszowane maile na pierwszy rzut oka wyglądają jakby pochodziły od znanych instytucji lub Twoich znajomych.

REKLAMA

REKLAMA

Dziennie otrzymujesz dziesiątki, a nawet setki maili. Wśród nich możesz natrafić na wiadomość od oszusta. Poniżej 7 elementów, na które należy zwrócić uwagę, gdy nie ma się pewności, co do autentyczności nadawcy e-maila.

#1 Nieprawidłowa nazwa w adresie mailowym nadawcy

Zagrożeniem może być e-mail, który zawiera błędnie zapisaną nazwę nadawcy, np. support@uinzeto.pl lub w ogóle nie zawiera nazwy firmy/instytucji. Najprawdopodobniej oznacza to, że pochodzi od nierozpoznanej domeny i jest wynikiem oszustwa.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

#2 Brak Twojego adresu w polu DO: (lub TO:)

Twoje podejrzenia może wzbudzić zarówno brak Twojego adresu mailowego, jak i komunikat „undisclosed recipients” w polu OD: (TO:) – fałszywe maile wysyłane są do setek potencjalnych ofiar jednocześnie. Maile od zaufanych nadawców skierowane są tylko i wyłącznie do Ciebie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

#3 Nieprawidłowy adres URL

W treści fałszywego e-maila znajdziesz link do strony, przez którą np. masz dokonać aktualizacji swoich danych. Nigdy nie korzystaj z linków, podawanych w e-mailach, a jeśli chcesz sprawdzić URL, wklej adres do nowego okna przeglądarki i zobacz, czy zawiera poprawną nazwę firmy/instytucji (może różnić się jedną literą od oryginalnej, jak np. http://rnbank.pl) oraz czy jej adres wymusza szyfrowaną komunikację z serwerem (https://).

Jakie dane osobowe można zbierać w czasie rekrutacji?

#4 Błędy w temacie i treści wiadomości

Popularną techniką stosowaną przez cyberoszustów jest używanie w tytułach e-maili słów z błędami ortograficznymi i gramatycznymi, a także cyframi zamiast liter i wielkimi literami w środku wyrazów. Ma to na celu ominięcie filtrów antyspamowych. Celowe jest także zamieszczanie błędów w treści maila. Internetowi przestępcy stosują tę taktykę, aby trafić do mniej doświadczonych użytkowników. Wiedzą, że jeśli otrzymają odpowiedź na takiego maila, włożą mniej wysiłku w pozyskanie od niego osobistych informacji.

#5 Brak logo instytucji i zdjęć w treści maila

Na dobrze skonstruowaną wiadomość mailową składają się teksty i obrazy. W sfałszowanym mailu brak jest grafiki i logo firmy/instytucji, pod którą podszywa się nadawca. Zazwyczaj znajduje się w niej sam tekst. Wiadomość też znacznie różni się od tych przesyłanych do tej pory przez zaufanego nadawcę.

Jaki jest koszt ochrony wzoru przemysłowego w Polsce?


#6 Żądanie podania osobistych informacji

Maile od fałszywych nadawców nawołują do natychmiastowego wykonania jakiejś czynności, np. „musisz kliknąć w swoje konto teraz”. Zawierają też ostrzeżenie o podaniu i/lub aktualizacji informacji osobistych dotyczących Twojego konta bankowego/profilu w serwisie (numeru PESEL lub konta czy haseł dostępu). Pamiętaj, że żadne zaufane instytucje nie będą żądać podania osobistych informacji przez e-mail.

#7 Podejrzane załączniki

Jeśli po raz pierwszy otrzymałeś wraz z mailem od swojego banku załącznik, to prawdopodobnie ktoś chce Cię oszukać. Większość instytucji i sprzedawców nie wysyła załączników w e-mailach. Wiadomości, które mogą być naprawdę groźne, zawierają załączniki w formatach: .exe, .scr, .zip, .com, .bat.  Jeśli otrzymasz taki załącznik – nie otwieraj go.

Odpowiedzialność za nielegalne oprogramowanie w firmie

Wskazówka eksperta:

Rozwiązaniem, które pozwala na weryfikację, czy nadawca e-maila jest tym, za kogo się podaje, jest podpis elektroniczny. Nie jest to podpis tekstowy ani zwrot grzecznościowy na końcu wiadomości – mówi Mariusz Janczak albo Paweł Żal – E-podpis umożliwia cyfrowe zabezpieczenie wiadomości w taki sposób, że odbiorca jednoznacznie identyfikuje nadawcę i dodatkowo ma pewność że wiadomość nie została zmodyfikowana w trakcie przesyłki.

Prawa autorskie do projektów wykorzystywanych w rekrutacji

Źródło: Unizeto Technologies SA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA