REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmowa przetargowa. Kiedy przedsiębiorca będzie o nią posądzony?

Zmowa przetargowa. Kiedy przedsiębiorca będzie o nią posądzony?./ Fot. Fotolia
Zmowa przetargowa. Kiedy przedsiębiorca będzie o nią posądzony?./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmowy przetargowe są jednym z najpoważniejszych naruszeń konkurencji. Przedsiębiorca może być posądzony o zawarcie takiej zmowy, jeżeli uzgodni warunki składanych ofert, w szczególności z zakresu prac lub ceny.

Ingerencja prawa konkurencji w stosunki gospodarcze przedsiębiorców powinna mieć miejsce jedynie w przypadkach, kiedy zachowania przedsiębiorców wywierają odczuwalne skutki dla konkurencji.

REKLAMA

REKLAMA

Zmowy przetargowe są zjawiskiem nasilającym się w Europie. Zjawiskiem na tyle problematycznym i zauważalnym, że Komisja Europejska uznała je za praktykę korupcyjną.

Zobacz: Przetarg na zakup bonów towarowych

Definicja

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pakt 7 ustawy z dnia 16 lutego 2007 roku o ochronie konkurencji i konsumentów zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym, polegające w szczególności na uzgadnianiu przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu lub przez tych przedsiębiorców i przedsiębiorcę będącego organizatorem przetargu warunków składanych ofert, w szczególności zakresu prac lub ceny.

REKLAMA

Zobacz: Urzędnik wykluczy firmę z przetargu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przesłanki zmowy przetargowej

Tym samym możliwość zakwalifikowania danego działania, jako zmowy przetargowej warunkuje łączne spełnienie się następujących przesłanek:

1. zawarcie porozumienia;

2. wywołanie lub groźba wywołania porozumieniem negatywnych skutków dla konkurencji;

3. uzgodnienie warunków składanych ofert, w szczególności zakresu prac lub ceny.

Zobacz też: Na czym polega przetarg nieograniczony?

Porozumienie

Przez porozumienie rozumie się:

a) umowy zawierane między przedsiębiorcami, między związkami przedsiębiorców oraz między przedsiębiorcami i ich związkami albo niektóre postanowienia tych umów,

b) uzgodnienia dokonane w jakiejkolwiek formie przez dwóch lub więcej przedsiębiorców lub ich związki,

c) uchwały lub inne akty związków przedsiębiorców lub ich organów statutowych;

Zobacz: Na czym polega przetarg ograniczony?

Dla uznania działań podmiotów za sprzeczne z regułami konkurencji wystarczy wykazanie, że ograniczyły one swobodę w stosunkach z osobami trzecimi na podstawie wspólnego uzgodnienia. Odnosząc się jednak do dyspozycji przepisu art. 6 u.o.k.k. niezasadne w opinii Autora wydaje się potencjalne założenie działania przez dany podmiot w celu naruszenia konkurencji na rynku właściwym, gdy konkurencja ta na danym rynku, w danym momencie faktycznie nie istnieje.

Co istotne w niektórych przypadkach również ustanowienie konsorcjum może prowadzić do ograniczenia konkurencji i zostać uznane za zakazane porozumienie ograniczające konkurencję. Dzieje się tak w sytuacji, gdy zawiązanie konsorcjum zmierza do wyeliminowania konkurencji poprzez złożenie wspólnej oferty, gdy faktycznie wykonawcy tworzący konsorcjum mogliby złożyć oferty oddzielnie, mając przy tym realną szansę wygrania przetargu.

Zobacz: W przetargach nie może decydować tylko cena

Uzgodnienie warunków składanych ofert

Na czym natomiast może polegać uzgodnienie warunków składanych ofert? Przede wszystkim na działaniach takich jak:

- składanie identycznych ofert o jednakowych parametrach;

- posługiwanie się podobnym systemem kalkulacji, czy dokonywanie jednakowych błędów w kalkulacjach;

- wypełnianie ofert tym samym charakterem pisma, popełnianie w różnych ofertach jednakowych błędów obliczeniowych, ortograficznych, gramatycznych lub stylistycznych;

Za zmową przetargową przemawiają dodatkowo:

- powiązania kapitałowe czy rodzinne pomiędzy spółkami;

- złożenie kilku ofert różnych wykonawców przez jedną osobę;

- nieoczekiwana rezygnacja z uczestnictwa w przetargu wykonawcy, który złożył najkorzystniejszą ofertę;

Zobacz też: Rażąco niska cena w prawie zamówień publicznych

W związku z powyższym każdy rozważny przedsiębiorca, świadomy możliwych konsekwencji, a współpracujący regularnie i w stosunkowo szerokim zakresie z innymi przedsiębiorcami, powinien wiedzieć, iż zgodnie z art. 8. 1 u. o. k. k. zakazu, o którym mowa w art. 6 ust. 1, nie stosuje się do porozumień, które jednocześnie:

1) przyczyniają się do polepszenia produkcji, dystrybucji towarów lub do postępu technicznego lub gospodarczego;

2) zapewniają nabywcy lub użytkownikowi odpowiednią część wynikających z porozumień korzyści;

3) nie nakładają na zainteresowanych przedsiębiorców ograniczeń, które nie są niezbędne do osiągnięcia tych celów;

4) nie stwarzają tym przedsiębiorcom możliwości wyeliminowania konkurencji na rynku właściwym w zakresie znacznej części określonych towarów

i gromadzić na poparcie powyższych twierdzeń niezbędne dowody. Bowiem, aby wskazaną powyżej możliwość wyłączenia indywidualnego przedmiotowego porozumienia, można było zastosować, to przedsiębiorca jest obowiązany udowodnić wszystkie wymienione i zdefiniowanych powyżej przesłanki.

Zobacz: Jak wygrać przetarg na zamówienie publiczne

Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów wydłużyła okresu przedawnienia w sprawach zmów (w tym przetargowych) z roku do pięciu lat. Okres, w którym przedsiębiorca może zostać pociągnięty do odpowiedzialności jest zatem relatywnie długi.

Autor pragnie zaznaczyć, że w obecnych realiach, gdzie liczne instytucje, w tym UOKiK, są zaangażowane w walkę ze zmowami przetargowymi, przedsiębiorca musi strzec się nawet przed niezawinionym, ale kilkukrotnym popełnieniem błędu w uzupełnieniu na wezwanie Zamawiającego braków oferty. Mimo, że co powszechnie wiadome, błędy w uzupełnianiu dokumentów są zjawiskiem powszechnym i kompletnie naturalnym.

Autor: Dominika Kaszynska

Niniejszy wpis jest przedmiotem praw autorskich Kancelarii Prawnej Renata Urowska i Wspólnicy sp.k.

[1] Sonia Jóźwiak, Wymiana informacji między konkurentami jako praktyka ograniczająca konkurencję - kierunki rozwoju analizy prawno - ekonomicznej, Warszawa 2011

[2] Raport UOKiK - Zamówienia publiczne;

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA