REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Przypadki szczególnego statusu przedsiębiorcy a nieuczciwe praktyki rynkowe

UOKiK
Przypadki szczególnego statusu przedsiębiorcy a nieuczciwe praktyki rynkowe
Przypadki szczególnego statusu przedsiębiorcy a nieuczciwe praktyki rynkowe

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z definicją zawarta w ustawie o nieuczciwych praktykach rynkowych przedsiębiorcami są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które prowadzą działalność gospodarczą lub zawodową nawet jeżeli działalność ta nie ma charakteru zorganizowanego i ciągłego, a także osoby działające w ich imieniu i na ich rzecz. Co jednak z przypadkami, w których podmioty będące przedsiębiorcami znajdują się w szczególnej sytuacji?

Koncesja i zezwolenie

Fakt (nie)udzielenia koncesji lub innego zezwolenia przez właściwy organ publiczny również pozostaje bez wpływu na ocenę, czy podmiot wykonujący działalność gospodarczą można uznać za przedsiębiorcę na potrzeby omawianej ustawy.

REKLAMA

Przykład: Pan Jan Kowalski prowadzi biuro pośrednictwa nieruchomości bez wymaganej licencji agenta nieruchomości. W materiałach reklamowych publikowanych na jego stronie internetowej zamieszcza informacje: „Jan Kowalski – agent nieruchomości”, sugerując w ten sposób konsumentom, że jest uprawniony do posługiwania się tym tytułem, gdyż posiada odpowiednią wiedzę i doświadczenie. Zachowanie Jana Kowalskiego może wypełniać znamiona praktyki wprowadzającej w błąd określonej w art. 7 pkt 4a Ustawy, a fakt, czy można uznać go za przedsiębiorcę pozostaje bezsporny.

Rozszerzenie profilu działalnosci

REKLAMA

Analogicznie – jeżeli spółka prawa handlowego rozszerza profil prowadzenia działalności i nie ujawnia tego w odpowiednim rejestrze (Krajowy Rejestr Sądowy), dla rozpatrzenia sprawy o stosowanie nieuczciwej praktyki rynkowej nie będzie to miało znaczenia. Stwierdzenia wymaga jedynie fakt, czy podejmowane czynności miały związek z działalnością gospodarczą lub zawodową przedsiębiorcy.

Ustawa nie wprowadza również wymogu, aby działalność gospodarcza lub zawodowa prowadzone były w sposób ciągły. Dla zakwalifikowania podmiotu do grupy przedsiębiorców w rozumieniu omawianego przepisu wystarczy, jeśli osoba sporadycznie dokonuje czynności w celach gospodarczych. Nie ma tu również znaczenia, czy podmiot posiada strukturę organizacyjną, czy wykonuje działalność jednoosobowo oraz czy prowadzi biuro.

Pan Jan Kowalski jest zarejestrowany w internetowym portalu za pośrednictwem którego może organizować aukcje internetowe. Od czasu do czasu oferuje za pośrednictwem tej strony internetowej sprzedaż przedmiotów różnego rodzaju i czerpie z tego zyski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Klauzula generalna nieuczciwych praktyk rynkowych

Działanie osobiste

Do stwierdzenia, czy przedsiębiorca dopuszcza się stosowania nieuczciwej praktyki rynkowej nie jest konieczne, aby przedsiębiorca działał osobiście.

Pan Jan Kowalski, jest agentem biura podróży „Wakacje marzeń”. Prowadząc sprzedaż usług turystycznych dla tego przedsiębiorcy, Kowalski jest jego reprezentantem. Podczas wykonywania swoich czynności związany jest instrukcją sporządzoną przez to biuro podróży. Dopuszczenie się przez niego stosowania nieuczciwej praktyki rynkowej może zostać rozpatrzone dwojako: - stosowanie tej praktyki wynika z zastosowania się do postanowień instrukcji sporządzonej przez „Wakacje marzeń” – odpowiedzialność ponosi „Wakacje marzeń”, gdyż Jan Kowalski działał w jego imieniu i na jego rzecz (niemniej jednak wskazać należy, że Jan Kowalski również będzie mógł ponieść odpowiedzialność); - Jan Kowalski podczas sprzedaży usług przekroczył uprawnienia przyznane mu przez „Wakacje marzeń” i stosowanie nieuczciwej praktyki rynkowej jest związane tylko z jego działaniami bez uzgodnienia z przedsiębiorcą, którego reprezentuje – odpowiedzialność spoczywa na Janie Kowalskim, gdyż poprzez przekroczenie uprawnień udzielonych przez „Wakacje marzeń” działał w swoim imieniu.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA