REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Geolokalizacja pracowników a prawo pracy

Wioletta Wyrzykowska
Geolokalizacja pracowników a prawo pracy
Geolokalizacja pracowników a prawo pracy

REKLAMA

REKLAMA

Nowe formy nadzoru i kontroli pracowników stają się coraz bardziej powszechne. Jedną z takich form monitoringu jest geolokalizacja, tj. lokalizowanie przez pracodawcę miejsca pobytu pracowników wyposażonych w telefony komórkowe. Nadzorowanie pracowników w taki sposób nie jest bezpośrednio uregulowane w przepisach. Nie oznacza to jednak, że taka praktyka nie jest w ogóle objęta prawem i pewnymi ograniczeniami.

REKLAMA

Prawo do prywatności jest prawem zagwarantowanym każdemu człowiekowi w wielu aktach prawnych zarówno na szczeblu międzynarodowym, europejskim, jak i krajowym. Stosowanie geolokalizacji bez wątpienia wkracza w sferę prywatności pracownika, ale z drugiej strony podporządkowanie pracownika, będące jedną z podstawowych cech stosunku pracy, z natury rzeczy musi pociągać za sobą ingerencję w sferę jego prywatności. W tym też zakresie należy przyjąć, że geolokalizowanie pracowników za pomocą telefonu komórkowego czy też innych urządzeń nawigacyjnych (np. typu GPS) znajduje umocowanie w treści art. 22 § 1 k.p. Zgodnie z nim  przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem. I właśnie efektywne kierownictwo może się wiązać z potrzebą geolokalizacji. Ten pogląd znajduje również uzasadnienie w prawie unijnym.

REKLAMA

Dyrektywa 58/2002 dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej w art. 9 przewiduje, iż dane dotyczące lokalizacji inne niż dane o ruchu (które mogę być wykorzystywane do efektywnego lokalizowania pracowników w terenie) mogą być przetwarzane tylko wówczas gdy są anonimowe albo przetwarzane za zgodą użytkownika lub abonenta.

Przed uzyskaniem takiej zgody dostawca usług musi poinformować o rodzaju danych, które będą przetwarzane, celach i okresie ich przetwarzania oraz o tym, czy zostaną przekazane osobie trzeciej. Wspomniane osoby mają oczywiście możliwość odwołania w każdej chwili wcześniej udzielonej zgody.

Takie sformułowanie przepisu pozwala uznać, że wystarczająca dla wprowadzenia geolokalizacji może być zgoda samego abonenta, czyli pracodawcy, który wręcza swoim pracownikom komórki służbowe. Na aktywowanie takiej usługi zgody natomiast nie musi wyrażać sam zainteresowany pracownik, czyli użytkownik  komórki.

Polecamy: Składki ZUS 2012

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Analizując jednak ustawę z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych należy uznać, że fakt geolokalizowania pracownika co do zasady nie może pozostawać w tajemnicy             i wymaga jego zgody. Przetwarzanie danych osobowych pracowników zgodnie z art. 23 tej ustawy, jest możliwe po spełnieniu jednej z przesłanek, tj. np. bądź po wyrażeniu zgody przez osobę, której dane dotyczą, bądź bez konieczności uzyskania zgody, gdy jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratorów danych albo odbiorców danych, a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą.

Za prawnie usprawiedliwiony cel uważa się w szczególności:

  • marketing bezpośredni własnych produktów lub usług administratora danych;
  • dochodzenie roszczeń z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Posłużenie się zwrotem „w szczególności” wskazuje, że jest to katalog otwarty, co oznacza, że celem tym może być także np. chęć zwiększenia wydajności pracy poprzez zlecanie zadań pracownikom znajdującym się najbliżej klienta. W takiej sytuacji zgoda pracownika nie będzie potrzebna, ale w myśl art. 24 ustawy o ochronie danych osobowych w przypadku zbierania danych osobowych od osoby, której one dotyczą, administrator danych jest obowiązany poinformować tę osobę o m.in. o celu ich zbierania.

Należy zauważyć, że mimo braku generalnego zakazu, stosowanie przez pracodawców geolokalizacji pracowników powinno opierać się przede wszystkim na zdrowym rozsądku. Należy zastanowić się, czy każdy rodzaj pracy będzie uzasadniał jej wprowadzenie? Wydaje się, że w przypadku np. pracowników stale przebywających w zakładzie pracy, ich lokalizowanie nie miało by sensu i stanowiło by nieproporcjonalne ograniczenie ich praw i wolności, a zatem nie było by legalne.

Polecamy: Odpowiedzialność z tytułu chorób zawodowych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    REKLAMA

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    REKLAMA

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    REKLAMA