Czy pracownik może prowadzić własną firmę?
REKLAMA
REKLAMA
Kiedy pracownik nie może podjąć działalności?
REKLAMA
Osoba świadcząca pracę na podstawie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony może prowadzić jednocześnie działalność gospodarczą, chyba że:
- zawarta została między pracodawcą a pracownikiem umowa o zakazie konkurencji, a działalność, którą zamierza prowadzić pracownik wypełniać będzie charakterystykę działalności konkurencyjnej, o której mowa w tej umowie;
- pracodawca zobowiązał pracownika przy zawieraniu umowy o pracę do zadeklarowania braku innego zatrudnienia lub braku prowadzonej przez pracownika działalności gospodarczej, a pracownik taką deklarację złożył.
W dwóch przedstawionych powyżej przypadkach pracownikowi nie wolno podjąć działalności gospodarczej i pozostawać jednocześnie na etacie. W razie niezastosowania się przez pracownika do przyjętego dobrowolnie obowiązku, będzie on ponosił odpowiedzialność odszkodowawczą wobec pracodawcy.
Polecamy: Kto i kiedy może zawiesić działalność gospodarczą?
Co do zasady więc pracownik nie ma obowiązku informowania pracodawcy o rozpoczęciu lub wykonywaniu działalności gospodarczej. Należy jednak mieć na względzie to, że niezależnie od formy prawnej w jakiej wykonywana jest działalność gospodarcza, dane przedsiębiorcy widnieją w jawnym, ogólnodostępnym rejestrze. Wobec tego pracodawca może bez zadawania sobie zbytniego trudu sprawdzić, czy jego pracownicy są zarejestrowani jako przedsiębiorcy.
Dotacja z Powiatowego Urzędu Pracy tylko dla bezrobotnych.
Dotacje przyznawane przez PUP a przeznaczone na wspieranie rozpoczynających działalność gospodarczą skierowane są jedynie do osób zarejestrowanych w urzędach pracy jako bezrobotne. Wobec tego pracownicy są poza kręgiem osób, które mogą uzyskać dotację z PUP.
Składki
REKLAMA
To w jakim zakresie pracownik prowadzący jednocześnie działalność gospodarczą będzie obowiązany do uiszczania składek ZUS w większym wymiarze zależy od tego, czy z tytułu wykonywanej przez niego pracy osiąga on dochód równy lub przewyższający wartość minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Jeżeli miesięczny dochód z pracy na etacie, a będący podstawą wymiaru składek, jest wyższy lub równy wysokości płacy minimalnej to pracownik prowadzący dodatkowo działalność gospodarczą nie ma obowiązku opłacania składek z tytułu wykonywanej przez siebie działalności.
Polecamy: Rozpoczynamy własną działalność gospodarczą
W przypadku, w którym dochód miesięczny ze stosunku pracy jest niższy od wartości płacy minimalnej, pracownik prowadzący działalność gospodarczą będzie obowiązany odprowadzać składki obliczone w oparciu o jego dochód uzyskiwany z działalności.
Na wniosek pracownika - przedsiębiorcy składki ZUS mogą być odprowadzane z dwóch podstaw, tj. z dochodu uzyskiwanego z pracy na etacie oraz z tego, który pracownik uzyskuje, prowadząc działalność.
Autor:
Tomasz Piotrowski
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.