REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mieszkanie przed podpisaniem umowy przedwstępnej – vademecum kupującego

Łukasz Ciołko
Ekspert Prawny Salomon Finance
 Salomon Finance
doradztwo kredytowe
Z mieszkaniami i umową przedwstępną nie warto się śpieszyć, nawet jeżeli w kolejce czekają inni „zdecydowani”.
Z mieszkaniami i umową przedwstępną nie warto się śpieszyć, nawet jeżeli w kolejce czekają inni „zdecydowani”.

REKLAMA

REKLAMA

Szukając wymarzonego mieszkania, bardzo często spotykamy się z klasyczną zagrywką negocjacyjną zbywców: dowiadujemy się o konieczności natychmiastowego podjęcia decyzji. Zanim ulegniemy pokusie błyskawicznego podpisania umowy przedwstępnej, warto pamiętać, że działanie pod wpływem emocji może być brzemienne w skutkach, szczególnie jeśli chcemy, aby kredyt mieszkaniowy wystarczył na zakup całej nieruchomości.

Etap 1 – Weryfikacja zdolności kredytowej

REKLAMA

Do znudzenia powtarzane przez doradców kredytowych nawoływanie do sprawdzenia możliwości finansowych przyszłych kredytobiorców nie jest zwykłym truizmem. Warto weryfikować swoją zdolność kredytową zawsze, przed każdorazową przymiarką do zakupu nieruchomości, a szczególnie wtedy, kiedy poprzednia miała miejsce choćby przed kilkoma miesiącami. Wynika to ze zmienności ofert bankowych oraz licznych zmian w polityce, regulującej działalność banków, prowadzonej przez Komisję Nadzoru Finansowego. Restrykcyjna procedura badania zdolności kredytowej prowadzi niestety do zmniejszania się maksymalnych kwot, jakie może uzyskać potencjalny kredytobiorca.

Aby nie rozczarować się skurczeniem możliwości finansowych, co może spowodować brak możliwości zakupu wybranego mieszkania, warto na bieżąco sprawdzać, przynajmniej w kilku bankach, jaka jest nasza aktualna zdolność kredytowa.

Należy pamiętać o trzech podstawowych elementach dobrej transakcji na rynku nieruchomości: finansowym, prawnym oraz technicznym.

Etap 2 – Weryfikacja stanu prawnego nieruchomości

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zbywający nieruchomości ma obowiązek okazania potencjalnemu nabywcy dokumentów, potwierdzających jego prawa do lokalu. Podstawowym dokumentem jest zawsze tytuł własności , który z reguły przybiera formę aktu notarialnego, w przypadku nabycia nieruchomości np. w drodze kupna czy darowizny lub postanowienia sądu, np. przy podziale spadku. Z kolei w przypadku mieszkania spółdzielczego dokumentem, potwierdzającym spółdzielcze prawo do lokalu, będzie np. przydział. W obu wypadach należy wymagać drugiego dokumentu. Przy mieszkaniu własnościowym, z założoną księgą wieczystą, będzie to aktualny (nie starszy niż 30 dni) odpis z księgi wieczystej lokalu. Natomiast gdy mieszkanie jest spółdzielcze, bez wyodrębnionej księgi wieczystej, wtedy niezbędne okaże się zaświadczenie ze spółdzielni o stanie prawnym lokalu.

Przeczytaj również: Rodzina na Swoim w pigułce – poradnik

REKLAMA

Poza upewnieniem się, że mieszkaniem dysponuje prawowity właściciel, należy sprawdzić, czy lokal nie jest obciążony ograniczonymi prawami rzeczowymi, takimi jak służebności czy hipoteka oraz czy nie ciążą na nim inne zaległości, jak choćby opłaty eksploatacyjne czy zaległości wobec spółdzielni.

Jeśli mieszkanie sprzedaje przedsiębiorca, który miał w nim zarejestrowaną działalność gospodarczą, należy poinformować go, że bank kredytujący zakup nieruchomości może wystąpić o okazanie zaświadczeń, iż dotychczasowy właściciel nie zalega wobec ZUS czy US.

Etap 3 – Weryfikacja wartości nieruchomości i jej stanu technicznego

Ostatnią czynnością przed zawarciem umowy przedwstępnej powinno być ostateczne potwierdzenie, że kupując mieszkanie, nie przepłacimy za nie. Ma to znaczenie nie tylko zdroworozsądkowe czy ekonomiczne, ale również praktyczne.

Jeśli pragniemy zakupić mieszkanie wyłącznie za środki, pochodzące z kredytu, kwestia ta jest już obligatoryjna, ponieważ gdy wartość mieszkania staje się przeszacowana, tj. wyższa niż w danej chwili rynkowa, to bank po przeprowadzeniu swojej wyceny nie udzieli kredytu na pokrycie całości ceny, wynikającej z umowy. W tym wypadku, jeśli cena transakcyjna jest wyższa od wyceny nieruchomości, bank jako maksymalne zabezpieczenie kredytu przyjmie niższą z tych kwot. A to oznacza, że różnicę będzie trzeba pokryć w z własnej kieszeni.

Polecamy serwis: Inwestycje

Jak upewnić się, że nie przepłacamy?

REKLAMA

Zalecana jest rzetelność w porównywaniu cen w danej lokalizacji, choćby na podstawie portali internetowych, zajmujących się nieruchomościami. Natomiast jeśli jesteśmy naprawdę zainteresowani zakupem konkretnej nieruchomości, warto zastanowić się nad zamówieniem fachowej wyceny u rzeczoznawcy majątkowego. Koszt ok. 500 zł w przypadku mieszkania i ok. 800 zł w przypadku domu może być warty poniesienia.

Podobnie, przed zdecydowaniem się na zakup, warto dokonać inspekcji technicznej lokalu. Przy pomocy specjalisty, który oceni stan techniczny nie tylko samego mieszkania, ale także całego budynku, w którym lokal się znajduje, można wyeliminować wady konstrukcyjne oraz uniknąć dodatkowych kosztów, jak na przykład zerwania świeżo położonej glazury i terakoty ze względu na wymianę sytemu wodno-kanalizacyjnego w danym pionie mieszkań.

Po przejściu przez wyżej wymienione etapy możemy przystępować do uzgadniania treści umowy przedwstępnej. Mając pewność co do swojej zdolności kredytowej oraz stanu lokalu nie powinniśmy bać się zabezpieczenia transakcji w postaci np. zadatku. Dzięki temu zyskamy pewność, że będziemy mogli cieszyć się swoim mieszkaniem, zanim ktoś nas ubiegnie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA