REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zarządzanie, Pracodawca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Geolokalizacja pracowników a prawo pracy

Nowe formy nadzoru i kontroli pracowników stają się coraz bardziej powszechne. Jedną z takich form monitoringu jest geolokalizacja, tj. lokalizowanie przez pracodawcę miejsca pobytu pracowników wyposażonych w telefony komórkowe. Nadzorowanie pracowników w taki sposób nie jest bezpośrednio uregulowane w przepisach. Nie oznacza to jednak, że taka praktyka nie jest w ogóle objęta prawem i pewnymi ograniczeniami.

Zatrudnianie pracowników w formie telepracy - prawa i obowiązki pracodawcy

Telepraca jest postrzegana jako forma zatrudnienia umożliwiająca pracownikom godzenie życia zawodowego z życiem rodzinnym oraz stosowanie elastycznej organizacji pracy. Czy z punktu widzenia pracodawcy ma ona równie atrakcyjny charakter?

Emerytura w niższym wieku emerytalnym a wcześniejsza emerytura

Pojęciami emerytury w niższym wieku emerytalnym oraz wcześniejszej emerytury zamiennie posługują się dziennikarze, politycy a nawet prawnicy, mimo że są to odrębne rodzaje świadczeń, o odrębnej konstrukcji prawnej.

Bezrobocie nie drgnęło

Stopa bezrobocia w październiku pozostała na tym samym poziomie co we wrześniu - wynika z szacunków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Nadal wynosi więc 11,8 proc.

REKLAMA

Jak zarabiać na wzroście cen złota?

Jedną z form lokowania kapitału w złocie są fundusze ETF, ale można również wybierać spośród wielu innych, dostępnych w Polsce form. Zarówno osoby zainteresowane złotem w postaci fizycznej, jak i zwolennicy handlu na rynku finansowym znajdą coś dla siebie.

Odpowiedzialność z tytułu chorób zawodowych

Naprawienie szkód wywołanych chorobami zawodowymi następowało w różny sposób. Z reguły były to świadczenia dwojakiego rodzaju, tj. kompensujące utratę zdolności do zarobkowania oraz stanowiące odszkodowanie za utratę zdrowia lub żywiciela. Świadczenia kompensujące utratę zdolności do zarobkowania zawsze pochodziły z ubezpieczenia społecznego i były udzielane na korzystniejszych zasadach. Nieco inaczej kształtowała się kwestia prawa do odszkodowania za doznaną szkodę.

Choroby parazawodowe

Z pojęciem choroby zawodowej pracodawcy stykają się dość często, w szczególności przy okazji dochodzenia przez swoich pracowników świadczeń na podstawie ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. W ostatnim czasie coraz częściej w obrocie mówi się także o zjawisku chorób parazawodowych. Pojęcie to nie ma charakteru tak powszechnego, wymaga przybliżenia, tym bardziej, że może otwierać pracownikom drogę do dochodzenia od pracodawcy odszkodowania na podstawach prawa cywilnego.

2 miliony pracowników na emigracji

Na emigracji pod koniec 2010 roku przebywało 1 mln 990 tys. Polaków. W stosunku do roku 2009 to wzrost o ponad 120 tys. - podał GUS.

REKLAMA

Budżet domowy a oszczędzanie – bezpłatne programy do zarządzania finansami

Czy myśleliście kiedyś o domowym budżecie z szerszej perspektywy czasu? Jeżeli zdecydujecie się na analizę swojej płynności finansowej, będziecie kontrolować wydatki i porównywać różne sposoby lokowania pieniędzy, możecie usprawnić działanie swojego domowego budżetu. Jakie darmowe programy pomogą usprawnić funkcjonowanie domowych budżetów?

Płaca minimalna wyższa, zatrudnienie niższe?

Rząd zdecydował wczoraj, że w przyszłym roku płaca minimalna wzrośnie z 1386 zł do 1500 zł. Podwyższenie o 8,2 proc. może spowodować zmniejszenie zatrudnieia nowych pracowników - ostrzega PKPP Lewiatan.

Kolejne zmiany w interpretacjach ogólnych

Senat przedstawił obiekcje do uchwalonej przez Sejm ustawy deregulacyjnej bis. Zmiany dotyczą ogólnej interpretacji podatkowej.

Planowanie w praktyce

Nieustanne zmiany rynkowo – gospodarcze wymagają od osób zarządzających przedsiębiorstwem znacznie więcej niż tylko działań koncentrujących się jedynie na bieżącym jego funkcjonowaniu. Aby móc myśleć o rozwoju i wzroście niezbędne staje się posiadanie wizji przyszłości oraz działań na nią wpływających.

Pracownicy częściej kombinują

Pracujesz na etacie, ale w czasie pracy wykonujesz dodatkowe zlecenia dla innego podmiotu? Uważaj, dorabianie u innego pracodawcy w czasie godzin pracy jest niezgodne z prawem.

Emerytury i renty z FUS znowelizowane

Nowelizacja ustawy o emeryturach i rentach z FUS, która pozwala na ponowne przeliczenie wysokości świadczeń niektórych pracujących emerytów, wejdzie w życie. Wczoraj podpisał ją Prezydent Bronisław Komorowski.

Spadło bezrobocie

Stopa bezrobocia w czerwcu wyniosła 11,8 proc., wobec 12,2 w maju - podał GUS. Sezon na prace wakacyjne zachęca przedsiębiorców do zwiększania zatrudnienia.

Do czwartku na rynkach powinno być spokojnie

Wczorajszy dzień na rynku dał dobitnie do zrozumienie europejskiemu nadzorowi, że wyniki stress testów banków z naszego kontynentu w opinii inwestorów nie są aż tak optymistyczne. Za przeceną przemawia nierozwiązana sprawa zadłużenia w strefie euro i Stanach Zjednoczonych.

Jakie są sfery życia menedżera?

Ludziom przepracowanym i znajdującym w natłoku codziennych obowiązków niewiele chwil na chociażby drobne przyjemności zazwyczaj doradza się, aby lepiej zarządzali swoim czasem.

Jakie są obszary zarządzania specjalisty ds. szkoleń e-learningowych?

Specjalista ds. szkoleń e-learningowych nie powinien dać się zamknąć w etykietce „IT”. Prawidłowo przeprowadzony program edukacyjny korzystający z narzędzi e-learningowych wpływa na psychologiczną stronę pracowników: na ich postawy do pracy, do własnego rozwoju, na przyjemność pracy oraz ambicję osiągania coraz lepszych wyników. Aby osiągnąć taki efekt, specjalista musi wpływać na sześć następujących obszarów: treść, technologię, kontekst, ludzi, komunikację, zachowania. Oto ich opis.

Czy pracownik może prowadzić własną firmę?

Dla wielu osób pracujących na etacie zagadką jest czy mogą sobie pozwolić na jednoczesne prowadzenie działalności gospodarczej. Odpowiedź - jak to już bywa w kwestiach prawnych - nie jest jednoznaczna. Wyjaśnień wymaga także zagadnienie wymiaru składek ZUS, jakie obowiązani są uiszczać pracownicy dodatkowo kierujący własną firmą. Wyjaśniamy wszystkie wątpliwości.

Zwrot środków pracownika z tytułu poniesionych przez niego wydatków - porada

Zwrot środków na prywatne konto pracownika z tytułu poniesionych przez niego uprzednio wydatków służbowych, nie może być kwalifikowany jako przychód po stronie pracownika. Jak została uregulowana prawnie ta kwestia? Co w sytuacji gdy transakcja dokonywana jest w walucie obcej?

Vademecum dla lidera: jakie korzyści płyną z zadawania pytań?

Jeśli chcesz być dobry liderem nie skupiaj się tylko na odpowiedziach. Czas najwyższy żebyś i Ty zaczął zadawać pytania. Poznaj wszystkie korzyści jakie płyną z rozbudowy komunikacji także w tę stronę.

Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

Zdobywanie i pielęgnowanie zaufania jest bardzo ważną częścią przywództwa i coachingowego stylu zarządzania. Jeżeli ludzie nie ufają przywódcy lub menedżerowi, to zespół nie osiągnie długoterminowego sukcesu, nawet jeżeli będzie miał jasną i czytelną wizję pracy oraz przemyślaną i elegancko sformułowaną strategię. Ekspert radzi jak profesjonalnie budować zaufanie w zespole.

Feedback w pigułce

Nie wiesz jak prawidłowo udzielać informacji zwrotnych? Przeczytaj ten artykuł. Znajdziesz w nim fachowe rady profesjonalnego coacha.

Ekspert radzi: jak korzystać z języka SFC?

Męczą Cię problemy, a ich długotrwałe rozwiązywanie zajmuje drogocenny czas? Sięgnij po SFC. Ekspert wyjaśnia na czym polega Solution Focused Coaching.

Jak rozwiązywać problemy? - poradnik

Problemy potrafią pozbawić zdolności racjonalnego myślenia nawet najbardziej doświadczonych menedżerów. Masz już dość myślenia o problemach w Twojej firmie? Ekspert radzi, jak je skutecznie rozwiązywać.

Jak pokonać nadmierny perfekcjonizm?

Stawianie zbyt wygórowanych zadań do realizacji i wieczna pogoń za nieosiągalną doskonałością - są to tylko niektóre cechy nadmiernego perfekcjonizmu. Ekspert radzi jak go pokonać w 4 krokach.

Jak zwalczyć presję i stres? - krok po kroku

Wywieranie demotywującego wpływu na pracowników jest zjawiskiem, które może dotyczyć każdego z nas. W szczególności w marketingu. Ekspert radzi jak zwalczać presję i nie poddać się wszechogarniającemu stresowi pracując w dziale sprzedaży.

Jakie ubezpieczenie dla pracownika wybrać?

Ubezpieczenie pracownika to dla przedsiębiorcy nie lada wyzwanie. Szereg ofert dostępnych na rynku utrudnia wybór właściwej. Jakimi kryteriami się kierować? Na co zwracać szczególną uwagę?

Obliczanie odpisów na ZFŚS w 2011r. - krok po kroku

Pracodawcy, którzy są zobowiązani do tworzenia ZFŚS mogą dokonywać ustalenia odpisu podstawowego na fundusz oraz odpisów szczegółowych, obowiązujących w danym roku kalendarzowym w chwili, gdy GUS poda wskaźniki niezbędne do wyliczenia kwot odpisu. Jak obliczyć wysokość odpisów?

Jakie są zasady dokonywania odpisów na ZFŚS w 2011r.?

Pracodawcy, którzy są zobowiązani do tworzenia ZFŚS mogą dokonywać ustalenia odpisu podstawowego na fundusz oraz odpisów szczegółowych, obowiązujących w danym roku kalendarzowym w chwili, gdy GUS poda wskaźniki niezbędne do wyliczenia kwot odpisu.

Wzrost płacy minimalnej ze szkodą dla pracowników?

Propozycja minister pracy, Jolanty Fedak, aby zwiększyć wysokość płacy minimalnej o 8 proc., może negatywnie odbić się zarówno na osobach bezrobotnych i poszukujących pracy, jak i obecnie zatrudnionych, których dochody są najmniejsze. Tak raptowna zmiana wysokości wynagrodzenia zniechęci pracodawców do tworzenia nowych stanowisk pracy oraz pociągnie za sobą redukcję zatrudnienia.

Jak klienci oceniają konkurencyjność przedsiębiorstwa?

Dla budowy skutecznej strategii konkurencji przedsiębiorstwa podstawowa znaczenie ma prawidłowa ocena najbardziej istotnych czynników decydujących o wyborze określonej oferty przez odbiorców. Czynniki te odnoszą się zarówno do produktu (usługi), jak również do całej firmy oferującej dany produkt (usługę) oraz jej strategii (marketingowej, konkurencji, rozwoju).

Jak prowadzić kontrolę strategiczną?

Ogólnie mówiąc, kontrola strategiczna polega na określeniu czy strategia została przygotowana zgodnie ze sztuką planowania, czy została przeprowadzona z zachowaniem jakości działań oraz czy zaplanowane efekty zostały osiągnięte.

Jak na podstawie analizy SWOT stworzyć strategię firmy?

O koncepcji SWOT często mówi się: analiza SWOT. W rzeczywistości to więcej niż sama analiza, ponieważ umożliwia także sformułowanie strategii firmy na podstawie wyników przeprowadzonej analizy.

Równowaga pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym - jak ją osiągnąć?

Pojęcie Work-Life Balance jest prawdziwym wyzwaniem dla dzisiejszych pracowników, którym coraz trudniej oddzielić czas spędzony w gronie najbliższych od zawodowych obowiązków. Gdy nadmiar pracy negatywnie wpływa na życie rodzinne, być może warto wyznaczyć sztywne granice pomiędzy tymi dwoma obszarami. Jak Polacy radzą sobie z tym problemem?

Po co biznesowi psychologia?

Adaptacja kulturowa to przystosowanie oryginalnej wersji testu do innej specyfiki kulturowej, dokonywane przy przenoszeniu testu stworzonego i funkcjonującego w jednym kraju do innego. Testy służą do badania właściwości indywidualnych istotnych dla przystosowania do wymagań środowiskowych, te zaś są w różnych kulturach różne. Wynika to przede wszystkim z odmienności warunków życia i wartości preferowanych w różnych kulturach.

Jakie wartości są najważniejsze dla menedżerów?

Pieniądze, popularność, władza, a może rodzina? Jeżeli zastanawiasz się jakie wartości są najważniejsze dla managerów, przeczytaj.

Więcej kobiet w zarządach spółek giełdowych

Liczby mówią same za siebie – większa liczba kobiet na kierowniczych stanowiskach przekłada się na większe zyski firmy. Fakt ten docenił rząd Niemiec, który chce wyperswadować na spółkach giełdowych, aby potroiły liczbę kobiet w swoich zarządach.

Czy pracodawca może przerwać urlop pracownika?

Ustawowo zagwarantowane prawo pracownika do wypoczynku wcale nie jest święte. Jego realizacja korygowana jest potrzebami pracodawcy. Fakt ten potwierdza dopuszczalność odwołania pracownika z urlopu w razie zaistnienia okoliczności nieprzewidzianych w momencie rozpoczęcia wypoczynku a wymagających jego obecności w pracy (art. 167 Kodeksu Pracy).

Jak kwalifikować wynagrodzenie personelu w projektach POKL?

Realizacja projektu ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki może wymagać zaangażowania dodatkowego personelu. Czy wydatki poniesione na ich wynagrodzenie będzie można uznać w świetle obowiązujących przepisów za kwalifikowalne? A jeśli tak to na jakich zasadach – o tym w treści artykułu.

Jak inwestować w fundusze polskich akcji?

Przeszło połowa biernie oszczędzających osób nie zdołała uchronić swoich funduszy przed inflacją. Jakie decyzje umożliwiłyby podwojenie zysków w ciągu ostatnich 11 lat? Ekspert radzi, którą strategię inwestycyjną wybrać, żeby skutecznie pomnożyć swoje oszczędności.

Dyskryminacja kobiet wrogiem gospodarki

PKPP Lewiatan przytacza kilka ciekawych faktów na temat zatrudnienia kobiet. Tylko co druga kobieta zdolna do pracy jest aktywna zawodowo. Zaledwie 43,5 proc. żeńskiej populacji może utrzymać stałe zatrudnienie. Monika Zakrzewska, ekspert z PKPP Lewiatan, uczula na dyskryminację kobiet, która jest wrogiem gospodarki.

Jak komunikuje się lider?

Gdy firma nie komunikuje, stwarza pustkę informacyjną, którą często wypełniają opinie i spekulacje osób trzecich. Chcąc ograniczyć ryzyko kreowania przez innych nierzetelnych informacji o danej marce, firmy coraz częściej podejmują dialog z otoczeniem. Osiągnięcie pozycji lidera jest możliwe dzięki równoległej i długofalowej komunikacji opartej nie tylko na pełnieniu roli informatora, ale przede wszystkim doradcy i edukatora.

Czy należy zgłosić wykonywanie pozarolniczej jednoosobowej działalności gospodarczej pracodawcy?

Czy jakieś przepisy nakładają obowiązek zgłoszenia wykonywania pozarolniczej jednoosobowej działalności gospodarczej do pracodawcy, jeżeli równolegle pracuje się na etacie?

Jak korzystać z listy kryteriów podczas podejmowania decyzji?

Ustalanie kryteriów to etap najistotniejszy z całej procedury rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji.

Jak poprawić swoją jakość uważnego słuchania?

Każdego dnia sporo czasu spędzamy na słuchaniu. Mimo to prawdopodobnie moglibyśmy słuchać jeszcze więcej. Jeśli słuchamy uważnie, to zyskujemy lepsze zrozumienie tego co powoduje naszymi przełożonymi, współpracownikami i podwładnymi. Ta informacja ułatwia osiąganie celów – zarówno osobistych, jak i organizacyjnych.

Jak reagować na rasistowskie pytania podczas rekrutacji?

Menedżerowie liniowi przeprowadzający rozmowę kwalifikacyjną do pracy często nie zdają sobie sprawy, że niektóre tematy są niezgodne z prawem: dyskryminują potencjalnego pracownika jako pełnoprawnego człowieka. Naszym prawem i obowiązkiem jest bronić swojej wartości, a jednocześnie nie spalić całej rozmowy. Oto jak tego dokonać.

Jak wdrażać outsourcing i nie popełnić błędów w zarządzaniu zmianą?

Outsourcing ze wszystkimi korzyściami jakie niesie dla przedsiębiorstwa dynamicznie rozwija się na Świecie i w Polsce ze względu na ewidentne oszczędności i zwiększenie jakości usług. Outsourcing w dobie profesjonalnych dostawców specjalizowanych usług jest już wyraźnym trendem rynkowym i sposobem nowoczesnego zarządzania przedsiębiorstwem. Wdrażając outsourcing należy pamiętać o kilku zasadach dobrego zarządzania zmianą.

Czy wiesz, na czym polega „flexipraca”?

Zastanawiające jest to, jak bardzo pozostajemy przywiązani do pracy w tradycyjnym znaczeniu tego słowa. W Polsce jest to szczególnie widoczne: podczas gdy na Zachodzie możliwość ruchomych godzin zatrudnienia lub teleworkingu oferuje coraz więcej pracodawców. Czym właściwie jest praca w systemie „flexi”, popularnie zwana u nas „flexipracą”?

Czy czujemy się zestresowani w pracy?

Mówiąc o „jakości życia” zazwyczaj mamy na myśli sprawy osobiste i rodzinne. A przecież dla większości z nas życie składa się z jeszcze jednego, bardzo ważnego obszaru – pracy. Często nie przykładamy odpowiedniej wagi do jakości naszego życia zawodowego, uważając ją za mniej istotną dla naszego zdrowia i samopoczucia. Jak przedstawia się jakość życia w pracy Polaków? Czy jesteśmy w życiu zawodowym mocno zestresowani?

REKLAMA