REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są wymagania dotyczące bezpieczeństwa produktu?

Subskrybuj nas na Youtube
Jakie są wymagania dotyczące bezpieczeństwa produktu? /Fot. Fotolia
Jakie są wymagania dotyczące bezpieczeństwa produktu? /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdy producent powinien przestrzegać wymagań dotyczących bezpieczeństwa wytwarzanych produktów. Jeżeli produkt stwarza zagrożenie dla życia bądź zdrowia konsumentów to należy poinformować o tym fakcie odpowiedni urząd. Jakich zasad muszą przestrzegać producenci, aby ich produkty były bezpieczne?

Każdy producent lub dystrybutor, oceniając bezpieczeństwo produktów, powinien uwzględnić poniższe kryteria:

REKLAMA

  • cechy produktu, w tym jego skład, opakowanie, instrukcję montażu i uruchomienia, a także –  biorąc pod uwagę rodzaj produktu – instrukcję instalacji i konserwacji;
  • oddziaływanie na inne produkty, jeżeli można w sposób uzasadniony przewidzieć, że będzie używany łącznie z innymi produktami;
  • wygład produktu, jego oznakowanie, ostrzeżenia i instrukcje dotyczące jego użytkowania i postępowania z produktem zużytym oraz wszelkie inne udostępniane konsumentowi wskazówki lub informacje dotyczące produktu;
  • kategorie konsumentów narażonych na niebezpieczeństwo w związku z używaniem produktu, w szczególności dzieci i osoby starsze.

Produkt, który po dokonaniu oceny jego bezpieczeństwa zgodnie z powyższymi kryteriami nie może zostać uznany za bezpieczny, wymaga zgłoszenia do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ustawa o ogólnym bezpieczeństwie produktów wprowadza dodatkowo pojęcie poważnego zagrożenia, które ocenia się poprzez „uwzględnienie bezpośrednich lub odsuniętych w czasie skutków używania produktu, w tym stopnia i prawdopodobieństwa utraty zdrowia lub życia przez konsumentów, stopień narażenia poszczególnych kategorii konsumentów oraz możliwość prawidłowej oceny ryzyka przez konsumentów i możliwości jego uniknięcia”. W takich przypadkach ustawa wymaga podjęcia natychmiastowych działań. Stopień zagrożenia stwarzanego przez produkt może zależeć od szeregu czynników. Zagrożenie może być wynikiem błędu w procesie wytwarzania lub produkcji lub może wynikać ze złej technologii bądź użytych materiałów. Może ono również wynikać z budowy, np. wykończenia, opakowania, braku ostrzeżeń lub instrukcji. Zagrożenie może również zależeć od kategorii i podatności konsumenta na zagrożenia oraz od rodzaju podjętych przez przedsiębiorcę środków ostrożności, mających chronić i ostrzegać przed niebezpieczeństwem.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Odpowiedzialność za produkt niebezpieczny

Obowiązki producenta

REKLAMA

Ustalając, czy produkt jest bezpieczny na gruncie ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów, należy przeanalizować szereg kwestii: użyteczność produktu, charakter zagrożenia, kategorie narażonych konsumentów, uprzednie doświadczenia z podobnymi produktami, itd. Produkt bezpieczny nie może nieść żadnego zagrożenia lub jedynie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

minimalne zagrożenie odpowiadające zastosowaniu produktu i związane z jego prawidłowym działaniem. Przedsiębiorcy powinni podjąć się oceny ryzyka i zagrożenia, jakie może stwarzać produkt przed wprowadzeniem go na rynek. Ocena taka stanowić będzie dla nich podstawę do stwierdzenia, iż produkt spełnia ogólne wymagania bezpieczeństwa. Będzie ona także stanowić punkt odniesienia dla stwierdzenia przez organy kontrolne lub samych przedsiębiorców czy produkt (po wprowadzeniu na rynek) nadal odpowiada definicji produktu bezpiecznego. Oprócz obowiązku przestrzegania ogólnych wymagań bezpieczeństwa własnych produktów na etapie projektowania, produkowania lub dystrybucji;

przedsiębiorcy są zobowiązani w zakresie prowadzonej przez nich działalności do zapewnienia należytej kontroli bezpieczeństwa swoich produktów po ich wprowadzeniu na rynek. Obowiązki producentów i dystrybutorów określone w ustawie o ogólnym bezpieczeństwie produktów obejmują między innymi: informowanie konsumentów, oznakowanie produktów, wycofywanie produktów, które nie są bezpieczne. Maja

one zastosowanie do producentów i wszystkich uczestników łańcucha dystrybucji produktu, którzy mogą mięć wpływ na jego bezpieczeństwo.

Producenci lub dystrybutorzy powinni przeanalizować dostępne na temat produktu informacje i zdecydować, czy ryzyko związane z użytkowaniem produktu jest na tyle wysokie, że należy dokonać powiadomienia. Pod uwagę powinny zostać wzięte następujące czynniki:

  • waga skutków zagrożenia, w zależności od rozmiaru i prawdopodobieństwa ewentualnej szkody dla zdrowia lub bezpieczeństwa konsumentów (na przykład uszkodzenie ciała, uszczerbek na zdrowiu, zagrożenie dla życia);
  • prawdopodobieństwo szkody dla zdrowia lub bezpieczeństwa konsumenta narażonego na nią w wyniku zamierzonego lub spodziewanego i zgodnego z przeznaczeniem użycia produktu, jak również prawdopodobieństwo tego, iż dany produkt jest lub stanie się wadliwy;
  • kategoria konsumenta, dla którego produkt jest przeznaczony, jeżeli produkt może być użyty przez konsumentów narażonych na ryzyko w większym stopniu (dzieci, osoby starsze, niepełnosprawni), stopień zagrożenia, o jakim należy powiadomić, powinien zostać ustalony na niższym poziomie.

REKLAMA

Należy podkreślić, że społeczeństwo akceptuje większe zagrożenie w pewnych okolicznościach (np. jazda samochodem), a mniejsze w innych (np. zabawki dla dzieci). Uznaje się, iż do ważnych czynników wpływających na poziom zagrożenia należy podatność danej kategorii konsumentów na ryzyko – np. dzieci są w najwyższym stopniu narażone na zagrożenia, natomiast osoby dorosłe w znacznie mniejszym. W przypadku, gdy produkt przeznaczony jest dla osób dorosłych wymagane jest, aby producent podjąć odpowiednie starania na rzecz zapewnienia środków ochronnych, np. zamieszczać ostrzeżenia na produkcie.

Natomiast, jeżeli produkt jest przeznaczony dla dzieci, takie działania nie wystarczą. Konieczne jest zastosowanie odpowiednich, szczególnych rozwiązań, np. wyeliminowanie małych elementów, produkt musi posiadać nieostre krawędzie.

Na decyzję o dokonaniu zgłoszenia nie powinna mięć wpływu liczba produktów znajdujących się na rynku ani liczba osób, na które produkt może oddziaływać. Czynniki te mogą być wzięte pod uwagę tylko przy decydowaniu przez przedsiębiorcę o rodzaju działań, jakie należy podjąć w celu rozwiązania problemu.

Produkt niebezpieczny – kiedy nie trzeba zgłaszać

Źródło: "Powiadomienie o produkcie, który nie jest bezpieczny", Poradnik dla przedsiębiorców, Warszawa 2006

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: UOKiK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA