REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przetarg na zakup bonów towarowych

Subskrybuj nas na Youtube
Bony towarowe, przetarg
Bony towarowe, przetarg
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwoty jakie zamawiający wydają w ciągu roku na zakup bonów towarowych wynoszą najczęściej od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. W większości przypadków jednak środki wydatkowane na powyższy cel przekraczają próg 14.000 Euro. To z kolei oznacza – przyjmując zasadę zgodnie, z którą zakup bonów towarowych stanowi dostawę w rozumieniu Prawa zamówień publicznych – konieczność zastosowania odpowiednich przepisów Prawa zamówień publicznych.

W potocznym rozumieniu bony towarowe uważane są za dokument w formie papierowej, który upoważnia jego posiadacza do wymiany bonu na towar w placówkach handlowych akceptujących taką formę płatności.

REKLAMA

REKLAMA

Powyższe wynika między innymi z faktu, że obowiązujące w Polsce przepisy nie zawierają legalnej definicji bonu towarowego będącego przedmiotem obrotu na rynku, w tym na rynku zamówień publicznych. Bon, według Słownika Języka Polskiego, oznacza dowód uprawniający do otrzymania w oznaczonym terminie pewnych towarów lub usług.

W konsekwencji to od zamawiającego zależy w jakiej formie zostaną one wystawione i przekazane docelowym użytkownikom.

Zakaz ograniczania konkurencji.

W przypadku jednostek sektora finansów publicznych wskazać należy na obowiązek wydatkowania środków publicznych zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy o finansach publicznych tj. w szczególności: w sposób celowy i oszczędny, przy zachowaniu zasady optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonego celu.

REKLAMA

Dodatkowo, biorąc pod uwagę przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, zamawiający wydatkując środki zobowiązany jest przestrzegać zasady nie ograniczania konkurencji. Przejawem dbałości o zachowanie zasad konkurencyjności i prawidłowego przeprowadzenia procedury zakupu bonów towarowych jest między innymi określenie przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, a jednocześnie uwzględniający potrzeby zamawiającego tj. podając między innymi ilość i wartość nominalną zamawianych bonów, ale również ich formę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Czy zamawiający może zmienić ogłoszenie o zamówieniu?

Z uwagi na brak ustawowej definicji pojęcia „bon towarowy” to na zamawiającym spoczywa obowiązek opisania w treści specyfikacji przetargowej co należy rozumieć pod pojęciem bonu towarowego oraz określenia jego formy.

W praktyce znaczna ilość zamawiających opisując dopuszczalną formę bonu poprzestaje na formie papierowej. Tymczasem tego rodzaju zapis bezsprzecznie narusza zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców ponieważ w sposób całkowicie bezpodstawny prowadzi do wyeliminowania z ubiegania się o zamówienie publiczne podmiotów, które dystrybuują bony w postaci kart magnetycznych (tj. w formie analogicznej jak karty bankomatowe, kredytowe, rabatowe, itp.), które uznawane są za alternatywne rozwiązanie dla bonu towarowego w formie papierowej.

W związku z powyższym zamawiający powinien w opisie przedmiotu zamówienia określić tak ilość bonów (kart) jak i ich formę, precyzując, że jest zainteresowany dostawą bonów towarowych w postaci papierowej lub w postaci elektronicznej karty płatniczej.

W przeciwnym razie zamawiający, którzy udzielają zamówień na dostawę bonów towarowych w postaci papierowej i jednocześnie nie dopuszczają możliwości zaoferowania alternatywnego rozwiązania w postaci elektronicznej dopuszczają się naruszenia podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych, tj. zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.

Zobacz: Jak poprawnie wnieść odwołanie?


Korzyści z formy elektronicznej bonów towarowych.

Potrzebą zamawiającego, którą realizuje w drodze procedury zakupu bonów, jest nie tyle ich dostarczenie, co zapewnienie określonym użytkownikom możliwości wydatkowania środków finansowych w ramach obrotu bezgotówkowego, w określonym terminie i do określonej wysokości, w ramach określonego rodzaju asortymentu (-ów) towarów lub usług.

Wobec powyższego zamawiający powinien dążyć do maksymalizacji korzyści jakie uzyskają odbiorcy zakupionych bonów.

Korzyści te w przypadku formy elektronicznej są w sposób obiektywny wyraźnie większe niż w przypadku formy papierowej.

Do najistotniejszych zalet karty elektronicznej, jako bonu towarowego w porównaniu z formą papierową bonu można zaliczyć:

- możliwość skorzystania z największej sieci akceptującej, ponieważ karty płatnicze są w Polsce powszechnie akceptowane, nawet w małych miejscowościach, w ponad 200 000 punktów – w przypadku bonu papierowego ilość placówek jest wielokrotnie niższa, gdyż ograniczona jest tylko do tych, z którymi wykonawca podpisał umowę,

- elastyczną możliwość korzystania z wartości bonu – w przypadku bonu papierowego ograniczeniem jest ich nominał, co skutkuje koniecznością posiadania bonów o różnych nominałach – w formie elektronicznej ograniczeniem jest jedynie wartość zapisana na karcie, która w sposób płynny może być wydatkowana przez osobę dysponującą kartą,

- ułatwienia w rozliczaniu – ilość zamawianych nominałów bonów w formie papierowej zwiększa trudności w ich dalszej redystrybucji do pracowników, w przypadku kart – każdy pracownik dostaje jedną kartę z uprzednio zakodowaną wartością przez dostawcę zgodnie z zapotrzebowaniem określonym przez zamawiającego,

- w przypadku utraty karty elektronicznej można ją szybko zablokować bez utraty środków, co w przypadku bonów papierowych jest niemożliwe,

- zmniejszenie kosztów przy kolejnych zakupach bonów – karty mogą być przez zamawiającego doładowywane wielokrotnie w nieograniczonym okresie i wartości,

- prestiż pracodawcy, gdyż wskazuje na jego aktywne uczestnictwo w środowisku nowoczesnych systemów i technik elektronicznych.

Zobacz: Przedsiębiorca mniej zapłaci za skargę na orzeczenie KIO

Jakie ustalić kryteria oceny ofert.

Kolejny aspekt zagadnienia związanego z zamawianiem bonów lub kart można odnieść do sposobu ustalenia kryteriów oceny ofert. Ze względu na konieczność wyboru jednej oferty zamawiający organizując postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę bonów powinien określić w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (ogłoszeniu, zaproszeniu do składania ofert), także inne niż cena, kryteria jakimi będzie się kierował przy wyborze najkorzystniejszej oferty.

Wówczas za ofertę najkorzystniejszą może zostać uznana jedynie oferta przedstawiająca najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego.

Ustawodawca wskazał katalog takich przykładowych kryteriów oceny ofert. Tym niemniej, nawet wykorzystanie kryteriów określonych przykładowo przez ustawodawcę, należy oceniać w odniesieniu do konkretnego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i okoliczności towarzyszących udzieleniu danego zamówienia.

Wybór kryteriów oceny ofert winien służyć zagwarantowaniu rzeczywistej konkurencji między potencjalnymi wykonawcami dla konkretnego zamówienia.

Zobacz: Dyrektywa obronna 2013 - Sejm uchwalił nowelizację pzp


W praktyce zamawiający najczęściej ustalają dwa kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty:

  1. Cena
  2. Ilość punktów akceptujących oferowane bony.

Taki dualny dobór kryteriów (bez względu na ich wagi znaczeniowe) może tylko pozornie zapewniać zachowanie uczciwej konkurencji i wybór oferty najkorzystniejszej ekonomicznie, pomimo przeprowadzenia postępowania w trybie przetargu nieograniczonego i zastosowania innych oprócz ceny kryteriów oceny ofert.

Zamawiający nie może określać kryteriów oceny ofert w sposób, który preferuje wybór określonego wykonawcy czy określonej grupy wykonawców, co w przypadku nabywania bonów bądź kart elektronicznych można odnosić do organizowania postępowań, w których jedynymi kryteriami oceny ofert są: cena i liczba punktów, w których będzie można zrealizować bon czy skorzystać z karty.  W tym miejscu należy zaznaczyć, iż kryterium liczby placówek traci na znaczeniu w przypadku kart, gdyż co do zasady mogą one zostać wykorzystane w każdym punkcie dysponującym terminalem.

Wątpliwości może budzić także faktyczny charakter ustanawianego kryterium w zakresie liczby punktów realizacji bonów bądź kart. Jako kryteria udzielenia zamówienia nie mogą zostać ustanowione „kryteria, które nie mają na celu wyłonienia najkorzystniejszej ekonomicznie oferty, lecz są związane zasadniczo z oceną odpowiedniości oferentów w zakresie wykonania danego zamówienia”, w tym dotyczące doświadczenia, kwalifikacji i środków zapewniających właściwe wykonanie zamówienia. Punkty realizacji bonów bądź kart można natomiast uznać za środek zapewniający właściwe wykonanie zamówienia, gdyż ich liczba i lokalizacja nie określają jedynie sposobu realizacji zamówienia publicznego, ale wskazują na zdolność wykonawcy do realizacji zamówienia (potencjał techniczny). Stanowiąc natomiast kryterium podmiotowe nie mogą służyć do wyboru oferty najkorzystniejszej ekonomicznie jako kryterium udzielenia zamówienia.

Zobacz: Zaświadczenia o niekaralności przy udzielaniu zamówień publicznych

Dlatego też należy wskazać, że zamawiający mają możliwość ustanowienia w miejsce kryterium ilości punktów akceptujących oferowane bony kryteriów odnoszących się do realnych korzyści dla użytkownika (pracownika, któremu bony zostaną przekazane).

Mogą to być kryteria związane z organizacją realizacji zamówienia, czy też użytkowania kart. Proszę zwrócić uwagę na następujące:

  1. Cena wydania duplikatu karty wraz z przeksięgowaniem środków oraz dostawą do użytkownika.
  2. Obsługa karty i użytkownika:
  • sposób aktywacji kart (samodzielnie, czy poprzez pracodawcę)
  • zmiana numeru PIN (cena i sposób - samodzielnie, czy poprzez pracodawcę),
  • sposób sprawdzania salda karty – całodobowa infolinia, Internet, bankomat,
  • cena sprawdzania salda w bankomacie,
  • możliwość dokonywania płatności w Polsce i na Świecie,
  • możliwość korzystania ze wszystkich bankomatów w kraju i zagranicą.
  1. Aktualność informacji dla użytkownika o saldzie karty (w czasie rzeczywistym, z opóźnieniem – jakim?).
  2. Czas realizacji zamówienia.
  3. Rodzaje oferowanych kart:
  • z pin z możliwością wypłaty gotówki z bankomatu,
  • z pin bez możliwości wypłaty gotówki z bankomatu,
  • bez pin,
  • z możliwością lub bez możliwości ponownego doładowania.
  1. Czy wykonawca wymaga podania danych osobowych użytkowników kart przed realizacją zamówienia?

Przyjmując powyższe zasady obejmujące zakup bonów w innych formach niż tyko papierowa i ustalając inne niż ilość punktów akceptujących bony kryteria oceny ofert, zamawiający ma możliwość uzyskania nowoczesnego rozwiązania zapewniającego elastyczność użytkowania przez osoby, które otrzymają bon towarowy w formie elektronicznej karty płatniczej przy jednoczesnym pełnym poszanowaniu zasad wynikających z ustawy o finansach publicznych, a w przypadku zakupu bonów o wartości wyższej niż 14.000 € również zasad udzielania zamówień publicznych, które określa Prawo zamówień publicznych.

Zobacz: Ochrona wynagrodzeń dla podwykonawców

Autor: Justyna Majecka-Żelazny

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA