Kategorie

ABC Franczyzy

21 kwi 2021
18 maja 2021
Zakres dat:

Franczyza w gastronomii

Rynek franczyzy w Polsce zdominowany jest przez sieci gastronomiczne. To one od lat cieszą się największą popularnością wśród przedsiębiorców. Fakt ten potwierdza najnowsza analiza Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych z której wynika, że koncepty gastronomiczne stanowią ponad 20 proc. wszystkich ofert franczyzowych w naszym kraju.

Czy franczyza zawsze się sprawdza?

Zgodnie z „Raportem o Franczyzie 2014”, liczba placówek partnerskich rośnie niezmiennie od ponad 10 lat. Pomimo korzystnych prognoz i ciągłego rozwoju tego sektora, na rynku wciąż istnieje wiele systemów, które nie gwarantują zabezpieczenia dla swoich partnerów biznesowych, a rozpoczęta współpraca kończy się fiaskiem. Czy franczyza to zawsze dobre rozwiązanie?

Franczyza pomysłem na własny biznes

Zakładając własny biznes warto zastanowić się, czy nie skorzystać z franczyzy. Przy wyborze franczyzy najistotniejszym elementem planowania jest umiejętny wybór marki, przy której wsparciu warto otworzyć własny biznes.

Konferencja Franczyza MoneyCon

Mamy przyjemność zaprosić Państwa do udziału w pierwszej edycji Konferencji Franczyza MoneyCon 2013, która odbędzie się 20 lutego 2013 r. w Warszawie.

Franczyza

Franczyza to sposób na biznes dla osób, które oczekują wsparcia w stawianiu pierwszych kroków w świecie własnej działalności. Czy tylko dla nich? Nie zawsze. Ekspert podpowiada jakimi zasadami rządzi się franczyza.

Wypowiedzenie umowy franczyzy zawartej na czas określony z opcją przedłużenia

W praktyce powstają wątpliwości, czy można wypowiedzieć umowę franczyzy zawartą na czas oznaczony z zapisaną w umowie możliwością automatycznego przedłużenia na kolejne okresy.

Wady franczyzy dla franczyzodawcy - cz. I

W wymarzonym świecie franczyzodawcy czerpałby on korzyści z zapału, energii i apetytu na sukces franczyzobiorcy, mając również możliwość ciągłego pociągania za sznurki. Jednak franczyzobiorcy to nie marionetki.

Wady franczyzy dla franczyzodawcy - cz. II

Przyjaciel może stać się wrogiem.

Zalety franczyzy dla franczyzodawcy

Najistotniejszym powodem dla franczyzowania pomysłu na biznes jest fakt, że właściciel (założyciel) firmy może na tym zarobić, oczywiście całkiem legalnie i uczciwie. Franczyzobiorcy płacą w zamian za możliwość prowadzenia biznesu, który ma duże szanse powodzenia.

Wady franczyzy - niewiadoma i trudne rozstanie

Jedno z najtrudniejszych zadań, przed którym staje każdy przyszły franczyzobiorca, polega na sprawdzeniu wiarygodności franczyzodawcy. Sprawdzanie franczyzodawcy jest ważne z dwóch powodów.

Wada franczyzy - stały odpływ pieniędzy

Każdy, kto kupuje prawo do prowadzenia franczyzy, spodziewa się konieczności uiszczenia opłaty wstępnej, a to, czy za system warto zapłacić podaną cenę, zależy już od jego osądu.

Stała kontrola franczyzodawcy jedną z wad franczyzy

Nie do końca franczyzobiorca jest sam sobie sterem.

Wada franczyzy - "wystarczy jedno zgniłe jabłko"

Jedną z bardziej irytujących cech takich truizmów, poza tym że są wyjątkowo denerwujące, stanowi fakt, że zazwyczaj zawierają one ziarno niewygodnej prawdy.

Wada franczyzy - brak elastyczności

W biznesie musisz się dostosować, by przetrwać. Firmy działają w środowisku, które podlega ciągłym zmianom, mogą pojawić się nowi uczestnicy, nowe technologie mogą posłać do lamusa istniejące systemy produkcji, trendy zmieniają się jak pogoda i są tak samo nieprzewidywalne, zmianom podlegają koszty surowców, a na interesy mogą też wywierać wpływ nowe akty prawne.

Poczucie niezależności jako zaleta franczyzy

Słowo „poczucie” ma tutaj większe znacznie, niż można by na początku przypuszczać. Cały sens bycia sobie samemu szefem to niezależność, kontrola nad własnym losem, podejmowanie decyzji i co najważniejsze, zbieranie owoców tego, że zdobyłeś się na odwagę, by działać na własną rękę.

Zaleta franczyzy - wyłączność

Zakładanie własnego biznesu jest wystarczająco stresujące nawet bez konieczności ciągłego oglądania się za siebie i sprawdzania, czy przypadkiem jakiś wredny konkurent nie próbuje rozgościć się na Twoim podwórku.

Łatwość finansowania to również zaleta franczyzy

Oferty dużych banków i agencji kredytowych są kuszące, ale wszystkim im można zarzucić to samo - zarabiają na klientach zdecydowanie za dużo, traktują ich protekcjonalnie i z rezerwą oraz nie chcą udzielać pomocy wtedy, gdy najbardziej jej potrzebujesz.

Zmniejszone ryzyko i łączenie sił - ważne zalety franczyzy

Franczyza jest atrakcyjna dla franczyzobiorców ze względu na fakt, że ryzyko, które normalnie wiąże się z otwarciem własnej firmy, w tym przypadku jest niemal wyeliminowane. Dzieje się tak przede wszystkim z uwagi na połączenie sił z doświadczonym partnerem - franczyzodawcą.

Wypróbowana marka jako zaleta franczyzy

Dotąd koncentrowaliśmy się na powodach, dla których można traktować franczyzę jak ucieczkę od rutyny zatrudnienia na etacie i jak możliwość spełnienia marzenia o byciu sobie samemu szefem.

Franczyza detaliczna i inwestycyjna

Napoleon pogardliwie nazwał Brytyjczyków narodem sklepikarzy i miał rację, oczywiście nie w przypadku pogardy, ale w kwestii trafności opisu. Sprzedaż detaliczna stanowi istotną część brytyjskiej gospodarki.

Franczyza o formacie przedsiębiorstwa

Rozróżnienie na pracowników fizycznych i umysłowych doskonale nadaje się do przedstawienia różnicy między franczyzą jednoosobową a taką o formacie przedsiębiorstwa.

Franczyza jednoosobowa

Bezsprzecznie najpopularniejsza i najczęstsza forma franczyzy, zazwyczaj wymaga jednej osoby — właściciela (wykonawcy), który często, choć nie zawsze jeździ do klientów furgonetką wyposażoną w narzędzia potrzebne do wykonania usługi albo wypełnioną towarem na sprzedaż.

Cechy franczyzy – zysk brutto ze sprzedaży


Franczyza powinna odznaczać się pewnymi szczególnymi cechami. Prócz unifikacji - czyli zdolności do replikowania, unikalnych cech oferty pozwalających na pozyskanie wiernych klientów oraz prostoty działania, równie ważne a wręcz kluczowe jest przynoszenie zysku przez punkt franczyzowy.

Cechy franczyzy – prostota działania

Franczyza lepiej niż jakakolwiek inna forma biznesu pozwala ludziom mającym różne doświadczenie i umiejętności robić coś zupełnie odmiennego od tego, co robili w przeszłości.

Cechy franczyzy – Unikalna Cecha Oferty


Działalność franczyzowana musi pozwalać na replikację - każdy punkt handlowy, czy usługowy musi być podobny do innych. Musi mieć także coś, co ją wyróżni na tle konkurencji i co sprawi, że będzie wybierana przez klientów - chodzi tu o unikalne cechy oferty.

Cechy franczyzy - unifikacja


Zdolność franczyzowania jest relatywnie rzadkim towarem - na pierwszy rzut oka wydaje się, że niewiele form biznesowych można z powodzeniem zaadaptować do tego formatu. Aby przedsięwzięcie miało perspektywę rozwoju i osiągnięcia dojrzałości, musi dodatkowo charakteryzować się pewnymi cechami. Pierwszą z nich jest unifikacja.

Franczyza w Polsce


Firma konsultingowa PROFIT system, specjalizująca się w doradztwie z zakresu franczyzy, już po raz czwarty prezentuje raport o rynku franczyzowym w Polsce.

Współczesna franczyza


Mówiąc dziś o franczyzie, mamy na myśli „franczyzę formatu biznesowego”. Najistotniejsza jest  format, czyli wypróbowany i przetestowany system prowadzenia biznesu — sprzedaży dóbr lub usług — który może zostać powielony przez innych. Równie często stosuje się bardzo pomocne określenie „pakiet franczyzowy”.

Na czym polega franczyza?

Nie ma pewności, kiedy i gdzie użyto po raz pierwszy tego terminu w stosunku do tego rodzaju działalności, ale prawie na pewno miało to miejsce w Stanach Zjednoczonych. Mówi się również, że system umów licencyjnych w handlu w Wielkiej Brytanii, polegający na tym, że piwowarzy udzielali właścicielom pubów wyłącznych praw na sprzedaż wytwarzanych przez nich gatunków piwa i żadnych innych, był wczesną formą franczyzy.

Marki gastronomiczne bogacą się dzięki franczyzobiorcom

System franczyzowy coraz bardziej kusi inwestorów. A jednym z najbardziej popularnych segmentów rynku, na którym działają franczyzobiorcy to sektor gastronomiczny.

Polacy chętnie inwestują w pizzerie i fast foody

W 2009 roku marki gastronomiczne rozwijające się poprzez franczyzę wzbogaciły się o ponad 300 lokali, których uruchomienie pochłonęło ok. 90 mln zł – wynika z raportu Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.

Franczyza oraz koszty z nią związane

Franczyza to system prowadzenia działalności gospodarczej oparty na współpracy najczęściej kilku podmiotów. Pomysłodawca przedsięwzięcia biznesowego przekazuje swoim partnerom know how, czyli kompleksową wiedzę i wsparcie w prowadzeniu ich własnych firm oraz prawo do używania przez nich jej znaku firmowego. Z każdą działalnością wiążą się określone koszty. Podobnie jest w przypadku działalności opartej na licencji franczyzowej.

Franczyza w pigułce

Biznes w sieci franczyzowej, to sprawdzony biznes. Dla tych, którzy boją się ryzyka otwarcia działalności na własną rękę, z pomocą przychodzą franczyzodawcy.

Kryzys nie zaszkodził franczyzie

Kryzys kryzsem a franczyza "ma się" dobrze. Spowolnienie gospodarcze sprzyja rozwojowi sieci franczyzowych, ponieważ inwestycja w przystąpienie do znanej sieci jest mniej ryzykowna niż założenie własnego biznesu. W tym roku w Polsce, ma przybyć około 3,5 tys. nowych placówek.

Franczyza w nowych segmentach rynku

Głównymi dostawcami systemów franczyzowych na polskim rynku były banki, restauracje oraz sklepy spożywcze. Od niedawna franczyza wkracza na nowe segmenty rynku.

Kancelaria prawno podatkowa - franczyza

Myślisz o założeniu własnego biznesu, a nie chcesz ponosić wysokich kosztów na początku działalności? Franczyza jest idealną propozycją! Sprawdź ile możesz zaoszczędzić, wstępując do już funkcjonującej sieci?

Market spożywczy - franczyza

Sklep spożywczy powinien obronić się sam, tym właśnie, że jest spożywczy. Rzadko zdarzają się bankructwa „spożywczaków”. Ludzie jedli, jedzą i będą jeść… Obecnie nadeszła moda na markety we franczyzie.

Sklep ze sprzętem komputerowym - franczyza

Rozwój technologii IT i wciąż nie gasnące zainteresowanie tą branżą to pomysł na inwestycję w sklep komputerowy.

Sklep z bielizną - franczyza

Handel istniał zawsze. Osoby, które chcą otworzyć biznes i nie mają na niego pomysłu, wiele razy słyszą od znajomych, rodziny: otwórz sklep, ludzie przecież muszą coś jeść i w coś się ubrać. I poniekąd ci doradzający mają rację.

Stacja paliw - franczyza

W przypadku biznesu w branży paliwowej, chcąc zainwestować w biznes, należy dysponować pokaźną sumą pieniędzy i tu właściwie nie da się nie wchodzić w sieć.

Salon kosmetyczny we franczyzie

Czas kryzysu nie wpływa negatywnie na popularność usług kosmetycznych. Okazuje się, że chcemy dbać o urodę nawet wtedy, kiedy mamy mniej w portfelu. Salony kosmetyczne wciąż mają klientów. A taki salon to dobry pomysł na biznes.

Znak towarowy

Znak towarowy - każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, odróżniające towary jednego przedsiębiorstwa od towarów innego

Umowa franczyzy

Umowa franczyzy - określa zasady budowania współpracy gospodarczej między franczyzobiorcą a franczyzodawcą

Strony umowy

Strony umowy – franczyzodawca oraz franczyzobiorca

System franczyzy

System franczyzy – ogół działań organizacyjnych dawcy i biorców franczyzy.

Public relations

Public relations – narzędzie polityki promocji

Pakiet franczyzowy

Pakiet franczyzowy - nazywany również licencją franczyzową to filar systemu franczyzowego, to koncepcja i tajemnica działania danego systemu.

Opłata franczyzowa

Opłata franczyzowa – przychód franczyzodawcy z tytułu udzielonych licencji na korzystanie z pakietu franczyzowego.

Licencja / pakiet franczyzowy

Licencja / pakiet franczyzowy - uprawnia franczyzobiorcę do prowadzenia działalności pod znakiem towarowym franczyzodawcy.

Franczyzodawca

Franczyzodawca – podmiot, udostępniający swój pakiet franczyzowy biorcy franczyzy.