REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są wymagania dotyczące bezpieczeństwa produktu?

Jakie są wymagania dotyczące bezpieczeństwa produktu? /Fot. Fotolia
Jakie są wymagania dotyczące bezpieczeństwa produktu? /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdy producent powinien przestrzegać wymagań dotyczących bezpieczeństwa wytwarzanych produktów. Jeżeli produkt stwarza zagrożenie dla życia bądź zdrowia konsumentów to należy poinformować o tym fakcie odpowiedni urząd. Jakich zasad muszą przestrzegać producenci, aby ich produkty były bezpieczne?

Każdy producent lub dystrybutor, oceniając bezpieczeństwo produktów, powinien uwzględnić poniższe kryteria:

REKLAMA

  • cechy produktu, w tym jego skład, opakowanie, instrukcję montażu i uruchomienia, a także –  biorąc pod uwagę rodzaj produktu – instrukcję instalacji i konserwacji;
  • oddziaływanie na inne produkty, jeżeli można w sposób uzasadniony przewidzieć, że będzie używany łącznie z innymi produktami;
  • wygład produktu, jego oznakowanie, ostrzeżenia i instrukcje dotyczące jego użytkowania i postępowania z produktem zużytym oraz wszelkie inne udostępniane konsumentowi wskazówki lub informacje dotyczące produktu;
  • kategorie konsumentów narażonych na niebezpieczeństwo w związku z używaniem produktu, w szczególności dzieci i osoby starsze.

Produkt, który po dokonaniu oceny jego bezpieczeństwa zgodnie z powyższymi kryteriami nie może zostać uznany za bezpieczny, wymaga zgłoszenia do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ustawa o ogólnym bezpieczeństwie produktów wprowadza dodatkowo pojęcie poważnego zagrożenia, które ocenia się poprzez „uwzględnienie bezpośrednich lub odsuniętych w czasie skutków używania produktu, w tym stopnia i prawdopodobieństwa utraty zdrowia lub życia przez konsumentów, stopień narażenia poszczególnych kategorii konsumentów oraz możliwość prawidłowej oceny ryzyka przez konsumentów i możliwości jego uniknięcia”. W takich przypadkach ustawa wymaga podjęcia natychmiastowych działań. Stopień zagrożenia stwarzanego przez produkt może zależeć od szeregu czynników. Zagrożenie może być wynikiem błędu w procesie wytwarzania lub produkcji lub może wynikać ze złej technologii bądź użytych materiałów. Może ono również wynikać z budowy, np. wykończenia, opakowania, braku ostrzeżeń lub instrukcji. Zagrożenie może również zależeć od kategorii i podatności konsumenta na zagrożenia oraz od rodzaju podjętych przez przedsiębiorcę środków ostrożności, mających chronić i ostrzegać przed niebezpieczeństwem.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Odpowiedzialność za produkt niebezpieczny

Obowiązki producenta

REKLAMA

Ustalając, czy produkt jest bezpieczny na gruncie ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów, należy przeanalizować szereg kwestii: użyteczność produktu, charakter zagrożenia, kategorie narażonych konsumentów, uprzednie doświadczenia z podobnymi produktami, itd. Produkt bezpieczny nie może nieść żadnego zagrożenia lub jedynie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

minimalne zagrożenie odpowiadające zastosowaniu produktu i związane z jego prawidłowym działaniem. Przedsiębiorcy powinni podjąć się oceny ryzyka i zagrożenia, jakie może stwarzać produkt przed wprowadzeniem go na rynek. Ocena taka stanowić będzie dla nich podstawę do stwierdzenia, iż produkt spełnia ogólne wymagania bezpieczeństwa. Będzie ona także stanowić punkt odniesienia dla stwierdzenia przez organy kontrolne lub samych przedsiębiorców czy produkt (po wprowadzeniu na rynek) nadal odpowiada definicji produktu bezpiecznego. Oprócz obowiązku przestrzegania ogólnych wymagań bezpieczeństwa własnych produktów na etapie projektowania, produkowania lub dystrybucji;

przedsiębiorcy są zobowiązani w zakresie prowadzonej przez nich działalności do zapewnienia należytej kontroli bezpieczeństwa swoich produktów po ich wprowadzeniu na rynek. Obowiązki producentów i dystrybutorów określone w ustawie o ogólnym bezpieczeństwie produktów obejmują między innymi: informowanie konsumentów, oznakowanie produktów, wycofywanie produktów, które nie są bezpieczne. Maja

one zastosowanie do producentów i wszystkich uczestników łańcucha dystrybucji produktu, którzy mogą mięć wpływ na jego bezpieczeństwo.

Producenci lub dystrybutorzy powinni przeanalizować dostępne na temat produktu informacje i zdecydować, czy ryzyko związane z użytkowaniem produktu jest na tyle wysokie, że należy dokonać powiadomienia. Pod uwagę powinny zostać wzięte następujące czynniki:

  • waga skutków zagrożenia, w zależności od rozmiaru i prawdopodobieństwa ewentualnej szkody dla zdrowia lub bezpieczeństwa konsumentów (na przykład uszkodzenie ciała, uszczerbek na zdrowiu, zagrożenie dla życia);
  • prawdopodobieństwo szkody dla zdrowia lub bezpieczeństwa konsumenta narażonego na nią w wyniku zamierzonego lub spodziewanego i zgodnego z przeznaczeniem użycia produktu, jak również prawdopodobieństwo tego, iż dany produkt jest lub stanie się wadliwy;
  • kategoria konsumenta, dla którego produkt jest przeznaczony, jeżeli produkt może być użyty przez konsumentów narażonych na ryzyko w większym stopniu (dzieci, osoby starsze, niepełnosprawni), stopień zagrożenia, o jakim należy powiadomić, powinien zostać ustalony na niższym poziomie.

REKLAMA

Należy podkreślić, że społeczeństwo akceptuje większe zagrożenie w pewnych okolicznościach (np. jazda samochodem), a mniejsze w innych (np. zabawki dla dzieci). Uznaje się, iż do ważnych czynników wpływających na poziom zagrożenia należy podatność danej kategorii konsumentów na ryzyko – np. dzieci są w najwyższym stopniu narażone na zagrożenia, natomiast osoby dorosłe w znacznie mniejszym. W przypadku, gdy produkt przeznaczony jest dla osób dorosłych wymagane jest, aby producent podjąć odpowiednie starania na rzecz zapewnienia środków ochronnych, np. zamieszczać ostrzeżenia na produkcie.

Natomiast, jeżeli produkt jest przeznaczony dla dzieci, takie działania nie wystarczą. Konieczne jest zastosowanie odpowiednich, szczególnych rozwiązań, np. wyeliminowanie małych elementów, produkt musi posiadać nieostre krawędzie.

Na decyzję o dokonaniu zgłoszenia nie powinna mięć wpływu liczba produktów znajdujących się na rynku ani liczba osób, na które produkt może oddziaływać. Czynniki te mogą być wzięte pod uwagę tylko przy decydowaniu przez przedsiębiorcę o rodzaju działań, jakie należy podjąć w celu rozwiązania problemu.

Produkt niebezpieczny – kiedy nie trzeba zgłaszać

Źródło: "Powiadomienie o produkcie, który nie jest bezpieczny", Poradnik dla przedsiębiorców, Warszawa 2006

Źródło: UOKiK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA