Przykłady nieuczciwych praktyk - groźba utraty pracy lub obietnica nagrody
REKLAMA
REKLAMA
Nieuczciwa praktyka rynkowa to taka praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów, która jest sprzeczna z dobrymi obyczajami. Dodatkowo powoduje istotne zniekształcenie zachowania rynkowego przeciętnego konsumenta. Dotyczy to zarówno okresu przed zawarciem umowy, jej zawierania oraz okresu po jej zawarciu.
REKLAMA
Art. 9 pkt 7. ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym zalicza do takich praktyk:
Informowanie konsumenta o tym, że jeżeli nie nabędzie produktu, przedsiębiorcy może grozić utrata pracy lub środków do życia.
Pan Jan Kowalski, prowadzący działalność gospodarczą jako firma „Sprzęt AGD. Jan Kowalski” oferuje produkty tzw. małego AGD (odkurzacze, roboty kuchenne) w trakcie pokazów podczas wizyt w domach konsumentów. Praktyką jego działania jest to, że w sytuacji, kiedy po obejrzeniu pokazu do oferowanego produktu, konsument stwierdzi, że nie jest zainteresowany zawarciem umowy, Jan Kowalski przedstawia swoją trudną sytuację majątkową. Opowiada o tym, jak od kilku dni nie udało mu się sprzedać żadnego produktu a czwórka dzieci w wieku szkolnym, które samotnie wychowuje, nie ma jeszcze zakupionych podręczników i zeszytów. Można uznać w takiej sytuacji, że Jan Kowalski działa w celu nakłonienia konsumenta do zakupu oferowanego produktu, co stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.
Polecamy: Jak i za co udzielać rabatów
REKLAMA
Art. 9 pkt 8. Wywoływanie wrażenia, że konsument już uzyskał, uzyska bezwarunkowo lub po wykonaniu określonej czynności nagrodę lub inną porównywalną korzyść, gdy w rzeczywistości nagroda lub inna porównywalna korzyść nie istnieje lub uzyskanie nagrody lub innej porównywalnej korzyści uzależnione jest od wpłacenia przez konsumenta określonej kwoty pieniędzy lub poniesienia innych kosztów.
Konsument otrzymał korespondencję od firmy wysyłkowej „B”, w której jest informowany, że znalazł się w wąskiej grupie zwycięzców atrakcyjnej loterii pieniężnej i wygrał 100 000 zł. W korespondencji pojawiają się takie określenia jak „Jesteś zwycięzcą”, „Nagroda gwarantowana”. Załączony jest także dokument imitujący czek na kwotę 100 000 zł, wystawiony na nazwisko konsumenta. Firma informuje jednak, iż jedynym warunkiem otrzymania nagrody jest dokonanie zakupu produktu z załączonego katalogu na kwotę w minimalnej wysokości 500 zł. Załączony jest do tego kupon zakupu zaadresowany na tę firmę, do którego należy tylko wpisać produkt, który się wybrało.
Polecamy: serwis Leasing
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.