REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować mieszkanie na sprzedaż?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Na dokonanie sprzedaży mieszkania trzeba przeznaczyć przeszło 3 miesiące.
Na dokonanie sprzedaży mieszkania trzeba przeznaczyć przeszło 3 miesiące.

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego warto odnowić nieruchomość przed wystawieniem jej do sprzedaży? Eksperci są zdania, że odmalowanie ścian, drobne naprawy czy stworzenie miłego nastroju mogą podnieść cenę transakcyjną lokalu nawet o kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Sprzedaż mieszkania jest procesem czasochłonnym. Od ogłoszenia chęci upłynnienia nieruchomości do momentu przeniesienia prawa własności mijają przeciętnie ponad trzy miesiące. W tym czasie przeważnie lokal chce oglądać niemała grupa potencjalnych nabywców. Proces sprzedaży jest więc czasochłonny – szczególnie biorąc pod uwagę, że mieszkanie trzeba do odpowiednio przygotować. Na ten drugi element właściciel powinien zwrócić szczególną uwagę, bo zyski mogą sięgnąć nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę?

Jak to zrobić? Przygotowanie lokalu do sprzedaży powinno postępować wieloetapowo. Dzięki temu wymagany wkład pracy można rozłożyć w czasie. Warto zadbać o następujące aspekty:
1) porządek i odświeżenie ścian,
2) oświetlenie lokalu,
3) drobne naprawy,
4) nastrój i pora oględzin.

Lepiej odświeżyć ściany niż inwestować w remont

Przed przystąpieniem do sprzedaży lokalu należy oczywiście posprzątać, ukrywając w miarę możliwości rzeczy osobiste. W najlepszej sytuacji znajdują się osoby, sprzedające nieruchomości, w których nie mieszkają - W takim wypadku warto pozbyć się mebli, a ściany pomalować na neutralny kolor. Mieszkanie zyskuje przestrzeń i znika nieprzyjemny zapach – zdradza Aleksandra Wojdyła, doradca Home Broker z Warszawy. Zerwanie starej tapety czy malowanie wydaje się rzeczą niezbędną. - Nałożenie nowej farby na ściany trwa relatywnie niedługo, kosztuje kilkaset złotych, a sprawia wrażenie świeżości i nowoczesności. – dodaje Przemysław Wiśniewski, doradca Home Broker z Katowic. Remont to już całkiem inna sprawa. - Sporych nakładów na renowację nie sposób odzyskać w cenie mieszkania. Powód jest prosty – gusta różnych osób rzadko są zbieżne – tłumaczy Bartosz Zieliński, doradca Home Broker z Poznania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dowiedz się także: Co wybrać: niską prowizję, obniżoną marżę czy redukcję innych kosztów?

Światło działa na naszą korzyść

Kolejną ważną rzeczą jest oświetlenie. Warto o nie zadbać już na etapie fotografowania lokalu przed przygotowaniem ogłoszenia sprzedaży. Dzięki właściwie dobranemu światłu mieszkanie sprawia wrażenie większego. Wydaje się to szczególnie ważne, gdy każdy metr mieszkania kosztuje kilka lub kilkanaście tysięcy złotych. Ponadto umiejętnie operując oświetleniem można zbudować pozytywny nastrój w lokalu.

Polecamy serwis: Kredyty

Dbałość o szczegóły się opłaca

Koniecznie trzeba też zadbać o to, aby mieszkanie wyglądało na zadbane. - Wstawienie do przedpokoju taniej lampy lepiej wygląda niż kabel wystający z sufitu, a pomalowany przedpokój – lepiej niż brudne ściany – mówi Dominik Jaworski, doradca Home Broker z Warszawy. Warto też zwrócić uwagę na posadzki i glazurę. - Kupujący lepiej odbierają lokal, gdy sprzedający zadba o odświeżenie fug, uzupełnienie brakujących elementów wykończenia podłogi czy cyklinowanie parkietów – wylicza Monika Guzowska, doradca Home Broker z Torunia. Do tego katalogu Katarzyna Miazga z Warszawy dodaje jeszcze sprawdzenie, czy działają takie detale jak: nawiew od okapu, żaluzje, klamki, krany i elementy instalacji elektrycznej. - Taka kosmetyka na pewno wpłynie na szybkość sprzedaży. Zazwyczaj nabywcy „kupują oczami”, więc nawet jeśli lokal nie jest wykończony w wysokim standardzie, to wywołuje lepsze emocje, o ile jest zadbany i czysty. – dodaje Katarzyna Miazga.

Ważny jest nawet zapach

Tak przygotowane mieszkanie czeka już tylko na potencjalnych nabywców. Aby jednak efekt był w pełni pozytywny, pozostało kilka szczegółów. Po pierwsze godzina oględzin. - Od niej zależy, czy potencjalny kupujący, dojeżdżając na miejsce, wpadnie w korki, jaki widok będzie rozpościerał się z okien i jakie oświetlenie będzie pracowało, budując nastrój i percepcję nabywcy – wylicza Krzysztof Zawadzki, doradca Home Broker z Warszawy. Ostatnim już, ale nie najmniej ważnym aspektem jest zapach. Po pierwsze trzeba lokal przewietrzyć, a później napełnić mieszkanie delikatną i przyjemną wonią - Dobrym sposobem jest upieczenie ciasta, odrobina olejku zapachowego lub kilka ziaren kawy, wrzuconych do nagrzanego piekarnika. Z drugiej strony nie polecam odświeżaczy powietrza i kadzidełek. – ujawnia August Głąb, doradca Home Broker z Katowic.

Mieszkanie droższe nawet o 30 tys. zł

Jaki efekt w portfelu sprzedającego może mieć stosowanie się do przedstawionych powyżej zasad? – Według Edyty Przywoźny, doradcy Home Broker z Warszawy, cena transakcyjna mieszkania może być wyższa nawet o 3-5 procent. Jeszcze dalej idzie Michał Maliszewski z Lublina, z którego doświadczenia wynika, że górna granica „zysku” opiewa nawet na 10%. Przyjmując więc, że mieszkanie warte jest 300 tys. zł, można liczyć na cenę transakcyjną wyższą o 9-30 tys. zł. - Dbając o wszystkie szczegóły, budujemy pozytywny nastrój kupującego, zabierając jednocześnie argumenty przy ewentualnej negocjacji ceny. – pointuje Katarzyna Miazga, doradca Home Broker z Warszawy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA