REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Znak towarowy, Prawo konkurencji

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zmiany w prawie ochrony konkurencji i konsumentów

18 stycznia 2015 r. wchodzi w życie daleko idąca nowelizacja Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, która w znacznym stopniu zmienia obowiązujące regulacje, a także wprowadza zupełnie nowe, nieznane dotychczas polskiemu prawu instytucje. Celem nowelizacji jest zwiększenie skuteczności wykrywania i karania antykonkurencyjnych praktyk oraz usprawnienie i przyspieszenie postępowania prowadzonego przez Prezesa UOKiK.

Nowe prawo ochrony konkurencji już od niedzieli

W niedzielę zmieni się ustawa o ochronie konkurencji konsumentów. Nowością jest nałożenie na osoby fizyczne odpowiedzialności za antykonkurencyjne praktyki firmy oraz wprowadzenie środków zaradczych w prawie konkurencji. Prezes UOKiK będzie mógł nałożyć na osoby zarządzające przedsiębiorstwem karę do 2 mln zł. Zmiany zajdą również w procedurze łagodzenia kar, krótsze będzie też postępowanie w procedurze kontroli koncentracji. Eksperci zwracają jednak uwagę na to, że niektóre zapisy są nieprecyzyjne i wymagają uszczegółowienia.

Znaczenie znaku towarowego dla przedsiębiorcy

W Polsce po roku 1989 w gospodarce wolnorynkowej prawo do znaku towarowego zyskało istotne gospodarcze znaczenie. Zwiększyła się liczba towarów i usług. Powstał jednolity rynek w ramach Wspólnoty Europejskiej. Liczba krajów, podlegających zasadom wolnego rynku, znacznie się rozszerzyła.

Pobieranie opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży – stanowisko TK

16 października 2014 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł o zgodności z Konstytucją przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w odniesieniu do pobierania opłat innych niż marża za przyjęcie towaru do sprzedaży. Uznał, iż nie stanowi on nadmiernego ograniczenia działalności gospodarczej. Czy w rzeczywistości przepisy te chronią interesy przedsiębiorców?

REKLAMA

Prawo antymonopolowe 2015 r.

18 stycznia wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Celem nowelizacji jest zmiana prawa antymonopolowego. Zmiany dotyczą kontroli koncentracji oraz wprowadzają instytucję leniency plus. Jak zmieni się prawo antymonopolowe w 2015 roku?

Zróżnicowany charakter znaku towarowego

Znaki towarowe realizują określone funkcje w obrocie gospodarczym. Klasyfikacja znaków towarowych w oparciu o poszczególne kategorie prawne pozwala na spełnianie tych funkcji. Każdy znak towarowy posiada cechy wspólne, które pozwalają na stwierdzenie, że jest on dobrem niematerialnym. Wśród znaków towarowych widoczne jest duże zróżnicowanie. Pozwala to na właściwe dopasowanie decyzji związanych z używaniem znaku towarowego do indywidualnych potrzeb przedsiębiorcy.

Znaczenie listu zgody w postępowaniu o rejestrację znaku

W obrocie gospodarczym dochodzi bardzo często do zawierania pomiędzy przedsiębiorcami listów zgody, których przedmiotem jest udzielenie przez uprawnionego z wcześniejszego znaku towarowego zgody na rejestrację znaku późniejszego. Problematyczne jest jednak znaczenie listu zgody w postępowaniu o rejestrację znaku. Na gruncie prawa polskiego tego rodzaju listy zgody nie mają wpływu na wynik postępowania o udzielenie prawa ochronnego do znaku późniejszego.

Zakończenie umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy

Umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy uregulowana została w przepisach kodeksu pracy. Najwięcej problemów z interpretacją sprawia kwestia zakończenia umowy o zakazie konkurencji. Czy po zakończeniu stosunku pracy poczytuje się również tę umowę za zakończoną? Jakie są warunki zakończenia?

REKLAMA

Jakie są wymagania dotyczące bezpieczeństwa produktu?

Każdy producent powinien przestrzegać wymagań dotyczących bezpieczeństwa wytwarzanych produktów. Jeżeli produkt stwarza zagrożenie dla życia bądź zdrowia konsumentów to należy poinformować o tym fakcie odpowiedni urząd. Jakich zasad muszą przestrzegać producenci, aby ich produkty były bezpieczne?

Obowiązek powiadomienia o produkcie niebezpiecznym

Obowiązek powiadomienia odpowiedniego urzędu o wytwarzaniu produktu niebezpiecznego leży po stronie zarówno producentów, w zakresie prowadzonej przez nich działalności, jak i dystrybutorów czy konsumentów. Na jakim podmiocie spoczywa największa odpowiedzialność za produkt niebezpieczny? Gdzie dokonuje się powiadomienia?

Nowe prawo energetyczne weszło w życie

1 sierpnia 2014 r. wchodzi w życie nowa ustawa – prawo energetyczne, która ma zlikwidować nierówności między uczestnikami rynku sprzedaży energii.

Koniec z metkowaniem towarów

25 lipca 2014 r. wchodzą w życie nowe regulacje dotyczące informowania o cenach towarów i usług. Zmniejszą się wymogi związane z oznaczaniem produktów. Pozwoli to również na zmniejszenie kosztów punktów handlowych, a jednocześnie wzrosną kary za uchylanie się od obowiązków.

Nowe prawo antymonopolowe od 2015 r.

Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów została opublikowana w Dzienniku Ustaw RP. Oznacza to, ze wejdzie w życie 18 stycznia 2015 r. Celem nowelizacji prawa antymonopolowego jest zwiększenie ochrony konsumentów oraz skuteczniejsze wykrywanie praktyk ograniczających konkurencję.

Jak chronić wynalazki w kraju?

Wynalazca, który ubiega się o ochronę patentową może wybrać jedną z procedur, na podstawie której będzie toczyć się postępowanie. Jak w takim razie chronić wynalazki w kraju? Jak prawidłowo dokonać zgłoszenia o udzielenie ochrony?

Jakie porozumienia są wyjęte spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję?

Spod zakazu zawierania porozumień ograniczających konkurencję wyłączone są porozumienia o charakterze specjalistycznym i badawczo – rozwojowym. Jakie dokładnie porozumienia korzystają z takiego wyłączenia?

Jak zmieni się prawo konkurencji w 2015 roku?

Przedsiębiorcy zaangażowani w nielegalne zmowy cenowe od stycznia 2015 roku będą zagrożeniu dużo wyższymi karami. Po nowelizacji Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów kary będą nakładane bezpośrednio na osoby odpowiedzialne za powstanie zmowy, a nie na całą spółkę. Wzrosną też uprawnienia UOKiK-u w zakresie kontroli koncentracji rynku i wydawania ostrzeżeń publicznych.

Pionowe i poziome porozumienia w prawie konkurencji

W prawie konkurencji rozróżnia się porozumienia pionowe (wertykalne) oraz poziome (horyzontalne). Czynnikiem rozróżniającym te porozumienia jest położenie strony danego porozumienia wobec innych stron łańcucha produkcyjnego. Czym charakteryzują się poszczególne rodzaje porozumień i jaki ma to wpływ na rynek konkurencji?

Nowe prawa konsumenta a obowiązki przedsiębiorców

24 czerwca 2014 r. w Dzienniku Ustaw została opublikowana ustawa o prawach konsumenta, która zacznie obowiązywać po upływie 6 miesięcy. Nowe przepisy wprowadzają więcej praw po stronie konsumenta i więcej obowiązków ze strony przedsiębiorców.

Czy niedozwolone zmowy cenowe muszą osiągnąć zamierzony skutek?

Niedozwolone zmowy cenowe są zabronione na podstawie prawa europejskiego i polskiego. Wątpliwości pojawiają się jednak przy rozważaniu, czy zabronione jest samo zawieranie takich porozumień, czy tez istotne jest ziszczenie się zamierzonego w nich skutku. Czy dla oceny porozumienia cenowego istotne jest by wywołało ono zamierzony skutek?

Czym są zastrzeżenia patentowe?

Zastrzeżenia patentowe to najważniejsza część dokumentacji zgłoszeniowej wynalazku, która stanowi podstawę do oceny zdolności patentowej przedmiotu zgłoszenia. Po udzieleniu patentu zastrzeżenia patentowe wyznaczają zakres przedmiotowy prawa wyłącznego z patentu na wynalazek, a zatem mają zasadnicze znaczenie z punktu widzenia interesu zgłaszającego.

Zgłoszenie wynalazku i wzoru użytkowego – wymogi formalne

Zgłoszenie wynalazku bądź wzoru użytkowego w celu uzyskania patentu wiąże się z koniecznością złożenia odpowiednich dokumentów. Dokumenty te muszą spełniać określone wymogi formalne, gdyż w innym przypadku będą podlegać odrzuceniu przez Urząd Patentowy. Jakie wymogi należy uwzględnić?

Zasady uczciwej konkurencji - prawo antymonopolowe

11 czerwca 2014 r. Parlament przyjął nowe prawo antymonopolowe, które ma na celu zwiększenie skuteczności eliminacji nieuczciwej konkurencji na polskim rynku. Zmiany w prawie pomogą również w dostępie do rynku mniejszym przedsiębiorcom.

Dobrowolne poddanie się karze w postępowaniu antymonopolowym

Senat przyjął ustawę o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Na jej podstawie przedsiębiorca sam będzie mógł się zwrócić do UOKiK o dobrowolne poddanie się karze w postępowaniu antymonopolowym i liczyć na jej 10-proc. obniżkę.

Przedterminowe ustanie zakazu konkurencji

W przypadku, gdy pracownik ma dostęp do szczególnie ważnych informacji dotyczących działalności przy zatrudnianiu go a także już w trakcie pracy można zawrzeć z nim umowę o zakazie konkurencji zabezpieczając tym samym interesy firmy. W jakim przypadku jednak taka umowa wygasa przed terminowo?

Stosowanie kary umownej w umowie o zakazie konkurencji

W przypadku ustania stosunku pracy pracodawca w uzasadnionych interesem prowadzonej działalności przypadkach może zadecydować o podpisaniu z odchodzącym pracownikiem umowy o zakazie konkurencji zawierającej karę umowną za złamanie zakazu.

Pozacenowe kryteria oceny ofert – termin wykonania zamówienia

Termin wykonania umowy w sprawie zamówienia publicznego stanowi pozacenowe kryterium oceny ofert, które może znaleźć zastosowanie w celu zachęcenia wykonawców do składania ofert z krótszym terminem realizacji zamówienia publicznego niż termin zakładany przez zamawiającego. Krótszy termin realizacji zamówienia wiąże się jednak najczęściej z większymi kosztami, zaangażowaniem organizacyjnym wykonawcy i ryzykiem niedotrzymania terminu.

Najkorzystniejsza oferta w prawie zamówień publicznych

Najkorzystniejsza oferta jest rozumiana przez ustawę Prawo zamówień publicznych jako oferta, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego, albo oferta z najniższą ceną. Jakie są kryteria oceny ofert?

Zasady korzystania z pomocy de minimis

Pomoc de minimis stanowi szczególną formę pomocy publicznej. Ze względu na swój znikomy charakter nie wpływa ona na handel między Państwami Członkowskimi a tym samym nie zakłóca konkurencji. Rozporządzenie Komisji określa zasady oraz zakres w jakim pomoc de minimis może być przyznawana, od pierwszego styczna 2014r. wprowadza również zmiany.

Używanie cudzego znaku towarowego – licencje

Zawieranie umów licencyjnych to ostatnio dość powszechne zjawisko. Dla licencjodawców toruje ogromną szansę na zdobycie nowych rynków zbytu, osiągnięcie globalnego sukcesu poprzez rozbudowę marki oraz podreperowanie budżetu firmy przez dochody płynące z udzielenia upoważnienia do korzystania ze znaku. Czym dokładnie jest licencja? Czy możemy zastrzec w umowie określony sposób korzystania z naszego znaku? Ile kosztuje licencja? Czas poznać odpowiedzi.

Czy warto zarejestrować domenę podobną do Twojej konkurencji?

Sukcesy innych firm to cenne źródło inspiracji. Jednak w przypadku domen inspiracja nie powinna być zbyt daleko posunięta. Podobny adres internetowy może oznaczać utratę ruchu na stronie lub problemy z prawem.

Co grozi za naruszenie znaku towarowego?

Niestety, brak świadomości w sferze prawa własności przemysłowej wśród przedsiębiorców jest wciąż widoczny. Przedsiębiorcy bagatelizują i nie analizują wymyślonych przez siebie nazw, haseł promujących czy symboli, nierzadko uważając, że są one nowe, innowacyjne i wcześniej niezasłyszane. To najczęściej popełniany błąd. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, że wszystkie te elementy mogą podlegać ochronie. Nazwa wymyślona przez Kowalskiego również. Zdajmy sobie wreszcie sprawę z tego, że ochrona nie dotyczy tylko symboli wielkich, renomowanych marek, a konsekwencje naruszenia znaku towarowego mogą nas kosztować nie tylko sporo nerwów i czasu, ale także pieniędzy.

Najczęściej spotykane symbole własności intelektualnej

Wiele marek obecnych na rynku, opatrzonych jest pewnymi symbolami. Najczęściej jest to R wpisane w okrąg bądź drukowane litery TM i SM. Przy okazji publikacji periodyków dostrzec można z kolei jeszcze inne oznaczenie – literę C w kółku. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie co te symbole tak naprawdę oznaczają. W tym zakresie pokutuje bowiem wiele błędnych interpretacji.

Ile kosztuje zastrzeżenie nazwy firmy w Polsce?

Chcesz zastrzec nazwę swojej firmy, ale obawiasz się kosztów? Bezpodstawnie. Ochrona nazwy nie jest luksusem, na który stać tylko największe marki. Zastrzeżenie tego cennego składnika przedsiębiorstwa można uzyskać już od kwoty 1000,00 zł. Warte swojej ceny, prawda?

Klauzula o zakazie konkurencji w umowach cywilnoprawnych

Zakaz konkurencji to zapis, który nierzadko znajduje się w umowach cywilnoprawnych. Mimo to, jest często bagatelizowany przez przyszłych pracowników, którzy nie zdają sobie sprawy z jego konsekwencji. Co on oznacza i do czego zobowiązuje pracownika? Czy klauzula o zakazie konkurencji dopuszczalna jest w umowie zlecenia?

Zastrzeżenie wzoru użytkowego – koszty

Wzór użytkowy czy wynalazek? Wielu z nas stawia sobie te pytanie wybierając sposób ochrony swojego innowacyjnego rozwiązania. Rozważając „za i przeciw” dokonajmy analizy kosztów wynikających z zastrzeżeń. Ile kosztuje zgłoszenie wzoru użytkowego? Na jaki koszt należy się przygotować licząc na 10 – letni okres ochrony?

Jaki jest koszt patentu?

Po złożeniu skomplikowanej dokumentacji naszego innowacyjnego rozwiązania, przychodzi czas na mniej przyjemne czynności dla każdego przedsiębiorcy tzn. wniesienie opłat do Urzędu Patentowego RP. Na szczęście koszt patentu nie pozbawi nas fortuny, a zapewni bezpieczeństwo i niezbędną ochronę. O jakich kwotach mowa? Kiedy, jak i gdzie dokonać opłat za ochronę naszego wynalazku?

Patent a wzór użytkowy cz. 2

Patenty i wynalazki to dwa hasła, które najczęściej padają kiedy mówimy o możliwościach ochrony naszych innowacyjnych rozwiązań. Sama procedura uzyskania patentu często spędza nam sen z powiek. Czy jest szansa na uzyskanie ochrony po uzyskaniu odmownej decyzji? Czym właściwie różni się patent od ochrony wzoru użytkowego? Jak najlepiej chronić nasze rozwiązania?

Co może być znakiem towarowym ?

Myśląc o znaku towarowym, większości z nas nasuwa się rysunek czy logo znanej marki w formie charakterystycznego napisu. Nic bardziej mylnego ! Jak się okazuje, rejestracji i ochronie podlegać może również czerwona podeszwa butów, zapach świeżo skoszonej trawy, melodia, ton czy etykieta. Czym właściwie jest znak towarowy ?

Przedsiębiorcy zobowiązani do oznaczania towarów „made in”

Przedsiębiorcy są przeciwni oznaczaniu produktów krajem pochodzenia, gdyż nie zwiększy to ochrony towarów przed ich podrabianiem oraz wytwarzaniem produktów niebezpiecznych spoza UE. Przedsiębiorcy uważają, że oznaczenie „made in” nie zwiększy bezpieczeństwa, a konsumentów wprowadzi w błąd.

Za źle wykonaną usługę online odpowiada wykonawca

UOKiK rozpoczął działania związane z rozpoznawaniem skarg dotyczących nieterminowego wykonywania usług bądź ich niską jakość. Z badań wynika, iż za źle wykonaną usługę odpowie jej wykonawca, a nie portal.

Ochrona znaku towarowego

W obrocie gospodarczym powszechnie stosowane są znaki towarowe. Znaki towarowe oznaczają produkty lub usługi konkretnego przedsiębiorcy i dzięki nim można odróżnić produkty poszczególnych przedsiębiorców. Czy warto chronić znaki towarowe?

Ochrona przed nieuczciwą konkurencją

Przedsiębiorca, który został poszkodowany przez czyn nieuczciwej konkurencji, może dochodzić swoich praw przed sądem. Jak bronić się przed nieuczciwą konkurencją?

Nieuczciwa reklama firmy, produktu, usługi

Jednym z czynów nieuczciwej konkurencji jest nieuczciwa lub zakazana reklama. Kiedy reklama jest nieuczciwa?

Przedsiębiorcy stracą na upublicznieniu informacji o działalności firmy

Nowelizowana ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów proponuje wiele rozwiązań, które są niekorzystne dla przedsiębiorców. Jakie zmiany są planowane?

Kongres "Wyroby medyczne"

Cooper Conferences serdecznie zaprasza na Kongres "WYROBY MEDYCZNE" 24.01.2013 r. Hotel InterContinental, Warszawa.

Dumping - dyskusyjne praktyki.

W ubiegłym miesiącu skontaktował się ze mną właściciel firmy dla której, w swoim czasie, wykonywałem zlecenie polegające na próbie zażegnania groźby bankructwa. Mieliśmy się spotkać i porozmawiać na temat konsekwencji niektórych, wtedy podjętych, decyzji. Powinienem dodać, że właściciel firmy, to osoba o dużym poczuciu własnej godności, mocno wyczulony na punkcie wypracowania i utrzymania dobrego imienia zarówno prowadzonego przedsiębiorstwa jak i osobiście.

Merchandising drogą do portfela konsumenta

Sezon wiosenno-letni to nie tylko okres wzmożonej konkurencji producentów m.in. napojów gazowanych czy lodów. To także dobry czas na wprowadzenie nowych produktów. Aby nasz towar wyróżniał się na tle konkurencyjnych, warto zadbać odpowiednio wcześniej o profesjonalne usługi merchandisingowe i efektywne strategie promocyjne.

Czyny nieuczciwej konkurencji i jej zwalczanie w obrocie gospodarczym

Czyn nieuczciwej konkurencji stanowi działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Powyższą definicję szczegółowo rozwija w polskim ustawodawstwie ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Zmowa cenowa – jaka kara grozi przedsiębiorcy?

Jakie kary wiążą się ze zmową przedsiębiorców? Dowiedz się jakie kary przewiduje prawo antymonopolowe oraz kiedy kara może zostać złagodzona.

Specjalizacja w biznesie, czyli zrób to sam albo zleć specjalistom.

Mówiąc o specjalizacji w biznesie należy pamiętać, że jest się ekspertem w danej dziedzinie np. zarządzania, finansów, rachunkowości. Posiada się wiedzę i doświadczenie, które daje gwarancję bezpieczeństwa i wysoką jakość realizowanych projektów.

REKLAMA