REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Budżet domowy a oszczędzanie – bezpłatne programy do zarządzania finansami

Arkadiusz Rojek, Home Broker
Na rynku dostępne są darmowe programy do zarządzania domowym budżetem.
Na rynku dostępne są darmowe programy do zarządzania domowym budżetem.

REKLAMA

REKLAMA

Czy myśleliście kiedyś o domowym budżecie z szerszej perspektywy czasu? Jeżeli zdecydujecie się na analizę swojej płynności finansowej, będziecie kontrolować wydatki i porównywać różne sposoby lokowania pieniędzy, możecie usprawnić działanie swojego domowego budżetu. Jakie darmowe programy pomogą usprawnić funkcjonowanie domowych budżetów?

Analiza codziennych wydatków, ścisły nadzór wypływów z domowej kasy, kontrola płynności, poszukiwanie nadwyżek w domowym budżecie czy wreszcie porównanie różnych sposobów ich lokowania – to najważniejsze funkcje programów do prowadzenia domowej księgowości dostępnych na rynku. Home Broker porównał te, które są oferowane bezpłatnie.

REKLAMA

REKLAMA

Najprostsze narzędzia do zarządzania domowym budżetem to kartka, długopis i kalkulator, chociaż znacznie wygodniejszy wydaje się arkusz kalkulacyjny (np. Microsoft Excel czy Open Office Calc). Od niedawna na rynku dostępne są również aplikacje internetowe, dzięki którym sprawowanie kontroli nad finansami osobistymi staje się jeszcze prostsze.

Do sprawnego zarządzania budżetem domowym wystarczy dobrze przygotowany arkusz kalkulacyjny, w którym możemy wprowadzać dzień po dniu kolejne pozycje i na tej podstawie samodzielnie ustalić „rygor” wydatkowy. Ponadto warto przypisywać wydatki do odpowiednich kategorii, dzięki czemu możliwa jest później ich analiza. Celem jest oczywiście wygospodarowanie oszczędności.

Nie wszyscy jednak mają czas, ochotę lub umiejętności, aby samodzielnie przygotować taki arkusz. Inni potrzebują bardziej szczegółowych danych lub też bieżącej integracji z kontem bankowym. Do nich właśnie kierowana jest oferta programów do zarządzania finansami osobistymi. Przeanalizujmy możliwości poszczególnych systemów.

Dowiedz się także: Jak oszczędzać pieniądze? – zasady efektywnego oszczędzania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Programy do zarządzania domowym budżetem

REKLAMA

Z dostępnej oferty na rynku do porównania wybraliśmy aplikacje darmowe, dostępne zarówno jako aplikacje sieciowe, jak i programy instalowane na komputerze. Warunkiem – oprócz braku opłat - była możliwość przetestowania wersji demonstracyjnej systemu. Do porównania wybrane zostały: MojeGrosze.pl, CashControl.pl, Benefi.pl, MojeOszczednosci.pl, DomowyBudzet.pl, KontoMierz.pl, iFin24.pl, MoneyZoom.pl, Fins.pl, ePortfel.com.

Porównując możliwości opisywanych narzędzi, zwracaliśmy uwagę na:
• wygodę i automatyzację wprowadzania danych: możliwość automatycznego importu historii rachunku, automatyczne przypisywanie poszczególnych wydatków do kategorii lub też automatyczne pobieranie historii transakcji bezpośrednio z banku;
• dodatkowe funkcje, takie jak: planowanie przyszłych płatności, możliwość dodawania notatek;
• proces tworzenia i analizowania domowego budżetu: możliwość ustalania miesięcznych planów wydatków, podzielonych na poszczególne kategorie, ale też narzędzia do bieżącego podglądu wydatków, zarówno w obrębie kategorii, jak i całego budżetu;
• zarządzanie oszczędnościami: możliwość planowania celów oszczędzania (np. wakacje, urlop, zakup samochodu czy oszczędności na emeryturę) oraz monitorowania realizacji tych planów;
• analizę bieżących przepływów pieniężnych: możliwość kontrolowania stanu gotówki oraz bieżącego zestawienia rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w celu planowania uruchamiania krótkoterminowych lokat i efektywnego wykorzystywania rachunków oszczędnościowych.

Po pierwsze: wypróbuj program do oszczędzania

Najprostsze narzędzia w zasadzie tylko zastępują arkusz kalkulacyjny. MoneyZoom i MojeGrosze wymaga od użytkownika zarówno wprowadzenia, jak i przypisania wydatków do poszczególnych kategorii. Możliwości analizy są mocno ograniczone. Jesteśmy w stanie skumulować wydatki w poszczególnych kategoriach i zestawić je z założonym budżetem domowym, na bieżąco kontrolując, czy nie przesadziliśmy, a także przejrzeć historię operacji.

W przypadku MoneyZoom ciekawostkę stanowi możliwość porównania wydatków z innymi użytkownikami serwisu, dzięki czemu dowiemy się, ile przeciętnie inni wydają, np. na jedzenie czy paliwo. Co więcej, porównanie można zawęzić wyłącznie do osób podobnych do nas. Wbrew pozorom, taka wiedza bywa bardzo cenna przy ustalaniu własnych wydatków, szczególnie dla osób, rozpoczynających prowadzenie własnego gospodarstwa domowego po niedawnej wyprowadzce od rodziców.

Prostym systemem okazuje się również benefi.pl – możemy dzięki niemu kontrolować wydatki na kontach, monitorować realizację budżetów domowych, ale nie znajdziemy w nim żadnej formy zarządzania oszczędnościami. Natomiast zdecydowanym plusem aplikacji jest możliwość własnego dostosowywania panelu głównego, w zależności od tego, jakie informacje są najbardziej potrzebne.

Po drugie: zrób bilans wszystkich wydatków

CashControl i iFIN24, w stosunku do najprostszego MoneyZoom, mają dodaną opcję importu danych z konta bankowego. Ułatwia to bieżące zarządzanie płynnością. iFin24 posiada o wiele bardziej rozbudowaną część analityczną w stosunku do MoneyZoom i CashControl. Tam nie tylko jesteśmy w stanie monitorować codzienne przepływy pieniężne, ale również porównywać ze sobą wydatki z poszczególnych kategorii w następujących po sobie miesiącach oraz, co najważniejsze, planować oszczędności, ustanawiać cele i monitorować ich realizację.

Pod względem możliwości analitycznych CashControl – mimo możliwości importu danych i podziału wydatków na kategorie – pokazuje wyłącznie strukturę wydatków i przychodów w rozbiciu miesięcznym i dziennym. Brakuje bieżącej analizy cash-flow czy też narzędzi do zarządzania oszczędnościami. Jednak największą wadą CashControl jest nieprzejrzysty serwis.

Polecamy serwis: Lokaty

Po trzecie: zsynchronizuj domowy budżet z kontem w banku

Dość ciekawie prezentuje się propozycja MojeOszczednosci.pl. W zależności od potrzeb możemy ustalić budżety domowe na podstawie limitów wydatków lub też na podstawie celów oszczędzania. DomowyBudzet.pl i kontomierz.pl również proponują zaawansowane metody analizy wydatków z uwzględnieniem utraconych odsetek z produktów bankowych. Kontomierz gwarantuje pełną analizę kosztów i przychodów odsetkowych i automatycznie podpowiada, które rozwiązanie będzie korzystniejsze. Proponowane są oczywiście oferty banków, współpracujących z Kontomierzem. Pełna integracja rachunku bankowego z aplikacją Kontomierza pozwala na dostęp do stanu konta i historii ostatnich operacji oraz automatyczny import tych danych. Kontomierz wyraźnie zaznacza, że dane są przechowywane w sposób zaszyfrowany na serwerach zewnętrznej firmy i nie ma możliwości powiązania ich z kontami w serwisie w przypadku włamania. Pełna integracja konta bankowego z oprogramowaniem do zarządzania budżetem domowym może jednak rodzić wątpliwości natury bezpieczeństwa i prywatności.

Po czwarte: patrz, jak procentują twoje oszczędności

Wadą Kontomierza jest znaczne ograniczenie możliwości planowania oszczędności i monitorowania realizacji tych planów. Automatycznego importu danych nie oferuje fins.pl, natomiast chyba najlepiej spośród wszystkich do tej pory wymienionych motywuje do oszczędzania. Cele są jasno określone, a ich realizacja – doskonale pokazana wizualnie.

Po piąte: zarządzaj domowym budżetem profesjonalnie

Oprócz aplikacji internetowych na polskim rynku możemy znaleźć jeszcze sporą grupę programów do analizy i zarządzania finansami, instalowanych bezpośrednio na komputerach użytkowników. Sporą zaletą takiego rozwiązania jest prywatność. Teoretycznie rejestrując się w którymkolwiek z powyższych serwisów nie musimy podawać prawdziwych danych osobowych, a te przeznaczone do importu możemy edytować w taki sposób, aby ukryć kontrahentów i dane osób, do których adresowane są przelewy. Jest to jednak uciążliwe. Jedynym w pełni funkcjonalnym i darmowym programem tego typu jest ePortfel. Program pozwala na pełne zarządzanie własnymi finansami, włącznie z monitorowaniem planów oszczędnościowych, a także importem danych z rynków kapitałowych. Funkcje programu umożliwiają zaspokojenie potrzeb najbardziej wymagających, także tych, którzy planują monitorować bieżące stany inwestycji, kredytów i rozliczeń z kontrahentami. Wady? Dla początkujących to rozwiązanie wyda się zbyt złożone podczas zarządzania, zaawansowani będą utyskiwać na brak możliwości automatycznego importu historii kont z banków innych niż mBank i Inteligo.

Komu serwisy do zarządzania finansami przynoszą zyski?

Serwisy są darmowe, ale użytkownicy finansują ich działanie w inny sposób – przede wszystkim, otwierając zamieszczone na stronach reklamy. Jednak nie jest to regułą. CashControl liczy na podsyłanie klientów, zainteresowanych produktami finansowymi, do współpracujących firm i banków. Kontomierz i MoneyZoom mają uruchomione porównywarki produktów finansowych i zarabiają na sprzedaży tych produktów. Z kolei MojeGrosze.pl i iFIN24 najwyraźniej stanowią reklamę możliwości i rozwiązań, proponowanych przez producentów - firmy informatyczne, wyspecjalizowane w tworzeniu rozwiązań dla przedsiębiorstw.

Warto wybrać odpowiedni dla siebie program komputerowy, aby przyjrzeć się bliżej domowemu budżetowi i nauczyć się efektywnie nim zarządzać.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy jest odpowiedni czas na windykację należności? Nie czekaj zbyt długo

Płynność finansowa to podstawa skutecznego zarządzania firmą. Kiedy zatem rozpocząć windykację należności? Okazuje się, że nie można czekać zbyt długo. Co trzeba wziąć pod uwagę? Kiedy powinna zapalić się czerwona lampka? Podpowiadamy.

Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

REKLAMA

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

REKLAMA