REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mieszkanie przed podpisaniem umowy przedwstępnej – vademecum kupującego

Łukasz Ciołko
Ekspert Prawny Salomon Finance
 Salomon Finance
doradztwo kredytowe
Z mieszkaniami i umową przedwstępną nie warto się śpieszyć, nawet jeżeli w kolejce czekają inni „zdecydowani”.
Z mieszkaniami i umową przedwstępną nie warto się śpieszyć, nawet jeżeli w kolejce czekają inni „zdecydowani”.

REKLAMA

REKLAMA

Szukając wymarzonego mieszkania, bardzo często spotykamy się z klasyczną zagrywką negocjacyjną zbywców: dowiadujemy się o konieczności natychmiastowego podjęcia decyzji. Zanim ulegniemy pokusie błyskawicznego podpisania umowy przedwstępnej, warto pamiętać, że działanie pod wpływem emocji może być brzemienne w skutkach, szczególnie jeśli chcemy, aby kredyt mieszkaniowy wystarczył na zakup całej nieruchomości.

Etap 1 – Weryfikacja zdolności kredytowej

REKLAMA

Do znudzenia powtarzane przez doradców kredytowych nawoływanie do sprawdzenia możliwości finansowych przyszłych kredytobiorców nie jest zwykłym truizmem. Warto weryfikować swoją zdolność kredytową zawsze, przed każdorazową przymiarką do zakupu nieruchomości, a szczególnie wtedy, kiedy poprzednia miała miejsce choćby przed kilkoma miesiącami. Wynika to ze zmienności ofert bankowych oraz licznych zmian w polityce, regulującej działalność banków, prowadzonej przez Komisję Nadzoru Finansowego. Restrykcyjna procedura badania zdolności kredytowej prowadzi niestety do zmniejszania się maksymalnych kwot, jakie może uzyskać potencjalny kredytobiorca.

Aby nie rozczarować się skurczeniem możliwości finansowych, co może spowodować brak możliwości zakupu wybranego mieszkania, warto na bieżąco sprawdzać, przynajmniej w kilku bankach, jaka jest nasza aktualna zdolność kredytowa.

Należy pamiętać o trzech podstawowych elementach dobrej transakcji na rynku nieruchomości: finansowym, prawnym oraz technicznym.

Etap 2 – Weryfikacja stanu prawnego nieruchomości

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zbywający nieruchomości ma obowiązek okazania potencjalnemu nabywcy dokumentów, potwierdzających jego prawa do lokalu. Podstawowym dokumentem jest zawsze tytuł własności , który z reguły przybiera formę aktu notarialnego, w przypadku nabycia nieruchomości np. w drodze kupna czy darowizny lub postanowienia sądu, np. przy podziale spadku. Z kolei w przypadku mieszkania spółdzielczego dokumentem, potwierdzającym spółdzielcze prawo do lokalu, będzie np. przydział. W obu wypadach należy wymagać drugiego dokumentu. Przy mieszkaniu własnościowym, z założoną księgą wieczystą, będzie to aktualny (nie starszy niż 30 dni) odpis z księgi wieczystej lokalu. Natomiast gdy mieszkanie jest spółdzielcze, bez wyodrębnionej księgi wieczystej, wtedy niezbędne okaże się zaświadczenie ze spółdzielni o stanie prawnym lokalu.

Przeczytaj również: Rodzina na Swoim w pigułce – poradnik

REKLAMA

Poza upewnieniem się, że mieszkaniem dysponuje prawowity właściciel, należy sprawdzić, czy lokal nie jest obciążony ograniczonymi prawami rzeczowymi, takimi jak służebności czy hipoteka oraz czy nie ciążą na nim inne zaległości, jak choćby opłaty eksploatacyjne czy zaległości wobec spółdzielni.

Jeśli mieszkanie sprzedaje przedsiębiorca, który miał w nim zarejestrowaną działalność gospodarczą, należy poinformować go, że bank kredytujący zakup nieruchomości może wystąpić o okazanie zaświadczeń, iż dotychczasowy właściciel nie zalega wobec ZUS czy US.

Etap 3 – Weryfikacja wartości nieruchomości i jej stanu technicznego

Ostatnią czynnością przed zawarciem umowy przedwstępnej powinno być ostateczne potwierdzenie, że kupując mieszkanie, nie przepłacimy za nie. Ma to znaczenie nie tylko zdroworozsądkowe czy ekonomiczne, ale również praktyczne.

Jeśli pragniemy zakupić mieszkanie wyłącznie za środki, pochodzące z kredytu, kwestia ta jest już obligatoryjna, ponieważ gdy wartość mieszkania staje się przeszacowana, tj. wyższa niż w danej chwili rynkowa, to bank po przeprowadzeniu swojej wyceny nie udzieli kredytu na pokrycie całości ceny, wynikającej z umowy. W tym wypadku, jeśli cena transakcyjna jest wyższa od wyceny nieruchomości, bank jako maksymalne zabezpieczenie kredytu przyjmie niższą z tych kwot. A to oznacza, że różnicę będzie trzeba pokryć w z własnej kieszeni.

Polecamy serwis: Inwestycje

Jak upewnić się, że nie przepłacamy?

REKLAMA

Zalecana jest rzetelność w porównywaniu cen w danej lokalizacji, choćby na podstawie portali internetowych, zajmujących się nieruchomościami. Natomiast jeśli jesteśmy naprawdę zainteresowani zakupem konkretnej nieruchomości, warto zastanowić się nad zamówieniem fachowej wyceny u rzeczoznawcy majątkowego. Koszt ok. 500 zł w przypadku mieszkania i ok. 800 zł w przypadku domu może być warty poniesienia.

Podobnie, przed zdecydowaniem się na zakup, warto dokonać inspekcji technicznej lokalu. Przy pomocy specjalisty, który oceni stan techniczny nie tylko samego mieszkania, ale także całego budynku, w którym lokal się znajduje, można wyeliminować wady konstrukcyjne oraz uniknąć dodatkowych kosztów, jak na przykład zerwania świeżo położonej glazury i terakoty ze względu na wymianę sytemu wodno-kanalizacyjnego w danym pionie mieszkań.

Po przejściu przez wyżej wymienione etapy możemy przystępować do uzgadniania treści umowy przedwstępnej. Mając pewność co do swojej zdolności kredytowej oraz stanu lokalu nie powinniśmy bać się zabezpieczenia transakcji w postaci np. zadatku. Dzięki temu zyskamy pewność, że będziemy mogli cieszyć się swoim mieszkaniem, zanim ktoś nas ubiegnie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

REKLAMA

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

REKLAMA