REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Budżet domowy a oszczędzanie – bezpłatne programy do zarządzania finansami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Arkadiusz Rojek, Home Broker
Na rynku dostępne są darmowe programy do zarządzania domowym budżetem.
Na rynku dostępne są darmowe programy do zarządzania domowym budżetem.

REKLAMA

REKLAMA

Czy myśleliście kiedyś o domowym budżecie z szerszej perspektywy czasu? Jeżeli zdecydujecie się na analizę swojej płynności finansowej, będziecie kontrolować wydatki i porównywać różne sposoby lokowania pieniędzy, możecie usprawnić działanie swojego domowego budżetu. Jakie darmowe programy pomogą usprawnić funkcjonowanie domowych budżetów?

Analiza codziennych wydatków, ścisły nadzór wypływów z domowej kasy, kontrola płynności, poszukiwanie nadwyżek w domowym budżecie czy wreszcie porównanie różnych sposobów ich lokowania – to najważniejsze funkcje programów do prowadzenia domowej księgowości dostępnych na rynku. Home Broker porównał te, które są oferowane bezpłatnie.

REKLAMA

REKLAMA

Najprostsze narzędzia do zarządzania domowym budżetem to kartka, długopis i kalkulator, chociaż znacznie wygodniejszy wydaje się arkusz kalkulacyjny (np. Microsoft Excel czy Open Office Calc). Od niedawna na rynku dostępne są również aplikacje internetowe, dzięki którym sprawowanie kontroli nad finansami osobistymi staje się jeszcze prostsze.

Do sprawnego zarządzania budżetem domowym wystarczy dobrze przygotowany arkusz kalkulacyjny, w którym możemy wprowadzać dzień po dniu kolejne pozycje i na tej podstawie samodzielnie ustalić „rygor” wydatkowy. Ponadto warto przypisywać wydatki do odpowiednich kategorii, dzięki czemu możliwa jest później ich analiza. Celem jest oczywiście wygospodarowanie oszczędności.

Nie wszyscy jednak mają czas, ochotę lub umiejętności, aby samodzielnie przygotować taki arkusz. Inni potrzebują bardziej szczegółowych danych lub też bieżącej integracji z kontem bankowym. Do nich właśnie kierowana jest oferta programów do zarządzania finansami osobistymi. Przeanalizujmy możliwości poszczególnych systemów.

REKLAMA

Dowiedz się także: Jak oszczędzać pieniądze? – zasady efektywnego oszczędzania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Programy do zarządzania domowym budżetem

Z dostępnej oferty na rynku do porównania wybraliśmy aplikacje darmowe, dostępne zarówno jako aplikacje sieciowe, jak i programy instalowane na komputerze. Warunkiem – oprócz braku opłat - była możliwość przetestowania wersji demonstracyjnej systemu. Do porównania wybrane zostały: MojeGrosze.pl, CashControl.pl, Benefi.pl, MojeOszczednosci.pl, DomowyBudzet.pl, KontoMierz.pl, iFin24.pl, MoneyZoom.pl, Fins.pl, ePortfel.com.

Porównując możliwości opisywanych narzędzi, zwracaliśmy uwagę na:
• wygodę i automatyzację wprowadzania danych: możliwość automatycznego importu historii rachunku, automatyczne przypisywanie poszczególnych wydatków do kategorii lub też automatyczne pobieranie historii transakcji bezpośrednio z banku;
• dodatkowe funkcje, takie jak: planowanie przyszłych płatności, możliwość dodawania notatek;
• proces tworzenia i analizowania domowego budżetu: możliwość ustalania miesięcznych planów wydatków, podzielonych na poszczególne kategorie, ale też narzędzia do bieżącego podglądu wydatków, zarówno w obrębie kategorii, jak i całego budżetu;
• zarządzanie oszczędnościami: możliwość planowania celów oszczędzania (np. wakacje, urlop, zakup samochodu czy oszczędności na emeryturę) oraz monitorowania realizacji tych planów;
• analizę bieżących przepływów pieniężnych: możliwość kontrolowania stanu gotówki oraz bieżącego zestawienia rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w celu planowania uruchamiania krótkoterminowych lokat i efektywnego wykorzystywania rachunków oszczędnościowych.

Po pierwsze: wypróbuj program do oszczędzania

Najprostsze narzędzia w zasadzie tylko zastępują arkusz kalkulacyjny. MoneyZoom i MojeGrosze wymaga od użytkownika zarówno wprowadzenia, jak i przypisania wydatków do poszczególnych kategorii. Możliwości analizy są mocno ograniczone. Jesteśmy w stanie skumulować wydatki w poszczególnych kategoriach i zestawić je z założonym budżetem domowym, na bieżąco kontrolując, czy nie przesadziliśmy, a także przejrzeć historię operacji.

W przypadku MoneyZoom ciekawostkę stanowi możliwość porównania wydatków z innymi użytkownikami serwisu, dzięki czemu dowiemy się, ile przeciętnie inni wydają, np. na jedzenie czy paliwo. Co więcej, porównanie można zawęzić wyłącznie do osób podobnych do nas. Wbrew pozorom, taka wiedza bywa bardzo cenna przy ustalaniu własnych wydatków, szczególnie dla osób, rozpoczynających prowadzenie własnego gospodarstwa domowego po niedawnej wyprowadzce od rodziców.

Prostym systemem okazuje się również benefi.pl – możemy dzięki niemu kontrolować wydatki na kontach, monitorować realizację budżetów domowych, ale nie znajdziemy w nim żadnej formy zarządzania oszczędnościami. Natomiast zdecydowanym plusem aplikacji jest możliwość własnego dostosowywania panelu głównego, w zależności od tego, jakie informacje są najbardziej potrzebne.

Po drugie: zrób bilans wszystkich wydatków

CashControl i iFIN24, w stosunku do najprostszego MoneyZoom, mają dodaną opcję importu danych z konta bankowego. Ułatwia to bieżące zarządzanie płynnością. iFin24 posiada o wiele bardziej rozbudowaną część analityczną w stosunku do MoneyZoom i CashControl. Tam nie tylko jesteśmy w stanie monitorować codzienne przepływy pieniężne, ale również porównywać ze sobą wydatki z poszczególnych kategorii w następujących po sobie miesiącach oraz, co najważniejsze, planować oszczędności, ustanawiać cele i monitorować ich realizację.

Pod względem możliwości analitycznych CashControl – mimo możliwości importu danych i podziału wydatków na kategorie – pokazuje wyłącznie strukturę wydatków i przychodów w rozbiciu miesięcznym i dziennym. Brakuje bieżącej analizy cash-flow czy też narzędzi do zarządzania oszczędnościami. Jednak największą wadą CashControl jest nieprzejrzysty serwis.

Polecamy serwis: Lokaty

Po trzecie: zsynchronizuj domowy budżet z kontem w banku

Dość ciekawie prezentuje się propozycja MojeOszczednosci.pl. W zależności od potrzeb możemy ustalić budżety domowe na podstawie limitów wydatków lub też na podstawie celów oszczędzania. DomowyBudzet.pl i kontomierz.pl również proponują zaawansowane metody analizy wydatków z uwzględnieniem utraconych odsetek z produktów bankowych. Kontomierz gwarantuje pełną analizę kosztów i przychodów odsetkowych i automatycznie podpowiada, które rozwiązanie będzie korzystniejsze. Proponowane są oczywiście oferty banków, współpracujących z Kontomierzem. Pełna integracja rachunku bankowego z aplikacją Kontomierza pozwala na dostęp do stanu konta i historii ostatnich operacji oraz automatyczny import tych danych. Kontomierz wyraźnie zaznacza, że dane są przechowywane w sposób zaszyfrowany na serwerach zewnętrznej firmy i nie ma możliwości powiązania ich z kontami w serwisie w przypadku włamania. Pełna integracja konta bankowego z oprogramowaniem do zarządzania budżetem domowym może jednak rodzić wątpliwości natury bezpieczeństwa i prywatności.

Po czwarte: patrz, jak procentują twoje oszczędności

Wadą Kontomierza jest znaczne ograniczenie możliwości planowania oszczędności i monitorowania realizacji tych planów. Automatycznego importu danych nie oferuje fins.pl, natomiast chyba najlepiej spośród wszystkich do tej pory wymienionych motywuje do oszczędzania. Cele są jasno określone, a ich realizacja – doskonale pokazana wizualnie.

Po piąte: zarządzaj domowym budżetem profesjonalnie

Oprócz aplikacji internetowych na polskim rynku możemy znaleźć jeszcze sporą grupę programów do analizy i zarządzania finansami, instalowanych bezpośrednio na komputerach użytkowników. Sporą zaletą takiego rozwiązania jest prywatność. Teoretycznie rejestrując się w którymkolwiek z powyższych serwisów nie musimy podawać prawdziwych danych osobowych, a te przeznaczone do importu możemy edytować w taki sposób, aby ukryć kontrahentów i dane osób, do których adresowane są przelewy. Jest to jednak uciążliwe. Jedynym w pełni funkcjonalnym i darmowym programem tego typu jest ePortfel. Program pozwala na pełne zarządzanie własnymi finansami, włącznie z monitorowaniem planów oszczędnościowych, a także importem danych z rynków kapitałowych. Funkcje programu umożliwiają zaspokojenie potrzeb najbardziej wymagających, także tych, którzy planują monitorować bieżące stany inwestycji, kredytów i rozliczeń z kontrahentami. Wady? Dla początkujących to rozwiązanie wyda się zbyt złożone podczas zarządzania, zaawansowani będą utyskiwać na brak możliwości automatycznego importu historii kont z banków innych niż mBank i Inteligo.

Komu serwisy do zarządzania finansami przynoszą zyski?

Serwisy są darmowe, ale użytkownicy finansują ich działanie w inny sposób – przede wszystkim, otwierając zamieszczone na stronach reklamy. Jednak nie jest to regułą. CashControl liczy na podsyłanie klientów, zainteresowanych produktami finansowymi, do współpracujących firm i banków. Kontomierz i MoneyZoom mają uruchomione porównywarki produktów finansowych i zarabiają na sprzedaży tych produktów. Z kolei MojeGrosze.pl i iFIN24 najwyraźniej stanowią reklamę możliwości i rozwiązań, proponowanych przez producentów - firmy informatyczne, wyspecjalizowane w tworzeniu rozwiązań dla przedsiębiorstw.

Warto wybrać odpowiedni dla siebie program komputerowy, aby przyjrzeć się bliżej domowemu budżetowi i nauczyć się efektywnie nim zarządzać.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA