REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wyłączenia grupowe – porozumienia wertykalne

Martyna Wosion
Wyłączenia grupowe – porozumienia wertykalne
Wyłączenia grupowe – porozumienia wertykalne

REKLAMA

REKLAMA

Porozumienia wertykalne zawierane są między dwoma lub więcej przedsiębiorcami, działających na różnych szczeblach obrotu. Przedmiotem porozumień wertykalnych są warunki zakupu, sprzedaży lub odsprzedaży towarów. W jakich okolicznościach korzystają one z wyłączeń grupowych?

Z powyższej definicji wynika, że tego typu porozumienia obejmują nie konkurentów, ale tzw. partnerów biznesowych, a zatem najczęściej dostawców, producentów i ich dalszych kontrahentów. 

REKLAMA

Właśnie dlatego porozumienia wertykalne nazywane są także porozumieniami dystrybucyjnymi. Zawierane są najczęściej między dostawcami towarów, a dystrybutorami, którzy oferują te towary konsumentom. W efekcie, tzw. sieć dystrybucyjna może być bardzo rozbudowana i składać się z wielu poziomów (subdystrybutorów).

Polecamy serwis: ABC małej firmy

Zasadność istnienia tego rodzaju porozumień wynika z faktu, iż niezwykle rzadko producent zajmuje się jednocześnie produkcją, propagowaniem i dostawą swojego towaru. W praktyce zwykle wybiera on hurtowników i zleca im to zadanie. Głównym celem tych porozumień jest zatem dostarczenie produktu do sklepów lub bezpośrednio do klienta, co generalnie wpływa pozytywnie na konkurencję. 

Wyłączeniu podlegają przede wszystkim porozumienia:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  •  zawierające zobowiązanie do wyłącznego zakupu lub wyłącznej dostawy;
  •  tworzące system dystrybucji selektywnej – gdzie dostawca zobowiązuje się sprzedawać swoje produkty dystrybutorom, którzy spełniają określone kryteria;
  •  tworzące system dystrybucji franchisingowej – gdzie dystrybutor (franczyzobiorca) zobowiązuje się, że będzie oferował produkty dostawcy (franczyzodawcy) tylko i wyłącznie w sposób i na zasadach określonych przez dostawcę. 

Co do zasady, wyłączenie stosuje się do porozumień wertykalnych, jeżeli udział dostawcy i grupy kapitałowej, do której należy dostawca, w rynku właściwym sprzedaży towarów objętych porozumieniem nie przekracza 30%.

Klauzule hard core

Rozporządzenie, wyłączające niektóre porozumienia wertykalne spod zakazu praktyk ograniczających konkurencję, wprowadza szereg tzw. klauzul hard core, przez które wyłączenie traci moc. 

Do tego rodzaju klauzul należy między innymi sytuacja, gdy porozumienie ma na celu ograniczenie prawa nabywcy do swobodnego ustalania ceny, ograniczanie kręgu klientów, ograniczenie dostaw wzajemnych między dystrybutorami, działającymi w systemie dystrybucji selektywnej. 

Ponadto wyłączenie nie dotyczy postanowień, które stanowią o zakazie konkurencji między uczestnikami porozumienia na czas dłuższy niż 5 lat. 

Porównaj: Wyłączenia grupowe - porozumienia kooperacyjne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA