REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak obniżyć rachunki za prąd w firmie?

Subskrybuj nas na Youtube
Na rynku dostępnych jest wiele ofert sprzedaży energii elektrycznej dla firm.
Na rynku dostępnych jest wiele ofert sprzedaży energii elektrycznej dla firm.

REKLAMA

REKLAMA

Każda firma, zarówno duży zakład produkcyjny, jak i małe biuro, boryka się z tym samym problemem: wysokimi kosztami zużycia energii elektrycznej. Na szczęście można w prosty sposób obniżyć rachunki. Specjaliści radzą, jak zaoszczędzić na prądzie.

Sposób 1

REKLAMA

Wybór odpowiedniej taryfy – sprawdź, która taryfa, np. C11 lub C12, będzie najodpowiedniejsza dla Twojej firmy.

REKLAMA

Małe i średnie przedsiębiorstwa usługowo-handlowe oraz biura mają do dyspozycji taryfę C11 albo C12. Różnica między nimi polega na tym, iż w taryfie C11 obowiązuje jedna, dobowa stawka za energię, zaś w C12 prąd jest tańszy poza godzinami szczytu oraz w nocy.

Warto również zwrócić uwagę, iż firmy, korzystające z taryf C11 i C12, nie płacą kar za przekroczenie mocy umownej, ponieważ zwykle nawet nie są w stanie zużyć więcej prądu niż wynosi ustalony limit 40 kW. Wobec powyższego warto sprawdzić, wartość rzeczywistego zapotrzebowania na energię w Twojej firmie. Jeśli okaże się, że jest znacznie niższe od maksymalnego poziomu mocy umownej, określonego w umowie dystrybucyjnej, oszczędności może przynieść ustalenie z dostawcą energii niższego limitu, adekwatnego do Twoich potrzeb. Zwłaszcza że za każdy niewykorzystany 1 kW płacisz od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych, co w skali roku może stanowić nawet kilkaset niepotrzebnie straconych złotówek.

Tańsza energia za prąd. Obniż rachunki za prąd. Sprawdź nas!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tym szczególniej rzeczywistemu zapotrzebowaniu na prąd powinni przyjrzeć się przedsiębiorcy, którzy wynajmując lokal pod swoją działalność, nie dokonali zmiany umowy z dystrybutorem energii. Jeżeli bowiem wcześniej działała w tym miejscu firma o zupełnie innym rodzaju działalności niż Twoja (np. biuro, wykorzystujące liczne urządzenia elektryczne, podczas gdy Ty płacisz głównie za oświetlenie), jest wielce prawdopodobne, że nieświadomie przepłacasz za prąd.

Sposób 2

Uważaj na limit mocy umownej. Przeanalizuj faktury z ostatniego roku i dowiedz się, ile faktycznie wynosi moc pobrana w Twoim przedsiębiorstwie.

REKLAMA

Jeśli faktyczne zużycie prądu w Twojej firmie przez większą lub znaczną część roku jest większe od wartości zapotrzebowania, zadeklarowanej w umowie, zmuszony jesteś zapłacić rachunek za energię, powiększony o dodatkową opłatę w wysokości aż 10-krotnej stałej opłaty dystrybucyjnej za każdy 1 kW przekroczonej mocy!

Jeżeli zatem, po analizie faktur z ubiegłego roku, zorientujesz się, iż przekroczenie limitu mocy umownej zdarza się w Twojej firmie regularnie, powinieneś wystąpić o zwiększenie maksymalnej ilości energii do zużycia. W tym celu należy złożyć wniosek do lokalnego operatora systemu dystrybucji.

Zwiększenie limitu mocy umownej w oczywisty sposób przyczyni się do oszczędności, ponieważ unikniesz niepotrzebnego płacenia kar. Zwłaszcza że są one o wiele wyższe, w porównaniu z rachunkiem, jaki zapłacisz po zwiększeniu limitów mocy umownej.

Godne odnotowania jest to, iż niektóre spółki dystrybucyjne oferują klientom biznesowym możliwość zamówienia zróżnicowanego limitu mocy w określonych miesiącach. Jeśli więc zwiększone zapotrzebowanie na energię w Twojej firmie występuje jedynie okresowo, warto dowiedzieć się, czy takie rozwiązanie jest dostępne w regionie, w którym prowadzisz swoją działalność.

Zmień dostawcę energii! Możesz zaoszczędzić nawet do 20%! Sprawdź teraz!

Sposób 3

Złóż wniosek o zmianę sprzedawcy prądu – to skuteczny sposób na płacenie niższych rachunków.

Na wysokość faktury wpływ będzie mieć nie tylko wysokość ceny energii, ale także okres jej obowiązywania. Dynamika zmian stawek sprzedaży jest dość duża. Częste zmiany w ofercie (w wielu wypadkach co 2-3 miesiące) nie zawsze dają możliwość obniżenia rachunków. Odpowiedzią na cenowe fluktuacje może być oferta z tzw. gwarancją ceny, w której sprzedawca zobowiązuje się utrzymać koszt energii w określonym czasie na niezmienionym poziomie. Dla przykładu, w promocji „Gwarancja stałej ceny” TAURON Polska Energia oferuje klientom stałą cenę prądu do 30 września 2012. Należy jednak pamiętać, że gwarancja ceny dotyczy tylko sprzedaży energii. Ceny dystrybucji mogą w tym czasie ulec zmianie.

Opłacalność takiego rozwiązania potwierdzają eksperci, którzy obliczyli, iż dzięki zmianie sprzedawcy energii duże przedsiębiorstwa już po dwunastu miesiącach mogą zaoszczędzić co najmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych. Korzyści będą zauważalne nawet w przypadku małej firmy, która po zmianie zaoszczędzi w skali roku średnio kilkaset złotych, a więc kwotę, odpowiadającą przynajmniej jednemu rachunkowi za prąd u dotychczasowego sprzedawcy.

Inna sprawa, że do obniżenia rachunków za energię elektryczną w Twojej firmie może przyczynić się nie tylko zmiana sprzedawcy, ale już sam wniosek o jego zmianę, który złożysz do operatora sieci przesyłowej. Zaniepokojony możliwością utraty klienta dotychczasowy sprzedawca może bowiem zaproponować Ci nowe, korzystniejsze warunki.

Rozważając zmianę sprzedawcy prądu, warto również przyjrzeć się dostępnym na rynku ofertom promocyjnym. Niezwykle atrakcyjne dla Twojej firmy mogą okazać się chociażby tzw. produkty zielone, którymi szczyci się m.in. Vattenfall lub TAURON Polska Energia. Na przykład w proponowanej ostatnio przez TAURON Sprzedaż sp. z o. o. promocji pod hasłem „Energia tańsza z natury” (skierowanej do firm z grup taryfowych: C11, C12a, C12b, C21, C22a, C22b), oferowano prąd tańszy o co najmniej 10 procent, z gwarancją ceny aż do końca 2012 roku.

Sprzedaż prądu nawet małym i średnim firmom jest dla sprzedawców energii znacznie bardziej opłacalna niż w przypadku indywidualnego odbiorcy. To zaś oznacza, że potencjalny, nowy sprzedawca przedstawi Twojej firmie ofertę jeśli nie tańszą, to z pewnością atrakcyjniejszą od dotychczasowej.

Sposób 4

Audyt elektroenergetyczny – to dobre rozwiązanie dla przedsiębiorstw, które potrzebują modernizacji obiektów produkcyjnych.

W przypadku większych firm produkcyjnych, skutecznym sposobem oszczędności energii może okazać się modernizacja zakładowej hali. Zastosowanie termoizolacyjnej warstwy elewacyjnej ścian, stropów, uszczelnienie okien i drzwi, instalacja automatycznych zamknięć czy obniżenie stropu w ogrzewanych pomieszczeniach często pozwalają na znaczne ograniczenie wydatków.

Zanim jednak zdecydujesz się na takie działanie, warto poszukać firmy audytorskiej i zlecić jej przeprowadzenie audytu energetycznego, dzięki któremu zaplanowane przez Ciebie prace modernizacyjne faktycznie przyczynią się do obniżenia kosztów zużycia energii elektrycznej w Twoim zakładzie.

Głównym celem audytu jest bowiem określenie sposobów obniżenia zużycia energii, ocena kosztów ich zastosowania oraz propozycja rozwiązań, które przyniosą firmie największe korzyści. Audyt energetyczny to nic innego jak profesjonalny raport, określający parametry techniczne i ekonomiczne optymalnego przedsięwzięcia naprawczego.

Sposób 5

Chcesz obniżyć rachunki w firmie? Zacznij od eliminacji złych nawyków.

Tradycyjne żarówki wymień na energooszczędne świetlówki lub oświetlenie LED. Zadbaj o czyste okna w obiektach biurowych, dzięki czemu efektywniej wykorzystasz naturalne światło słoneczne. Uczul pracowników na racjonalne korzystanie z klimatyzacji i urządzeń grzewczych. A także na to, aby opuszczając stanowisko pracy, nie zapominali o zgaszeniu światła oraz wyłączaniu urządzeń biurowych. Pozostawione przez całą noc w stanie czuwania komputery, ekrany, drukarki czy urządzenia sieciowe niepotrzebnie zużywają prąd. Wystarczy zatem zmienić nawyki i zastosować pozornie nieistotne rozwiązania, aby już za dwanaście miesięcy cieszyć się oszczędnościami w kwocie przynajmniej jednego miesięcznego rachunku za energię.

Eksperci TotalMoney.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA