REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować mieszkanie na sprzedaż?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Na dokonanie sprzedaży mieszkania trzeba przeznaczyć przeszło 3 miesiące.
Na dokonanie sprzedaży mieszkania trzeba przeznaczyć przeszło 3 miesiące.

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego warto odnowić nieruchomość przed wystawieniem jej do sprzedaży? Eksperci są zdania, że odmalowanie ścian, drobne naprawy czy stworzenie miłego nastroju mogą podnieść cenę transakcyjną lokalu nawet o kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Sprzedaż mieszkania jest procesem czasochłonnym. Od ogłoszenia chęci upłynnienia nieruchomości do momentu przeniesienia prawa własności mijają przeciętnie ponad trzy miesiące. W tym czasie przeważnie lokal chce oglądać niemała grupa potencjalnych nabywców. Proces sprzedaży jest więc czasochłonny – szczególnie biorąc pod uwagę, że mieszkanie trzeba do odpowiednio przygotować. Na ten drugi element właściciel powinien zwrócić szczególną uwagę, bo zyski mogą sięgnąć nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

REKLAMA

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę?

Jak to zrobić? Przygotowanie lokalu do sprzedaży powinno postępować wieloetapowo. Dzięki temu wymagany wkład pracy można rozłożyć w czasie. Warto zadbać o następujące aspekty:
1) porządek i odświeżenie ścian,
2) oświetlenie lokalu,
3) drobne naprawy,
4) nastrój i pora oględzin.

Lepiej odświeżyć ściany niż inwestować w remont

REKLAMA

Przed przystąpieniem do sprzedaży lokalu należy oczywiście posprzątać, ukrywając w miarę możliwości rzeczy osobiste. W najlepszej sytuacji znajdują się osoby, sprzedające nieruchomości, w których nie mieszkają - W takim wypadku warto pozbyć się mebli, a ściany pomalować na neutralny kolor. Mieszkanie zyskuje przestrzeń i znika nieprzyjemny zapach – zdradza Aleksandra Wojdyła, doradca Home Broker z Warszawy. Zerwanie starej tapety czy malowanie wydaje się rzeczą niezbędną. - Nałożenie nowej farby na ściany trwa relatywnie niedługo, kosztuje kilkaset złotych, a sprawia wrażenie świeżości i nowoczesności. – dodaje Przemysław Wiśniewski, doradca Home Broker z Katowic. Remont to już całkiem inna sprawa. - Sporych nakładów na renowację nie sposób odzyskać w cenie mieszkania. Powód jest prosty – gusta różnych osób rzadko są zbieżne – tłumaczy Bartosz Zieliński, doradca Home Broker z Poznania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dowiedz się także: Co wybrać: niską prowizję, obniżoną marżę czy redukcję innych kosztów?

Światło działa na naszą korzyść

Kolejną ważną rzeczą jest oświetlenie. Warto o nie zadbać już na etapie fotografowania lokalu przed przygotowaniem ogłoszenia sprzedaży. Dzięki właściwie dobranemu światłu mieszkanie sprawia wrażenie większego. Wydaje się to szczególnie ważne, gdy każdy metr mieszkania kosztuje kilka lub kilkanaście tysięcy złotych. Ponadto umiejętnie operując oświetleniem można zbudować pozytywny nastrój w lokalu.

Polecamy serwis: Kredyty

Dbałość o szczegóły się opłaca

Koniecznie trzeba też zadbać o to, aby mieszkanie wyglądało na zadbane. - Wstawienie do przedpokoju taniej lampy lepiej wygląda niż kabel wystający z sufitu, a pomalowany przedpokój – lepiej niż brudne ściany – mówi Dominik Jaworski, doradca Home Broker z Warszawy. Warto też zwrócić uwagę na posadzki i glazurę. - Kupujący lepiej odbierają lokal, gdy sprzedający zadba o odświeżenie fug, uzupełnienie brakujących elementów wykończenia podłogi czy cyklinowanie parkietów – wylicza Monika Guzowska, doradca Home Broker z Torunia. Do tego katalogu Katarzyna Miazga z Warszawy dodaje jeszcze sprawdzenie, czy działają takie detale jak: nawiew od okapu, żaluzje, klamki, krany i elementy instalacji elektrycznej. - Taka kosmetyka na pewno wpłynie na szybkość sprzedaży. Zazwyczaj nabywcy „kupują oczami”, więc nawet jeśli lokal nie jest wykończony w wysokim standardzie, to wywołuje lepsze emocje, o ile jest zadbany i czysty. – dodaje Katarzyna Miazga.

Ważny jest nawet zapach

Tak przygotowane mieszkanie czeka już tylko na potencjalnych nabywców. Aby jednak efekt był w pełni pozytywny, pozostało kilka szczegółów. Po pierwsze godzina oględzin. - Od niej zależy, czy potencjalny kupujący, dojeżdżając na miejsce, wpadnie w korki, jaki widok będzie rozpościerał się z okien i jakie oświetlenie będzie pracowało, budując nastrój i percepcję nabywcy – wylicza Krzysztof Zawadzki, doradca Home Broker z Warszawy. Ostatnim już, ale nie najmniej ważnym aspektem jest zapach. Po pierwsze trzeba lokal przewietrzyć, a później napełnić mieszkanie delikatną i przyjemną wonią - Dobrym sposobem jest upieczenie ciasta, odrobina olejku zapachowego lub kilka ziaren kawy, wrzuconych do nagrzanego piekarnika. Z drugiej strony nie polecam odświeżaczy powietrza i kadzidełek. – ujawnia August Głąb, doradca Home Broker z Katowic.

Mieszkanie droższe nawet o 30 tys. zł

Jaki efekt w portfelu sprzedającego może mieć stosowanie się do przedstawionych powyżej zasad? – Według Edyty Przywoźny, doradcy Home Broker z Warszawy, cena transakcyjna mieszkania może być wyższa nawet o 3-5 procent. Jeszcze dalej idzie Michał Maliszewski z Lublina, z którego doświadczenia wynika, że górna granica „zysku” opiewa nawet na 10%. Przyjmując więc, że mieszkanie warte jest 300 tys. zł, można liczyć na cenę transakcyjną wyższą o 9-30 tys. zł. - Dbając o wszystkie szczegóły, budujemy pozytywny nastrój kupującego, zabierając jednocześnie argumenty przy ewentualnej negocjacji ceny. – pointuje Katarzyna Miazga, doradca Home Broker z Warszawy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA