reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama

Prawo konkurencji

Dobrowolne poddanie się karze w postępowaniu antymonopolowym

Aktualizacja: 18.07.2014

Senat przyjął ustawę o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Na jej podstawie przedsiębiorca sam będzie mógł się zwrócić do UOKiK o dobrowolne poddanie się karze w postępowaniu antymonopolowym i liczyć na jej 10-proc. obniżkę. »

Ochrona znaku towarowego

Aktualizacja: 21.11.2013

W obrocie gospodarczym powszechnie stosowane są znaki towarowe. Znaki towarowe oznaczają produkty lub usługi konkretnego przedsiębiorcy i dzięki nim można odróżnić produkty poszczególnych przedsiębiorców. Czy warto chronić znaki towarowe? »

Przedsiębiorcy stracą na upublicznieniu informacji o działalności firmy

Aktualizacja: 05.02.2013

Nowelizowana ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów proponuje wiele rozwiązań, które są niekorzystne dla przedsiębiorców. Jakie zmiany są planowane? »

Polska Wódka określona ustawowo

Aktualizacja: 11.01.2013

Polska wódka, której nowa definicja wchodzi właśnie w życie mocą ustawy, jest jedyną polską produktową marką globalną, cenioną od pokoleń na rynkach całego świata i jednocześnie silnie kojarzoną z Polską. »

Ochrona firm przed oszustwami marketingowymi

Aktualizacja: 29.11.2012

Komisja Europejska zaprezentowała szereg działań mających na celu wyeliminowanie oszustw marketingowych grożących przedsiębiorcom. Jakie działania mają uchronić przedsiębiorców przed oszustwami marketingowymi? »

Czyny nieuczciwej konkurencji i jej zwalczanie w obrocie gospodarczym

Aktualizacja: 31.05.2012

Czyn nieuczciwej konkurencji stanowi działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Powyższą definicję szczegółowo rozwija w polskim ustawodawstwie ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. »

Zmowa cenowa – jaka kara grozi przedsiębiorcy?

Aktualizacja: 04.05.2012

Jakie kary wiążą się ze zmową przedsiębiorców? Dowiedz się jakie kary przewiduje prawo antymonopolowe oraz kiedy kara może zostać złagodzona. »

UOKiK kontroluje politykę cenową przedsiębiorców

Aktualizacja: 09.02.2012

Polityka cenowa przedsiębiorcy nie może zmierzać do eliminacji lub ograniczenia konkurencji w drodze porozumienia z innym przedsiębiorcą. UOKiK ma prawo do zbadania polityki cenowej firmy. »

Utrudnianie dostępu do rynku jako czyn nieuczciwej konkurencji

Aktualizacja: 28.11.2011

Utrudnianie dostępu do rynku może przybrać wiele postaci. Niektóre z nich są wprost wskazane w ustawie, inne zaś zachowania przedsiębiorców rozpatrywać należy indywidualnie. Wszystkie łączy je jednak to, że na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji mogą zostać uznane za zakazane czyny nieuczciwej konkurencji. »

Złagodzenie kary dla przedsiębiorcy uczestniczącego w porozumieniu antykonkurencyjnym

Aktualizacja: 28.11.2011

Przedsiębiorcy zawierający zakazane porozumienia ograniczające konkurencję muszą liczyć się z sankcjami przewidzianymi w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Wymiar kary nałożonej na nieuczciwego przedsiębiorcę przez Prezesa UOKiK może jednak zostać zredukowany przy spełnieniu przesłanek określonych w ustawie. »

Granice zmowy cenowej

Aktualizacja: 28.11.2011

Czynnikiem przesądzającym o istnieniu między przedsiębiorcami zmowy cenowej jest zawarcie jakiegoś rodzaju porozumienia. Sam fakt oferowania produktu czy usługi po tej samej cenie co konkurencja nie świadczy o istnieniu kartelu cenowego, może jednak stać się powodem wszczęcia przeciwko przedsiębiorcom postępowania antymonopolowego. »

Zmowa cenowa jako porozumienie ograniczające konkurencję

Aktualizacja: 28.11.2011

Na gruncie polskiego prawa antymonopolowego zakazane są wszelkie porozumienia ograniczające konkurencję, w tym także częste zarówno wśród małych, jak i dużych przedsiębiorców zmowy cenowe. Nieuczciwych konkurentów wspólnie ustalających ceny czekają jednak konsekwencje przewidziane w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. »

Kiedy praktyka rynkowa jest agresywna?

Aktualizacja: 28.11.2011

Przedsiębiorcy na wiele sposobów starają się zdopingować konsumentów do zawarcia danej transakcji, stosując przy tym różne formy nacisku. Jeśli jednak nacisk ten jest nadmierny, możemy mieć do czynienia z zakazaną agresywną praktyką rynkową. »

Jak czytać ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym?

Aktualizacja: 28.11.2011

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym wprowadza generalny zakaz stosowania takich praktyk przez przedsiębiorcę oraz klasyfikuje poszczególne zachowania rynkowe. Złożona systematyka wprowadzona przez ustawę sprawia jednak, że zarówno konsumenci, jak i sami przedsiębiorcy mają niekiedy problem z oceną charakteru danej praktyki. »

Praktyki banków naruszające zbiorowe interesy konsumentów

Aktualizacja: 28.11.2011

W polskim sektorze bankowym dominują duże banki, dysponujące rozległym zapleczem kadrowym równoznacznym z dostępem do specjalistycznej wiedzy ekonomicznej i prawniczej. W relacjach z konsumentami, często niebędącymi w stanie w pełni zrozumieć treści podpisywanej umowy, banki wykorzystują swoją uprzywilejowaną pozycję, co w pewnych okolicznościach może być uznane za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. »

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Dotacje dla firm

reklama

Eksperci portalu infor.pl

GSW Legal Grabarek, Szalc i Wspólnicy Sp.k.

Warszawska kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama