REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Po co biznesowi psychologia?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Instytut Rozwoju Biznesu
Firma doradczo-szkoleniowa
Ożywiona dyskusja podczas konferencji, co nie zdarza się zbyt często na tego rodzaju spotkaniach, pokazała, jak bardzo temat stosowania testów psychologicznych w organizacjach jest ważny dla każdej ze stron – nauki i biznesu.
Ożywiona dyskusja podczas konferencji, co nie zdarza się zbyt często na tego rodzaju spotkaniach, pokazała, jak bardzo temat stosowania testów psychologicznych w organizacjach jest ważny dla każdej ze stron – nauki i biznesu.

REKLAMA

REKLAMA

Adaptacja kulturowa to przystosowanie oryginalnej wersji testu do innej specyfiki kulturowej, dokonywane przy przenoszeniu testu stworzonego i funkcjonującego w jednym kraju do innego. Testy służą do badania właściwości indywidualnych istotnych dla przystosowania do wymagań środowiskowych, te zaś są w różnych kulturach różne. Wynika to przede wszystkim z odmienności warunków życia i wartości preferowanych w różnych kulturach.

Potrzebna współpraca nauki i biznesu

REKLAMA

Słowa na temat adaptacji kulturowej, zaczerpnięte z wystąpienia prof. Anny Matczak na wspólnej konferencji Instytutu Rozwoju Biznesu, Pracowni Testów Psychologicznych i Polskiej Fundacji Badań nad Zarządzaniem dobrze oddają istotę problemu dotyczącego używania narzędzi psychologicznych do celów biznesowych. W Polsce przeważnie korzysta się z testów zagranicznych. To oznacza, że należy je albo adaptować do naszej specyfiki kulturowej, albo powinny powstawać nowe, specjalnie opracowane pod kątem dobrze zdefiniowanych potrzeb polskiego biznesu. Najlepiej – w ścisłej współpracy z nim, na etapie tworzenia i następnie podczas walidacji.

REKLAMA

Konferencja „Testy w biznesie. Standardy a praktyka”, której merytorycznym partnerem było Polskie Towarzystwo Psychologiczne, zgromadziła blisko stu uczestników – twórców, wydawców i użytkowników testów. W charakterze prelegentów wystąpili: prof. Anna Matczak, dr Aleksandra Jaworowska, Joanna Stańczak i Urszula Brzezińska z Pracowni Testów Psychologicznych oraz dr Olaf Żylicz, dr Diana Malinowska i dr Victor Wekselberg z Instytutu Rozwoju Biznesu. W panelu dyskusyjnym, który moderował Włodzimierz K. Buśkiewicz, prezes Instytutu, uczestniczyli: dr Joanna Czarnota-Bojarska z Uniwersytetu Warszawskiego, Tatiana Szostok z Alty, Ewa Wardak z Adecco Polska, dr Kazimierz Sedlak (z Sedlak & Sedlak) oraz wspomniani wyżej Joanna Stańczak i Victor Wekselberg.

Celem konferencji było przedstawienie wyników badania ankietowego na temat stosowania testów w firmach oraz dyskusja w gronie ludzi nauki i biznesu o potrzebach i możliwościach tworzenia narzędzi psychologicznych. Powołano także polską grupę ekspercką ds. opracowania standardów badań psychologicznych i certyfikacji osób korzystających w swojej pracy z testów.
Stosowanie testów psychologicznych w polskich firmach

Przeczytaj również: Jak komunikuje się lider?

REKLAMA

Badanie przeprowadzone przez Instytut, Pracownię i Fundację od września 2010 roku do stycznia 2011 jest próbą odpowiedzi na pytanie o obecną polską praktykę dotyczącą stosowania testów i kwestionariuszy psychologicznych w firmach. Wzięło w nim udział 112 respondentów - większość z wykształceniem psychologicznym, zatrudnieni głównie w działach HR dużych firm z różnych branż, przeważnie poniżej 40. roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyniki badania pokazały, że najczęściej są one wykorzystywane w rekrutacji nowych pracowników. Testy pozwalają mierzyć m.in. osobowość oraz takie kompetencje, jak umiejętności społeczne czy kierownicze, popularnie zwane miękkimi. Natomiast znacznie rzadziej – jak wynika z ankiet – badane są zdolności i inteligencja. Respondenci przede wszystkim wybierają kwestionariusze osobowości, takie jak NEO-FFI, NEO-PI-R czy EPQ-R, badające temperament (FCZ-KT) czy inteligencję (Testy Matryc Ravena). Jeśli natomiast chodzi o kryteria, którymi kierują się badani w wyborze testów, to do najważniejszych należą ich rzetelność, trafność, istnienie polskich norm. Ankieta potwierdza, że w firmach dominuje tradycyjna forma testów, czyli papierowa, co w dobie internetu jest zastanawiające pomimo wszelkich dodatkowych uwarunkowań i ograniczeń związanych z prowadzeniem badań on-line.

Zdaniem ankietowanych w stosowaniu testów w firmach występują różnego rodzaju nieprawidłowości. To zjawisko jednak bardziej wiąże się z brakiem kwalifikacji u badających niż naruszeniami prawa. Dlatego być może respondenci uważają, że dostęp do testów powinien być ograniczony, a decydować o nim powinny właśnie kwalifikacje użytkownika.

Polecamy serwis Manager

Powołanie polskiej grupy ds. opracowania standardów stosowania testów psychologicznych w biznesie

Ożywiona dyskusja podczas konferencji, co nie zdarza się zbyt często na tego rodzaju spotkaniach, pokazała, jak bardzo temat stosowania testów psychologicznych w organizacjach jest ważny dla każdej ze stron – nauki i biznesu. Dobre narzędzia, tj. rzetelne, sprawdzone i zgodne ze standardami i normami etycznymi są bezwzględnie potrzebne. Tu zasadniczego sporu nie ma. Natomiast ważne jest, aby dostępne w Polsce testy były dostosowane do naszej specyfiki kulturowej i służyły pomocą w konkretnych działaniach np. specjalistów HR dotyczących rekrutacji czy rozwoju pracowników. Dlatego organizatorzy konferencji postanowili powołać Polską Grupę Ekspercką EFPA „EURO TEST – WO”. Jej zadaniem będzie opracowanie standardów stosowania testów w biznesie, zgodnie z wytycznymi Europejskiej Federacji Towarzystw Psychologicznych, a także stworzenie systemu certyfikacji dla osób korzystających z tego rodzaju narzędzi badawczych, a nie będących psychologami. Do udziału w pracach grupy zgłosiło się ponad dwadzieścia osób spośród uczestników spotkania, zarówno psychologów, jak i przedstawicieli biznesu. To dobry znak na przyszłość dla specjalistów HR, headhunterów, trenerów i coachów, którym dobre, polskie testy są najbardziej potrzebne, oraz zapowiedź ściślejszego współdziałania w tym zakresie obu światów – nauki i biznesu.

Patronat medialny nad badaniem i konferencją objęły: Biznes.wieszjak.pl, HRNews, Nowoczesna Firma, „Personel i Zarządzanie” i „Puls Biznesu”.

Dział Komunikacji Instytutu Rozwoju Biznesu

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA