REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak obniżyć rachunki za prąd w firmie?

Na rynku dostępnych jest wiele ofert sprzedaży energii elektrycznej dla firm.
Na rynku dostępnych jest wiele ofert sprzedaży energii elektrycznej dla firm.

REKLAMA

REKLAMA

Każda firma, zarówno duży zakład produkcyjny, jak i małe biuro, boryka się z tym samym problemem: wysokimi kosztami zużycia energii elektrycznej. Na szczęście można w prosty sposób obniżyć rachunki. Specjaliści radzą, jak zaoszczędzić na prądzie.

Sposób 1

REKLAMA

Wybór odpowiedniej taryfy – sprawdź, która taryfa, np. C11 lub C12, będzie najodpowiedniejsza dla Twojej firmy.

REKLAMA

Małe i średnie przedsiębiorstwa usługowo-handlowe oraz biura mają do dyspozycji taryfę C11 albo C12. Różnica między nimi polega na tym, iż w taryfie C11 obowiązuje jedna, dobowa stawka za energię, zaś w C12 prąd jest tańszy poza godzinami szczytu oraz w nocy.

Warto również zwrócić uwagę, iż firmy, korzystające z taryf C11 i C12, nie płacą kar za przekroczenie mocy umownej, ponieważ zwykle nawet nie są w stanie zużyć więcej prądu niż wynosi ustalony limit 40 kW. Wobec powyższego warto sprawdzić, wartość rzeczywistego zapotrzebowania na energię w Twojej firmie. Jeśli okaże się, że jest znacznie niższe od maksymalnego poziomu mocy umownej, określonego w umowie dystrybucyjnej, oszczędności może przynieść ustalenie z dostawcą energii niższego limitu, adekwatnego do Twoich potrzeb. Zwłaszcza że za każdy niewykorzystany 1 kW płacisz od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych, co w skali roku może stanowić nawet kilkaset niepotrzebnie straconych złotówek.

Tańsza energia za prąd. Obniż rachunki za prąd. Sprawdź nas!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tym szczególniej rzeczywistemu zapotrzebowaniu na prąd powinni przyjrzeć się przedsiębiorcy, którzy wynajmując lokal pod swoją działalność, nie dokonali zmiany umowy z dystrybutorem energii. Jeżeli bowiem wcześniej działała w tym miejscu firma o zupełnie innym rodzaju działalności niż Twoja (np. biuro, wykorzystujące liczne urządzenia elektryczne, podczas gdy Ty płacisz głównie za oświetlenie), jest wielce prawdopodobne, że nieświadomie przepłacasz za prąd.

Sposób 2

Uważaj na limit mocy umownej. Przeanalizuj faktury z ostatniego roku i dowiedz się, ile faktycznie wynosi moc pobrana w Twoim przedsiębiorstwie.

REKLAMA

Jeśli faktyczne zużycie prądu w Twojej firmie przez większą lub znaczną część roku jest większe od wartości zapotrzebowania, zadeklarowanej w umowie, zmuszony jesteś zapłacić rachunek za energię, powiększony o dodatkową opłatę w wysokości aż 10-krotnej stałej opłaty dystrybucyjnej za każdy 1 kW przekroczonej mocy!

Jeżeli zatem, po analizie faktur z ubiegłego roku, zorientujesz się, iż przekroczenie limitu mocy umownej zdarza się w Twojej firmie regularnie, powinieneś wystąpić o zwiększenie maksymalnej ilości energii do zużycia. W tym celu należy złożyć wniosek do lokalnego operatora systemu dystrybucji.

Zwiększenie limitu mocy umownej w oczywisty sposób przyczyni się do oszczędności, ponieważ unikniesz niepotrzebnego płacenia kar. Zwłaszcza że są one o wiele wyższe, w porównaniu z rachunkiem, jaki zapłacisz po zwiększeniu limitów mocy umownej.

Godne odnotowania jest to, iż niektóre spółki dystrybucyjne oferują klientom biznesowym możliwość zamówienia zróżnicowanego limitu mocy w określonych miesiącach. Jeśli więc zwiększone zapotrzebowanie na energię w Twojej firmie występuje jedynie okresowo, warto dowiedzieć się, czy takie rozwiązanie jest dostępne w regionie, w którym prowadzisz swoją działalność.

Zmień dostawcę energii! Możesz zaoszczędzić nawet do 20%! Sprawdź teraz!

Sposób 3

Złóż wniosek o zmianę sprzedawcy prądu – to skuteczny sposób na płacenie niższych rachunków.

Na wysokość faktury wpływ będzie mieć nie tylko wysokość ceny energii, ale także okres jej obowiązywania. Dynamika zmian stawek sprzedaży jest dość duża. Częste zmiany w ofercie (w wielu wypadkach co 2-3 miesiące) nie zawsze dają możliwość obniżenia rachunków. Odpowiedzią na cenowe fluktuacje może być oferta z tzw. gwarancją ceny, w której sprzedawca zobowiązuje się utrzymać koszt energii w określonym czasie na niezmienionym poziomie. Dla przykładu, w promocji „Gwarancja stałej ceny” TAURON Polska Energia oferuje klientom stałą cenę prądu do 30 września 2012. Należy jednak pamiętać, że gwarancja ceny dotyczy tylko sprzedaży energii. Ceny dystrybucji mogą w tym czasie ulec zmianie.

Opłacalność takiego rozwiązania potwierdzają eksperci, którzy obliczyli, iż dzięki zmianie sprzedawcy energii duże przedsiębiorstwa już po dwunastu miesiącach mogą zaoszczędzić co najmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych. Korzyści będą zauważalne nawet w przypadku małej firmy, która po zmianie zaoszczędzi w skali roku średnio kilkaset złotych, a więc kwotę, odpowiadającą przynajmniej jednemu rachunkowi za prąd u dotychczasowego sprzedawcy.

Inna sprawa, że do obniżenia rachunków za energię elektryczną w Twojej firmie może przyczynić się nie tylko zmiana sprzedawcy, ale już sam wniosek o jego zmianę, który złożysz do operatora sieci przesyłowej. Zaniepokojony możliwością utraty klienta dotychczasowy sprzedawca może bowiem zaproponować Ci nowe, korzystniejsze warunki.

Rozważając zmianę sprzedawcy prądu, warto również przyjrzeć się dostępnym na rynku ofertom promocyjnym. Niezwykle atrakcyjne dla Twojej firmy mogą okazać się chociażby tzw. produkty zielone, którymi szczyci się m.in. Vattenfall lub TAURON Polska Energia. Na przykład w proponowanej ostatnio przez TAURON Sprzedaż sp. z o. o. promocji pod hasłem „Energia tańsza z natury” (skierowanej do firm z grup taryfowych: C11, C12a, C12b, C21, C22a, C22b), oferowano prąd tańszy o co najmniej 10 procent, z gwarancją ceny aż do końca 2012 roku.

Sprzedaż prądu nawet małym i średnim firmom jest dla sprzedawców energii znacznie bardziej opłacalna niż w przypadku indywidualnego odbiorcy. To zaś oznacza, że potencjalny, nowy sprzedawca przedstawi Twojej firmie ofertę jeśli nie tańszą, to z pewnością atrakcyjniejszą od dotychczasowej.

Sposób 4

Audyt elektroenergetyczny – to dobre rozwiązanie dla przedsiębiorstw, które potrzebują modernizacji obiektów produkcyjnych.

W przypadku większych firm produkcyjnych, skutecznym sposobem oszczędności energii może okazać się modernizacja zakładowej hali. Zastosowanie termoizolacyjnej warstwy elewacyjnej ścian, stropów, uszczelnienie okien i drzwi, instalacja automatycznych zamknięć czy obniżenie stropu w ogrzewanych pomieszczeniach często pozwalają na znaczne ograniczenie wydatków.

Zanim jednak zdecydujesz się na takie działanie, warto poszukać firmy audytorskiej i zlecić jej przeprowadzenie audytu energetycznego, dzięki któremu zaplanowane przez Ciebie prace modernizacyjne faktycznie przyczynią się do obniżenia kosztów zużycia energii elektrycznej w Twoim zakładzie.

Głównym celem audytu jest bowiem określenie sposobów obniżenia zużycia energii, ocena kosztów ich zastosowania oraz propozycja rozwiązań, które przyniosą firmie największe korzyści. Audyt energetyczny to nic innego jak profesjonalny raport, określający parametry techniczne i ekonomiczne optymalnego przedsięwzięcia naprawczego.

Sposób 5

Chcesz obniżyć rachunki w firmie? Zacznij od eliminacji złych nawyków.

Tradycyjne żarówki wymień na energooszczędne świetlówki lub oświetlenie LED. Zadbaj o czyste okna w obiektach biurowych, dzięki czemu efektywniej wykorzystasz naturalne światło słoneczne. Uczul pracowników na racjonalne korzystanie z klimatyzacji i urządzeń grzewczych. A także na to, aby opuszczając stanowisko pracy, nie zapominali o zgaszeniu światła oraz wyłączaniu urządzeń biurowych. Pozostawione przez całą noc w stanie czuwania komputery, ekrany, drukarki czy urządzenia sieciowe niepotrzebnie zużywają prąd. Wystarczy zatem zmienić nawyki i zastosować pozornie nieistotne rozwiązania, aby już za dwanaście miesięcy cieszyć się oszczędnościami w kwocie przynajmniej jednego miesięcznego rachunku za energię.

Eksperci TotalMoney.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA