REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mieszkanie przed podpisaniem umowy przedwstępnej – vademecum kupującego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Ciołko
Ekspert Prawny Salomon Finance
 Salomon Finance
doradztwo kredytowe
Z mieszkaniami i umową przedwstępną nie warto się śpieszyć, nawet jeżeli w kolejce czekają inni „zdecydowani”.
Z mieszkaniami i umową przedwstępną nie warto się śpieszyć, nawet jeżeli w kolejce czekają inni „zdecydowani”.

REKLAMA

REKLAMA

Szukając wymarzonego mieszkania, bardzo często spotykamy się z klasyczną zagrywką negocjacyjną zbywców: dowiadujemy się o konieczności natychmiastowego podjęcia decyzji. Zanim ulegniemy pokusie błyskawicznego podpisania umowy przedwstępnej, warto pamiętać, że działanie pod wpływem emocji może być brzemienne w skutkach, szczególnie jeśli chcemy, aby kredyt mieszkaniowy wystarczył na zakup całej nieruchomości.

Etap 1 – Weryfikacja zdolności kredytowej

REKLAMA

REKLAMA

Do znudzenia powtarzane przez doradców kredytowych nawoływanie do sprawdzenia możliwości finansowych przyszłych kredytobiorców nie jest zwykłym truizmem. Warto weryfikować swoją zdolność kredytową zawsze, przed każdorazową przymiarką do zakupu nieruchomości, a szczególnie wtedy, kiedy poprzednia miała miejsce choćby przed kilkoma miesiącami. Wynika to ze zmienności ofert bankowych oraz licznych zmian w polityce, regulującej działalność banków, prowadzonej przez Komisję Nadzoru Finansowego. Restrykcyjna procedura badania zdolności kredytowej prowadzi niestety do zmniejszania się maksymalnych kwot, jakie może uzyskać potencjalny kredytobiorca.

Aby nie rozczarować się skurczeniem możliwości finansowych, co może spowodować brak możliwości zakupu wybranego mieszkania, warto na bieżąco sprawdzać, przynajmniej w kilku bankach, jaka jest nasza aktualna zdolność kredytowa.

Należy pamiętać o trzech podstawowych elementach dobrej transakcji na rynku nieruchomości: finansowym, prawnym oraz technicznym.

REKLAMA

Etap 2 – Weryfikacja stanu prawnego nieruchomości

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zbywający nieruchomości ma obowiązek okazania potencjalnemu nabywcy dokumentów, potwierdzających jego prawa do lokalu. Podstawowym dokumentem jest zawsze tytuł własności , który z reguły przybiera formę aktu notarialnego, w przypadku nabycia nieruchomości np. w drodze kupna czy darowizny lub postanowienia sądu, np. przy podziale spadku. Z kolei w przypadku mieszkania spółdzielczego dokumentem, potwierdzającym spółdzielcze prawo do lokalu, będzie np. przydział. W obu wypadach należy wymagać drugiego dokumentu. Przy mieszkaniu własnościowym, z założoną księgą wieczystą, będzie to aktualny (nie starszy niż 30 dni) odpis z księgi wieczystej lokalu. Natomiast gdy mieszkanie jest spółdzielcze, bez wyodrębnionej księgi wieczystej, wtedy niezbędne okaże się zaświadczenie ze spółdzielni o stanie prawnym lokalu.

Przeczytaj również: Rodzina na Swoim w pigułce – poradnik

Poza upewnieniem się, że mieszkaniem dysponuje prawowity właściciel, należy sprawdzić, czy lokal nie jest obciążony ograniczonymi prawami rzeczowymi, takimi jak służebności czy hipoteka oraz czy nie ciążą na nim inne zaległości, jak choćby opłaty eksploatacyjne czy zaległości wobec spółdzielni.

Jeśli mieszkanie sprzedaje przedsiębiorca, który miał w nim zarejestrowaną działalność gospodarczą, należy poinformować go, że bank kredytujący zakup nieruchomości może wystąpić o okazanie zaświadczeń, iż dotychczasowy właściciel nie zalega wobec ZUS czy US.

Etap 3 – Weryfikacja wartości nieruchomości i jej stanu technicznego

Ostatnią czynnością przed zawarciem umowy przedwstępnej powinno być ostateczne potwierdzenie, że kupując mieszkanie, nie przepłacimy za nie. Ma to znaczenie nie tylko zdroworozsądkowe czy ekonomiczne, ale również praktyczne.

Jeśli pragniemy zakupić mieszkanie wyłącznie za środki, pochodzące z kredytu, kwestia ta jest już obligatoryjna, ponieważ gdy wartość mieszkania staje się przeszacowana, tj. wyższa niż w danej chwili rynkowa, to bank po przeprowadzeniu swojej wyceny nie udzieli kredytu na pokrycie całości ceny, wynikającej z umowy. W tym wypadku, jeśli cena transakcyjna jest wyższa od wyceny nieruchomości, bank jako maksymalne zabezpieczenie kredytu przyjmie niższą z tych kwot. A to oznacza, że różnicę będzie trzeba pokryć w z własnej kieszeni.

Polecamy serwis: Inwestycje

Jak upewnić się, że nie przepłacamy?

Zalecana jest rzetelność w porównywaniu cen w danej lokalizacji, choćby na podstawie portali internetowych, zajmujących się nieruchomościami. Natomiast jeśli jesteśmy naprawdę zainteresowani zakupem konkretnej nieruchomości, warto zastanowić się nad zamówieniem fachowej wyceny u rzeczoznawcy majątkowego. Koszt ok. 500 zł w przypadku mieszkania i ok. 800 zł w przypadku domu może być warty poniesienia.

Podobnie, przed zdecydowaniem się na zakup, warto dokonać inspekcji technicznej lokalu. Przy pomocy specjalisty, który oceni stan techniczny nie tylko samego mieszkania, ale także całego budynku, w którym lokal się znajduje, można wyeliminować wady konstrukcyjne oraz uniknąć dodatkowych kosztów, jak na przykład zerwania świeżo położonej glazury i terakoty ze względu na wymianę sytemu wodno-kanalizacyjnego w danym pionie mieszkań.

Po przejściu przez wyżej wymienione etapy możemy przystępować do uzgadniania treści umowy przedwstępnej. Mając pewność co do swojej zdolności kredytowej oraz stanu lokalu nie powinniśmy bać się zabezpieczenia transakcji w postaci np. zadatku. Dzięki temu zyskamy pewność, że będziemy mogli cieszyć się swoim mieszkaniem, zanim ktoś nas ubiegnie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA